-97-03 galanttien sisämelu?!

ralli art

honda accord tourer 2.4 executive 2003.
Liittynyt
8 Syyskuu 2004
Sijainti
jyväskylä
ajattelin vaan että ovatko muut kyseisten galanttien omistajat huomanneet saman asian,eli rengas ja alustasta tuleva melu on melko voimakasta. oli sitten kyse millaisesta tien pinnasta tahansa,kesä tai talvi renkailla.

edellinen pirssi oli -89 gti hb gallu joka oli mielestäni paljon hiljaisempi kuin nykyinen!?nykyisellä autolla olen ajellut jo 2 vuotta ja vieläkin tuntuu että meteliä on liikaa....noh ottakaa asiaan kantaa ettei tartte itse murehtia onko näin. :p

ps:suojasin pohjan todella tukevasti ruisku massalla ja laitoin 6 neliötä äänieriste huopaa sisä tiloihin...mutta eroa en oikeastaa huomannut :mad:
 
Noh lyhyesti todettuna: hiljaisempiakin autoja löytyy, mutta niin löytyy kyllä meluisempiakin :)
 
Täytyy valitettavasti myöntää, että minulla(kin) Galantissa merkittävin valituksen aihe on edelleen sisämelu.

Hifiasennusten yhteydessä laitoin lattiaan ja osin pyöräkoteloihin 4 mm bitumilevyä ja 8 mm huovan kauttaaltaan. Ovien ulkopelleissä on hieman bitumilevyä ja niiden päällä kosteuttasitomatonta absorboivaa eristelevyä. Konepellin eristeen alle lisäsin myös 8 mm huopaa.

Varsinaiset runkoäänet vaimenivat selvästi. Tämä tietysti johti siihen, että osin rengasäänet ja etenkin ilmavirtausäänet korostuvat ja aiheuttavat edelleen ärtymystä. Ovien ja ikkunoiden tiivisteisiin olen yrittänyt patentoida erilaisia  virityksiä joko laihoin tuloksin tai huonolla kestävyydellä etenkin talviolosuhteissa.

Rengasäänet saisi vaimennettua, jos pyöräkoteloihin saisi väkerrettyä kunnon muoviset (+ bitumi) sisälokarit. Valitettavasti tuollaisia ei ole missään tullut vastaan.
 
Ja eihän siitä vaimennuksesta hirveästi ole hyötyä, ellei se kohdistu juuri sinne mistä se melu tulee kabiiniin, esim. kaikki piuhojen veto reiät kannattaa tilkitä hyvin, koska yleensä kun vedellään niitä sinne hyttiin ni reikien eristys jää aika heikoksi.
 
On noi e3* galantit hiljasempia, totesin itse kun olin harrin kyydissä ja sit toisinpäin... Mutta ei kai noi uudet galantit vielä kovin melusia oo  ;)
 
Kyllähän tuo saisi olla hiljaisempikin, mutta toisaalta kun ajaa välillä tuolla Lancerilla niin johan tuntuu Galantti hiljaiselta. ;D
Kovasti silti odottelen, että voisi laittaa kesäpyörät nastoitettujen tilalle. :seina
 
Sama juttu Carismoissa, ovat äänekkäämpiä sisämelulta kuin Lancerit.
Mutta ottakaas huomioon seikka, joka paljastuu jo Carisman lattiamaton alle kurkkaamalla. Siellä ei käytännössä ole mitää vaimennusta, mutta mennäänpäs VW Boraa tms koeajaa ja avaatte lattiamattoa tai yleensä koitatte sinne. Siellä on 3cm paksuudelta kaike maailman pehmusteita. Tuli koeajettua pari kesää sitten kun vanhempien Carisman tilalle sain ko. tilapäisauton.

Galantissakaan EI ole mitään pehmusteita vaan pelti siellä paistaa kun ottaa verhoilun auki lattiasta.
 
joo näin se on.
harri on siis itsekkin tutkinut mitä lattia verhoilun alta löytyy.pieni läntti eristettä liimattu verhoiluun ja muuten pelkkää peltiä :p

ajattelin sellasta että minun gallussa on jo huopa laitettu verhoilun alle,niin lisään vielä sen alle kumi vahvisteisen vaahtomuovi kerroksen jota näytti olevan myynnissä ainakin biltemalla...voi olla muuallakin :)
ja sitten vielä kerros alustamassaa pyörä koteloihin ;D.

mites onkos kellään kokemusta noise killeristä? tai mistä sitä saa? ???
 
Bitumilevyn käyttö vaimennuksessa perustuu massan lisääntymisen aiheuttamaan resonanssitaajuuden laskuun. Vaimennusmassojen tarkoituksena on absorboida ääntä, eli muuttaa ilman värähtely lämmöksi.

