A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Joopa.. johan tuota pääsi vajaan 400km kun huoltotauko tuli.
Remonttiahan näiden kanssa ei näköjään tarvitse tehdä, huoltaa vähän useammin.
Nimim. 5kk auton omistaneena ja 3kk sitä on siitä ajasta huollettu ;D

Joo elikkä puolet mittariston merkkivaloista hävisi ja laturi lopetti lataamisen.
Kaikki muut paikat tutkittua piti rueta vaihtamaan laturi. Sieltähän ne kadonneet hehkun yms. merkkivalot löytyi kun sai ehjän laturin paikoilleen.

Onneksi oli tuossa varaosapelissä Unipointin pari tonnia ajettu laturi ja sekin tietty oli jo hyllyssä irtaallaan puhdistettuna.

Taas mennään seuraavaan huoltoon asti :driver

En ole tainnut muistaa mainita että Pajeron laturinhihnaksi käy iv-koneen B40 hihna. Paikallisissa varaosaputkissa ei oikein missään ollut hyllyssä oikeaa ja hintaa olisi ollut 25€. Kuopion kumissa B40 remmi 14€ :peukku

ps. Tuleville Pajeron ostajille suosittelen ostamaan rungoltaan/koriltaan ehjän ja rakentamaan tekniikan alusta loppuun kerralla uusiksi ;D ;)
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Tänään kävin postista hakemassa paketin mikä sisälsi kaukokäynnistys/hälytin/turbotimer härvelin. Taattua kiinalaista laatua koko viidenkymmenen euron edestä ;D

small


Muutama kuva härvelistä lisää. Pitänee joku päivä asennella kunhan kerkee.
Snorkkeliin pitää myös käydä joku päivä ohikulkiessa tuosta putkipojilta pari pätkää putkea ja muutama kulma...
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Illalla kyhäilin jotain snorkkelin tapaista esitystä. Jäljen kun näkee niin tekiän tietää, eli ei se nätti oo mutta välttää mulle.
Pitää vielä iltamissa kunhan kerkee sähköliimalla täpätä kiinnikkeet a-pilariin ja maalata tuo tuuba mustaksi.
Pitää samalla miettiä minkälaisen tuosta yläpäästä tekee vai jättääkö tuollaiseksi.
Jokunen kuva snorkkelista
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Yläpään tein vielä uusiksi ja harvalla verkolla. Olkoon nyt sitten tuommonen. Katsellaan minkälaiseksi sen muuttaa jos rupee tympimään.

small


Takajarrut käytin auki. Oli "hieman" jotain evästä uinut sinne tuolla lätäköissä kyntäessä ;D
Noh muttta kengät oli melko finaalissa ja pitihän se käydä varaosapajesta kurkkaamassa mitä se on syönyt. Sieltähän lähti mukaan melkein uudet joten niillä mennään.

Sitten vielä ulkoilmaviteo kaukokäynnistyksestä :peukku
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

- Öljyt ja suodattimen vaihdoin koneeseen. Öljyiksi Castrol Prestige fully syntetic 5W-40 longlife.
- Laatikko, jakis ja perät sai myös uudet öljyt. Niihin meni Redline ShockProof LightWeight. 8 törppöö sitä uppos yhteensä tuonne. Yhtä purkkia pidin puoli päivää pakastimessa ihan kiusallaan ja ravistelin sen jälkeen. Hyvin hölskyi purkissa edelleen.
- Kaikkiin nippoihin mitä vastaan tuli pistin prässillä rasvaa.
- Vääntösauvoja kiristin hieman, vieläkin niihin jäi kirivaraa.
- Ohjaustehostimen vaihdoin kokeeksi. Muutaman viikon ajan on satunnaisesta tahmonut rattia oikealle ruuvatessa. Saa nähdä oliko tuolla vaikutusta.
- Konepeltiin pistin tuon koristetimantin mikä oli tuossa varaosapelissä.. saa nähdä montako mettäreissua tuo mukana pysyy ;D
- Imuroin sisustan, hiemanhan tuolla tuota jotain tuotetta oli...
- Viikko sitten tuli muuten asenneltua LA-puhelin myös. Zodiac M5123. 22-kanavainen mihin löytyi netistä ohje että sen sai helposti muutettua 40-kanavaiseksi.

