4G92 (Lancer 1.6 -96 16v) kannentiivisteen ja jakohihnan vaihto

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Morox!

Potilas Mitsu Lancer 1.6 16v 4x4 farkku v-96, ajettu runsaasti, mittarissa jotakin 230tkm tms, todelliset kilometrit ei tiedossa.
Kori ja voimansiirto hyvässä siistissä kunnossa joten luotettavana kulkuneuvona ollut Lanceri saa olla edelleen palveluksessa.
Tuommonen otsikon mukainen hommeli olis tiedossa, näyttää vuotavan kannentiiviste ulospäin hieman öljyä ja samalla vois vahtaa jakohihnan, alkaa olla ikää hihnalla 8 vuotta ja kilometrejä riittävästi.
Mitäpä kannattaa ottaa huomioon tuossa pikku rempassa, kannattaako orkkistiiviste hommata kanteen, kansi lie tarpeen oikasta samalla, ja venttiilit vois koneistaa tai tarkistaa ja hioa ja varren kumit vaihtaa, vai mitä raati tuumaa.

Mistä momentit ?
Ohjeita jakohihnan vaihtoon?
Ajatuksia tuosta
 
Vs: 4G92 (Lancer 1.6 -96 16v) kannentiivisteen ja jakohihnan vaihto

kansipahviin en ota kantaa mutta venavarren kumit ja stefat kannattaa ottaa orkkikset jos vaan saa.on vaan paremmat ku tarvikkeet.
omaan en saanu kampuran stefaa muutama vuos sitten ku oli loppu .ois pitäny japanista tilata ja n kuukaus ois menny.sillon ei ollu aikaa odottaa.

ja vesipumppu myös vaihtoon.
 
Vs: 4G92 (Lancer 1.6 -96 16v) kannentiivisteen ja jakohihnan vaihto

Kyl se varmaan kannattaa alkuperänen kansipahvi laittaa, itse meinasin omaan prokkikseen laittaa ensin tarvike pahvin mut ohjurin reiät oli liian isot ja pahvi ei sopinu kunnolla kohdilleen.
 
Vs: 4G92 (Lancer 1.6 -96 16v) kannentiivisteen ja jakohihnan vaihto

Ite kyseisen homman n. 10tkm sitte tein. Metsästin silloin reizin kannentiivarin kun kyseiseltä merkiltä en silloin koko satsia löytänyt. Kansi plaanattiin --> koeponnistettiin --> venat lasikuulapuhallettiin ja kumit vaihettiin koneistamossa.
Kannattaa muuten koneistamosta kysyä sitte yläpään tiivistesettiä. Olin ite jo satsin hommannut, mut koneistamolta ois saanu reinzin koko setin.
 
Vs: 4G92 (Lancer 1.6 -96 16v) kannentiivisteen ja jakohihnan vaihto

Ellei ihan maahan asti tipu öljyä, en tekis mitään :p

Hihna toki uusiksi, kun vaihtoajankohta käsillä.
 
Vs: 4G92 (Lancer 1.6 -96 16v) kannentiivisteen ja jakohihnan vaihto

Vuotaan siten että koneen kylki kostea, ja pohjapanssarin päällä on moskaa(juu ihan oikein tuossa on sellainen panssari että kestää vaikka nostaa siitä) ja ei oikein sovi ajatusmaailmaan semmoinen , ja kun on aikaa niin vois pistää palasiksi tuon vaikka harrastusmielessä, oppia ikä kaikki :peukku
Pitää katsella nuita sarjoja jos sattus olemaan tuolla koneistamolla tietoo, kiitos vinkistä.
 
Vs: 4G92 (Lancer 1.6 -96 16v) kannentiivisteen ja jakohihnan vaihto

Yläpään sarjaa saa ainakin e-baystä kohtuulliseen hintaan.
 
Vs: 4G92 (Lancer 1.6 -96 16v) kannentiivisteen ja jakohihnan vaihto

tommyz sanoi
Yläpään sarjaa saa ainakin e-baystä kohtuulliseen hintaan.

Eiks sitä kotomaastakin saa kohtuu hintaan yläpään tiivistesarjoja?
 