Valtaosa vaimennusmassoista on vesiliukoisia, eikä niitä sen takia kannata/voi käyttää ovipeltien vaimentamiseen. Ainakin aiemmin oli saatavilla Vähä-Ääninen nimistä massaa, joka ainoana sietää kosteutta. Itse asiassa juuri tuota käytin aiemman Mondeoni vaimennuksessa. Noise-Killerin lisäksi löytyy esim. Noxudolin massa, jota saa mm. Powersetista. Massoja kannattaa kysellä autohifi-liikkeistä. Massojen etuna on minimaalinen painonlisäys verrattuna bitumiin, vastapainoksi hinta on selvästi korkeampi.

Massat toimivat parhaiten ja hukka jää pienemmäksi (tasainen kerros) ruiskuttamalla. Tuo tietysti vaatii laajaa purkamista ja suojausta. Vaihtoehtona on sively pensselillä. Tuota tuli itse käytettyä. Melko sotkuista puuhaa tuo sivelykin oli.

Vaimennusprojekteista on hyviä juttuja ainakin taannoisissa Hifi-lehdissä sekä AutoSoundissa. Autosound 2/2001 näytti olevan vaimennusmassojen ja -levyjen vertailu.
 
Noissa huopien ja vastaavien käytössä on hyvin mahdollista saada pohja puhki jo parissa vuodessa,ainakin vanhemmissa autoissa.Lattiamattokin on yleensä "suunniteltu" niin,et siin on sitomiskerroksena muovi,jollon ei pääse hengittään,ja sit ku siel on auton alk.peräset huovat niissä missä on,ja kun sinne lisää vielä jotain huopaa niin siellä on kuukaudes paris semmonen parin sentin vesikerros,ja sitä on "kiva" kuivatella..Iteltäni revin lattiamatosta sen huovan tylysti irti,ja korvasin sen "telttapatja"-muovilla,ei ime itteensä oikeastaan ollenkaan kosteutta.Ja "samallahan" tuo tuli eristettyäkin,siel on ensiks KUNNON alustamassaa,sit "kattobitumia"(joka on melkein sama asia kun ns.bitumilevyt,hinnaltaan vaan paljon halvempi),jonka jälkeen on vielä yksi alustamassa"kerros",ja voin sanoo että suurimmat äänet tulee ikkunoiden läpi ilmanpyörteilystä(niin,ja kierroslukumittarin palautusjousesta,värisee jatkuvasti..).
 
Väittäisin että kosteus ei poistu "telttapatjan" alta ollenkaan..eli mielestäni se se vasta ruostuttaa sen jälkeen kun alla on vettä koko ajan.
 
Gallun pohjahan on "poimunen",ja toi mitä mä käytän on niin jäykkää että hengittää sieltä välistä,eikä silläkään toisaalta väliä kun siinä on bitumitkin välissä.Tottahan siellä pieni kosteus on,mutta kaukana siitä mitä "huopaversioissa".

EDIT:Tos on muutama kuva alk.peräsestä eristyksestä E3*-galluis.
http://st42.1g.fi/kuvat/Gallu/Eristys/loosteri+sisalta.jpg/medium
http://st42.1g.fi/kuvat/Gallu/Eristys/kuskinpuoli.jpg/medium
http://st42.1g.fi/kuvat/Gallu/Eristys/loosteri.jpg/medium
http://st42.1g.fi/kuvat/Gallu/Eristys/pelkaaja+takaa.jpg/medium
 
Itte kerkesin purkaa tuossa autosta sisustan veks.. nyt pitäisi miettiä mitä laittaa pohjaan.. olisiko perus bitumimatto vaiko noisekiller jne?
Kumpi on parempaa ja onko porukoilla kokemusta tuosta noisekilleristä
 
Vs: -97-03 galanttien sisämelu?!

otetaas sisämelu taas esille..

100+kmh nopeuksissa alkaa suhina joskus häiritsemään.
Liekö oven vai ikkunoiden tiivisteet..
mistäs noista sähkölaseista tietää että meneekö ne ihan kohdilleen.
Ovitiivisteille mitään ehostusta tehtävissä? Tai voisikos oven lukituksen tappia siirtää hieman, josko ovi menisi tiukemmin kiinni?
 
Vs: -97-03 galanttien sisämelu?!

tähän kun joku keksisi toimivan ratkaisun niin olisi hyvä! ;) itse kävin hakemassa tänään 6m p-proviili tiivistettä hamsterista! ;D josko huomenna sitä koittais patentoida etuoviin :) saa nahda onko mitään vaikutusta ??? etuovien tiivisteistähän se suhisee niin pirusti,ainakin mulla.
 