Mittarissa tällä hetkellä 204tkm.

On kai sitä jotain muutakin tullut tehtyä muttei nyt tule mieleen. Noh taas mennään :driver
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Käsijarruvaijerit vaihdoin uusiin ja pistinpä samalla sit ihan uudet kengätkin sinne. Kyllä nyt ottaa napakasti :)
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Pakoputki tuli uutta turbolta viimeiselle ja ainoalle vaimentimelle saakka. Eli se metri siitä välistä.
2,5" vedin millä oli tuo entinenkin kötöstys. Ero on tietty siinä että tuo entinen oli yhdestä kohtaa enää 15mm paksu. Päässy vähän ruttuun vinksahtamaan. Tuo "ongelma kohta" on tehty nyt pantaliitoksella. Yksi 45 asteen kulma tulevaisuudessa vaihdettavana ja sekin nyt pannoilla kiinni.
Nyt taas hengittää ja tuntuu kulkevankin niinkuin pitää :peukku

Kohtapa vielä toiselle koeajolle kokkoa katsomaan jonnekkin suuntaan :driver
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Lämmöt oli mcforcista tullessa jo mielestäni hieman normaalia korkeammalla. Nesteitä siellä kuitenkin oli eikä lämmöt missään vaiheessa ole käynyt ns. korkealla.
Noh oli miten oli mutta nyt paisarissa porisee... plop plop.
Ei kai se auta kun jossain vaiheessa rueta kantta aukomaan. Ei pitäs olla vielä kerenny pulttienkaan ruostua kiinni kun kaikki pari tonnia kone rempasta.
Kytkin tuntu luistavan yli ykkösen ahdoilla kun tänään kävin ajelulla. Se luultavasti selittyy sillä että kytkinkopan suunnalta näkyi eilen tippa pari öljyä. Liekkö sitten laatikosta vai koneesta sinne tullut niin sitä on vaikea sanoa vielä. Laatikon kardaaninpään stefa oli ainakin laskenut redlineä läpi.

Kyllä Pajero on kiva harrastus. Ei oo vielä tullu maksamaan kun vähän reilun euron per kilometri. Onhan tuolla tullu jo jotain 4tkm ajettua 8kk aikana mistä se on puolet ollut telakalla. Taksikyyti ois mukavempaa mutta niillä ei pääse metässä ;D
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Eilen nappasin iltamissa kannen irti.
Pahvi silmämääräisesti ehjä. Kannenpultit oli yllättävän "löysässä" kun muutaman kk takaa on vielä muistissa miten tiukkaan ne sai momenttiavaimella vääntää.
Noh sen verran oppirahoja on maksettu nyt että massatiivisteet on jälkikiristettävä.
Kannen vein tänään Kuopion venttiilipajalle. Siellä esikammiot käytettiin irti, tarkastettiin ja kansi koeponnistettiin. Ehjä kuulemma on :peukku
Kansi nyt samalla oikaistaan kun kerta irti on.
Uusi kannentiiviste ja pultit tulee Kouvolasta. Pistetään nyt sellainen tiiviste mikä sitten kestää ja mitä ei tarvitse jälkikiristellä.
Suuttimet vein koeponnistettavaksi Kuopion dieselhuoltoon. Tarvittaessa uusitaan kärjet niihin.
Kaikki osat saan alkuviikosta niin pääsee laittamaan nippuun.

Sinällään nyt selvisi säikähdyksellä vaikkakin rahan menoa ei voi estää Pajeron kanssa.