Vs: 4G92 (Lancer 1.6 -96 16v) kannentiivisteen ja jakohihnan vaihto

Jotenkin mulle ainakin outoa, että kansipahvi vuotaa öljyä? Yleensä se pahvi menee silleen, että pytystä vuotaa vesitilaan ja mikäli vuotaa öljytilaan, niin koneen pitäisi huohottaa ainakin selvästi normaalia enemmän eikä silti vuoda öljyä ulos. Voisiko tuo öljy tulla sittenkin venakopan välistä, kun moni kiristää ne pultit hampaat irvessä ja venakopan pellin samalla solmuun?
 
Vs: 4G92 (Lancer 1.6 -96 16v) kannentiivisteen ja jakohihnan vaihto

^Ainakin 4G92:ssa on ihan yleinen ongelma nuo öljyvuodot, niin venakopan tiivisteen kuin kansipahvinkin kautta. Ja kansipahvin tapauksessa aika usein nimenomaan ulospäin.
 
Vs: 4G92 (Lancer 1.6 -96 16v) kannentiivisteen ja jakohihnan vaihto

juurikin noin kuten yllä kerrottu,ja syynä siihen on painekanava kanteen joka on ihan kulmassa jakajan puolella auton etupuolella. siitä se pettää usein ja vuotaa joskus jopa niin paljon että näkee kun puskee öljyä ulos käydessä.(kerran kävin kattomassa moista enkä uskaltanu ostaa kun en tienny oisko öljy riittäny kotio asti 40km)
 
Vs: 4G92 (Lancer 1.6 -96 16v) kannentiivisteen ja jakohihnan vaihto

mikko412 sanoi
juurikin noin kuten yllä kerrottu,ja syynä siihen on painekanava kanteen joka on ihan kulmassa jakajan puolella auton etupuolella. siitä se pettää usein ja vuotaa joskus jopa niin paljon että näkee kun puskee öljyä ulos käydessä.(kerran kävin kattomassa moista enkä uskaltanu ostaa kun en tienny oisko öljy riittäny kotio asti 40km)

mikko412 tai joku muu vastaavia hommia ko. koneeseen tehnyt: tarvitseeko yleensä tässä tapauksessa kantta oikaista vai riittääkö pelkkä pahvin vaihto? Ts. onko sillä kannella taipumusta mennä vähän kieroon vai antautuuko pahvi vain syystä x?
 
Vs: 4G92 (Lancer 1.6 -96 16v) kannentiivisteen ja jakohihnan vaihto

Pahvi antautuu johtuen materiaalista.

Monet kannet laittanut ilman plaania, toki ensin putsannut pinnat ja varmuuden vuoksi mitannut suoruuden.

Ja tuo samahan vaivaa koko 4G9x moottorisarjaa.
 
Vs: 4G92 (Lancer 1.6 -96 16v) kannentiivisteen ja jakohihnan vaihto

samoin ilman plaania olen kasannu ,yhden plaanautin kerran ja sekin oli keskeltä kantta aavistuksen kovera eli olis kyllä pitäny sekin ne öljyt sisällä. eli ei johdu kannen kieroudesta vuodot. siinä jopa yksi kannen pultti miltei samassa reijässä ihan kanavan vieressä. että ei pitäs päästä kieroutumaankaan sen takia

pahvivammoiksi luettelen nuo kyllä
 
Vs: 4G92 (Lancer 1.6 -96 16v) kannentiivisteen ja jakohihnan vaihto

Juuri tuosta kuvailemastasi paikasta tuo tihkuu, arvelin että laitan uuden tiivisteen ja kuparitiivisteliimalla koko komeus kasaan, pitää ainakin liemet sisällä :nykii
 
Vs: 4G92 (Lancer 1.6 -96 16v) kannentiivisteen ja jakohihnan vaihto

Älä vaan mene laittamaan liimaa massatiivisteeseen, menee hyvä liima hukkaan..
 
Vs: 4G92 (Lancer 1.6 -96 16v) kannentiivisteen ja jakohihnan vaihto

Kyllä kannentiivisteeseen sopii tuo VHT Coppercasket , kireempiäkin koneita (litrateho 270) sillä on laitettu.
 
