88-92 Mitsubishi Galant GTi 2.0-16 Dyn-4 tyyppiviat

M

Maxpain

Guest
Jooh Tossa pitäis mennä katteleen yhtä dynyy, mihinkä pitää kiinnittää huomioo ?

Jep sitten varmistelen viel, että tuo vähäpäästöinen ja catti putkessa ei haittaa mitään jos koneen turbottaa / muuttaa sen galant vr4:ksi ?

gti --> vr4 juttu.
 
voimansiirto kokonaisuudessaan, jarrut (yksimäntäisillä ei tee mitään, levyt voi olla kalliit uusia ABS malleihin.)

Tankki voi vuotaa, tuulilasin ympäristö voi olla laho -kiitos suomalaisten lasinvaihto tusarien.

ruostetta voi löytyä myös levikkeiden alta; etuloksujen taka-alareunasta, helmoista, ovien listojen alta, takaspoilerin alta.

yleisesti ottaen E3# korin takapää pitää tutkia tarkkaan, pyöräkotelot myös sisäpuolelta (takakontin puolelta siis.

Ohjaustehostimen putket voi vuotaa (niinkuin Temellä), mutta luultavasti ne on vaihtokunnossa kohtapuoleen vaikka ne ei vielä vuotaisikaan.
 
Eikös v taavilalla ollu jotain häikkää absien kanssa ?

Mitäs pidätte hinnasta.

- vm 90 (catillinen)
-"ruosteeton" ::)
- 320t ajettu
- sähköherkut pitäis toimii (lasi, peili, kattoluukku)
- ilmastointi
- tuulilasivaihettu justiinsa (niko ;D )

3400e (ei tingitty) yritetty tosin myydä kalliimmalla kauan

Ai niin myyjä on netitön niin ei oo ollu missään nettiautossa myynnissä....

Mitens viel voisko joku aukasta sanasta arkkuansa tuon catin suhteen...
 
Tepi sanoi
Eikös v taavilalla ollu jotain häikkää absien kanssa ?

Oikean etupyörän anturi viallinen mulla. Oli onneksi liikeen kanssa jo sovittu, että kunnostetaan samaan hintaan(anturi olis muuten maksanut mulle 500e) :D

Vika ilmenee siten omalla kohdallani, että noin 20km ajon jälkeen abs valo syttyy ja absit lakkaavat toimimasta. Menee kuitenkin takaisin päälle kun sammuttaa hetkeksi virrat.
 
ei kai se katti mitään haittaa, eiköhän VR4 ole myös katti auto -onhan sitä viety jenkkeihinkin

320t on aika paljon ajettu laatikkoa ajatellen, jos sille ei ole tehty mitään, niin laakerointi voi olla kohta edessä....

ilmastointia et tarvitse turbo autossa ;D

niin ja sitten ne ECU ja CPS voi jossain vaiheessa olla vaihtolistalla. CPS:lle ei voi tehdä mitään etukäteen, ECUn voi pistää Finnwareen.

jos myyjä kehuu että "lasikin vaihdettiin vartissa" niin that's not good.....

sen jakohihnan vaihtovälinhän tiedätkin, se on plussaa jos on just vaihdettu, osat maksaa jonkun verran eikä sitä vaihtoväliä kandee paljon venyttää...
 
Tähän mennessä mulla ilmaantunut seuraavaa 266tkm jälkeen:
-Tyhjäkäyntimoottori uusittu
-tehty täydellinen jarruremppa
-tasapainoakselin laakeripesä täytetty,ja akseli uusittu
-öljypohja uusittu
-helmat vaihdettu
-vas.etupyörän laakeri uusittu
-öljypumppu uusittu
-nokat hiottu,ja pari venttiiliä uusittu
-kansi oikaistu ja tiiviste luonnollisesti vaihdettu
-pakosarja uusittu.
Joten kaiken kaikkiaan aika huoleton auto...Just joo ::)

EDIT:Mutta nyt toimii mainiosti,ja mukavahan tuolla on suhailla.
Tuo hinta(3400e)on kyllä ihan pitkin v***ua...
 
jep jep. eiks nikokin oo kattellut noita hintoja... v taavila makso omastansa 2500 ja joku muu ylitte 6ke ??

