4G63 Turbon kiertokangista, 16v 8v erot. + tasapainohihnan poisto.

J. Puhakka

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Eli, kun tiedetään että alakertojen pitäisi olla samat 16v ja 8v counterparteissaan kaikissa etuvetolohkoissa vuotene 1992? asti, eli ns. 7-pulttiseen asti?
poislukien mahdolliset erot öljyruiskujen jne kanssa (meitin 8v turbo lohkossa on)

Männät on toki erilaiset, ja kun sovitetaan 16v mäntiä 8v koneeseen (8v kangilla) niin tarvittavat toimenpiteethän on venttiiliura mäntään (on keskustelu aiemmin), ja ainoa muutos kankiin (ovat muuten samanlaiset, 21mm tapinreijällä jne?) kangen yläpäähän koneistus joka muuttaa tapin "tiukan" sovitteen ns. kelluvaksi (mitkä ikinä termit ovatkaan, paremmin tietävät korjatkoon).

Summa summarum. Tarkoitus olisi nyt päivittää kankivaurion vuoksi nämä 8v turbon kanget 16v kankiin, (Manley H-beam), joten ajattelin kysäistä että ongelmaa ei liene ole?
Syy päivitykselle, onko järkeä koneistaa sarjaa kankia 16v männille jos koneistuksen hinnalla saa uudet.

Bonuskysymyksenä, tasapainohihnan poisto, mitä käytännössä poistuu kun asennetaan tuo jenkkien balance shaft eliminator, yksi kpl hihnoja ainakin? Englanniksi kitin sisältö: riittääkö? "This Balance Shaft Eliminator Kit from comprised of Clevite block off bearings, an OEM mitsubishi stubby shaft, and an OEM mitsubishi block off plate for your front cover!", eli koska paketissa on laakerit, niin ilmeisesti sielä vielä jotain pyörii, eli hihna ei lähde?

Laakereiksi olisi tulossa Clevitet tai timanttitiskiltä orkkikset.

Ja vielä kuva vauriosta:
terveisin.JPG
 
Vs: 4G63 Turbon kiertokangista, 16v 8v erot. + tasapainohihnan poisto.

Hihna ja molemmat akselit lähtevät.

Vanhat tasapainoakselin laakerit lyödään lohkosta pois ja uudet tilalle niin että öljyreikä laakerissa on 180 astetta eri puolella kuin reikä laakeripukissa mistä öljynpaineet muuten karkaavat jos akseli poistetaan. Block-off plate on stefa jossa ei ole reikää akselille keskellä. Öljypumpun takana oleva akseli poistetaan ja korvataan tuolla kitissä tulevalla tumppiakselilla.
 
Vs: 4G63 Turbon kiertokangista, 16v 8v erot. + tasapainohihnan poisto.

ast sanoi
Öljypumpun takana oleva akseli poistetaan ja korvataan tuolla kitissä tulevalla tumppiakselilla.
Tai tehdään vanhasta..

Nuo hilut saa erikseenkin timanttitiskiltä,itse hain ne erikseen.
 
Vs: 4G63 Turbon kiertokangista, 16v 8v erot. + tasapainohihnan poisto.

Kannattaako sitä akselia alkaa katkaisemaan ja hitsaamaan kun valmis osa löytyy Mitsulta? No tietysti jos haluaa säästää sen viimeisen pennin, mutta itse ostin suosiolla alkuperäisistä osista kootun akselien poistokitin.
 
Vs: 4G63 Turbon kiertokangista, 16v 8v erot. + tasapainohihnan poisto.

ast sanoi
Kannattaako sitä akselia alkaa hitsaamaan
Hmm.?

Ei sitä millään tavalla hitsannut tarvinnut,ja oli operaationa 5 min homma.

Ja omalla kohdalla sillä hetkellä kävi ylivoimaiseksi parin viikon toimitusaika..
 
Vs: 4G63 Turbon kiertokangista, 16v 8v erot. + tasapainohihnan poisto.

Ainakin Evo4+ mallisessa koneessa öljypumpun takana olevan tasapainoakselin sisällä on öljykanava joka vie voiteluainetta pumpulta lohkossa olevalle laakerille. Enpä muista onko tuo erilainen vanhemmissa, mutta ainakin tässä tapauksessa jos akselin katkaisee niin se reikä pitää saada umpeen jollain. Tumppiakselissa tätä kanavaa ei tietenkään ole.
 
Vs: 4G63 Turbon kiertokangista, 16v 8v erot. + tasapainohihnan poisto.

Jep,vanhemmista löytyy myös.

Itse ratkaisin asian niin,että tein reiän sisään kierteet,ja vahvalla liimalla lyhyt pultti kiinni.
 
Vs: 4G63 Turbon kiertokangista, 16v 8v erot. + tasapainohihnan poisto.