Noh, kylillä kuullut puhuttavan että epämääräiset viat voi korjata lisäämällä ahtoja niin kai sitä pitää vähän taas nostaa kunhan nippuun saa ;D
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Suuttimet kävin diesel huollosta eilen. 270€ kitos. Uudet kärjet, työ ja tiivisteet. Eroteltuna suuttimet 50€/kpl, työ 15€/kpl.
Huomenna käyn kannen, kannentiivisteen ja kannenpultit.
Huomenna menee se raja rikki milloin autoon on laitettu saman verran rahaa kuin mitä siitä on hankittaessa maksettu. Nyt vissiin kannattaa lopettaa laskeminen?
Oishan tuolla rahalla saanut jo 2G pajen mutta ne on kaikki kuuhun ja takasin ajettuja ja kohta olisi niihinkin auton hinta toiseen kertaan ;D

On tää harrastaminen kivaa ;D
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Lyhyestä virsi kaunis.
Eilen se taas heräsi henkiin. Reipas sata kilsaa koeajoa takana. Kytkin luistaa edelleen yli ykkösen ahdoilla mutta tietääpähän mitä saa seuraavana rueta remppaamaan. Pakko oli pudottaa ahdot 0,7 kun nyt tuo bajamaja sais luvan pysyä 3 viikkoo nipussa. Ei kerkee ennen ihmettelemään. Noh, nuilla ahdoilla ei luista kytkin mut ei kyllä malmikasa paljon hyökkäilekkään ;D
http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero/Huollot/Kansi/

Jaa niin jotain se näky äsken vuotavan ohjaustehostimen nurkilta äsken kun pihaan tulin. Toisaalta, tietää että siellä sitä jotain on ja mistä sitten vuotaakaan.. ei kai siitä toinna huolestua kuin vasta sitten kun se loppuu? No juujuu, käyn kohta kattomassa :peukku

Mittarissa taitaa olla tällä hetkellä 205tkm
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Öljyn jäähdyttimen putkihan se oli ruennut vuotamaan vanhuuttaan. Korjattu 15cm pätkällä letkuja ja parilla klemmarilla.
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Sielläpä seisoo motarin laidassa v*ttu!
Johan tuolla 500km taas pääsi. Kasapanos alle ja kuun kiertäen kiinaan prkl!
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Vaikuttas olevan kampiakseli poikki. Tänään purin siihen malliin et ei ois enää motti kuin laatikossa kiinni ja tukityynyissä. Huomenna loput niin pääsee ihmettelemään potilasta.
Mikä viddu kampuran saa menemään poikki?

Mielenkiintoista luettavaa...
http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=19204&sid=64a3dc5553b090d83bbbca024e0b03a8
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Koneppa ois nyt purettuna.. kuvia enemmän kunhan uppailen internetin ihmeelliseen maailmaan.

Tuhoja...
- Kampura poikki. Kaikki laakerit alakerrassa kunnossa edelleen.
- Öljynimuputki saanut osumaa ja kiinnitys kohdan vierestä poikki.
- Ykkösen mäntä entinen. Vekki männän tapille asti. Alas mennessä kampura katkennut.
- Ykkös sylinterissä hyvin pieni jälki alareunassa.
- Yksi rullanuinu yläkerrasta särki.
- Kolmeen venttiiliin on osunut mutta venttiileissä ei näy mitään murheita. Kaikki vaikuttaa suorilta ja nousee samaan linjaan.

Ei nyt muuta tule mieleen mut onhan sitä jo tuossakin.
Sitten kai se pitää rueta tekemään päätös että pistääkö kaikki hilut uutta alakertaan vai hommaako pyörivän koneen. Muutama kone olisikin jo tiedossa kyllä.
Koneen jos remppaa niin tonni ei riitä siihen leikkiin mut se olis sitten uutta. Vanhan jos ostaa niin sillä pääsee taas x määrän kilometrejä.
Kaikki on suhteellista.
Se että onko järkeä rueta tekemään 21 vuotta vanhaan autoon uutta konetta? No ei, mutta jonkun sortin mielenvikaisuus täytyy olla että ylipäätään kehtaa tuollaisten vanhojen Pajeron raatojen kanssa pelata. Tietää jo valmiiksi että siitä ei ole muuta kuin harmia ja välillä iloa kun pääsee tieltä pois sinne minne CR-V ei tule (silloin kun sattuu nipussa pysymään).

