Akkukäyttöinen sisätilapuhallin ?

teme

New Member
Liittynyt
20 Syyskuu 2004
Sijainti
Helsinki
Kun nyt tuossa kadulla joutuu autoa säilyttämään ilman sähkötolppaa tai tallia. Ajattelin josko mahdollista rakentaa semmoinen akkukäyttöinen sisätilalämmitin systeemi.

Eli lyhyesti olisi joku 900W sisätilalämmitin ja normaali vaikkapa 95A akku. Ja tietysti tuohon väliin pitäisi iskeä jonkunmoinen invertteri ja sitten semmoinen ajastin.

Pari kysymystä:

1. Onko noin jykeviä inverttereitä tarjolla ja minkälaisia hintoja?
2. Kauanko tuommoinen 95A akku jaksaa pyörittää tuota sisätilalämmitintä?
3. Pystyykö vakio laturi lataamaan ajon aikana sekä normi akkua että tuota lämmittimelle tarkoitettua akkua?

Tai jotain muita järkeviä ehdotelmia miten saisi rakennettua akkukäyttöisen lämmittimen?
 
Siihen lataamiseen pitää rakentaa rele patentti eli vastaus viimeiseen kysymykseen kuuluu kyllä. Nyt en vain muista miten se kytkettiin.
Tarkoitat varmaan 95Ah (pilkun n***intaa)

http://www.coolpowersolutions.fi/invertterit.htm
http://www.vekoy.com/default.php?cPath=72
http://www.lm.fi/Verkkolaitteet.htm
Ja Googlella lisää
 
Juu kiitoksia linkeistä, aika hinnakkaita tuntuvat olevan noi isot invertterit :-\ Pitänee etsiä moinen käytettynä. Eli nyt uupunee enää vastaus miten pitkään tuommonen akku jaksaa pyöritellä esim 900W puhallinta.

Ja jos joku tietää miten miten kytkeä se akku siten että, se lataantuu ajon aikana niin kertokaahan.
 
Noniin, eli tuon mukaan 90Ah akulla pyörittelis jotain tunnin luokkaa tuommosta 900W puhallinta. Kuulostaa ihan hyvältä jo. Nyt sitten vain etsimään halvalla invertteri ja akku ja muut tarvikkeet kaupasta ja rakentelemaan 8)
 
Onhan niit 12v keraamisella elementillä varustettuja puhaltimiakin olemassa.

esim. asuntovaunuissa läppärit yms toimii joko 12v tai kaasulla...

katoppa mitä asuntovaunu läppärit maksaa ja millaisia niit on...
 
Toimimisesta en niin tiedä, mutta laturi menee vaihtoon, jos ei matkat ole todella pitkiä. Akun lataaminen tyhjästä täydeksi kun ottaa kumminkin jonkin verran aikaa.

Kytkentä on ihan helppo, jos tosiaan tuohon hommaan ryhdyt. Eikä tarvita välttämättä edes mitään releitä. Diodeillakin pärjää. Tosin pääakku kun on kuitenkin se tärkeämpi, voisi olla paras tehdä releellä ja vielä pienellä lisäjärjellä, joka pitää huolen siitä, ettei pääakku jää vajaaksi.

Eberiäkin käytettäessä on muuten se vanha sääntö, että pitäisi ajaa yhtä kauan kuin lämmittää, jotta akku pysyisi jonkinsortin kuosissa...
 
Takaisin
Ylös Bottom