Vs: -97-03 galanttien sisämelu?!

kapsu sanoi
otetaas sisämelu taas esille..

100+kmh nopeuksissa alkaa suhina joskus häiritsemään.
Liekö oven vai ikkunoiden tiivisteet..
mistäs noista sähkölaseista tietää että meneekö ne ihan kohdilleen.
Ovitiivisteille mitään ehostusta tehtävissä? Tai voisikos oven lukituksen tappia siirtää hieman, josko ovi menisi tiukemmin kiinni?

Menee varmaan hieman off topic, mutta juurikin tuossa yhtenä päivänä kuuntelin, että aivan kuin korvan juuressa suhisis oudosti. Avasin sitten sähköikkunaa vähän ja takas kiinni. Suhina katosi.
 
Vs: -97-03 galanttien sisämelu?!

Ovien tiiveyttä pystyy hieman parantamaan siirtämällä karmissa olevaa vastakappaletta sisään päin, mutta sitä ei pidä siirtää kylkilinjaa sisemmäksi. Muuten alkaa tulla vahinkoja mm. takaoven etureunaan. Sisämeluun vaikuttaa eniten korin kautta tulevat äänet ja niihin auttaa hyvin bitumin lisääminen pohjaan, oviin ja konttiin. Projektipäiväkirjassani on juttua aiheesta.

Mutta omassakin suhisee tiivisteistä aika reilusti ja minulla ainakin edessä on tiivisteiden uusiminen. Ikkunakarmien varovainen taivuttaminen voi mahdollisesti auttaa (lasi laskettava alas ennen kokeilua), mutta ainakin minulla karmit ovat sen verran suorassa, ettei sillä kyllä poista ongelmaa. Timanttitiskillä tiivisteiden hinta on vain aika suolainen ja siksi se on jäänyt vielä tekemättä, mutta tulee kyllä jossain vaiheessa tehtäväksi.
 
Vs: -97-03 galanttien sisämelu?!

Kyselin kanssa veholta etuoviin/runkoon uusia tiivisteitä :eek: ei viittis ihan vielä ruveta uusia ostamaan kun ei tiedä auttaako edes ??? vanhat ovat vielä päälle päin ihan ehjät. vauhdissa kun vetää ovea kireemmälle niin suhinat katoaa aika hyvin :)
 
Vs: -97-03 galanttien sisämelu?!

Juggis sanoi
Menee varmaan hieman off topic, mutta juurikin tuossa yhtenä päivänä kuuntelin, että aivan kuin korvan juuressa suhisis oudosti. Avasin sitten sähköikkunaa vähän ja takas kiinni. Suhina katosi.

Sama homma täällä. Motarilla tulee monasti huomattua tuo suhina ja ikkunan sähläämisellä yleensä lähtee. Vaikka nyt onkin edellinen korimalli itsellä, lienee sama ongelma molemmissa.
 
Vs: -97-03 galanttien sisämelu?!

Jatkoa vanhaan turinaan, vaikka auto onkin jo vaihtunut hiljaisemmaksi. ;)

B-pilarin kohdalta tuleva suhina tuli tutuksi itsellekin. Jonkin verran sain tilannetta korjattua omilla patenteilla. Ovikarmia taittelin sisäänpäin niin paljon kuin uskalsin. Ikkunatiivisteen pohjalle laitoin ylimääräisen 3 mm solukumitiivisteen. Takaoven etureunaan liimasin P-profiilin kumitiivisteen, joka sulki ikkunakarmien välisen aukon ilmavirtauksilta. Valitettavasti tuo profiilitiiviste ei oikein kestänyt talvipakkasilla.

Suurimpana ongelmana pidän kuitenkin edelleen kunnollisten sisälokasuojien puutetta. Niillä saisi huomattavasti vähennettyä mallin rengasmelua.
 
Vs: -97-03 galanttien sisämelu?!

Juggis sanoi
Menee varmaan hieman off topic, mutta juurikin tuossa yhtenä päivänä kuuntelin, että aivan kuin korvan juuressa suhisis oudosti. Avasin sitten sähköikkunaa vähän ja takas kiinni. Suhina katosi.
Jep, samaa tuossa huomasin, ei aina mene sähkölasi ihan piukkaan kiinni.
 
Vs: -97-03 galanttien sisämelu?!

2bad4you sanoi
OFF-TOPIC---mihin vaihtu?

BMW 530dA -03. Vallan mainio autohan Gallukin oli, mutta onhan näillä kaikin puolin melkoinen ero. Vertailun vuoksi tuli uuden hankinnan jälkeen välillä ajeltua vanhalla sotaratsulla ennen kuin sain sen myytyä. Valitettavasti ei hirveästi tullut ikävä Galantin rattiin.
 
