ASX:n kesärenkaat

asx51

New Member
Liittynyt
7 Elokuu 2016
Ostettu 2013 mallin ASX bensakoneella. Sen kesärenkaat kaipaavat päivitystä. Kertokaa ASX:n käyttäjät kokemuksianne. Auttaako jokin tietty rengas tekemään autosta hiljaisemman? Tiedän, että Suomen tiet karkeaksi kuluttaneet nastarenkaat ovat se suurin syy meluun auton sisätiloissa. Rengasvaihtoehtoja tutkiessani löysin Goodyear:in Efficient Gripp SUV -renkaan. Sen aiheuttama melu on alhaisin, 66 dB, mitä olen tähän hätään löytänyt. Tosin näissähän dB tarkoittaa renkaasta ulos suuntautuvaa melua. Mutta eiköhän myös auton sisään kuuluva melu ole alhaisempi jos renkaalla on selkeästi alhaisempi dB-arvo kuin jollain muulla renkaalla? Rengaskoko minulla on 215/65 R16.
 
Vs: ASX:n kesärenkaat

Meidän ASX:ään olisi tarkoituksena laittaa ruostesuojamassaa suojaamaan ruostumiselta ja vaimentamaan melua tässä syksyllä kunhan hovimekaanikkoni joutaa. Renkaista en osaa sanoa mitään kun ei ole kokemusta kuin yksistä Michelineistä.
 
Vs: ASX:n kesärenkaat

Minkä vuosimallin ASX Basbarduulla on? Käsittääkseni ruostesuojaus olisi tehtävä heti uuteen autoon. Kannattaakohan sitä tehdä kolme vuotta vanhaan alustaan?
 
Vs: ASX:n kesärenkaat

asx51 sanoi
Minkä vuosimallin ASX Basbarduulla on? Käsittääkseni ruostesuojaus olisi tehtävä heti uuteen autoon. Kannattaakohan sitä tehdä kolme vuotta vanhaan alustaan?
2013.
 
Vs: ASX:n kesärenkaat

Mielenkiintoista. Vielä kiinnostaa tietää onko ASXään tehty tehtaalla minkäänlaista suojauskäsittelyä ja mitä auton takuuehdot sanovat Suomessa tehtävästä extrakäsittelystä? Itse en ole vielä päässyt ihan tarkkaan katsomaan miltä nyt kesällä hankkimamme 2013-mallin ASX näyttää alta!
 
Vs: ASX:n kesärenkaat

en tehnyt suojausta uuteen autooni. maksaa liikaa, n.800e. ei se kestä loputtomiin. ei nosta auton arvoa. siinä vaihees auto vaihtoon jo, ennen kuin puhki ruostunu.
 
Vs: ASX:n kesärenkaat

Hecca sanoi
en tehnyt suojausta uuteen autooni. maksaa liikaa, n.800e. ei se kestä loputtomiin. ei nosta auton arvoa. siinä vaihees auto vaihtoon jo, ennen kuin puhki ruostunu.
No kyllä mun silmissä ainakin nostaa. Uskoisin että se kiinnostaa myös muitakin ostajia. 800€ voi olla hankala saada pois mutta kannattaako aina ajatella vain rahaa? Uuden auton ostamalla teet kuitenkin isoimman tappion. Eniten säästäisit kun ajelisit jollain parin sadan euron autolla.
 
Vs: ASX:n kesärenkaat

Basbarduu sanoi
No kyllä mun silmissä ainakin nostaa. Uskoisin että se kiinnostaa myös muitakin ostajia. 800€ voi olla hankala saada pois mutta kannattaako aina ajatella vain rahaa? Uuden auton ostamalla teet kuitenkin isoimman tappion. Eniten säästäisit kun ajelisit jollain parin sadan euron autolla.
No ei pakko uutta ostaa. mutta jos liikkeeseen vaihtaa kuten monesti, niin ei nosta arvoa. Niitä ei kiinnosta onko se pohja ruostees vai ei.
 
Vs: ASX:n kesärenkaat

Ruostesuojaus tai ei - jokainen siis päättäköön haluaako sen vai ei. Varmaan se auttaa tekemään autosta hiljaisemman. Mutta palattaisko nyt osion alkuperäiseen aiheeseen, kesärenkaisiin. Näyttää kuitenkin siltä ettei tällä palstalla ole ruuhkaa keskustelijoista, kun ei varsinaisia rengaskommentteja ole enempää tullut. Täytynee ottaa rohkeasti yhteyttä paikkakuntamme muihin ASX-autoilijoihin ja haastatella heitä. Kerron tiedustelujen tuloksista myöhemmin.

