89 Galantin puhallusvivusto

M

mikada

Guest
Eli tuttu kävi hommammassa tuommosen vm 89 GLS 16valve HB Galantin. Juurihan tuo oli katsastettu, mutta saapipa nähä mitä sieltä paljastuu. No semmonen kysymys tuli heti, kun en otsikkoa täältä löytänyt, että mikähän mahtaa siinä olla vikana, kun se jolla säädetään puhalluksen suuntausta joko tuulilasille, jalkoihin tai kohtisuoraan, niin pyörii hervottomasti? Onko siellä joku vaijeri, mikä menny poikki tai joku mekanismi lähteny irti vai jotain muuta kätevää? ???
 
Vs: 89 Galantin puhallusvivusto

Vika on säätömekanismissa, veikkaan että säätönupin akselin päässä oleva "hammasratas" on rikki. Totuus paljastuu kun irrottelet säätöpaneelin.
 
Vs: 89 Galantin puhallusvivusto

MitsuMi sanoi
Eli tuttu kävi hommammassa tuommosen vm 89 GLS 16valve HB Galantin. Juurihan tuo oli katsastettu, mutta saapipa nähä mitä sieltä paljastuu. No semmonen kysymys tuli heti, kun en otsikkoa täältä löytänyt, että mikähän mahtaa siinä olla vikana, kun se jolla säädetään puhalluksen suuntausta joko tuulilasille, jalkoihin tai kohtisuoraan, niin pyörii hervottomasti? Onko siellä joku vaijeri, mikä menny poikki tai joku mekanismi lähteny irti vai jotain muuta kätevää? ???

tai sitten edellinen omistaja on turhaunut siihen säätöön ja hajottanut sen tahallaan(?).. selvinnee siitä että tuleeko yhtä aikaa etuläpistä ja tuulilasille ilmaa.. (88-89) galanteissa olikin semmonen raivostuttavuus näin suomalaisittain että yhtä aikaa ei voinut olla päällä molemmat (90 mallissa se olikin sit korjattu).. Eli talvella joko naama oli jäässä ja ikkuna sula, tai toisin päin (kun tarpeeksi tulee pakkasta).. Tuon voi modata kyllä toimimaan ja moni muu on sen tehnytkin ilman että koko säätöpyörä hajotetaan..
 
Vs: 89 Galantin puhallusvivusto

No niin nyt tuo kapistus sitten ilmaantu tuonne minun talliin (huh huh ???). No noista ilmansuuntaimista, että tällä hetkellä siellä ei ole kuin yksi asento päällä eli lämmintä ilmaa tulee kaikista muista suuttimista paitsi tuulilasille ja jalkatilaan sekä ei tietenkään niistä pikkuisista suuttimista jotka kiinteästi puhaltaa sivuikkunoille.
 
Vs: 89 Galantin puhallusvivusto

Miten tuo kierrekytkin säätöpaneelisto lähtee helpoiten irti? Etupaneeli on irti ja ne neljä ruuvia, millä paneelisto on kiinni ja se kyllä nyt liikkuu siellä irrallaan. Pitääkö se jotain muuta kautta muljauttaa sieltä pois, kun se sisäkierron ja L/R vipu estävät sen tulemasta eteenpäin, kun siinä on semmoinen poikittaiseste siinä edessä.
 
Vs: 89 Galantin puhallusvivusto

Toivottavasti auttaa, ei tuon kummemmin kerrota. pl, että vaijerit pitää ilmeisesti ottaa sieltä jäähdyttimen päästä pois. (kuten kuvassakin näkyy)
 

Liitetiedostot

  • heatercontrol.jpg
    heatercontrol.jpg
    144.9 KB · Lukukerrat 206
Vs: 89 Galantin puhallusvivusto

No niin. En kyllä keksinyt vielä, että miten tuon paneeliston saa irti, mutta vika löytyi kuitenkin. Eli se vaijeri, joka lähtee tuolta kiertokytkimeltä, niin on viittä vailla poikki, mutta hammasrattaat ovat ehyet. Toisinsanoen, kun kääntää kytkimestä, niin vaijeri pelkästään taipuu ja näin ollen ei liikuta, niitä läppiä toisessa päässä. Onkohan noihin noita uusia vaijereita saatavissa missään vai onko purkaamo hommia tiedossa?
 
Vs: 89 Galantin puhallusvivusto

MitsuMi sanoi
Onkohan noihin noita uusia vaijereita saatavissa missään vai onko purkaamo hommia tiedossa?
Eihän noita tarvikkeena saa (timanttitiski siis),mutta enpä ole kyllä aikaisemmin kuullut,että vaijerit olisi KÄYTÖSTÄ rikki menneet.

Ettei ole jo joku TSI-mies "jotain" yrittänyt,ja saanut vaijerin rikki.?
 
Vs: 89 Galantin puhallusvivusto

ST sanoi
Ettei ole jo joku TSI-mies "jotain" yrittänyt,ja saanut vaijerin rikki.?
No tuolle kannalle alan minäkin jo pikkuhiljaa kallistumaan. Alkaa vaikuttaa, että tuota autoa on ropannu joku purkupuolen asentaja. Monesta paikkaa on sitä purettu, mutta ei ole oikein onnistuttu sitten kokoamaan loppuun saakka.
 
Vs: 89 Galantin puhallusvivusto

Nyt tuli uusi ongelma. Eli olen sen poikkimenneen vaijerin saanut muuten irroitettua, mutta miten se vaijerin kuori lähtee irti siitä kiertokytkin vivuston rungosta? Olen yrittänyt työntää sitä taaksepäin sekä talttameisselin kanssa kohtisuoraa alaspäin, mutta ei. Jos otan vielä lisää voimaa käyttöön, niin sitten alkaa kyllä muovikynsiä lentelemään. Aivan kuin vaijerin kuori olisi liimattu siihen säätöyksikön runkoon :nykii
 
Vs: 89 Galantin puhallusvivusto

Dodiin. Mikään ei ole niin viisas kuin tietotekniikan insinööri ;D Eli aikansa kun pyöritteli, niin lähtihän se säädinyksikkö irti ja sitten se vaijerin irroitus olikin helppo homma eli alaspäinhän se lähtee pois, mutta yläpuolelta piti lukitteet aukaista, joten ei onnistu noiden vaijereiden irroitus ilman säädinyksikön pois käyttöä.
 
Vs: 89 Galantin puhallusvivusto

J. Puhakka sanoi
tai sitten edellinen omistaja on turhaunut siihen säätöön ja hajottanut sen tahallaan(?).. selvinnee siitä että tuleeko yhtä aikaa etuläpistä ja tuulilasille ilmaa.. (88-89) galanteissa olikin semmonen raivostuttavuus näin suomalaisittain että yhtä aikaa ei voinut olla päällä molemmat (90 mallissa se olikin sit korjattu).. Eli talvella joko naama oli jäässä ja ikkuna sula, tai toisin päin (kun tarpeeksi tulee pakkasta).. Tuon voi modata kyllä toimimaan ja moni muu on sen tehnytkin ilman että koko säätöpyörä hajotetaan..
No niin nyt puhallinvivustokin toimii ja tässä on todellakin tuo kyseinen tympeä ominaisuus eli naamalle ja ikkunalle ei tule missään asennossa yhtäaikaa. Millanenhan operaatio olisi modata toimimaan fiksummin, kun kerta se vissiin pystytään tekemään ilman mitään särkemättä?
 
Takaisin
Ylös Bottom