Auto Virosta

Dom

Eclipse GST 99
Liittynyt
7 Heinäkuu 2007
Onko kukaan tuonut tai harkinnut auton tuomista Virosta ? Arkipäivinä ongelmia ei pitäisi olla, helpointa hoitaa paperiasiat ARK:n toimistossa.

Mutta mitenkäs viikonloppuna kun ARK on kiinni (joku toimisto on kuulemma myös lauantaina auki). Jos auton ostaa yksityiseltä voiko ajaa viron kilvillä Suomen tulliin Hesassa ja hankkia sieltä siirtoluvan?

Mitenkäs auton poisto Viron rekisteristä?

Ymmärtääkseni pitää olla voimassaoleva vakuutus.

Olisiko jollakulla tietoa mitenkä toimia ?
 
Vs: Auto Virosta

itse vuosi sitten toin auton sieltä. :peukku
Ekaks soittelin vaihtoehtoja läpi ja sovin että olen lauantaina tulossa tallinnaan ja olisko mahdollista tulla autoa näyttämään.
sitten vaan perjantaina laivalla viroo ja hotellissa yö ja lauantai aamuna katsomaan vaihtoehtoja ja jopa yksi tuli pärnusta asti näyttämään.
sitten tarkasti katoin autot (5kpl) läpi ja valitsin parhaimman.
sitten vaan kauppakirjojen tekoo ja maksu ja kohti laivaa viron kilvillä.
suomessa tuli lauantai ja sunnuntai ajettuu viron kilvillä ja sitten maanantaina tulliin ja katsastuskonttorille ja sitten vaan odottamaan veropäätöstä. ( en tiiä oisko saanut ajaa mutta ite ajoin ku ei sitä malttanu parkissa seisottaa)

varmintahan se on hoitaa paperiasiat ARK:ssa mutta itselläni oli myyjänä Tallink laivayhtiön joku iso pomo ni aattelin et ei tuu mitään ongelmii sen kanssa.
lauantaina joku konttori on auki siinä tallinnan keskustassa mutta oisko ollu vaan kahteen asti auki.

katsastus konttori hoiti auton rekisteristä poiston ja kilvet piti palauttaa viroon.
kannattaa kattoo että vakuutus on voimassa.

en tiiä onko tämä tapa oikea mutta sillälailla ite toin auton suomeen.
 
Vs: Auto Virosta

Viron vehkeissä kannattaa kiinnittää noihin valmistenumeroihin ja valmistajan kilpiin erityistä huomiota. Ja vaikka valmistenumero olisikin sama kuin papereissa, niin vähintääkin vähän vilkuilee meistoksen koko peltiä ettei ole vaihdettu isompaa osaa kerralla.
 
Vs: Auto Virosta

kannattaa sitten katsoa tarkasti pohja ku jossain yksilössä oli pohja ihan solmussa ja toisessa autossa pohja kulunu hiekkatiellä ihan pellille ja ruostunut. :seina
aika heikossa kunnossa oli aika moni auto mutta ite en ottanu halvinta vaan kalliimman ja hinta eroo oli lähes 10000€ ja sain samalla todella hyvän yksilön.
 
Vs: Auto Virosta

Itse tuotiin Mittu 1,5v sitten Tallinnasta ja homma meni about juurikin _jkh_:n tavoin. Niillä Viron laatoilla saa ajaa Suomessa niin pitkään kuin Viron liikennevakuutus on voimassa. Aina myyjältä ei saa tästä tietoa, joten fiksuinta ottaa VIN-koodilla vakuutus heti satamasta soittamalla vakuutusyhtiöön, jossei vakuutusasiasta ole Viron päässä tietoa.

Niin, ja nuo kilvet sovittiin myyjän kanssa että palautan ne hänelle. En ole ihan varma onko tämä vaatimus miltään kantilta, mutta eipä se kauheasti itseä kiinnostanut kun ei vaatinut muuta kuin 7e postimaksun. Ei siitä itselle haittaakaan voi olla, ainakaan jos palauttaa kilvet vasta sitten kun auto on suomen kilvissä.

Homma on helppo, varsinkin jos asustaa lähempänä pääkaupunkiseutua ja löytää jonkin mielenkiintoisen yksilön niin suosittelen hyppäämään lauttaan ja käymään katsomassa. Matka ei maksa montaa kymppiä, ja ainahan sieltä voi tuoda tuliaisia samalla. Auton jos ostaa niin vieläpä kontin täydeltä. ;D Tarkkana auton kunnon kanssa saa toki olla, mutta mielestäni tämä ei eroa Suomen tilanteesta millään tavalla. Turha kuvitella että automaattisesti virolainen auto olisi huonompi kuin suomalainen. Jos ei itse osaa tutkia autoa, niin Virossa on myös Suomen "Autotohtori"-tarkistuksia vastaava palvelu monella katsastusasemalla, eli voivat siellä katsoa ja arvioida puolueettomasti auton kunnon. Hintaa taisi mokomalla olla jotain ~60e, joten arvokkaampaa autoa ostaessa ei ollenkaan paha kustannus kun samalla pääsee itse katsomaan pohjaa kunnolla nosturilla. Ite ei tuota palvelua käytetty kun nostettiin auto vain tunkilla ylös pohjan tarkastelua varten, tiedossa olevat viat myyjä kertoi ja lopuksi vielä logattiin autoa läppärillä ja katsottiin että sensorit toimivat (yksi ei toiminut, joten myyjä vaihtoi samana päivänä ennen myyntiä).
 