Muita "rengaspalstoja" lukiessani tuli todettua, että aina löytyy mielipiteitä laidasta laitaan. Eräät ovat hyvinkin tyytyväisiä ja toiset haukkuvat tuotteet maan rakoon. Eli näihin mielipiteisiin ei oikein voi perustaa. Niinpä on parasta kysyä asiaa muilta ASXn omistajilta. Tällä hetkellä olen vielä innostunut Goodyear:in Efficient Grip -renkasta. Saapa nähdä tuleeko mieli vielä muuttumaan ennen kuin renkaat todella täytyy tilata.
 
Vs: ASX:n kesärenkaat

Efficient Grip renkaat oli mulla henkilöautossa, farkku golffissa millä kävin töissä ym niin ne oli noi kumit tyylii yhen kesän käytössä niin ne sai jo seuraavana kesänä taas vaihtaa että mun mielestä kun noissa on pehmeä tuo kumi millä haettu myös hiljaisuutta niin ne kuluu myös helposti .
Riippuu tietty paljoko ajelee kesässä niin että mikä kannattaa..
asx sässä ei oo kokemusta viälä muutakuin noista alkuperäsistä kumeista mikkä oli myöskin edellisessä asx sässä myös ....
 
Vs: ASX:n kesärenkaat

Paljonko asx ajelit Golfillasi/vuosi? Mitkä muuten ovat asx:n vakiokumit, kun ostaa auton uutena? Minun käytetyssä 2013-mallissa on jotkut Dunlopin Sport -renkaat, jotka nyt kestävät juuri ja juuri tämän syksyn.
 
Vs: ASX:n kesärenkaat

asx51 sanoi
Paljonko asx ajelit Golfillasi/vuosi? Mitkä muuten ovat asx:n vakiokumit, kun ostaa auton uutena? Minun käytetyssä 2013-mallissa on jotkut Dunlopin Sport -renkaat, jotka nyt kestävät juuri ja juuri tämän syksyn.

Ajoo työn puolesta noin 50 tuhatta plus muu ajelu siihe päälle / vuodes mut siittä tietty osa ajosta talvikumeilla.
Täytyy kattoo mikkä noi alkuperäset kumit on kun saa nyt ensi auton viikonloppuna huollosta ...
 
Vs: ASX:n kesärenkaat

asx sanoi
Ajoo työn puolesta noin 50 tuhatta plus muu ajelu siihe päälle / vuodes mut siittä tietty osa ajosta talvikumeilla.
Täytyy kattoo mikkä noi alkuperäset kumit on kun saa nyt ensi auton viikonloppuna huollosta ...
yokohamat
 
Vs: ASX:n kesärenkaat

asx sanoi
Ajoo työn puolesta noin 50 tuhatta plus muu ajelu siihe päälle / vuodes mut siittä tietty osa ajosta talvikumeilla.
Täytyy kattoo mikkä noi alkuperäset kumit on kun saa nyt ensi auton viikonloppuna huollosta ...

50 tuhatta per vuosi on aika paljon + muuta ajoa vielä siihen päälle. Olisko siis yht. 60 tuhatta/v. Ja jos n. puolet kesällä, niin sekin tekisi jo 30 tuhatta kesärenkailla. Ei ihme, että jouduit jo toisena kesänä vaihtamaan. No, mulla ajoa vain reilut 10 000 tuhatta/vuosi. Äskeisiin laskutoimituksiin perustuen ajan GY Efficient Grip -renkailla vähän päälle kolme kesää.

Mutta mitä mieltä arvon clubin jäsenet ovat; tyydynkö tavallisiin GY Efficient Grip -renkaisiin vai otanko SUV-version? Mulla kun ei ole nelivetoa, niin eikö SUV ole vähän turhaa? Jostain kumman syystä SUV-versio on teknisten tietojen mukaan jopa pari pykälää hiljaisempi kuin tavallinen versio!
 
Vs: ASX:n kesärenkaat

kenties eri shore luku, pehmeämpi seos.
 
Vs: ASX:n kesärenkaat

Kertoo kumiseoksen laadusta, kuluttaja ei voi valita onko rengas millä seoksella, rengaskauppiaatkaan ei aina tiedä millä seoksella tuote tulee, pehmeä seos hiljaisempi mutta kuluu joutuin mutta pitää paremmin.
Renkaat voivat olla tehty useasta eri seoksesta, esim kitkarengas on pinnasta pehmeä mutta syvemmältä kovempi.
Asiasta enemmän tietävät voivat korjata nuita käsityksiä.
 
Vs: ASX:n kesärenkaat

yokohomat juu oli noi munki alkuperäset kumit , ei siinä silti paljoo hävii jos kokeilee noita grippi renkaita ... Itelle ostan vähä karkeempi kuvioiset varmaankin niin saa nelivedosta kaike hyödy irti kun metsäkoneella hyppään töissä niin välillä ollaan savipellollakin parkis ...
 
Vs: ASX:n kesärenkaat

hanski-58 sanoi
Kertoo kumiseoksen laadusta, kuluttaja ei voi valita onko rengas millä seoksella, rengaskauppiaatkaan ei aina tiedä millä seoksella tuote tulee, pehmeä seos hiljaisempi mutta kuluu joutuin mutta pitää paremmin.
Renkaat voivat olla tehty useasta eri seoksesta, esim kitkarengas on pinnasta pehmeä mutta syvemmältä kovempi.
Asiasta enemmän tietävät voivat korjata nuita käsityksiä.

Onkohan renkaisiin merkitty sen seostietoja jollain tavalla?
 
Vs: ASX:n kesärenkaat

Ei ole, tieto taitaa pysyä enimmäkseen renkaan maahantuojalla ja valmistajalla.
Renkaan meluisuus liittyy mielestäni renkaan runkorakenteeseen sen kantavuuteen, kuvioon ja kumiseokseen.
Ja ei vähäisin on sitten renkaan profiili, matala ja leveä rengs on luonnollisesti äänekkäämpi kuin hieman korkeampi saman levyinen rengas.
 
Vs: ASX:n kesärenkaat

Edelläolevaan listaan kun lisätään pyöräkotelot, tukivarret, yms äänen kulkeutumiseen liittyvät autokohtaiset erot niin voidaan todeta että koeajamalla kaikki eri versiot löytyy hiljaisin rengas. Lisäksi eri ihmiset kuulevat eri Hz eri lailla. Summarum --paha rasti.
 
Vs: ASX:n kesärenkaat

3x sanoi
Edelläolevaan listaan kun lisätään pyöräkotelot, tukivarret, yms äänen kulkeutumiseen liittyvät autokohtaiset erot niin voidaan todeta että koeajamalla kaikki eri versiot löytyy hiljaisin rengas. Lisäksi eri ihmiset kuulevat eri Hz eri lailla. Summarum --paha rasti.

Näinhän tämä menee. Toiset autot ovat laadukkaampia kuin toiset. ASX ei tältä osin varmaankaan kuulu ihan parhaiten joukkoon. Mutta muutenhan auto on ihan kiva ja vaimokin siitä jo tykkää. Kesärenkaisiin palaan kunhan saan haastateltua muita ASX-kuskeja ja tulee omakohtaista kokemusta.

Tässä vaiheessa heitän teille ASX-clubilaiset vielä yhden kysymyksen. Onko uusimmissa ASX-versioissa äänieristystä parannettu verrattuna mallin ensimmäisiin vuosikertoihin?
 
Vs: ASX:n kesärenkaat

Itselle ostin Rovelo 215/65r16 98h renkaat (edulliset, mutta ainakin spekseiltään ihan "ok")

Ei valittamista. Hiljaisemmat kuin orkkiset (Dunlop Sport Fast Response) ja Keskikulutus jatkuvasti alle 5 (1.8d 2wd manuaali). Nyt alla n 3tkm joten kulumisesta vaikea sanoa mitään.
 
Vs: ASX:n kesärenkaat

Nyt on ASXn alla ollut noin kolme kuukautta uudet GoodYear Efficient Grip -renkaat. Renkaisiin olen ollut kokolailla tyytyväinen. Mutta, jos puhutaan renkaiden äänekkyydestä juuri ASXn alla, niin kyllä melutasoon vaikuttaa eniten päällysteen kunto. Jos urissa ajaa, niin melu on melkoinen. Siirtyminen urien viereen ajamaan tai jos alle sattuu suhteellisen uutta päällystettä, niin äänimaailma muuttuu aivan kohtuulliseksi. Alustaan ei ole lisätty massaa, joten ei ole kokemusta sen vaikutuksesta renkaiden äänekkyyteen.
 
Takaisin
Ylös Bottom