Missäs noi hinnat huitelee ?

Noi helman tekemiset, laakerin vaihdot on tottakai edessä, mutta nehän on selvää kauraa. Tarkotus olisin käydä ekana se lävitte ruosteitten ja alustan suhteen.
 
jarrut, pyöränlaakeri ja kansiremppahan on ihan normaalia noilla kilsoilla, missä tahansa autossa -muu on "ylimääräistä"....
 
shooter:

Täh onko toi kallis vai halpa, jos on muuten kunnossa ? :-[ ??? ::)
 
No niin en tiedä liittyykö aiheeseen mut laitoin sen nyt sit tänne. Niin mitä eroa on 2,0 GTI 4x4 ja VR-4?Onko kummassakaan turboa vai onko jälkiasennettu?Konehan on 4g63 molemmissa eikös ole niin?
 
Tepi sanoi
Jooh Tossa pitäis mennä katteleen yhtä dynyy, mihinkä pitää kiinnittää huomioo ?

Jep sitten varmistelen viel, että tuo vähäpäästöinen ja catti putkessa ei haittaa mitään jos koneen turbottaa / muuttaa sen galant vr4:ksi ?

gti --> vr4 juttu.

Jos on katillinen, tarttee vaa lapun missä todistetaa et uusi kone täyttää us83 normin
 
ja mitä joken kommentteja luki niin sen saa maahantuojalta....

Oh kuume on noussu ny on jo 41 astetta!

Ja "käytännössä" voit turbottaa itse ja sanoa että autoon on moottori vaihettu :) Tosin katsoo minne tielle lähtee!
 
Tuon ikäiset autot ovat useimmiten jo paalauskunnossa mutta hyvällä Galantilla voi olla edessä vielä enemmän vuosia kun monella uudella.

Hinnat liikkuu varmastikin 2500 - 6000 välillä. 3400 ei ole paha varsinkin jos kori on hyvä ( aivan virheettömiäkin on ja pellitys, hiekkapuhallus, kokoauton maalaus ja ruostesuojaus maksaa helposti 1500-3000€). Missä kunnossa on renkaat, tuulilasi voimansiirto ym? Tosi hyvästä kannattaa maksaa vaikka se 6000 - tulee paljon halvemmaksi kuin huono 2500 maksava. Vaihteistoremontti on pikkujuttu mätään koriin verrattuna.

Itse voisin helpostikkin laskea useita satoja kattoluukulle ja ilmastoinnille ja -91 mallin jarrut ym. ovat lisähinnan arvoisia. Riippuu mitä arvostaa.

Tyyyppivikoihin vielä lisää kulmavaihteen öljyvuodot kardaanin etujoken läpi ja bensaputki pumpulta bensatankista.

Tiedän muuten monen pärjänneen satoja tuhansia kilometrejä niillä yksisylinterisillä etujarrusatuloilla autoa kolhimatta...
 
Tätäkö joku autoista tietämätön lukee niin ei IKINÄ ostaisi mitsua, :eek: :eek:kun luulee että noita ei ole muissa autoissa kuin mitsussa mutta kerrottakoon nyt tässä että suurimmat viat näistä on ootettavissa monissa autoissa jo paljon ennen kuin tää kyseinen auto on. ;D ;)
 
HH:n tekstiin pari lisäkommenttia:

öljyvuodot kardaanin yoken läpi johtuvat usein huolimattomista asentajista: yoke on survottu liian innokkaasti takaisin laatikon päähän ja sen pohjalla oleva prässätty kuppi on päässyt löysälle. (juu, on toki tämäkin tullut kokeiltua)

Yksimäntäiset satulat: no, se oli henk. koht. mielipide, mutta kun tiedän Tepin ja auton tulevan käyttötarkoituksen, kehoitin etsimään niitä uudempia kaksimäntäisiä... ne on kuitenkin tehokkaammat.
 