Vs: 4G92 (Lancer 1.6 -96 16v) kannentiivisteen ja jakohihnan vaihto

hanski-58 sanoi
Kyllä kannentiivisteeseen sopii tuo VHT Coppercasket , kireempiäkin koneita (litrateho 270) sillä on laitettu.
Niin juuri, tuo on tarkoitettu lähinnä MLS-tiivisteille, massatiivisteessä menee täysin hukkaan eikä siitä ole mitään hyötyä.
 
Vs: 4G92 (Lancer 1.6 -96 16v) kannentiivisteen ja jakohihnan vaihto

hanski-58 sanoi
Kyllä kannentiivisteeseen sopii tuo VHT Coppercasket , kireempiäkin koneita (litrateho 270) sillä on laitettu.

Ittellä pariin 4g9-sarjan koneeseen uusittu kansipahvi ja ilman liimaa on asennettu ja hyvin pysyy nesteet sisällä.
 
Vs: 4G92 (Lancer 1.6 -96 16v) kannentiivisteen ja jakohihnan vaihto

Aina oppii uutta. Itekin olen joskus miettinyt onko sen kannen plaanaus aina pakollista, jos on riittävän suora? Moni sanoo, plaanattu pinta pitää paremmin, mutta samaan aikaa lohkon pintaa ei plaanata, niin hyvin puhdistettujen pintojen pitäisi riittää.

Miten paljon kansi muuten voi olla kokemuksen mukaan luokilla, että pitää plaanaamatta? Voisin kuvitella, että 0.2mm tasomaisuusvirhe ainakaan haittaa vielä p:n vertaa.
 
Vs: 4G92 (Lancer 1.6 -96 16v) kannentiivisteen ja jakohihnan vaihto

Nyrkkisääntönä jos MLS-tiiviste->aina plaaniin, jos taas massatiiviste niin pinnan puhdistuksen&mittauksen jälkeen jos tehtaan arvoissa->ei plaania.

Jokaiselle kannelle aina ilmoitettu oma max kieroutensa, joten tuohonkaan ei suoraa vastausta ole kuinka paljon saa olla kierossa.
 
Vs: 4G92 (Lancer 1.6 -96 16v) kannentiivisteen ja jakohihnan vaihto

Jorge sanoi
Moni sanoo, plaanattu pinta pitää paremmin, mutta samaan aikaa lohkon pintaa ei plaanata, niin hyvin puhdistettujen pintojen pitäisi riittää.

Harvemmin se lohko vetää kieroon kun on vähän järeämpää tavaraa kuin kansi (niin materiaalin kuin ainepaksuuksienkin puolesta).

Mutta kuten ST sanoi, niin massatiivisteellä kasatessa sietää enemmän heittoa kuin metallitiivisteellä.
 
Vs: 4G92 (Lancer 1.6 -96 16v) kannentiivisteen ja jakohihnan vaihto

Itse pitänyt sääntönä, että aina pahvin vaihdossa käyttää penkissä mitassa ja plaanissa jos heittoa. Kuitenkaan jos autolla meinaa ajaa, niin se ~50€ mitä koneistamot ottaa ei maailmaa kaada. Enemmän harmittaa jos vähän ajan päästä on taas kannenpaperijumppaa kieron kannen takia.
Mutta tuohan on vain mun mielipide.
 
Vs: 4G92 (Lancer 1.6 -96 16v) kannentiivisteen ja jakohihnan vaihto

tommyz sanoi
Itse pitänyt sääntönä, että aina pahvin vaihdossa käyttää penkissä mitassa ja plaanissa jos heittoa. Kuitenkaan jos autolla meinaa ajaa, niin se ~50€ mitä koneistamot ottaa ei maailmaa kaada. Enemmän harmittaa jos vähän ajan päästä on taas kannenpaperijumppaa kieron kannen takia.
Mutta tuohan on vain mun mielipide.