Katsellaan mitä keksitään, kyllä tää vielä joku päivä taas liikkuu ;)
 

Liitetiedostot

  • tuhoja.jpg
    tuhoja.jpg
    147.7 KB · Lukukerrat 1,007
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Niin niitä kuvia lisää tuolla -> http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero/Huollot/Moottori3/
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Karjalohjalta tuli koukattua yks moottori matkaan ja ois nyt pihassa. Katellaan mitä siitä tulee kunhan kerkee :peukku
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Halpa kone tosiaan lähti mukaan. Pikkulaatikko tuli kylkiäisinä siinä. On muuten ylimääräinen tuo laatikko jos jollain tarvetta niin ruetaan neuvottelemaan hinnasta.

Kuulopuheiden mukaan koneeseen ois tehty 14tkm sitten koneremppa. Suuria epäilyksen varjoja aina herää tuommosista mut kun hinta on kohdillaan niin otetaan mitä sattuu saamaan...

Kone on nyt purettu aivan muttereiksi. Diaknoosina voin kertoa että kansi on vaihdettu varmastikkin silloin 14tkm sitten tarvike kanteen. Alakerralle ei ole tehty ikinä mitään. Voisin veikata että nuilla koneessa olleilla öljyilläkin oli ajettu ainakin se 14tkm.

Yksi hehku halusi katketa irroittaessa. Pitääpi se jollain opilla veivata irti.

Pitänee tilata enklannista reepuilt-kitti missä on männät, renkaat, laakerit yms.yms. ja laitamma niillä tuon nippuun. Jospa siitä soiva peli tulis :)

Kuvia tuosta konneesta

Lääkitys ei ole ollut kohdallaan enää useampaan tuhanteen kilometriin tämän malmikasan kanssa niin antaa mennä sen piikkiin ;D
small
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Toinen vinssi tuli ostettua kun kohdalle sattui. Jos siirtäisi tuon nykyisen taakse ja tuon TML:n nykyisen paikalle.
Mutta nämä sitten kunhan nyt saa muuten tän homman eteenpäin...
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Joulu tuli tänä vuonna vähän aikaisemmin 8)
small


Männät, männäntapit, männänrenkaat, kampuran ja kankien laakerit, muutama rullakeinu, täyd. tiivistesarja ja parit remmit.
Kyllä tää taas tästä :peukku
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Tämäkin pyydys siirtyi männä perjantaina pihalta seisomasta tallin lämpöön.
Mukavastihan tuo on näköjään sulanut vklopun aikana :)

Siitä kai sitä olisi ruettava näpräämään pikkuhiljaa niin pääsee taas keväällä kuravettä räiskyttämään ;D

ToDo-listalla nyt ainakin on... (päivittelen kunhan taas tulee lisää mieleen)

- taakse avoimen perän tilalle kitkalukollinen... (välitys muuttuu myös 4.625 -> 4.875)
- etuperä (välitys muuttuu myös 4.625 -> 4.875)
- etuvinssin siirto taakse paikkaan jota ei vielä ole.
- sen takavinssin paikan teko
- takavinssille sähköjen veto ja releboxin ohjauspiuhojen veto keinukytkimelle kabiiniin.
- etuvinssiksi parempi vinssi tallin hyllystä.
- etuvinssille ohjauspiuhojen veto keinukytkimelle kabiiniin.
- "safaritelineen" valojen johdotus
- safaritelineelle virtojen ja ohjauksien vienti
- yhden akun kaveriksi toinen akku niinkuin pitkissä Pajeroissa on
- moottorikin pitäisi varmaan kasata mutta se saa jäädä keväälle. Jos sen nyt kasaa niin ensi viikolla se vahingossa menee konehuoneeseen ja loppuja tehdään sitten kun kerkee ;D
- katsastaakkin tuo varmaan taas pitäisi kunhan nippuun saa

Siinä nyt jotain mitä mieleen juolahti äkkiseltään.