Auto olisi tulossa harrasteautoksi. "Ammattilaisten" hiekkapuhallus vehkeet kyllä löytyy omasta taakaa.. 4e 40kg säkki ;D Samoin hitsivehkeet.

Menen huomenna katsomaan autoa ja saan jopa auton nosturille siellä. ??? Puheiden mukaan ruosteeton (tai hyvin laitettu / massattu) niin en usko että äijä turhaan laittais mua ajaan sinne asti.

Huomenna lisää kommenttia/kuvia. :D

Kiitoksia vastauksista.
 
Niko Päivinen sanoi
....mutta kun tiedän Tepin ja auton tulevan käyttötarkoituksen...

autofahren.gif
;D
 
Joo,no noista jarruista voin sanoa,että itellä on nuo 1-mäntäiset, ja vielä absit,ja on kyllä aika luokattomat...2-mäntäisillä varustettua vastaavaa vm.92 tullut kokeiltua,ja on aivan toista luokkaa=todella paljon paremmat 8)
 
Joo, siis 1-mäntäset etusatulat ovat normaalitason jarrut ja omankin Dynamicin 2-mäntäiset ovat tottakai huomattavasti paremmat - ja suorastaan xtremeä verrattuna moniin muihin autoihin! Takanakin on aika isot levyt.

Tähän kun lisää että alkuperäiset isot ja paksut -91 levyt eivät mene helposti kieroksi vaikka viipyisi radalla pitempäänkin ja kestivät 300tkm ennen kuin menivät säröille ja vaihtoon, ne on tosi hyvät ja laatuunnähden sopivan hintaiset ( 200€ ). Kesäksi vielä punaiset EBCt niin...

Mutta kun näitä vertaa toisen autoni 13" levyihin niin ne tuntuvat vähän lapsellisilta...

Edelleen olen sitä mieltä, että ne kauppareissut ja katuajot hoituvat mallikkaasti niillä pikkujarruillakin...
 
Jep jep ei ainaskaan vielä tullut "elämäni galanttia" ja edelleenkään halvalla ei saa hyvää :eek:

Hinta kysymyksen voisi muotoilla uusiksi. Kannattaako maksaa 3400e hyvästä korista ? Eli auto -tekniikka -sähkölaitteet.

Heti kun näin auton käyvän 2000rpm tyhjäkäyntiä alkoi naurattamaan. Ajattelin mielessä että "jaaha tyhjäkäyntimootti paskana" pikainen pellin alle katselu kertoi vastauksen kaasuläpän on/off kytkimen johdin irronnut. Eikun paikalleen ja voila rpm tippui 800-900... Seuraavaks koeajolle. Käskytin auton 100km/h vauhtiin ja itse en voinut tajuta mitään kun tekarit putos melkein suusta ja kopissa oli 130db verran ujellusta, vinkunaa ja pauketta, auto tosin ei liikkunut mihinkään. Kyllä neliveto 150hp ja ~1450kg mutta kuiteskin. Kaakit oli kateissa ;D

Kaveri selosti kotimatkalla että savua kyllä pukkas ja ylimääräistä ääntä ;D

Noh enivei ABS toimi ja sähköikkunat yms ontuen ....

Laitettiin auto vielä montun alle ja heti kun pääsi motin kohdalle niin heti loisti hitsaus saumat öljypohjasta, no hyvä se onkin korjattu ;D

Muuten kori oli ruosteeton, mutta bensatankin päällinen on alkanut ruostua... helmat, pohja nivelien kohdat yms kunnossa. Ai niin jarrut oli 1 mäntäset.

Koeajon jälkeen pisteenä iin päällä öljypohjaan tuli halkeema ja alko valuttaa öljyjä pois. Luultavasti tärinän takia ;D ;D

Paljos tuommoinen vaihdeloota + jakoloota + takaperän korjaus / uusiminen maksaa ? Kyllähän nekin olisi läpikäytävä jossain vaiheessa oli autolla ajettu 250t tai 340t.....