tavis n 200-300tkm ajetun koneen kans joka on 2000 luvun taittees tehty niin tuskin käyttöpelissä kannattaa konetta nostaa pois ja viedä sitä lohkoa tarkistukseen onko kiero tai ei.taikka kansi. kyllä se niissä riittää että nakkaa uuden tiivarin ,varsinkin jos kyseessä massatiiviste ja vuoto on tiivisteessä nähtävissä(tällä tarkoitan sitä että esim keittämis tapauksissa vettä katoaa ja siksi tiivaria vaihdetaan .toinen jos tiiviste ehjä ja silti keittää niin sillon tarttis koeponnistaa ettei ole HALKI mutta siltikään en turhaan plaanais.

noissa jossa on sitten se peltitiivari (jota alun kysyjän koneessa ei ole) niin asia onkin sitten ihan eri juttu kun perinteisen massa tiivarin kans. pistin kyllä tos yhden tojon koneen tosin kasaan ilman plaania keväällä kun nokkaketju oli hypänny ja venat solmussa ,sillon kyllä sanoin et en ole vastuussa jos ei kestä kun on tämmöinen juttu. mutta kaveri ei halunnu pistää yhtään turhaa euroa kiinni kun oli vaihto mielessä.uudet kansipultit kyllä pistin .no ei se sen enemmän sit mulle kuulunu kyseinen asia
 
Vs: 4G92 (Lancer 1.6 -96 16v) kannentiivisteen ja jakohihnan vaihto

No niin on kone saanut valoa myös sisällepäin,eli tuommonen siellä syyllisenä on ollut vuotoon, kuvassa punaisella rengastettu alue,öljykanava koneen 4-syl etuosassa ,virranjakajan vieressä:
nxvr4k.jpg

sekä kuva puhdistetusta lohkon pinnasta:
v42wrn.jpg

kansi kunnossa, meni oikasuun , venttiilit oli kunnossa, samoin kuin sylinterit vielä pientä kiillottumaa lukuunottamatta OK.

Hammashina oli vielä ehyt vaikkakin meni poikki kun hihnapyörää yritin avata käsiavaimilla hihna lukittuna(lähti kuitenkin kun hommasin kunnon pulttipyssyn 850Nm).
Kiristin vielä melko timmi samoin kuin vesipumppu jotka molemmat kuitenkin menee vaihtoon.
Kampiakseli stefa hieman hikoillut ja menee vaihtoon samoin kuin laturin ja ohjaustehostimen hihnat jotka olivatkin aika finaalissa.
 
Vs: 4G92 (Lancer 1.6 -96 16v) kannentiivisteen ja jakohihnan vaihto

Ihan samasta kohtaa vuotanu ku mun 4g93:n joskus muinoin
 
Vs: 4G92 (Lancer 1.6 -96 16v) kannentiivisteen ja jakohihnan vaihto

no jos nyt kerta oikasutat kannen niin kannattaa kyl mielestäni venatkin käyttää irti ja kattoo niiden tiivistyspinnat. seeti/vena mahdollisesti myös kevyt venojen hionta siin samalla
 
Vs: 4G92 (Lancer 1.6 -96 16v) kannentiivisteen ja jakohihnan vaihto

Näytti venttiilit niin siisteiltä että enpä taida paljoo koskee niihin.
Tuo vuoto taitaa olla tuon lohkon rakenteen aiheuttamaa, siinä alla on valuraudassa sellanen olake joka ilmeisesti lämmön vaikutuksesta muuttaa muotoo ja tiivisteessä ei ole tuossa liimapintaa, mutta asia korjaantuu kun suihkutan tiivisteen VHT Copper casketilla.
Ensiviikkoon menee että saa kannen takas ja pääsee kasaamaan.
 
Vs: 4G92 (Lancer 1.6 -96 16v) kannentiivisteen ja jakohihnan vaihto

No niin Lanceri taas liikkuu ja eipä enää vuotele öljyjä ja käy ah niin nätisti :peukku.
imun 10 ja pako 20 laittelin vaikka kyllähän se tuommosen ruuvisäädön kanssa on hieman niin ja näin kun liuskakin tahtoo hieman vinoon mennä varsinkin imupuolella.
Pitihän se kuivasta koneesta kuvakin ottaa muistoksi:
6rk0tz.jpg
 
Takaisin
Ylös Bottom