-93 2.5td pajeron etupyörien laakerit?

pena

pajero 2.5tdic 1993
Liittynyt
20 Marraskuu 2009
Sijainti
hämeenlinna
onko minkälainen homma kiristää ja tuleeko kestämään kiristyksen jälkeen? ei pidä ääntä vielä tai ainakan ole huomannut, mutta pikku klappi on kun rengas ylhäällä ja kokeilee!
 
Vs: -93 2.5td pajeron etupyörien laakerit?

Kiristäminen oli ainakin minusta helppo homma ja tein napalukkojen huollon yhteydessä. Mitää erikoisavaimiakaan ei muistaakseni tarvittu, koska säätö kääntyi ihan pyöreällä tuurnalla jopa esikiristystiukkauksessakin, jossa laakeri ensin säädetään pyörittäen tiukalle että se menee "perille". Sitten löysätään ja säätöön taittaa olla joku momenttikin. Luotin kuitenkin 40-vuotiseen näppituntumaan ja hyvä tuli ;). Ei lotise eikä lämpene.
 
Vs: -93 2.5td pajeron etupyörien laakerit?

Jep eli napalukkojen takaa kaksi tai neljä pikkuista ruuvia pois ja sitten se lukkoprikka, mitä ne ruuvit pitää kiinni. Sen jälkeen tuleekin se kiristysmutteri, jossa on reikiä pyörittämistä varten. Minäkin yleensä olen vasaralla ja tampilla ne naputellut tiukemmalle, mutta jossakin vaiheessa tein ihan työkalunkin niitä varte. Momentti on ~25Nm ja uutta laakeria asennettaessa käytettään jossakin 60-70Nm ja sitten löysätään ja kiritään 25 Nm:iin.

Jos kuitenkin kirit tampin ja vasaran kanssa, niin älä lyö niitten lukkoruuvien reiästä vaan siinä mutterissa on myös kierteettömiäkin reikiä.
 
Vs: -93 2.5td pajeron etupyörien laakerit?

niinhän nuo viisaat sanoo notta pieni klappi pitää olla,tiä sitte mutta niin mä tein että se pieni välys jäi.
 
Vs: -93 2.5td pajeron etupyörien laakerit?

No jaa... Itte sain passattua niin,ettei klappia jääny...eikä ollu tiukka. Katsastuksessa huomautti välyksestä... mikä ei kuitenkaan aiheuttanut korjausmääräystä. Eikä tuo pieni väljä tietystikään pahasta ole... mutta omasta otin pois.
 
Vs: -93 2.5td pajeron etupyörien laakerit?

Mutteri on senverran iso, että tiukkanäppi pääsee aika lähelle tuota 25 Nm momenttia ihan tuurnalla kääntäen. Kyllä siihen silloin se "hyvin pieni" välys jää. Minä sain tuolla menetelmällä jopa laakerin kädellä koettaen jumiin esikiristyksessä ;). Japanilaisissa autoissa tuo laakerien esijännitys on tosiaan hieman suurempi kuin esim VAG:n laitteissa. Joissakin se mitataan jousivaakaa käyttäen. Pelkästään mutteria tuurnalla lyöden voi esijännitus kasvaa helposti liian suureksi. Momenttiavain ja säätötyökalu varmistaa tuloksen, ellei momentti ole "kasvanut näppeihin" ;D
 
Vs: -93 2.5td pajeron etupyörien laakerit?

Voihan sen välyksen kiriä pois, mutta tulee aika äkkiä takasin. Kartiolaakereissa on aina ihan pieni välys. Jos aina vain kirraa ja kirraa sitä välystä pois, on laakeri äkkiä entinen..
 
Vs: -93 2.5td pajeron etupyörien laakerit?

tuli kirrattua laakerit ja oli kyllä helppo homma! pienen pieni välys jäi niin eiköhän se oikein menny!
 
Takaisin
Ylös Bottom