Toinen kysymys. Minkälainen tuenta takaperän kardaanissa pitäisi olla ? Laakeri joka on vulkanoitu kumiin vai ??


ps. Myyjä oli diileri, jobbari ja k****taja
 
Autolehdessä oli myynnissä ks. gti, 5000e..
Aattelin vaan että onkos se jonkun klubilaisen pirssi?
ennenkuin menen katsomaan...
pitäisi olla virheetön yksilö.. mitäs se tarkoittaa..


autolehti.net
 
Nostetaampa tätäkin aihetta;) Kun tuo auton hankinta näyttääpi taas tulevan eteen.

Ja noita Dynamikkejä on tullut hieman katseltua. Hintojen suuri haitari on ihmetyttänyt. Vaan ei enää ;D Ei halvalla kyllä hyvää saa ;D Tuossa kävin koelenkillä 90 mallin dynamikillä jolla ajettu mittarin mukaan vähän vähemmän kuin omalla ja hinta oli 3000e. Auto näytti ulkoisin puolin yllättävän hyvältä, kunnes koelenkillä auto osoittautui varsin huonoksi sijoituskohteeksi ;D

Tyhjäkäyntiä ei käynyt ollenkaan ja Abs ei toimunut kuin vähän aikaa liikkelle lähdettyä. Kone nakutti tyhjäkäynnillä todella paljon ja kaiken kruunasi rikki oleva pakoputki ;D Auto jäi muuten kauppaan ;D

Oli varsin hieno kokemus poistua liikkeen pihalta vanhemmalla, enemmän ajetulla, toimivalla ja isoimilla jarruilla varustetulla dynamikillä ;)
 
Joo aika heikossa kantimissa noi nykyiset on.. Ei muuta ku risa gti ostoon ja japsista tekniikka. SItten vaparikoneesta tekee rauhassa Stage 2 virityksen :)
 
Tepi sanoi
Joo aika heikossa kantimissa noi nykyiset on.. Ei muuta ku risa gti ostoon ja japsista tekniikka. SItten vaparikoneesta tekee rauhassa Stage 2 virityksen :)

Kyllä noita hyväkuntoisiakin joskus näkyy liikkeissä, mutta aika harvoin. Ilmeisesti kaikki hyvät mennyt leikkikaluiksi ;D Mutta pidetään silmät auki jos saattuisi hyviä yksilöitä löytymään.

Joo jos hyväkorisen Dynamikin sais halvalla niin vois ruveta katselemaan tekniiikoita Japseista:)
 
Terve,

Tämä on uusi kysymys. En kehdannut aloittaa uutta threadiä kun foorumilla oli jo sopiva.

Tapasin myynnissä olevan -90 neliveto GTi Galantin ja pikaisen koeajon jäljiltä jäi kysymyksiä, joihin myyjä ei osannut tai halunnut vastata. Ajokilometrejä oli mittarissa noin 360k.

Autoa sanottiin Dynamic-4:ksi, mutta kyljissä ei sitä kuitenkaan lue. Myyjä kehaisi, että autossa on jatkuva neliveto ja "ehkä" lukko takana. Minä kun olin käsittänyt, että Dynamicissä takapyörät vetävät vain tarvittaessa. Mikäs tässä nyt on totuus?
Joka tapauksessa voimansiirrosta tuntui vaimea jurnutus, aivan kuin päällä olevista nelivedoista olen muutenkin kuullut (joskin vanhoista ja paljon ajetuista armeijan vehkeistä). Onko tämä normaalia sittenkään?

Kaarteissa huomasin nopeudesta riippumatta, että ohjauspyörässä tuntui pienehkö nytkytys, kuin tehostimen pumpun paine olisi vaihdellut. Mistä lie johtuu?

