'98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

GalantRider

New Member
Liittynyt
2 Elokuu 2010
Noniin, eli omistan Galant 2.0GLS:n vuosimallia 1998.

Auton jarrut (lähinnä etujarrut) hakkaavat, ja myös poljin hakkaa hiljaisemmissa nopeuksissa jarruttaessa ja pitävät hyvinkin mielenkiintoista ääntä.
Korkeammissa nopeuksissa tällaista ongelmaa ei ole, jarrut toimivat melko normaalisti.

Kyseessä ei nyt ole jarrulevyjen kierous, vaan nyt on ABS-järjestelmässä jotain vikaa> onko rikki keskusyksikkö, vai jokin rele tms?
ABS:n merkkivalo ei pala mittaristossa. Olisi mukava jos joku osaisi kertoa vielä remontin arviollisen hinnan, ja minne auto kannattaisi viedä laitettavaksi? Kiitos!
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

Niiden kunnosta mulla ei ole mitään hajua, en ole vielä lähtenyt autoa purkamaan.
Epäiletkö vahvastikin vian olevan niissä?
Täytyy koettaa saada auto nyt johonkin pajalle, kun ei ole tullut ennen ABS-jarruja laitettua...

E: Hiekkatiellä ajaessa kolisee edessä oikealla joku huolella, epäilin jonkin puslan olevan väljä, voisiko hammaskehä aiheuttaa senkin?
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

Hammaskehä on varteenotettava vaihtoehto, jolloin anturin toimintakin takkuilee. Milloin jarruja on laitettu/purettu viimeksi? Kun otat pyörän irti ja kurkistelet sinne, niin tarkista samalla jarruosien pulttien ja varsinkin napaan tulevan kiinnityksen tiukkuus. Kolina voi tulla jarruista tai vaihtoehtoisesti alatukivarsista, joko etummaisesta tai takimmaisesta. Iskarit ovat tietysti vielä yksi vaihtoehto, mutta tsekkaa ensin hammaskehä ja jarrupalikat muutenkin.
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

Oorait. Ostin itseasiassa auton vasta, tämän vuoksi edellisestä purusta eikä jarruista muutenkaan ole havaintoa. Olen kyllä havainnut takajarrulevyjen olevan vaihtokunnossa (ruostetta jne), mutta etujarrulevyt näyttävät ihan asiallisilta, että niistä en uskoisi itse sen hakkaamisen/tärinän tulevan.

Olen kysynyt puhelimitse yhdeltä tutulta ex-autokorjaajalta asiasta, ja hän epäili että kyseessä olisi ainoastaan kierot jarrulevyt.
Lisäksi yksi Autoasin kaveri kävi ajamassa autolla lenkin, ja hän taas epäili ABS-järjestelmän vikaa, muttei osannut siitä tarkemmin sanoa ennen kuin auto tutkitaan. Hän myös puhui että jokin (en muista mikä, olisikohan nivelestä puhunut) ääntää vetoakselissa, mutta en kyllä itse havainnut tappiin kääntäessä mitään ylimääräistä ääntä vetareista. Kaikki tuntuvat olevan vähän eri mieltä asiasta, mutta eikös ABS:n merkkivalon kuuluisi syttyä, mikäli pyörien anturissa tai missä tahansa olisi vikaa? Autoasin kaverin mukaan se ei välttämättä syty. Vähän ristiriitaisia mielipiteitä siis tulee asiasta. Iskarit kyseessä kuitenkin tuskin on, autossa on alustasarja, ja tuntuu ajossa hyvinkin terveeltä, ja iskarien tai jousien vähäisen ruosteen perusteella tuskin kymmentä vuotta vanhat ovat.
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

mulla dynyssä sama vika, ei sytytä vikavaloa ja kaupungissa saa olla tarkkana kun se jarruteho häviää lähes kokonaan absien hakatessa....leimalla kuitenkin tuurilla toimi. en oo vielä lähteny vikaa selvittämään, otin pois käytöstä koko absit, muutenkin turha keksintö
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

Ok.. On kyllä hämärä vika. Pakko se on tänään viedä pajalle näytille. Itsellänikin tosiaan syyskuussa leima.
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