Vs: -97-03 galanttien sisämelu?!

Tere

Pakka myös kommentoida tota rengasmelua....itelläni oli viime kesänä 17 (225x45) vanteet ja suht "litteät" kumit vielä alla, niin tänä keväänä piti kyllä käydä kyyneleet silmissä vaihtamassa 16 (205x55) vanteet ja hieman "korkeemmat kumit alle, jotta kehtaa pitempiä matkoja tehrä. Aatellaan näin, että uutena tuo Galant on maksanut maltaita silloin aikoinaan, äänieristys on aika kehnoa tasoa...aikanaan omistin 1989 Accordin 1.6L EX, oli sekin aivan eri maata..........
Niin ja oma Galanttihan oli 1997 2,0L STW GLS. Taitaa merkki vaihtua tuossa syksyllä tai ensi keväänä.......Muutenhan Galant on kelpo ja tilava peli ajella vaikka perheenkin kanssa :)

Niin jos joku tarttee ni hyvä Galantti myynnissä.

TP
 
Vs: -97-03 galanttien sisämelu?!

saa nähä kuinka paljon lancerin sisämelu on laskenut.. tullu bitumia ja massaa lyötyö reippaasti ympäri autoa.
Mitenkähä paljon toi keinonahalla sisäosien päällystys vaikuttaa tohon rengasmeluun.. tuleehan noihin ohueh ohuisiin muoviosiin lisää painoa ja paksuutta
 
Vs: -97-03 galanttien sisämelu?!

Helpoimmalla pääsee rengasmelusta kun katsoo ensin testeistä hiljaisin rengas malli ja sitte laittaa 15 tuuman 195 65 renkaat. :peukku Näille Suomen tuhnu nopeus rajoituksiin tuonkin kokoisessa renkaassa on riittävästi ominaisuuksia. Ja nykyään tuntuu olevan vielä vaikea ajaa niitä tuhnu rajoituksiakaan kun tienpäällä on niin paljon teiden ritareita, jotka körräävät 70-80 satasen alueella.
 
Vs: -97-03 galanttien sisämelu?!

Omassa saksantuonti vm 2000 Gallussa on alla Bridgestone Potenza re050 nakit, ja ovat kyllä todella äänekkäät. Testeissä hyvin pärjänneet sporttirenkaat joten seos on todella kovaa ja ääni sen mukainen... Mutta kyllä autosta huomaa muutenkin että rengas äänien vaimennus ei ole se auton paras ominaisuus, mutta onneksi se ainoa miinus reilun 600 km kokemuksella ;)
 
Vs: -97-03 galanttien sisämelu?!

onhan tota melua jonkin verran, mutta mun mielestä ei ole mikään järkytys todellakaan. ja sen äänen sävyhän on tärkeää; minusta ei liian ärsyttävää :driver
mulla on allakin tosin ''vain'' 15' alut korkeella profiililla. ehkä auttaa asiaan?
 
Vs: -97-03 galanttien sisämelu?!

jay-r sanoi
onhan tota melua jonkin verran, mutta mun mielestä ei ole mikään järkytys todellakaan. ja sen äänen sävyhän on tärkeää; minusta ei liian ärsyttävää :driver
mulla on allakin tosin ''vain'' 15' alut korkeella profiililla. ehkä auttaa asiaan?

Onhan tuo Galant entiseen Lanceriin verrattuna ihan hiljanen peli. Tosin täälläkin löytyy samanlaiset vanteet/renkaat kuin ylhäällä ;D Pitää nyt jonkin aikoo ajella tolleen kun tuli uudet renkaat mukana :driver
 
Vs: -97-03 galanttien sisämelu?!

Joo no oma -00 gdi gallu ei ole melultaan pahakaan, kun vertaa sitä meidän perheen kakkos autoon, joka on -04 mallin Mazda 3 HB. Kummassakin 195 65 15 tuuman renkaat, mutta Mazdassa kuuluu renkaiden lisäksi myös pakoäänet ja moottorin mörinäkin sisälle todella voimakkaasti. Mielestäni Galantti ei ole kovin äänekäs sileällä uudella asfaltilla ja mitä vertailuna vanhempiin Galantteihin, niin kyllä ainakin minun korva kuten desibeli mittarikin väittää, että uudempi on hiljaisempi. Hyvä verrata esim. sillä, että kummassa tarvii radiota kääntää aikaisemmin isommalle nopeuden kasvaessa. :-\
 
Vs: -97-03 galanttien sisämelu?!

Mulla kans -99 tuo rengasmelun hyvin sisään, ero melkoinen kun vertaa mun toisee e1# galanttiin.. on meinaan hiljainen vanhaksi 375tkm ajetuksi.
 
Takaisin
Ylös Bottom