alustan suojaus

M

minttu

Guest
eli nyt kyn kerrankin mulla on auto jossa on reiätön alusta, haluaisin myös pitää sen sellaisena.. eli onko pohjan öljyämisestä jotain iloa, vai mitä tuolle pitäisi tehdä? nuo massauttamiset lienee hiton kalliita? (ja kuinka paljon on paljon rahaa?)
 
Ammattiliikkessä täyd. ruostesuojaus lienee 500-700 euroa. Ite massaamalla selviää muutamalla kympillä. Kompurasta on paljon apua, mutta onnistuuhan massan levittäminen vaikka pensselillä.

Öljyämisestä ei paljon ole iloa, kuivuu aika nopeasti ja hyöty siinä mukana häviää. Ja mitä nyt voisi kuvitella niin aika v-mäistä puuhaa... Samalla vaivalla laittaa oikeat alustasuojat.

Eniten säästät kun viet pohjan massattavaksi jollekin tutun tutulle, yleensä sadalla eurolla saa jo ihan hyvän suojauksen... Itellä olis tarkotus ennen talvea ruiskutella ite massat auton pohjaan ja koteloihin.
 
Älkää vaan käyttäkö ainakaan "vanhaa hyvää tapaa", eli käytetyt öljyt heitetään pohjan "suojaksi". Koneessa ollut öljy sisältää niin paljon metallia, että ruostuttaa pohjan nopeammin kuin ilman öljyämistä.
 
Juuri mitään en voi väittää aiheesta tietäväni, mutta tässä mietteitäni:

- Kannattaa muistaa että tarkoitus on suojata ruosteelta eikä suojata ruostetta. Jos siis pohja on jo reilusti pintaruostunut niin olisin taipuvainen uskomaan enemmän usein tehtävään öljyämiseen kuin varsinaisiin suoja-aineisiin. Joka tapauksessa tällöin kysymys on enää ruostumisen hidastamisesta eikä estämisestä.

- Pitää muistaa että suurin osa ruostumisesta lähtee koteloiden sisäpinnalta ja saumojen välistä eli niiden suojaaminen on tärkeämpää kuin sileän pohjapellin.

- Paksua alustamassaa ei saa missään tapauksessa vetää pesemättömään ja muuten käsittelemättömään pohjaan. Alustamassan tarkoitus on vain ja ainoastaan kestää ulkoista kulutusta kuten lentäviä kiviä. Varsinainen suojaus tapahtuu kotelosuojalla tms. nestemäisellä aineella joka omaa ruostumista hidastavia ominaisuuksia ja tunkeutuu pieniinkin koloihin.

Pahimmillaan amatööri tekee suurempaa haittaa "massaamalla" kuin jos jättäisi koko homman tekemättä.
 
niin, tuota mäkin oon vähän laskeskellut, että kun on jo ruostetta, niin eikös se massa vaan haudota sitä.. jää sinne kuitenkin aina jotain kakkaa väliin. ehkäpä tuo öljyäminen olisi se mun osani. mutta millä? vaihteistoöljyä muutama kehunut. ???
 
Jos saa tehtyä ilmatiiviin kerroksen ruosteen päälle, niin ei se ruostuminen kyllä enää jatku, palamistahan se on ja tarvitsee happea.
 
Paras tavallisen miehen öljy ruostesuojaukseen on moottorisahan teräketjuöljy.
 
itse oon käyttänyt alustaan tectylin ML:lää pohjalle ja massa päälle. pinnasta tulee jämerän elastinen. dinitrol:lilta löytyy myös ML:lää joka on itseasissa kotelosuojaainetta mutta suositellaan vedettäväksi jo ruostuneisiin paikkoihin pohjalle ja massa päälle. oon käyttänyt sitä koko pohjan alueella. noi öljyt ei mielestäni kyllä pysy koko talvea pohjassa. oma kompura on kyllä tarpeen.
 
Jos pintaruostetta ei ole paljoa niin ML + alustamassa on pintapellille ihan hyvä vaihtoehto minunkin mielestäni. ML sitten myös koteloihin kompuralla.
 
Pellavaöljy/terva seos kuulemma tehokas ruostesuoja, terva sidosaineena ja pellavaöljy vaikuttavana aineena.
 
Paras suoja tulee puhtaaseen,KUIVAAN alustaan tehden tarkoituksenmukaisilla suoja-aineilla.
Jos on tarkoituksena öljytä pohja niin öljyämiseen ainoastaan uutta puhdasta öljyä tai mitä sekoitusta kukin käyttääkään sillä käytetty öljy on hapanta ja
tuhoaa pohjaa enemmän kuin suojaa
 
Ylen Kuningaskuluttajasta soittivat juuri tämän juttusarjan perusteella :)

Haluaisivat tehdä juttua auton suojauksesta ja erityisesti pellavaöljyn käytöstä.
Eli jos joku tietää (esim, Ludwig) tästä niin otappas muhu yhteyttä...
 
miikka sanoi
Ammattiliikkessä täyd. ruostesuojaus lienee 500-700 euroa.

Tuohon haarukkaan menee joo. Puolitoista vkoa sitten juuri oman auton käytätytin alan liikkeessä, 3 1/2 vrk:tta se siellä seisoi ja hintaa täyskäsittelylle tuli 670e. Dinitrolin aineilla ks homma hoidettiin ja nyt ei kun paskakelejä ootellaan.

Ylen Kuningaskuluttajasta soittivat juuri tämän juttusarjan perusteella

Juu ei mitään piiri pieni pyörii-meininkiä, valtakunnalliseksi vaan ;D
 
Harri K sanoi
Ylen Kuningaskuluttajasta soittivat juuri tämän juttusarjan perusteella :)

Haluaisivat tehdä juttua auton suojauksesta ja erityisesti pellavaöljyn käytöstä.
Eli jos joku tietää (esim, Ludwig) tästä niin otappas muhu yhteyttä...

Minullekin tuli puhelu asiaan liittyen. Ensisijaisesti PK seudulla asustavia etsivät juttuun mutta tarvittaessa lähtevät pidemmällekin.
 
Tulipahan vedettyä itse kahteen autoon kunnon massat. Töistä toin aineet ja ite tein hommat.

Oli vielä sopivasti tallilla kaksi nosturia vapaana sai pestyä ja kuivatettua molemmat samalla kerralla.
 
Takaisin
Ylös Bottom