Auto käynnistettiin kylmänä ja koneen lämmettyä hetken alkoi tyhjäkäynti heittelehtiä n. 1500 - 2000 kierroksen välillä. Tätä ei tapahtunut, jos kaasua painoi vähänkin. Koneen saavutettua normaalin käyntilämpötilan tämäkin ongelma katosi. Myyjä sanoi sen olevan aivan tavallista, mutta minä en ole moista vielä missään autossa nähnyt. Kumpi on väärässä?
Tyhjäkäynti asettui loppupeleissä n. 1100 kierroksen kohdalle. Tähän myyjä kertoi nostaneensa bensanpainetta.

Kuljettajanpuolen takapyörästä kuuli hankaava ääni, joka ei ollut kuitenkaan metallinen, vaan kuin kaksi kumipintaa olisivat vinkuneet toisiaan vasten. Jarrun painaminen ei vaikuttanut asiaan. Vika ei taida olla iso, mutta mikä, tai enemminkin kuinka kallis osa, siellä ääntä voisi pitää?

Hintaa pelillä oli likimäärin 5000 € ja kunto päällisinpuolin hyvä. Ei peltivaurioita, konehuone oli siisti ja auto kulki muuten tasaisesti. Alustaa en jaksanut tarkistaa vielä, mutta jos auton osto alkaa kiinnostaa, niin sitten sen teen.
 
on jatkuva 4-veto ja keskella visko joka jakaa voiman 50/50

takana voi olla lukko...mutta harvemmin löytyy(ei siis vakiona) käytös silloin enemmän takavetomainen kun leikkii "jääradalla"

ääniä ei pitäsi kuulua... vikaa siis on... saattaa joku laakeri olla väljä esim. kartaanissa ja aiheuttaa äänen...

tuohon ohjauksen "nykimiseen" voi olla montakin asiaa... etupyörän laakeri väljä vetonivel väljä, joku nivel väljä että
pääsee etupyörä "heilumaan"

bensan painetta nostettu? mielenkiintoista miten? erillisellä bensan paineen säätimellä? ja se ei pitäsi vaikuttaa mitään tyhjäkäyntiin... tyhjäkäynnin vaeltaminen on yleensä läppäkotelon likaisuutta, ecu heikossa hapessa , toivottavasti ei oo ruuvannu ite tyhjä käyntiä kun muutoinkin pitää tietää mitä tekee... sen saa sekasin...

alustaa kannattaa tutkia... aina parempi jos noille kilometreille tehty puslan vaihtoja...

voisin sanoo että kallis o hinta...
 
Autoa sanottiin Dynamic-4:ksi, mutta kyljissä ei sitä kuitenkaan lue.

Tuon voit tarkistaan tiiraamalla valmistenumeron joka alkaa JMBSNE39A oli jos tuo tumma kohta täsmää on kyse dynamic-4 galantista jossa 4wd 4ws.

Tyhjäkäynnin vaeltaminen ryyppy päällä ei ole normaalia.

btw. kallis on
 
Tattista.

Ohjauksen nykiminen tuntui vaa kun rattia käänti tiettyyn pisteeseen asti ja piti siinä. Koitin myös pyörittää autoa paikoillaa, mm. siltä varalta, että joku nivel olisi alkanut klonksuamaan, eikä siinä nopeudessa nykytystä huomannut. Olihan siinä rattikii tosin tapissaa aina jonpaan kumpaan suuntaan.
120km/h vauhdissa (moottoritiellä tietty) liike oli hyvin havaittavissa, mutta se ei vaihdellut nopeuden mukana.

Bensanpaineen nostosta ei enempää puhetta ollut. Oletin noston tehdyn korottamalla pumpun jännitettä, kuten serkkuni teki autolleen.
Tyhjäkäyntiin se mies sanoi kyllä puuttuneensa.
Autodatasta katselin tässä, ettei siellä ainakaan varoiteta tyhjäkäyntiin puuttumasta ja havaintokuvakin esittää vain ruuvimeisseliä ja oikeaa ruuvia.
Automekaanikoksi mie sen miehen päättelin, että kai se on osannu asiansa.

