aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

aavikko-mursu

2JZ-GTE - Forged by god himself
Liittynyt
27 Huhtikuu 2009
Sijainti
Seinäjoki
Tässä ois vireillä tämmönen turbo-projekti. Hommat alkoivat eilen (21.7) purkuhommien merkeissä. täytynee tästä vähä päivitellä kun saa projektia eteenpäin. Kuvia ja videota tulee kun vaan aikaseksi saa. :driver
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

Nonnniiiii purkuhommat tuli siihen malliin että seuraavaks saakin nostaa lohkon pois. kannen alta paljastui erittäin hyvän näköset ja karstattomat männät. :) mikään ei oo vastustanu. vielä. eiköhän sitä saa sitte manailla ku ottaa tankkia pois. ei kiinnityksien kans mitään mutta 19vuotta vanhat bensalinjat on varmasti tosi mielenkiintoset saada ehjänä auki. ensiviikolla jatkuu taas. :)
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

Nonnii taas vähä päivitystä. Kone saatiin pukkiin kiinni ja nyt alko sitte sen purkaminen ja kahtominen että mitä se on syöny. öljypohjan ku otti pois niin öljypumpun sihti oli ainakin metallisilppua täynnä. niice. :) no nyt vaan rässäämää tappeja pois männistä/kangista ja uusia liuskoja pistellen. :)
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

nyt ois sitte pytyt hoonattu, männät ja laakerit vaihettu. tp-akselit poistettu ja laakerit käännetty. luvassa venttiilivarrenkumien vaihtoa. sitten voiski läväyttää kannen takasin kiinni. öljyn paluuta suunnitellessa.. :) tähän tyhjäkäynti ongelmaan liittyen tuo vanhemman imusarjan kiinni pistäminen niin ainaki liittimet on jotku erillaisia? mm. läpän asentotunnistimessa ainaki. sitte tämä alipaineletkujen määrä on vähän eri ja lähtee eripaikoista.. ehkä seki selviää. :p
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

Sitte vähä että ei tylsistytä.. ^^ http://www.youtube.com/watch?v=TUYLwLfz5ho penkitys vaparina. kiva verrata sitte turbolla tulokseen. :D
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

doddiin. kansi kii ja kingin momenttiavain kätee. jakopää tuotti sen verra tuskaa että 4:llä kerralla onnistu. joka kerta hampaan tai puoli sivuun. ens viikon aikana kone kiinni koriin taas. :peukku
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

auenneita sormia ja rystysiä se vähän vaati mutta kyllä se siellä nyt on takasin omalla paikallaan. moottori. :)
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

NOTE TO MY SELF: Ota ensimmäisenä se palkki pois mikä menee laatikon alta. helpottaa huomattavasti laatikon kiinni ja poisottoa :seina :seina no nyt ois lodju paikallansa... vihdoin... 'me ilmeisesti lähestymme kulta-aarretta..' :peukku
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

kytkin ilmattu.. turbo asennettu. enää ecu johtoje päähä yks banjo öljynkiertoon ja ahtoputkia ja _pitäs_ herätä henkiin.. :) niin ja evo 3:n downpipe on vissiin vähä isompaa huilua ku tuo vr4:n vakio sen verta suurelta näytti tiiviste..
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

iloisena täytyy todeta että ITS ALIVE. ;D ;D odotusten mukaisesti lähti käyntiin. ens vkl hommana ahtoputkien värkkäys. ehkä vähän seosmittaria heittää kiinni. kaikkea pikku näpräystä. täytynee varmaan uppailla sitten penkki videot yhteen editoituina nähtäville.. :) kohta pääsee taas :driver
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

noni. projekti viivästyy tietty.. tallipaikka meni alta. jos jollakulla sattuis olemaan ahtoputket myydä mulle niin sit se ois valmis.. :) kuinkahan nuo evo:n ahtoputket käy galluun.. näytti olevan cooler kitti myynnis 360e yhdes paikas jossa ainaki näytti paljo putkia mukana tulevan. :D
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