Keväällä mennään taas (vuodesta ei oo tietoo) :driver
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Muutama kuva on nyt tuosta kattotelineestäkin..
http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero/Huollot/Teline/

Niin ja tänään kävin timanttitiskiltä ostamassa tulevaan koneeseen stefat... tarvikkeet kun ei vaan pidä...
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

small


Kaikki nippelit alkaa olemaan kasassa mitä tuohon nyt tarvitsee. Vielä kun keksisi miten takavinssin saisi järkevästi asettumaan niin sitten kai se ei olisi kun rupeaisi askartelemaan :)
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

small


Siitä se rupeaa paikkansa löytämään. Ei tuossa oikeastaan ole enää kun kattelee osat kohdilleen ja ompelee kasaan :peukku
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Ompelu on alkanut ja vielä pitää hieman lankaa ja puikkoa lämmittää..

Nyt kaivataan ajatuksia ja mielipiteitä puskureiden ja palkkihelmojen väristä!
Maali kuitenkin pitää olla jotain miranolin tyyppistä sutisutimaalia mielellään eli kulutusta kestävää.

Joku kiiltävä ja kirkas väri itsellä pyörii mielessä. Esim. joku limevihreä.
Kaikki ajatukset otetaan vastaan mikä tuon vihreän pirssin kanssa kävisi. Eikä se oo niin justiisa vaikkei käviskään. Saispahan ainakin kylille puheenaihetta ;D
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Alkaapi olla yhtä rautaa tuo viritys.
Pikku hiplailut enää ja pääsis vetämään maalia pintaan... vielä kun värin tietäs ???
small
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Hyvvää yrittää tehä ja priimaa tullee, ei maha mittään ;) ;D

Noh, mutta huomenna vielä toinen kerros maalia niin puskurit alkas olla sit siinä. Eihän ne nätit oo mut asiansa toivottavasti ajaa.
Pääasia että kylän mummot saa puheenaihetta kunhan tuo vekotin taas liikkuu omin voimin ;D
small
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Noniin.... intoa on taas etsitty ja nyt se lienee taas löytynyt. Ainakin useampi ilta on taas tallissa mennyt näpräten.

Suunnittelua, sisustan purkamista, mittailua ja jotain on saanut jopa aikaiseksikin.

Kylkiputket on nyt maalattu kahteen kertaan. Huomenna saa pistää alumiiniset turkkipellit takaisin niiden päälle poppareilla.

Takavinssi on pultattu takapuskuriin ja piuhat vinssin päästä on myös kiinni. Takapuskuri on parilla pultilla myös jo kiinni. Releboxi tulee takakonttiin sisälle joten hieman piuhoja on pitänyt pujotella. 3kpl 35mm2 2m pitkää piuhaa tulee nyt releboxilta vinssille.

Takakontin seinämät teen vanerista niin sinne saa boxin sitten kiinni. Samoin sammuttimen yms. saa tukevasti kiinni. Tuppaa löystymään kaikki hilavitkuttimet mitkä on porakärkiruuveille kiinni jossain pellissä.

Seuraavana lienee 35mm2 virtapiuhan veto konehuoneeseen. Samalla nykäisen 7x1,5mm2 piuhan kontista keskikonsoliin ja 2kpl 7x1,5mm2 piuhaa keskikonsolista konehuoneeseen niin ei tartte olla jokaista hemmetin himmeliä varten vetämässä uutta ohjausjohtoa. Esim. vinssin ohjaukset tulee keinukytkimelle keskikonsoliin niin ei tartte pelleillä niiden langallisten ja langattomien kaukojen kanssa.
Kyllä on hieno keksintö tuo ns.peräkärrijohto.

Peräöljyt on valumassa ja pultteihin on suihkittu CRC:tä. Pitänee joku ilta rueta tuo peräjumppa tekemään.

Vuan siitäpä se etenöö tuas :peukku
small
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Perämurikkakin ois nyt lattialla ja tadaa! Taitaapa olla tuuma koko eroa ;D

Nooh.. katellaan mitä keksitään.. joko pannaan entisillä kasaan tai sitten vaihdetaan koko akseli. Mitäs näistä sano h*ora häistä ;D
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Uusi akseli työn alla. Puhdistelin kirkkaaksi ja sivelin 30% fosforihapolla.
Seuraavaksi pitänee soa muutokset tehdä ja sitten maalia perään.
5b91450d-fa91-378c.jpg
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Kun nyt on vauhtiin päästy niin ei malta lopettaa.