Hammaskehän vika ei herätä vikadiagnostiikkaa, mutta hitaassa vauhdissa ennen pysähtymistä luulee puuttuvan hampaan tarkoittavan pyörän lukkiutumista jolloin ABS alkaa raksuttaa.
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

Tuo kyllä kuulostaa aika loogiselta. Katsoin tuossa tutun ex-autokorjaajan kanssa autoa pukilla, ja hän ei havainnut jarruissa mitään ihmeellistä. Tosiaan korkeissa nopeuksissa jarrut toimivat normaalisti, samoin alle 20km/h nopeuksissa, eli ongelma ilmenee käytännössä vain 50-20km/h nopeuksilla. Minulla on aika Autoasille tänään iltapäivällä, tekevät testit mittalaitteillaan. Mikäli elektroniikkapuolelta ei löydy mitään, epäilen itsekin hammaskehää vahvasti.

E: Nyt on käyty Autoasilla; korjaamopomo sanoi että koko vikakoodeja ei voi edes lukea kun ABS-merkkivalo toimii aivan normaalisti, eli se siitä. Auto menee huomenna tuohon lähelle huoltoon, saavat selvittää mikä siinä on. Autoasin pomo sanoi että saattaisi ihan satuloiden herkistyksellä ja puhdistuksella yms. alkaa toimimaan. Saa nähdä, toivotaan ettei tule 1000 euron remontti.
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

Joo, jarrusatulat paskana edessä: kierot sekä kiinnitystapit väljät (ent. om. asentanut siis tod. näk. väärin), klappasivat huolella kun veto päällä jarrutettiin.
Lisäksi vetonivelet rikki ym... 1k€+ remppa. Vian tsekkasi Mitsuista pitkän kokomuksen omaava autokorjaamon omistaja.
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

jooonas sanoi
mulla dynyssä sama vika, ei sytytä vikavaloa ja kaupungissa saa olla tarkkana kun se jarruteho häviää lähes kokonaan absien hakatessa....leimalla kuitenkin tuurilla toimi. en oo vielä lähteny vikaa selvittämään, otin pois käytöstä koko absit, muutenkin turha keksintö

sama mulla dynys... jarruteho olematon ja poljin potkii.. ilman absei on täydelliset jarrut :peukku
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

Terve, -98 Gallu täälläkin,
löytyykö selitystä ongelmaan?
Mulla alkoi sama vika kun kesä lämpeni. Nyt viileällä kestää jonkin aikaa ennenkuin napsutus alkaa.
Muuten samat oireet, 20-50 alueella vaan ei kevyesti jarruttaen. Olen edelleen huuli pyöreänä :nykii
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

En tiiä kuinka huti menee mutta vw pasmatti teki noin ku oli anturi liian kaukana kehästä :) ja liikahti muuten helposti se anturi ku hakkuutti isolla ilmavasaralla kiinni vetaria niin se liikahti.. :D
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

Et välttämättä ole ollenkaan metsässä. Akseli- ja ripustusremontit ovat aika brutaaleja. Manuaalin mukaan Gallun ABS-pyörän ja sensorin välin toleranssi on 28,2-28,5 mm. Olenko hölmö jos menen Vianorille ja pyydän tsekkaamaan ABS-pyörien hampaat ja sensorien puhtauden, etäisyyden sekä sensorien toiminnan (jännitteet manuaalin mukaan). Notkeampi tekisi tuon itse hallin lattialla maaten ja yleismittarilla, minä en! Seuraava steppi varmaankin on mennä Jarrupolkimeen oikaisemaan levyjen (vaihdettu Virossa vuosi sitten) mahdolliset kieroudet, sekä tsekkaamaan napalaakerit. Vehon mukaan tosin ei ole häikkää.

Yhtä kaikki, tästä alkaa kohta syntyä säie vanhoille pappa-autoilijoille, jotka vielä pystyivät hallitsemaan kulkupelinsä mekaniikan ja huollon. Välillä tuntuu että siihen ei nykyään kykene merkkihuoltokaan.
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

No tuohon faijan aikasempaan kysymykseen, niin elä ota pienemmillä kuin et42 ET:lä olevia vanteita. ja topiikin kyssäriin, niin käy herkistelemässä jarrut oikealla Mitsun pajalla , niin loppuu nuo jarru ongelmat.
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

Nyt ollaan mysteerin jäljillä, pajalla, jonka kerron lopputuloksen jälkeen.