Noniin täällä taas. Tallipaikka löyty lähtempää ku luulinkaan. Samalta paikkakunnalta jopa.. :) rosteria kävin shoppailemassa seinäjoen romurautakaupasta. en muista nimeä. 5€/mutka. :) 2'' ahtoputki näyttää sittenkin tulevan. Ja varmana piisaa ~250 hevoseen. :) cooleriki saapu.. halvan hintansa takia skeptisenä vähä sen ostin mutta näkyvät saumat on ainaki hyvän näkösiä. 450-300-76 3'' lähdöillä. Ja kyllä it's alive ku jouduin 15 metriä sillä ajamaan. rötäs ja paukku mutta syttyä ei oo kahteltu paljoakaa. :D Sintteri levykää ei tuntunu mitenkää huonolta ku ensi kosketukset siihenki sai samalla. Mitkäs pa-paineet tuollases turbomallises mahtaa muuten olla? malpassia tässä aattelin tilailla seuraavaks.. ehkä jopa pääsee talven liukkaille koittamaan vielä ;)
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

Rupeaa kohta olemaan savujen ottamisen paikka. Ahtoputket saatii väsättyä. cooleri kyllä jäi vielä nojamaan seinään. katsastamisen jälkeen sitten pitää laittaa.. Akku sai väistyä peräluukkuun putsarin tieltä. Ja. evon imuputki ei ollu lähelläkää käyä tuohon. oli sen verran turhan iso se pää mikä turboon tulee ja vesiputki oli edessä että helpommalla selvis ku pisti rosterista pari mutkaa ja sinistä silikoniputkea. uudet tulpat tuli vaihdettua kanssa. vanhat kävi kannen kans osapesurissa mutta en usko että se niitä pilas mutta eipähä voi tulpista käyminen enää olla kiinni. Tietysti hätäsenä ruuvarina kun purin asentotunnistimen siitä kannesta nokkien kaveriks tallinpöydälle niin ei tullu katottua että kuinka päin se asentotunnistimen latta siinä akselinpäässä oli. kumminkin päin se sinne kyllä mahtuu. ajattelin ku viimeks koittaessa kävi päi helevettiä että onkoha jotain osuutta asiaan.. jos vielä paukkuu niin pitää kääntää varmaa..
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

hyvin käy 4llä ja perhanan äkänen kiekkakone on. okei joo voin kans nyt allekirjoittaa että vaparin säädin ei toimi. paineet huojuu korkeilla ja tyhjäkäynnillä nakuttaa ja käy laihalla. olrait eli mallpass kiinni vaan. saa nähä mitä alakerrassa on paineita kun nyt rupee olemaan valmiudet laittaa sinne se mekaaninen öljynpaineen mittari. noista sähköleluista ikinä tiiä mitä näyttävät (autogauge).. laajakaista lambda setti lähti tilaukseen myös. en aijo sulattaa noita mäntiä. ^^ niin ja vielä säätimestä sen veran että tuntuu että kun on ahdoilla (joita tosiaan ottaa paikallaan 0,5bar kun painaa kaasua) syöttää turhanki paljon soppaa koneelle. pienen kauhu skenaarion tässä huomasin myös. tuntuu olevan bensaa öljyjen seassa o___o toivottavasti vaan sen takia kun saa aikalailla turhanki paljon sitä nassea. valkosta vähän öljykorkissa havaittavissa ja tuoksahtaa miedosti bembsiinille.
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

nonnnniii postista haettu prosportin laajakaista setti ulostulolla ja boschin anturilla. :p kohta rupee selveämään homma.
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

nyt ois pienellä kotkaamisella saatu mekaaninen ö-paine mittari kiinni sen kellon paikalle. no mittarissa on asteikko 5,6 bar asti ja menee roimasti yli. arvioin ehkä 7-8bar mittarin perusteella. ei enää pitkä kauaks. :)
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

Tulipas mieleen tässä että onkohan muilla ollut sintteri kytkimen kans sellainen effekti että lähtee auto ikäänkuin rynkyttämällä eteenpäin. tosin vähä laahaa jarrut en tiiä vaikuttaako. kytkin tuntuu ihan höyhenen kevyeltä mutta vedossa pitää kuitenkin. evo 3:n jonkin verran käytetyllä asetelmalla oon tätä pitäny kasassa. vauhtipyörää ei simmattu. asetelman ja vauhtipyörän väliin jäi 3-4mm rako kun ei ollut kiristetty kiinni. eikä tullut tätä ns. on/off effektiä vaan pystyy jonkin verran luistattamaan.