Aina on kiehtonut tuo kitkalukon sielunelämä. Nyt en voinut vastustaa kiusausta olla purkamatta atomeiksi sitä.
Pöh, yksinkertainen vekotinhan tuo oli vaikka jännitti niin pirusti rueta purkamaan.
Tuli sitten lisättyä myös sinne samalla 0,50mm pellistä yksi lätkä kiristämään. Metriäkäänhän en siis tuolla perällä ole edes ajanut mutta varmuuvven vuoks ;D
Avatessa merkkailin ja laskin säädöstä kierrokset. Maalitussilla pistin märän täpän hampaalle ja katsoin kosketuksen.
Kasatessa entisiin merkkeihin ja hammastarkistus. Vaikuttaisi olevan ok.

Huomenna vielä vähän lisää pintamaalia ja sit kai sen vois kasata ja siirtää auton alle :peukku

http://imperio.1g.fi/kuvat/Pajero/Huollot/Taka-akseli2/

small
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Männät, tapit, kanget ja koko pakettina punnittu. Kaikki samassa painossa. Parista kangesta piti raapaista muutama gramma pois :)
Kangissa oli yllättävänkin suuria heittoja. Nuita nyt kuitenkin oli kymmenkunta mistä punnita ja valita. Kevyin kanki painoi 1050g ja painavin 1075g.
small


Osat moottoria varten keräilty tallin hyllystä lohkon ympärille. Sehän ei tarkoita kuin yhtä asiaa. Ne vissiin pitäs pistää yhteen kasaan niin pääsee :driver
small
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Tänään menikin osa päivästä kaupungilla kierrellen ja jotain pientä tarttui mukaankin. Mm. uudet takajarrusylinterit, jarruputkea, koneen päätylaippaan uudet pultit, vauhtipyörälle uusi laakeri yms.

Moottorin osia tuli puhdisteltua, kampuran kaulat kiillotettua ja kampurakin meni jo paikoilleen. Tästä on hyvä taas jatkaa huomenna kunhan muilta kiireiltä kerkeää :)

small
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Se alkas olla alakerta nipussa. Vkloppuna jos kerkeis kannen laitella ja jakopään kasata niin sit se ois hyvällä mallilla :)

small
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

No eipä kerenny vkloppuna mitään tehdä kun tuli lähdettyä anoppilaan. Nyt se kone sit ois kasassa osapuilleen :)
Kuvia koneen kasailusta

Vinsseille tuli ostettu päävirtakytkimeksi Blue Sea Systemsin akkuvalitsin. Eli tällainen vempele. Kestää ainakin tarvittavan määrän virtoja :)
87€ Autosähkö Hiralta Kuopiosta. Motonetin, puuilon yms. vastaavat oli huomattavasti rimpulampia ja ei nuissa niin suurta hintaeroa kuitenkaan ole sitten.

Jotain muutakin tilpehööriä on tullut osteltua mm. takalehtipakoille kaikki uudet puslat, kytkinlevy, takajarrusylinterit, jarruputkea, termostaatti jne. jne.

Seuraavaksi kai se pitäisi rueta tuo taka-akseli valmistelemaan vaihtoa varten loppuun. Sitten auto sisälle ja suorittavia liikkeitä ruettava tekemään niin saisi kuun taitteeseen ehkä jo leimalle :)
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Katoppas kun ei oo muistanu tänne mitään raapustella. Noh on tässä jotain muutakin tullut tehtyä kuin nenää kaivettua.