Eli tästä päästäänkin kysymykseen, että oliko persdynolla vaikutusta moottorin käyntiin / toimintaan yleensä, ie. muuttuko kone volvoksi, vai eikö akseleiden uupumista edes huomaa. Itsellä on pelkokuvana että poiston jälkeen mitsun sivistynyt 4g63 muuttuu semmoseksi zetor volvo B230 moottori, (2.3 kaasari) joka tyhjäkäynnillä heilutti autoa bout niin etät hyvä että kahvi pysy motissa, silloin 4G63 takaveto galantin omistajana, olin kovin kovin ihmeissäni volvon moottorin karkeudesta ;D

Tehoihin tuon poisto tuskin kovin mahdottomana vaikuttaa.

Tosin löysin tämmöisen dokkarin joka ei hirvesti ylistä poistoa.. Tosin siinä puhutaan vain yhden akselin poistosta että.. että onko se joskus ollut tapana jättää se toinen paikalleen jonka tuo pätkä nyt korvaa..
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=24245.msg166001#msg166001

Tässä vielä itse poistosta linkki:
http://www.4g63turbo.com/tech/eclipse-balance-shaft-removal.html

ja tuosta alemmast alinkistä kohta:

There are vendors that machine off the left balance shaft's counter weights or provide you with a billet shaft so you have a full shaft rotating instead of using the short stubby shaft. It's said to prevent premature oil pump failure since the short stubby shaft can wobble it to death. You'll found different views on the subject from reputable shops. The ones that have seen pump failure will endorse it those that haven't will not, it's as simple as that. I didn't bother as I didn't want a shaft spinning twice the engine speed in my investment. Worn oil pumps are more predictable and are cheap to replace compared to what can happen when the bearing suddenly decide it's time to go.

miten lie.
 
Vs: 4G63 Turbon kiertokangista, 16v 8v erot. + tasapainohihnan poisto.

J. Puhakka sanoi
Eli tästä päästäänkin kysymykseen, että oliko persdynolla vaikutusta moottorin käyntiin / toimintaan yleensä, ie. muuttuko kone volvoksi, vai eikö akseleiden uupumista edes huomaa.
Ainoa mistä itse huomaan (se ei VOI tulla mistään muustakaan..) että ~3t rpm on pientä värinää tasakaasulla ajettaessa.

Vähänkin enemmän kuormitusta,niin asiaa ei voi edes huomaa..
 
Vs: 4G63 Turbon kiertokangista, 16v 8v erot. + tasapainohihnan poisto.

Tuo öljypumpun wobble kuulostaa aika höpöhöpöltä mielestäni. Ottakaa huomioon että se lyhyt akseli on alkuperäinen Mitsun osa ja käytössä jossain mallissa/malleissa. Niitä on tosin myös tarvikkeena ja niistä puuttui muistaakseni joku ura. Suosittelen vain alkuperäistä osaa.
 
Vs: 4G63 Turbon kiertokangista, 16v 8v erot. + tasapainohihnan poisto.

Minen lähtis nykyaikana mitään tekemään ite, jos kohtuurahalla saa paremman lopputuloksen. Itse myös mietin tuota tasapainoakselia, mutta päätin et annetaan olla, varmuuden vuoksi. Niiden poistoa tehnyt firma sanoi hyödyksi muutaman hevosvoiman joten hyöty jää jokaisen omaksi päätettäväksi, jos ennestään on vaikka 300. ;D
 
Vs: 4G63 Turbon kiertokangista, 16v 8v erot. + tasapainohihnan poisto.

osku sanoi
Minen lähtis nykyaikana mitään tekemään ite, jos kohtuurahalla saa paremman lopputuloksen. Itse myös mietin tuota tasapainoakselia, mutta päätin et annetaan olla, varmuuden vuoksi. Niiden poistoa tehnyt firma sanoi hyödyksi muutaman hevosvoiman joten hyöty jää jokaisen omaksi päätettäväksi, jos ennestään on vaikka 300. ;D
Säästin 5min työllä 50€,ja tiedon siitä että TP-hihna EI KATKEA JP-remmin väliin,ja suurin säästöhän tuossa on kansiremppa..

Ja tuo "AST:n" mainitsema joku malli on 1,6&1,8 kaasarikoneet,vanhempia.
 
Vs: 4G63 Turbon kiertokangista, 16v 8v erot. + tasapainohihnan poisto.

Mites öljynpaineiden kanssa? Ovatko pysynet kohdillaan poiston jälkeen vai karanneet liian ylös?
 
Vs: 4G63 Turbon kiertokangista, 16v 8v erot. + tasapainohihnan poisto.

Itsellä karkasi niin että 3t rpm oli 7b (lukemat loppui siihen..).

Sitten kokeilin jousikikkailua,kunnes porttasin kanavan.

Nyt on kylmänä 6,5b,lämpöisenä ~1b.
Ja menee suurinpiirtein kierrosten mukaan,3t rpm->3b.

Ja en tiedä mistä johtuu,mutta aina välillä seilailee hieman,veikkaan viivettä/jumitusta venttiilissä.
 
Vs: 4G63 Turbon kiertokangista, 16v 8v erot. + tasapainohihnan poisto.

Samppa sanoi
Mites öljynpaineiden kanssa? Ovatko pysynet kohdillaan poiston jälkeen vai karanneet liian ylös?

Tieto lisää tuskaa joten en ole mitannut :) On se kohta kymppitonnin pyörinyt.
 
Vs: 4G63 Turbon kiertokangista, 16v 8v erot. + tasapainohihnan poisto.

Parin laakerin poistaminen ei voi mitenkään merkittävästi muuttaa öljynpainetta. Kyllä nuo "ST:n" ongelmat väkisinkin liittyvät siihen säätöventtiiliin. TS. vaikka laakereille lähtevän kanavan hitsaisi umpeen, niin säätöventtiilin pitäisi (mitoituksesta riippuen) pitää paineet järkevällä tasolla.
 
Vs: 4G63 Turbon kiertokangista, 16v 8v erot. + tasapainohihnan poisto.

Niko Päivinen sanoi
Parin laakerin poistaminen ei voi mitenkään merkittävästi muuttaa öljynpainetta. Kyllä nuo "ST:n" ongelmat väkisinkin liittyvät siihen säätöventtiiliin. TS. vaikka laakereille lähtevän kanavan hitsaisi umpeen, niin säätöventtiilin pitäisi (mitoituksesta riippuen) pitää paineet järkevällä tasolla.
Ainakin rapakon takana olevista stooreista olen lukenut että tämä on enemmänkin pakollinen kuin vapaaehtoinen,siis tuo kanavan porttaus.

Mutta kyllähän tuo itseänikin on ihmetyttänyt..
 
Vs: 4G63 Turbon kiertokangista, 16v 8v erot. + tasapainohihnan poisto.

Ei voi ymmärtää, sen laakerin läpi täytyisi mennä hirveä joki öljyä (eli siinä pitäisi olla mieletön välys), jotta sen tukkiminen vaikuttaisi koko koneen öljynpaineeseen merkittävästi -koska se venttiiilihän sitä on joka tapauksessa säätelemässä siellä kanavassa....
 
Vs: 4G63 Turbon kiertokangista, 16v 8v erot. + tasapainohihnan poisto.

Niko Päivinen sanoi
Ei voi ymmärtää, sen laakerin läpi täytyísi mennä hirveä joki öljyä (eli siinä pitäisi olla mieletön välys), jotta sen tukkiminen vaikuttaisi koko koneen öljynpaineeseen merkittävästi -koska se venttiiilihän sitä on joka tapauksessa säätelemässä siellä kanavassa....
Ideoita otetaan vastaan missä voisi olla vikaa,oma järki ei enään riitä..
 
Vs: 4G63 Turbon kiertokangista, 16v 8v erot. + tasapainohihnan poisto.

Tjaa-ah, tuota pitäisi melkeinpä kokeilla. Ensi kesän dyno-projekti: etsitään jostain takaveto Gallu, jossa TP-akseleilla oleva 4G63. Dynotetaan, mitataan tehot, mitataan öljynpaine. Sitten tehoteami hommiin, ja balance shaft removal-kit koneeseen. Dynotetaan uudestaan, mitataan tehot ja öljynpaineet. Samalla saataisiin mittadataa TP-akselien poistamisen vaikutuksesta tehoon.
 
Vs: 4G63 Turbon kiertokangista, 16v 8v erot. + tasapainohihnan poisto.

ST sanoi
Ideoita otetaan vastaan missä voisi olla vikaa,oma järki ei enään riitä..

Riittääkö venttiilin läpivirtaus, jos ahistaa, herkästi nostaa paineita :nykii
 
Vs: 4G63 Turbon kiertokangista, 16v 8v erot. + tasapainohihnan poisto.

Aika tarkalla on mitoitus jos kolmen laakerin poisto vaikuttaa asiaan merkittävästi.

16V moottorissa on kuitenkin nopeasti laskettuna painevoideltuja laakereita 22 kpl akseleiden kanssa ja 19 kpl akselit poistettuna sekä hydrauliset nostimet näiden lisäksi. Vai onko tasapainoakselien laakeriväykset niin paljon isommat kuin muissa että 14% muutos laakerimäärässä muuttaa öljynpainetta radikaalisti?
 
Vs: 4G63 Turbon kiertokangista, 16v 8v erot. + tasapainohihnan poisto.