Okei. eli siis tänään myös kävin ostamassa catback palikoita kokkolan biltemasta ja olin pakotettu ostamaan 3'' käyriä ku ei ollu 2,5''. ei sinänsä haittaa.. tämän viikon aikana ku sais putken niin ei ois oikeastaa enää ku lähteä näyttämää konttorille.
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

catback rupeaa olemaan valmis ja aika maukas tuli. ilman vaimentimia ja katti niin ihan siedettävät äänet tuli myös. minkähänlaisen oireen pukkaa ilmoille jos maf on riittämätön? mietin että joko se tai b-pumppu rupeaa olemaan pieni. hetken kestää ahdoilla ja sitten rupeaa kurlaamaan. :r heti ku pötpöttäminen alkaa niin laajakaista vetää punaiselle seokset eli laihalle. myös huomasin että kun matkaa ajaa 5min niin lämmöt alkaa nousemaan. luulen että öljynlauhdutin on tukossa. ennen tehny saman mutta vain sillon ku ajo lappulaudassa pitkän matkaa noin 160km/h. oiskohan kellää ideoita tuon maf asian suhteen.
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

Matkahuollosta haettu Evo3 Maf sitä featuroi HKS Super Power Flow 200mm sienisuodatin. Miksi ihmeessä näitten evojen maffin kiinnitys putkien pitää olla ovaalin muotosia -__- no onneks sattu olemaan evo 3 imuputki.. sitä ihmetellessä seuraavaksi.
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

pitää varmaan kirjottaa tännekki puolen jotain ku keskustelu on käyty vaan tuossa toisessa osiossa johon halukkaat voivat kirjoittaa projektiin liittyen. Huvikseni kattelin eilen että kuinka ne iän ikuiset bensalinjat oikeen lähtis irti. En tiiä katoinko oikeaa putkea ja onko se vakiona jo niin mutta se putki josta kuvittelin bensiinin lähtevän pannuhuonetta kohti niin huomasin ilokseni että ensi järkytyksen jälkeen onkin jotain kumiletkua kun aluks on raakan kokonen liitin ja hetken vielä teräslinjaa ja sitte alkaa pehmeä putki. säikähdin nimittäin ensin että se on niin haperoitunu sinne että meni kasaan niin helposti ku puristin sormilla. Toisessa letkussa on joku suodattimen kaltainen joka puoltais sitä että se on bensalinja mutta oli myöskin samaa kumiletkua. mene ja tiedä.
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

Nönniinnunna. Bensalinja korjattiin, pumppu vaihdettiin. ahtoputket on tehty. öljynlauhduttajan putket putsattu. öljynlauhduttajan termari purettu pois kierrosta. helmat hitsattu. välijäähdytin on asennettu. lauhdutin löysi uudenpaikan. vielä pikku laittoa takajarrun kanssa niin sitten saisikin mennä konttorille näyttämään romua. ehkä korjaan rääkän vielä ku on taas hukkunu jonnekkin. niin ja 450cc suuttimet kun vaihtoi tilalle niin rupes käymään 3bar letkupaineella oikein nätisti ja laajakaista näyttää 14,7 afr tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella. tekis mieli koittaa heittää se vakio lambada pois käytöstä ku laajakaistassa on kerran ulostulo kapealla sekä laajalla signaalilla.
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

voi riemun sekä ilon päivää. muutoskatsastus sekä katsastus ok! nyt on hymy herkässä. lappuun kirjotettiin inssin kanssa että 177kW. penkistä irtos 171kw / 314nm @ 0,5bar.
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

Koostetta vähän projektin loppuun..


http://www.youtube.com/watch?v=uXIRjuRDRB8&feature=youtu.be
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

iloa piisas kauan. moottorin etummainen ja takimmainen kumityynyt/puslat ihan finaalis ja alko tulemaan jo kabiiniin kauheaa resonointia ja vaihteet ei tahdo mennä päälle enää kunnolla.. oletan että liittyvät toisiinsa. jos ei, niin looran aukasu kampanja sitte seuraavaksi ja laakerit ja synkrot uusiksi. jos ei ala tönkiä laatikko kumien vaihdon jälkein paremmi niin tilaan kyllä jenkeistä lukon samalla sinne tasauspyörästöön kun jos joudutaa aukastakki kerran.. :mad:
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

Ai niin joo jotain positiivistakin. Tuossa ois mukavasti tyrkyllä coiloveria etee sekä taakse sopivaan hintaan.. voipi olla että jos kumikannakkeitten vaihdon jälkeen laatikko ei vaadi aukasua niin alkaa hahmottua tuleva alustakin sopivasti.. ^^
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

enpäs oo muistanu päivitellä yhestä asiasta mikä ei nyt vieläkään ratkennu pikku toimenpiteiden jälkein: lauhduttimessa ei kierrä vieläkään öljy vaikka putket putsattiin ja koko termari otettii jalasta pois että ei pitäs olla sekään ongelmana.. sen verran huomasin että kun kiiressä unohtui kiristää kunnolla panjot siitä lauhduttimesta niin öljy kyllä suihkusi lauhduttimen kummastakin päästä panjojen välistä. lauhdutinkin on auki ja putsattu polttoöljyllä. Eikai tuota kennoa nyt pidä kuitenkaan ilmata mitenkään? ;o ei lämpeä lauhdutin vaikka mitä tekisi.
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

Ja sitten.... Ennen ku tilaa niitä vitun kalliita uretaanipuslia niin kannattaa tsekata tällänen mesta... www.rockauto.com oli meinaan moottorin kannatinkumit aika huokeita.... nyt on paketti jo tullissa ja taidan ne sieltä hakea pois.
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

nonni. puslia laitettiin paikalleen hikipäässä ja saatinkin. vähän meinaa tulla värinää koppiin ku on niin jäykät mutta sen kestää kyllä. sitten. seuraava vika että vaihteet kun ei meinannu mennä silmään niin kytkinhän siinä ei irrottanu. mietin että olikohan vika a) litra ilmaa kytkimessä b) laatikko irti 4milliä lohkosta toiselta puolelta b) litran öljyvajaus laatikossa c) ne kumit oli tuhannen paskana. heh no nyt on kunnossa ja toimii hyvin. kone ei paljoa heilu kyllä kun kääntää kaasua. nesteet tuli samalla imastua pois kytkimestä ja vaihdettua uudet tilalle :) kovaa ajoa!
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

Nyt tuli Nissenssin syyläri ostettua. kohta katotaan oisko siitä kiinni flektin ainanen huutaminen että vanhassa syylärissä ei vaan ole enää sitä jäähdytys kapasiteettia. onhan siitä ripojakin tippunu ja hapettunu koko touhu.
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

poor bastard. nostajat ilmoittaa olemassa olostaan kivalla säkätyksellä. sekä kone näköjään vie öljyäki jonku verran. onkoha tuo turbo sökönä. öljynpalanu haisee jonku verran :S aluksi luulin että se on spraymaali joka käryää ku ensimmäinen ahtoputki menee aika läheltä pakosarjaa mutta ainakin oli tuossa n. 400kilsan matkalla hörpänny öljyä sen verran että alarajassa oli. toki onha sitä kierrossaki jonku verran ku heti sammutuksen jälkee mittaa.. että mua alkaa suututtaa :D
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

Nyt alkanu kunnolla ottamaan öljyä.. sinistä ei savuta mutta käry haisee.. Mietin että kun tuon verran kerran jo syö öljyä niin eikö sen ajattelis tupruttavan sinistä jo. Mietin että voisko käry tulla siitä että joku turbon putki vuotaa hieman ja kuuma turbo käryyttää sitä öljyä sitten ihan haisuksi asti.
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

juu turbon tulo ja paluu on kuivia. please god ihan mitä muuta ku ne öljyrenkaat :mad: :mad: jotain hyvääki tässä päivässä että sain sitä imuputkea hommattua vihdoin ja viimein. pääsee nykyisestä imuputkijutusta eroon ja nyt vois pysyä kakkonen nelonen sekä pakki päällä pitämättä.. täytyypä katsoa kuinka purunpoistoputki toimii imuputkena.. :) eiköhä se turboon sitte imeydy jos ei kestä.
 
Vs: aavikko-mursun Galant Dynamic-4 Turbo -92.

itkin melkein ilonkyyneliä kun nostin auton ylös tänään. öljypohjan tiiviste oli alkanu hikoilemaan ja oli öljynny koko autonpohjan perään asti. ei onneks ollu männänrenkaat. kirin vähä pultteja ja koitan jos se menis sillä, jos ei niin huomenna pohja pois ja kunnon mössöt väliin. oli näköjään antautunu mun ST-1:ltä ostama tiivisteliima. Taas opittii se että köyhällä ei oo varaa ostaa halpaa. ikinä enää pistä ku merkki tiivisteliimaa mihinkään. niin joo. purun poistoputki tuli asennettua tänään myös. nyt menee oikeen vaihteetki silmää ku ei oo se imuputki hässäkkä siinä vaihdevipujen edessä. katotaa vaa kauanko kestää ennenku menee puhki jostain. huu niin joo ja pyöräytin ekaa kertaa asfaltilla tuota ja kyllähä se pyörähti ihan mukavasti. lukkoa perään. äkkiä. :D
 
Takaisin
Ylös Bottom