- Etuperä on vaihdettu 4.625 -> 4.875 välityksellä olevaan.
- Laatikon kytkinakselin stefa on vaihdettu uuteen timanttitiskin stefaan. Taitaapa olla kaikki muutkin stefat mitä on tullut koneeseen ja taka-akselille timantti logolla olevia.
- Taka-akseli on paikoillaan. Tässäkin siis välitys muuttui kuten etuperässä. Ja mukavin muutos lienee siirtyminen avoimesta takaperästä kiristettyyn kitkalukolliseen. Castrolin öljyt meni tänne sisään. Katson tarkemman mallin kun muistan.
- Takaa lehtipakat tuli käytettyä myös irti levällään ja kaikki puslat sinne uusittu.
- Uudet takajarrusylinterit on paikoillaan.
- Jarruputket taka-akselilla on uusittu.
Liekkö sitten vielä jotain mikä ei tule mieleen mutta eipä sen väliä ;D

Huomenna jos kasailisi takajarrut loppuun niin saisi taas tuon pyörilleen. Pitänee yksi paikka napata takarunkoon myös niin ei pääse mutterinpuristelija kehumaan siitä.

Kivahan nuita ois laitella mut prkl kun työt sotkee harrastuksia ja illasta loppuu aina tunnit kesken kun vauhtiin pääsee ;D
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Jarrut kasailtu loppuun. Ilmata pitää vielä mut se ei vie montaa minuuttia ilmausvehkeellä.

3 paikkaa ommeltu runkoon, yksi korin korvakko parsittu kasaan.
4 uutta 20mm reikää tein runkoon niin saa paremmin sitä huuhdeltua tulevaisuudessa.

Pakopainemittaille tein myös lähdön pakoputkeen. Elikkäs mutterin ompelin putkeen mistä 1-1,5m jarruputkea. Siitä letkulla sisälle vanhalle ahtopainemittarille. Kaipa tuo toimii....
5b91450d-7645-d6ba.jpg
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Mikäs se siellä? KAHEN KILON SIIKA!

Kiitokset Terolle ja Curwoodille apukäsistä.

5b91450d-3441-1170.jpg
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Jo vain. Ihmeiden aika ei ole ohi. Tänään kaatelin nesteet sisään ja näpräilin loppuja konehuoneesta kiinni. Puoli yhdentoista aikohin ensin vähän jännitti ja sitten suupielet pakeni korvia kohti. Sehän tuntuisi käyvän nätisti.
Useamman tunnin se tuossa kerkesi pyöriä ja pari kertaa tuli käytyä takapihan montullakin koeajolla.
Sitten ei taitaisi olla kuin etuvakaajan kiinnittäminen leimalle. Jotain muuta viimeistelyä sen jälkeen vielä. Mm. panssarit, takavinssiin sinkki, jotain lisäkilkkeiden piuhojen kytkemisiä yms.

Alkuviikosta sitten mennään mutterinpuristelijalle hakemaan tuomio ;D
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Tiistaina tuli käytyä mutterinpuristelijalla ja nyt kuulemma saa ajaa taas marraskuulle 2012 asti jos pelit kestää ;D

Heti leimalta tullessahan tuli jo pieniä teknisiä onkelmia. Noh, eikai siinä muuta kun ihmettelemään. Piti sitten vielä käyttää kardaania katkaisuhoidossa. Nyt rokkaa taas täysillä.

Erittäin mutkaiset pellit mitä myös passareiksi kutsutaan, istui tänään paikoilleen "pienellä" vääntämisellä.

Takavinssistä puuttuu vielä vaijeri. Sitä on onneksi pihalla n.150m kun vaan käy teettämässä silmukan päähän ja ottaa sopivan pätkän

Lisävalot lienee myös asiallista ruuvata takaisin paikoilleen niin saa valoa pimeyteen.

Jälleen iso kiitos rojektiin osallistuneille :peukku

small
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Tjoo. Pari tonnia on nyt ajettu tuon ison rempan jälkeen. Siinä seassa on ollut MCFORC-11 ja jotain satunnaista offailua.
Koneessa on rempan jälkeen kolmannet öljyt. Castrolin mikähän lie, samaa mitä aikaisemminkin.

Muuta suurta uutta mullistavaa ei liene tullut nyt tehtyä.