Meneekö ECU:ssa konkat vai mikä sieltä hajoaa? Tätä foorumia lueskellessä tuli kuva, että Mitsuista suurinpiirtein kaikissa joissa se on, tulee sen remppaaminen vastaan ajastaan.
Nykysessä Lancerissa o vaa kaasutin, niin en oo vielä päässy treenaamaa suihkun kanssa mitään.

Tuolla jossain aiheessa oli maininta, että myös E38A on neliveto ja ilmeisesti samalla koneella kuin E39. Erona ehkä vain, että jälkimmäisessä on myös nelipyöräohjaus. Kuitenkii siinä vaiheessa ku mie tuon auton ääressä olin, en moista tienny ja kun mukana oli hätäne kaveri, ni en edes kurkannu auton alle, et josko sielt olis takapyörien kääntelyy tarkotetut värkit löytyneet. Pitää vähä paremmi kattoo jos / kun takaisin menen.

Hinnasta miekii aattelin, et joopa joo. Vikojen korjaaminen ei sinällää vaivaisi, mutta en kyl kehtaisi iha noin paljoa maksaa siitä lystistä.

Tais tänää olla turhan aurinkoinen keli, jos kärpäne pääsi puremaa. :)
 
Ainekin suomentuontimallin E38A on 8 venttiilisellä koneella alun alkaen ollut.
 
4G63 on se 8 venttiilinenkin ;) mutta kyllä sen 16 venttiilisestä erottaa :peukku
 
On noita tullut vastaan että dyn 4 glsii:n on laitettu 16 venanen gti mosa.

Noilla vioilla ei kannata maksaa läheskään 5ke:tä.

tyhjäkäynnin korkeaan käyntiin voi myös vaikuttaa kaasuläpän on/off kytkin jonka piuha on rikki/irti.

Mutta varmasti tämän syy korkeaan tyhjäkäyntiin on :

ecu rikki -> ensimäiset oireet esiintyy tyhjäkäynnillä -> katkoo tyhjäkäyntiä/ escusta mennyt tyhjäkäyntimoottorin ohjainpiiri -> nostettu pikkusen tyhjäkäyntiä ettei katkominen sammuta konetta / ei huomaa niin helposti kun on 500rpm liikaa tyhjäkäyntiä.

ps. laitan privaan omista koeajoistakuvia.
pss. Ei mitään muuta kun tunkkimukaan koeajolle ja nostat perästä sen ilmaan. Kokeilet takapyörien laakerit/nivelet sitten samalla katot onko lukkoa (koko perä ylös ja pyörität rengasta ja jos toinen pyörii eri suuntaan niin lukkoa ei ole.)

Samalla sitten katot etupään kunnon.
 
Tuosta koneesta... kyl siel perässä ja venttiilikotelon kannessa ainakii luki, että se on 16v. :)
Ja selvästi oli oikeen koneen näköinen.

Kattelin kuvat läpi ja mietin noita vinkkejä. Kyl se taitaa olla turhan kallis jos siinä mahdollisesti on noinkii paljon, tai noin isoja, vikoja. Varsinkii ECU:n kunto arveluttaa nyt. Hyvä oli tietää tuokii.

Taidan etsiä muualta tuollasia Galantteja sitten, ellei tuon hinta tipahda. Nettiautossa ja Keltaisessa pörssissä noita oli muutamia ja halvemmalla.
Silmä käteen ja kattomaa. Mukavan tuntuinen autohan se muuten oli.
 
galant 4wd 4ws on muutenkin hieno ajaa...
kunnossa ollessaa varmasti ajettavuudellaan voittaa 4x kalleemmat uudemat eurot pelit.

Wink. TÄSSÄ topikissa
tuon galantin proakanda videoo ;D 300mb mutta kannattaa katsoa niin oppii jtn "uutta" ;D
 
ja se ECU vika ei ole paha kun tietää miten sen kanssa toimitaan. Mutta jos viet sen tojota huoltoon, niin varmaan saat hyvän laskun aikaiseksi.... ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom