Vs: Ajattelin tehdä hiilarista jakopään suojakopan
Viestistä ei selviä aloittajan kokemusta lasikuidusta tekemisestä, joten tässä nyt pieni ja pikainen ohjeistus muotin tekemiseen. Hihihihiilikuidulla leikkimisestä ei allekirjoittaneella ole kokemusta, joten siihen en lähde ottamaan kantaa. Tässä on nyt oletettu, että osataan perusasiat kuidusta ja osataan lukea käyttöohjeet eri litkuille.
Topcoattia ei välttämättä tarvitse siihen muotitettavan kappaleen pintaan ennen muotin tekoa, perusteellisen hyvä vahaus muottivahalla on parempi vaihtoehto. Jää alkuperäinen kappale myös "koskemattomaksi".
Noh, siis. Muotin tekoon varmaankin pätee samat säännöt ja ohjeet kuin kusiluituun, eiku lasikuituun. Niitä löytää googlettamalla ihan tarpeeksi. Mutta muistutuksena:
Pese muotitettava kohde hyvin ja kuivaa
Vahaa muotitettava kohde muottivahalla hyvin, mielellään ainakin kolme kertaa
"Maalaa" vahattu muotitettava kohde Gelcoatilla kerran, maalaus onnistuu ruiskulla ja/tai pensselillä
Anna Gelcoatin kuivua tahmeaksi
Maalaa toinen kerros Gelcoattia
Anna kuivua tahmeaksi
Laittele Gelcoatin päälle lasikuitumattoa kuivana yksi kerros
Kostuta laiteltu lasikuitu hartsilla ja poista ilmakuplat välistä ilmaustelalla
Jatka lasikuidun laminointia parhaaksi tuntuvalla tavalla. Esikostutettuna tai kuivana ja hartsittaen sitten. Muista joka kerroksen käsittely ilmaustelalla ennen seuraavaa kerrosta.
Anna koko paketin kuivua mielellään ainakin yön yli ennen irroittamista.
Hio, pakkeloi, hio (ja maalaa Topcoatilla) ja hio muotin gelcoat puoli täydelliseksi. Muista tässä vaiheessa, kaikki epämuodostumat, kuopat, naarmut jne kopioituvat päinvastaisina kopioon. Eli mitä täydellisemmän pinnan teet muottiin, sitä vähemmän joudut hieromaan kopiokappaletta.
Vahaa viimeistelty pinta muottivahalla hyvin, mielellään ainakin kolme kertaa
Kaikenkaikkiaan hommaan tarvitaan siis:
Asetonia/rasvanpoistolitkua kappaleen ja muotin viimeiseen puhdistamiseen ennen vahaa
Rättejä. Puhdistamiseen, vahaamiseen, vahan kiilloittamiseen.
Muottivahaa. Monia erilaisia, saa samoista paikoista kuin kuitutarpeitakin, esim Kevra OY
Gelcoattia + kovetinta. Sama kovetin käy yleensä kuin polyesterihartsille.
Topcoattia + kovetinta. Sama juttu kuin Gelcoatissa yleensä kovettimen kanssa.
Polyesterihartsia + kovetinta.
Lasikuitumattoa. Perusmatto 300g/m2 sekamattoa. Toimii peruskäyttäjälle yhtä hyvin ja huonosti joka paikkaan. Useimmiten saa eroteltua kahdesta kerroksesta maton jolloin saa helpommin muotoutuvaa 150g/m2 mattoa
Mittakuppi/vaaka litkujen ja kovettimen tarkkaan sekoitteluun. Silmämääräisesti ja mutu-tuntumalla saattaa tulla liian nopeasti kuivuvia sekoituksia. Kannattaa suosia kertakäyttöisiä mittakuppeja tai kestäviä, joustavia, uusiokäytettäviä kuppeja. Näitä palaa monia.
Pensseleitä. Ja monta. Ihan täysin kertakäyttöisiä näissä hommissa, joten osta motonetistä/biltemasta niitä halvimpia mahdollisia.
Ilmaustela. Aivan ehdoton kuisluituhommissa. Jokainen laminoitu kerros tulee käydä tällä iki-ihanalla telalla läpi ennenkuin hartsi kovettuu. Poistaa tehokkaasti ilmakuplat kerrosten välistä.
Hiekkapaperia. Kappaleesta ja taidosta/tuurista riippuen paljon. Paklatun Gelcoat/Topcoat pinnan hiominen 80gritillä ei välttämättä fiksua. Saattaa tehdä enemmän tuhoa kuin hyötyä. 120grit ja siitä eteenpäin. Loppuhionta ennen vahaamista ~400gritillä, hifistelijät 800gritillä. Vaha hoitaa loput.
Homma riippuu sitten ihan täysin hiilikuidun laminoimisen tavasta. Jos meinaat jollain keinoa vakuumissa laminoida, veikkaisin että muottisi tarvitsisi olla vähän jämäkempi ettei muodot vääristy vakuumissa. Jos käytät perusnormaalia 300g/m2 sekamattolasikuitua, veikkaisin että ainakin kolme kerrosta laminoitua kuitua olisi hyvä olla muotissa. Mitä useampi, sitä jämäkempi.
Muotin tekemisessä pitää myös muistaa ottaa huomioon alkuperäisen kappaleen muoto. Jos alkuperäistä kappaletta ei voi irroittaa muotista jompaakumpaa rikkomatta, pitää muottiin rakentaa irroituslaipat, eli sopivan kokoiset liepeet ja sauma josta muotti saadaan purettua useampaan osaan ja kasattua uudestaan kasaan. Käytännössä laipat yleensä tehdään sopivan paksuiksi ja leveiksi että vastakkaiset laipat saadaan pultein ja mutterein kiinnitettyä toisiinsa. Laipasta vaan poralla läpi ja sopivan mittainen pultti aluslevyin reiästä läpi, aluslevy ja mutteri toiselle puolelle ja kiinni.
Siinäpä nyt ainakin muotin tekeminen noin pääperiaattein. Ei muuta kuin onnea ja kokeilemaan.
Nuita kaikkia tarveaineita ja työkaluja saa ainakin Kevra OY:ltä Vantaalta ja monista muistakin paikoista. Kevra myy yksityisille ja toimittaa matkahuollolla jos tarvitsee. Sieltä itsekkin olen hommannut paljon kamaa. Ja löytyy sitten hiilikuitumattoakin ja kaikkea muuta tarpeellista. Kurkkaa sivut ja ota heihin yhteyttä, homma toiminut ainakin mun kohdalla hyvin siellä. Kuitua ja hartsia sekä muita litkuja saa Pakcemiltä Klaukkalan paikkeilta ehkä vähän halvemmalla ainakin isoja eriä. Maksu vain käteisellä noudettuna, en tiedä toimittavatko yksityisille mihinkään. Löytyvät myöskin netistä.
Ja tätä nyt ei kannata pitää sitten mitenkään absoluuttisena totuutena, näin minä olen muotit tehnyt. Varmasti jollain on toisenlaisia käyttömieltymyksiä ja ohjeita ja tapoja. Tapoja varmasti on yhtä useita kuin tekijöitäkin, tässä on vaan niistä yksi esiteltynä.
EDIT: Nojoo. Olipas taas lyhyt selostus prkl ;D