Ei välity signaali pienillä nopeuksilla, kuten muutkin ovat valittaneet.

Anturit testerillä ja mittarilla testattiin, ei vammaa heissä.

Kas hammaskehät ylen ruostuneet, timanttitiski moisia tarjoaa vain kokonaisen vetoakselin kylkiäisenä.

Vaan löytyi paikka, josta vetoakselin loppupäitä kera hammaspyörän sai, hintaan kohtuulliseen.

Huomenissa selviää, kuinka temppu onnistuu, siitä raportoin.

Omatoimisimmille noita kehiä on tyrkyllä saksalaisilla ja halvimmillaan brittiläisillä e-putiikeilla. Jälkimmäisellä jopa 10 vuoden ruostumattomuustakuu. No, siihen se menee, omat alkuperäiset ovat 13 vuoden ikäiset ja näköiset. Päättäkää itse.
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

Ekaa kertaa kuulen että hammaskehiä aletaa vaihtaan ??? Eikö putsaus ja anturin putsaus auta? Ei hammaskehät ole kadonneet ruosteen vaikutuksesta yli 20v autostakaan...
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

Harri K sanoi
Ekaa kertaa kuulen että hammaskehiä aletaa vaihtaan ??? Eikö putsaus ja anturin putsaus auta?
Tuota minäkin ihmettelin ??? Itse meinasin nyt tehdä jo ennakoivana huoltona, kun olen tekemässä muutenkin jarruhuoltoja, niin tuon hammaskehän putsauksen. Eli eikös tuo hammaskehä kannata pyyhkästä teräsharjalla puhtaaksi ja sen jälkeen sipaista ruosteenestomaalia pintaan, niin pysyisi kenties pitempään ruosteettomana. Vai mitä mieltä on raati ideasta?

edit. Nyt kun tuli käytettyä takaa nuo rummut auki ja sitä myöten näin nyt EA:sta nuo hammaskehät. En käsitä miten jengillä on ne niin ruosteessa, että häiritsee absien toimintaa. Mulla ne hammaskehät olivat kutakuinkin koko jarrusysteemin ainoat osat, jotka ei olleet yhtään ruosteessa :nykii
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

faija sanoi
Nyt ollaan mysteerin jäljillä, pajalla, jonka kerron lopputuloksen jälkeen.

Ei välity signaali pienillä nopeuksilla, kuten muutkin ovat valittaneet.

Anturit testerillä ja mittarilla testattiin, ei vammaa heissä.

Kas hammaskehät ylen ruostuneet, timanttitiski moisia tarjoaa vain kokonaisen vetoakselin kylkiäisenä.

Vaan löytyi paikka, josta vetoakselin loppupäitä kera hammaspyörän sai, hintaan kohtuulliseen.

Huomenissa selviää, kuinka temppu onnistuu, siitä raportoin.

Omatoimisimmille noita kehiä on tyrkyllä saksalaisilla ja halvimmillaan brittiläisillä e-putiikeilla. Jälkimmäisellä jopa 10 vuoden ruostumattomuustakuu. No, siihen se menee, omat alkuperäiset ovat 13 vuoden ikäiset ja näköiset. Päättäkää itse.

Moi,

minulla on samaa ABS-vikaa omassa vm97 Galantissa. Voisitko kertoa, mistä pystyy ostamaan pelkät hammaskehät ja mitä maksavat? Omassa lienee niiden vaihto edessä, kun ovat ihan umpiruosteessa, mikä saattaa vaikeuttaa anturien lukuhommaa.
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

Argento sanoi
Moi,

minulla on samaa ABS-vikaa omassa vm97 Galantissa. Voisitko kertoa, mistä pystyy ostamaan pelkät hammaskehät ja mitä maksavat? Omassa lienee niiden vaihto edessä, kun ovat ihan umpiruosteessa, mikä saattaa vaikeuttaa anturien lukuhommaa.

eikö putsaannu rautaharjalla?
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

Harri K sanoi
eikö putsaannu rautaharjalla?
Ja jos putsaa nuo hammaskehät, niin jotainhan niihin kannattaisi varmaan pintaan laittaa ehkäisemään ruosteen tuloa uudestaan. Ruosteinen metallipinta, kun putsataan, niin aika pian on uudestaan ruosteessa ilman käsittelyä.
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

Sorry Argento, että vastaus viipyi!

Kuukkeloi "mitsubishi galant abs ring", niin pitäis löytyä brittiläinen, tanskalainen ja itävaltalainen nettikauppa.

Tilasin britanniasta ja ensi viikolla laitetaan alle.

Asentaja sai ulos vikakoodin "hammasluku väärä" ja tarkisti oskilloskoopilla, että signaali oli liian heikko.
Anturit ovat ok.

Raportoin kunhan operaatio on suoritettu. Pyydän vanhat näytille ja kuvaan.
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

Kehät vaihdettu ja ABS toimii normaalisti, m.o.t.

Ilmeisesti vikakoodiin kannattaa luottaa, jos vastaava ongelma ilmenee.

Saksalaisen kehäkauppiaan nettisivuilla oli kuvailtu juuri nuo ongelmat, mitä ruostunut/viallinen kehä aiheuttaa.

98:ssa toinen vetari oli siinä määrin ruostunut kiinni, että vaihdettiin molemmat navat+laakerit ja toisen puolen vetarin ulkonivel.

Jokohan tuo taas pelittää jonkun aikaa...
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

faija sanoi
Kehät vaihdettu ja ABS toimii normaalisti, m.o.t.

Ilmeisesti vikakoodiin kannattaa luottaa, jos vastaava ongelma ilmenee.

Saksalaisen kehäkauppiaan nettisivuilla oli kuvailtu juuri nuo ongelmat, mitä ruostunut/viallinen kehä aiheuttaa.

98:ssa toinen vetari oli siinä määrin ruostunut kiinni, että vaihdettiin molemmat navat+laakerit ja toisen puolen vetarin ulkonivel.

Jokohan tuo taas pelittää jonkun aikaa...

Hyvä homma, että nyt pelittää ja kiitos kun laitoit viestiä ratkaisusta! :peukku
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

faija sanoi
Kehät vaihdettu ja ABS toimii normaalisti, m.o.t.

Ilmeisesti vikakoodiin kannattaa luottaa, jos vastaava ongelma ilmenee.

Saksalaisen kehäkauppiaan nettisivuilla oli kuvailtu juuri nuo ongelmat, mitä ruostunut/viallinen kehä aiheuttaa.

98:ssa toinen vetari oli siinä määrin ruostunut kiinni, että vaihdettiin molemmat navat+laakerit ja toisen puolen vetarin ulkonivel.

Jokohan tuo taas pelittää jonkun aikaa...

Hyvähyvä :peukku Seuraavaksi sitten sisemmät vetonivelet menee varmaan :D No eiköhän ne vielä jonkusen 100tkm kestä, Skydiver tais joutua vaihtaan ne?
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

mystinengalant sanoi
Hyvähyvä :peukku Seuraavaksi sitten sisemmät vetonivelet menee varmaan :D No eiköhän ne vielä jonkusen 100tkm kestä, Skydiver tais joutua vaihtaan ne?
Paljonkohan tuo jokunen 100tkm nyt on? Ite en ole vaihtanu GDI:hin mitään vetareita vielä koskaan ja kohta 300tkm lähestyy. Vetareiden suojakumitkin vielä alkuperäiset eikä edes pykimiä näy ja 11.5v vanhat :nykii No on tuossa kyllä vielä pakoputkistokin alusta loppuun alkuperäinen eikä siinäkään vielä lahomia näy. No huomenna hinataa ehkä 1200kg painoinen asuntovaunu Gallulla 100km päästä, niin näkee, että onko tuo orkkis kytkin vielä jossain iskussa ;D
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

Nostellaanpa vanhaa aihetta kun sopii aiheeseen. Mites te ketkä olette vaihtanut pelkän abs kehän, olette laittaneet uuden paikalleen? Ronskisti lyömällä vai lämmittämällä nätisti paikalleen vai jollain muulla konstilla?

Omasta EA:sta oli edestä yksi rinkula katkennut ja tippunut pois paikaltaan joten laitoin ebayst tilauksen vetään kolmesta kehästä ku ei montaa puntaa maksana(n.2£), liekkö noil halvemmilla edes mitään tekee mutta sen näkee sit kuhan toivottavasti osat joskus rantautuu suomeen.
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

Miika89 sanoi
Nostellaanpa vanhaa aihetta kun sopii aiheeseen. Mites te ketkä olette vaihtanut pelkän abs kehän, olette laittaneet uuden paikalleen? Ronskisti lyömällä vai lämmittämällä nätisti paikalleen vai jollain muulla konstilla?

Omasta EA:sta oli edestä yksi rinkula katkennut ja tippunut pois paikaltaan joten laitoin ebayst tilauksen vetään kolmesta kehästä ku ei montaa puntaa maksana(n.2£), liekkö noil halvemmilla edes mitään tekee mutta sen näkee sit kuhan toivottavasti osat joskus rantautuu suomeen.

ainakin Eclipsen kehän kun irrotin niin pultit irti naputtelin ihan kylmästi tuurnalla tasaisesti irti, lämpö voi rikkoa stefoja navasta ja keittää rasvat.
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

Erkki vaihto mulle toisen kehän eteen. Laittokohan se jotain liimaa en muista. On se siellä pysyny, mielestäni ei ainakaan lämmitetty sitä.
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

Pitääkin tota liima hommaa miettiä ja tutkia millasella liimalla se onnistuisi ja sitten kun osat tulee niin katsoa millä ne menisi parhaiten paikalleen
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

Miika89 sanoi
Pitääkin tota liima hommaa miettiä ja tutkia millasella liimalla se onnistuisi ja sitten kun osat tulee niin katsoa millä ne menisi parhaiten paikalleen

kiinnitys pulteihin ihan esim. loctiten kierre lukite, keskikova riittää :peukku
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

Mitä kiinnitys pultteja tarkoitat? Puhutaankohan samasta osasta eli etupäässä olevista abs hammaskehistä mitkä on kiinni siinä murroksen tai nivelen mikä se nyt ikinä onkaan ulkokehällä kiinni jarrulevyn takana renkaalta päin katsottuna? Omassa ainakaan näyttänyt se olevan millään pulteilla kiinni oli vaan ihan siinä kehän ympärillä

Tossa alla vielä parit kuvat
 

Liitetiedostot

  • WP_000778.jpg
    WP_000778.jpg
    111.9 KB · Lukukerrat 267
  • abs kehä.jpg
    abs kehä.jpg
    38.1 KB · Lukukerrat 260
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

Mr mmc sanoi
kiinnitys pulteihin ihan esim. loctiten kierre lukite, keskikova riittää :peukku
Ei oo mitää kiinnityspultteja. Toi on krymppi sovitteel ja jotain loctiten liimaa laitat väliin ni pysyy paikallaan.
 
Vs: '98 Galantin ABS-jarrut hakkaavat

Noniin viikonloppuna laitettu uusi kehä viimein paikalleen ja käyty leima hakemassa.. Meni nätisti kun raapi vanhat ruosteet pois ja löi paikalleen ei tartennu mitään lämmittämisiä..

Tilasin noita kehiä kolmet kappaleet joista kaksi jäi ylimääräiseksi toinen ihan koskematon ja toisessa vähän liimaa kun aluksi yritti laittaa vaan paikalleen ennenkuin puhdisti kunnolla :nykii saanee hyvän kun puhdistaa hyvin, eli jos jollain tulee tarvetta niin saapi edullisesti ei tarvitse briteistä lähteä tilailemaan itsellä meni parisen viikkoa kun tulivat lentopostilla.. Jonkin myynti-ilmoitukseen kävisi kaikkiin mitsun abs jarrullisiin vehkeisiin vetarin päähän, tiijä sitten pitääkö paikkansa 43hampaisia kyseessä siis.

Vika tosin ei täysin hävinnyt, konehuoneesta kuuluu mahdollisesti abs releen naputus ja poljin täristää hieman nopeammassa vauhdissa pidempään jarruttaessa tosin ei niin pahasti kuin viimeks ja jarrutehokin on tallella viimeksi ei jarruttanut ollenkaan.. Mikähän vielä voisi olla vikana jos haluaisi hyvät abs jarrut? taidan ainakin alkuun ajella ilman sulaketta ja relettä (laittaa taas seuraavaan katastukseen takaisin :D).. Voisiko abs järjästelmässä olla ilmaa joka aiheuttaisi häiriötä tai kun ei ole ajettu absillisenä ainakaan vuoteen
 
Takaisin
Ylös Bottom