Peräöljyt vaihdoin juuri. Näilläkään ei ollut ajettu kun se paritonnia.
Aikaisemmat oli Castrol Axle Z Limited Slip 90 ja nyt perään meni Valvoline 80W-90 GL-5 LS Gear Oil.

Niin tosiaan ilo alkaa kilosta niin sen verran on ruuvattu että pääsee taas mopoilijoista edes ohi... :driver

Kilometrit on tosiaan nyt tuommosia noin kilsoja kun nop.mittarinvaijeri antautui melkein heti remontin jälkeen. Se kyllä on vinkunut ja vikissyt koko minulla olo ajan. Ei kitise enää ;D Tömtömin KeePeeÄss näyttää nopeuden ja siinä ttmaps maastokartat :peukku
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

No joo.. pumpun ajoitusta on tullut säädeltyä 7ast@1mm, 6ast@1mm ja tällä hetkellä 5ast@1mm. Tuntuu pelaavan ihan kivasti ja kylmänäkin lähtee hyvin käyntiin.
Motonetistä ostin myös tuossa jossain vaiheessa dieseliin tarkoitetun takaiskuventtiilin. Nyt ei ainakaan pakene eväs tankkiin jos jostain hitusen ilmoja repisikin.

Muuten kai tällä ei ole muuta tehty kun ajettu.

Eilinen uudenvuodenaatto meni anoppilassa tukkimetsässä offatessa. Kaadettiin vinssin ja pylpyrän avustuksella ja kivaa oli. Samalla vedeltiin rungot kasalle. Nätisti tulee runko kerrallaan perässä kun juontoketjun pistää tyvipäähän ja heittää auton perään :driver

Käsijarrun pirulainen antautui vanhuuttaan vaan jossain vaiheessa. Kaikki muuhan tähän onkin jo takajarruihin uusittu, mutta tuo 10cm pätkä vaijereiden yhdyspalikasta vivunpäähän. Siitähän se sitten napsahti poikki.

Tänään uudenvuodenpäivänä kun kotiin ajelin arvelin käydä paikallisella "Essollla" (oli aikaisemmin pitkään esso) eli nykyisellä Nesteellä minkä kanssa samoissa tiloissa toimii Siilin autotalo. Kertoilin tarpeeni ja ylläri ylläri. Taas sieltä löytyi osa hyllystä. 4€ :)

On taas näitä paikkoja mitä ei voi kuin kiitellä. Ei sillä että tuo nyt akuutti tarve oli saada tänään. Olisi kerennyt vaikka viikon päästä. Monesti vaan on essolta apu löytynyt pyhänä :peukku

small
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

Uudet Valvolinet vaihdettu perään jälleen. Jakiksen öljyt tarkastettu.

Nopeusmittarinkin sain taas toimimaan. Oli jakikselta se muovinen ratas vähän vinoon nuljahtanut.

Kattotelineen pudotin katolta pois. Ei tuo kattopaino ole oikein mukavaa metsässä. Teline tyhjänä 50kg, mikä nyt jäi pois.
Vararengas 26kg, mikä nyt toistaiseksi meni taas takaoveen kunnes sille parempi paikka löytyy. On nyt ainakin metrin alempana kuin aikaisemmin.
Maastotunkki 14kg, siirretty konepellille. Onhan sekin massa nyt metrin alempana.
Lyhyellä matikalla siellä katolla oli siis karvan yli 90kg joista nyt poistui 50kg kokonaan. Jäljelle jäänyt n.40kg siirretty metrin alemmaksi.

Katolle askartelin sitten vastaavan valotelineen mikä minulla olikin ennen tuota isoa kattohärveliä. Se nyt ei montaa kiloa paina.

Näillä mennään taas...

small
 
Vs: A.Toivanen, Nöpö 2,5TDIC -89

- Etupyöränlaakerit kiritty.
- Manuaaliset napalukot vaihdettu automaattien tilalle. Kiitokset mr mmc:lle osavaihtokaupoista :peukku
- 2kpl 5x3W led-työvaloa asennettu eteen pimeitä metsiä varten

Näillä mennään :driver
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom