90-luvun l200 kiinteistönhuoltovarusteilla?

tsko

New Member
Liittynyt
28 Heinäkuu 2008
Onkos kenelläkään kokemusta ton ikäisen kaks satasen aura ym kiinteistönhoitovarustuksesta.
Lähinnä kiinnostaa komponenttien sijainti, eli missä on hydrauliventtiilit ja öljysäiliö tai miten pumpun asennus on toteutettu??
Itellä on -96 l200 ja hommasin käytetyt auravehkeet jotka on ollu aikasemmin vanhassa isuzussa ja aurapuskurin sain kyllä sovitettua melko kivuttomasti keulille, mutta siihen se jäikin. Tuntuu hieman tilanahtaus vaivaavan loppuosien kanssa ja ois kiva tietää miten oikeasti alunperin ko laitteilla varustettu mitsu on toteutettu ;D
 
Vs: 90-luvun l200 kiinteistönhuoltovarusteilla?

Joo toi akselimasahomma kävi kyllä mielessä, mutta mitenhän lienee muuten sen katsastuksen laita kun on niin vanhat auravehkeet ettei taida saada mitään hyväksymistodistuksia tms papereita enää mistään.
Vai tarviiko niistä mitään papereita olla katsastukseen. Ainakin on selvä, että lisä suuntavalot joutuu eteen lisäämään kun omat peittyy auran taakse.
Ja tuleekohan porua autossa olevista auransovitteista vaikkei auravarusteita muutoskatsastaiskaan kun kaikenlaiset valoraudat ja karjapuskuritkin tarttee vissiin olla jotain ihmeen e-hyväksyttyjä direktiivijuttuja, no taidanpa aamulla soitella Hyvinkään katsastuskonttorille että mitä tehdään ::)
Toisalta eipä se katsastus nyt välttämätöntä ole, kun omia tiluksia tarkotus aurailla.

Onkos sulla tiitus sähkönen pumppu vai auton moottorista voimansa saava?
Kaveri vaan kerto että sen ex duunissa oli yhessä huoltoautossa ollu pumppu hihnavetonen jossa päällä kiinteä öljysäiliö ja toisessa autossa sähkötoiminen pumppu. Tossa mun rojektissa on erillinen hihnavetonen pumppu ja ongelmaksi meinaa tulla se kun pumpun joutuu laittamaan niin pirun ylös ettei taida imu riittää jos säiliö on konehuoneessa jossain alakulmassa.
 
Vs: 90-luvun l200 kiinteistönhuoltovarusteilla?

Kiitoksia informaatiosta, nyt alkaa pikkusen selviimään asiat.
Soittelin tänään katsastuskonttorille ja ei mitään estettä pitäisi katsastukselle olla jos vaan saa etuakslimassan riittämään.
Ne valaisimet jotka peittyvät auran ollessa kiinni eli tässätapauksssa etuvilkut pitää korvata hyväksytyillä lisävilkuilla.
Ajovalot ei peity kun levy on senverran matala.

Ainakin kuorma-autoissa joissa on tienhoitovarusteet, saattaa suuntavilkut olla katolla ja ainakin e-sisuissa ne kyllä vilkkuu aina oli aura kiinni tai ei. En kyllä tullut kysyneeksi tosta kytkentähommasta mitään että saako ne lisävilkut toimia aina.
Rekisterikilven peittyminen on kanssa yksi kysymysmerkki.

Merkkiä tai valmistusmaata en kyllä noille auravehkeille tiedä, mutta aurapuskuri on samanlainen kuin tuossa http://image.nettix.fi/extra/carimg/2034101_2034200/2034194_b_6435ec1284b4e3fd.jpg

Öljysäiliön saa rakenneltua lampunpesurin säiliön paikalle, mutta pumppu onkin hankalampi. Yksi ajatus on laittaa se ohjaustehostimen pumpun päälle ja laittaa pitempi hihna tehostimelle joka samalla pyörittää hydrauliikkapumppua. Ensimmäisenä alkaa arvelluttamaan että putooko se koko paketti moottorin kyljestä kun valurautainen korvake katkeaa jos sen varaan tulee vielä hydrauliikkapumpunkin paino. Sitten vielä se kun tehostaja on yhdellä kapeahkolla hihnalla ja hydr pumpussa on tuplaura hihnapyörä niin se kait on alumperin ollu kahdella hihnalla, eli alkaako yhden hihnan varassa luistamaan. Toisaalta se sähköpumppusysteemikin voisi olla sovellettavissa autonpäähän kun rakentelis vaan pienen hammaspyöräpumpun vaikka starttiin kiinni ja jos oikeen viitsis niin vielä kuulalaakerois sen moottorin ;D

Kuinkas muuten sulla tiitus saatiin akselimassa riittämään ja paljonko vastapainoa piti laittaa? Entä miten kävi paikkaluvun hytissä?