Niko Päivinen sanoi
Ei voi ymmärtää, sen laakerin läpi täytyísi mennä hirveä joki öljyä

Eikö siellä menekkin, ainaskin käytetyissä. Useinmiten löytyy melkein kokonaan kulunut laakeri sieltä (ne tasapainoakseleiden perimmäiset laakerit).

Samallahan näissä paineen nousu tapauksissa on menty vaihtamaan muut alakerran laakerit, jolloin välykset on timmit / (mahdollisesti liiankin timmit) -> mahdollisuus korkeampaan paineeseen kuin ennen remonttia.
 
Vs: 4G63 Turbon kiertokangista, 16v 8v erot. + tasapainohihnan poisto.

RapajuoppoPutkiMies sanoi
Riittääkö venttiilin läpivirtaus, jos ahistaa, herkästi nostaa paineita :nykii
Lämpöisenähän tuo toimii OK.

Mutta kylmänä (alle 20' kone),niin paineet on tosiaan tuon 6,5b.

Venttiili ei kanita.

Alunperin reikä on +8mm,mutta porttasin sen lähes 10mm ja vielä soikean muotoiseksi,kun alkuperäinen reikä pyöreä.

Sis.ajoöljyt oli Neste 10W40 mineraali,kokeiltu myös Mobil 1 0W40,ja normiöljynä Mobil 5W50.
Kaikilla sama ongelma,kylmänä paineet liikaa.

Ja ennen ajoon lähtöä jos käyttää esim 5min,ja lähtee ajamaan,niin paineet edelleen korkeat.
Lähtevät pikkuhiljaa laskemaan,öljyn lämmön mukaan.

Jäähdytintähän tässä ei ole.
 
Vs: 4G63 Turbon kiertokangista, 16v 8v erot. + tasapainohihnan poisto.

Kaikki vaikuttaa kaikkeen, kylmän öljyn viskositeetti huono, et paineet nousee väkisinkin,. kun ei juokse laakerin ja akselin välistä niin nöyrästi. kyllä se 14% muutoskin kylmänä vaikuttaa.
 
Vs: 4G63 Turbon kiertokangista, 16v 8v erot. + tasapainohihnan poisto.

Hmm..

Mitäs mieltä tästä kuvasta..

In our experience using a stub shaft when removing balance shafts can increase the chances of oil pump failures. This can be caused by the lack of support provided by the rear bearing on the original balance shaft. The support is needed to prevent the oil pump gears from pushing apart and wearing into the aluminum pump housing. Once the process begins the gears can continue and wear enough to cause them to seize. During this whole process the aluminum that is being worn away can enter the clean oil stream and contaminate engine bearings and other components causing them to wear prematurely.

To help prevent this process we have come up with a way to support the oil pump gears and still remove the rotating mass. We start with a stock balance shaft then, spin it in a lathe to make sure there is no radial run out. This ensures that the shaft will spin true in the bore and not cause premature bearing wear. We then machine the weights and extra material off in a precision lathe and re measure run out to verify nothing changed during the machining process. All parts get cleaned thoroughly and are ready for installation. In the pictures below you will see the differences in the three shafts available. There are also substantial weight differences in the three shafts as seen below.

http://www.amsperformance.com/store/images/race_bs_pic.JPG ja $300

ja ps.

"I've seen & heard of cases where after the bearings were rotated, oil pressure was abnormally high & had to do some porting to relieve the pressure:"
 
Vs: 4G63 Turbon kiertokangista, 16v 8v erot. + tasapainohihnan poisto.

Viisaammat vois laskee paljonko öljyä virtaa laakerivälyksestä ja minkä kokoisen reiän vaatis käännettyyn laakeriin, jotta paineongelmaa ei tulis...
 
Vs: 4G63 Turbon kiertokangista, 16v 8v erot. + tasapainohihnan poisto.

J. Puhakka sanoi
http://www.amsperformance.com/store/images/race_bs_pic.JPG ja $300

Hyvää rahastusta. Vanhoja käytettyjä akseleita ohennettu vaan :)
 
Vs: 4G63 Turbon kiertokangista, 16v 8v erot. + tasapainohihnan poisto.

J. Puhakka sanoi
http://www.amsperformance.com/store/images/race_bs_pic.JPG ja $300

ja ps.

"I've seen & heard of cases where after the bearings were rotated, oil pressure was abnormally high & had to do some porting to relieve the pressure:"

Mahtaakohan tuo vaikuttaa juurikin tuohon öljynpaineen kurissa pitämiseen...Mutta eikös tuo laakereiden kääntyminen voi tapahtua myöskin toisella puolella mistä tp-akseli jätetään pois. Mietin vain että jos itse sorvaisi tuosta alkuperäisestä tollasen amsperformance mallisen...
 
Takaisin
Ylös Bottom