Jos sais vähän suuntaa antavia painoja niin vois miettiä öljysäiliön ja pumppuviritelmän /venttiilipöydän paikkaa vaikka lavalta jos päätyis sähköpumppuun :p
 
Vs: 90-luvun l200 kiinteistönhuoltovarusteilla?

Taitaa olla talkkarit tällä palstalla vähissä ;D , mutta yleisin puskulevyviritelmä taitanee olla vinssillä nouseva/laskeva. Puskulevyn nostoon kun saa edullisesti tuommosia mönkijäänkin liian pieniä sähkövinssejä.

Aura on sitten hyvin nopeasti rungon tuho. Kerran kun tökkää kunnolla johonkin, niin se on siinä. Ainakin näitä vanhempia aurarakennelmia mitä ollu pickupeissa, niin valitettavan monessa runko kierossa. Parashan olisi jos sen auran saisi tuettua aivan rungon takapäähän asti kiinni, mutta sitten se myös painaa paljon. Itse joskus mielessäni suunnitellu auraa pajeroon, niin saranoisin pitkät aisat aivan rungon takaosaan kiinni ja sitten tosiaan vinssillä nosto/ lasku. Suunnittelin silloin semmosta nopeasti irti/ kiinni mallia, ettei tarvi tiellä ajaa auran kanssa. Tekeevarmaan ihmeitä nimittäin maavaralle tuommonen taka-akselin ali tuleva aisasysteemi. Tämä nyt meni OT kun teillä kuites on hydrauli kamppeet molemmilla
 
Vs: 90-luvun l200 kiinteistönhuoltovarusteilla?

Koitan saada viikonloppuna pumpun ja venttiilipöydän kiinni autoon ja ottaa hieman kuvia, sitten jos saan ne vielä tänne näkyviin niin hyvä :p

Juu eihän sitä nyt siperiassa ihan asuta vaikka onhan tämä Loppi melkoista erämaata ;D

Tavitteena tälle viikonvaihteelle tosiaan sen pumpun asennus ja venttiilistön paikan hakeminen, että sais otettua hydrauliletkujen mittoja kaverille niin saa tehdä uudet sopivanmittaiset letkut ja pääsis tilaamaan pumppuun hihnoja :peukku

Auravaloillekkin jos liikenisi parin ajatuksen verran aikaa, tai ainakin vilkut tarttis ripustaa johonkin. Meinaa vaan olla keulilla ahdasta.

Tuosta vinssillä nostettavasta aurasta tuli mieleeen kun kaveri aikanaan teki jostain 80-luvun vw polosta pihakoneen ja siinä oli nostosysteeminä monroen ilmaiskari. Yksinkertaista ja toimivaa niinkun vinssilläkin. Olipa levykin kyllä melko kevyttä kamaa kun se tehtiin halkaisemalla iso muoviputkenpätkä, tais olla rumpuputkea tai jotain. Siinäpä ratkaisu akselipaino-ongelmaan ;D

Mulle ehdotettiin Hyvinkään leimakonttorilla sitä vastapainoasiaa jos akselimassan kanssa tulee murheita. Sanoi vaan, että merkitään otteeseen lisäpaino niin että sen voi poistaa silloin kun aura ei ole paikallaan. Toisena vaihtoehtona tarjos henkilöluvun rajoitusta aurauskäytön aikana.

Luulis että noilla eväillä sen saa katsastettua, tarttee vaan rakentelun aikana käydä paikallisen soramontun siltavaakalla puntaroimassa jotain sinneppäin suuntaa antavia aksilamassoja. Niin ei sitten tartte konttorilla lotota montaa kertaa.
 
Vs: 90-luvun l200 kiinteistönhuoltovarusteilla?

kyllä monet konttorit antaa ihan ilmaiseksi käydä esim vaakalla koittamas...

tullut vaan parin kilpurin kanssa vierailtua..
 
Vs: 90-luvun l200 kiinteistönhuoltovarusteilla?

Kävin tossa soramontin vaakalla kotimatkalla ja mulla on nyt muut romut autossa paikallaan paitsi ite aura ja jo nyt oli etuakselimassa 1100kg :p

Tartteepi vissiin alkaa suunnittelemaan jotain vastapainojuttuja, että saa ton etupään painon kuriin.
 
Takaisin
Ylös Bottom