Vs: Auto Virosta

Kiitoksia vinkeistä :) myyjääkin voinee luonnehtia luotettavaksi niin eipä tuossa mitää ihmeellistä pitäisi tulla. Eiköhän näillä vinkeillä auto saada huomenna Suomeen ;)
 
Vs: Auto Virosta

_jkh_ sanoi
millasta kärryä oot sieltä hakemassa
:peukku

95 Eagle Talon Tsi awd oli tiedossa, muttei kuitenkaan vastannut ihan odotuksia/kerrottua. Tällä kertaa piti tyytyä Ale coqiin ;D

Toipa sieltä joku samalla laivalla LHD evo 5/6, valkonen, valkosilla roiskeläpillä ja valkosilla vanteilla (compomotive ehkä), evo 4 spoikalla ja evo tme etupuskurilla. Komeet mölinät oli :peukku
Olikos juuri tosta autosta juttua jossain täällä ::)
 
Vs: Auto Virosta

Dom sanoi
95 Eagle Talon Tsi awd oli tiedossa, muttei kuitenkaan vastannut lähellekään odotuksia/kerrottua. Tällä kertaa piti tyytyä Ale coqiin ;D

Toipa sieltä joku samalla laivalla LHD evo 5/6, valkonen, valkosilla roiskeläpillä ja valkosilla vanteilla (compomotive ehkä), evo 4 spoikalla ja evo tme etupuskurilla. Komeet mölinät oli :peukku
Olikos juuri tosta autosta juttua jossain täällä ::)

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=35220.0 ::)
 
Vs: Auto Virosta

vilionilkee sanoi
Evo 5 eli CPA9000 VIN-alku.

Toivon syvästi että saat tässä maassa tuon kilpiin. Yhden auton Virosta ostaneena (ja todennäköisesti tulevaisuudessa useampiakin, Suomen "ei pakkomyynnissä"-hintataso ei houkuta) olisin nimittäin tuon jättänyt suosiolla rauhaan... Ja koska en ole autoa itse nähnyt, niin puhun tässä siis ainoastaan katsastuksen suhteen tulevista ongelmista. Muutenhan auto voi olla vaikka miten hyvässä kunnossa ja loistoyksilö. Vaikutti vain ilmoituksesta päätellen hieman olevan tuota sarjaa "kun otan moottorin autosta x ja korin autosta y ja puskurit jne hilpetööriä autosta z sekä valmistan itse vin-koodikilven niin kyllä sen joku ostaa". Ainakin yksi tyyppi löytynee Subaruklubilta joka voi todistaa tuollaisen olevan etelänaapurissa suhteellisen yleistä joidenkin merkkien kohdalla. Mutta jos paperit on riittävän kunnossa että ne katsurin silmästä menee läpi, niin onko tuolla loppujen lopuksi ihan niin paljon väliä. :)
 
Vs: Auto Virosta

Ei tuossa kilpiin saamisessa pitäisi olla mitään ongelmaa noiden paperien kanssa jotka mulla tosta autosta on :) Ainoa mikä pitäisi tehdä leimalle on vaihtaa valot, ja luultavasti hommata katalysaattori päästöjä varten. Ja tietenkin noi pakolliset TÜV laput ja todistukset painoista.
 
Vs: Auto Virosta


kertokaas nyt kokeneemmat pari juttua auton tuonnista virosta. meinasin lähteä lähipäivinä hakemaan tuolta väliaikaisen käyttiksen ja netistä löytyy niin ristiriitaista ja monenlaista tietoa, että mahdankohan olla yhtään oikeilla jäljillä?

1. auto on virossa rekisterissä ja sen valmistenumero on selvillä. kysyin viron akesta (mikä nyt onkaan siellä nimeltään), ettei kyseisessä yksilössä pitäisi olla tämän suhteen mitään hämärää.. eli luultavasti omistajan ja auton paperit tutkimalla ja tämän valmistenumeron autosta tsekkaamalla homman pitäisi olla kunnossa?!

2. otin jo suomesta valmistenumerolla vakuutuksen, jonka voi sitten kuulemma perua ilman mitään kuluja, jos kauppoja ei tulekaan (tapiola). ilmeisesti ajan siis viron kilvillä laivaan ja teen suomen päässä satama-alueella tullille käyttöönottoilmoituksen tms., minkä jälkeen on viisi päivää aloittaa verotusprosessi. ajaminen jatkuu suomessa viron kilvillä (eta-maa), ei tarrakilvillä?! ei kai tällä veli virolaisella pitäisi olla mitään syytä ruuvata kilpiä pois, kun eivät ole henkilökohtaiset?

3. mitäs papereita tarvitsen suomen päässä osoittaakseni, että auto on vaihtanut omistajaa? ilmeisestihän virossa rekisteriotteessa on ilmoitusosa samassa paperissa, ton lisäksi on varmaan syytä täyttää jonkinlainen kauppakirja?! voiko tämä olla ns. vapaamuotoinen vai löytyykö jostain valmis kaavake (tai käykö suomen kauppakirja)?

todennäköistähän on, että siellä odottaa jonkinlainen perus pommi (jos sitäkään). ;D mutta sitten täytyy vaan laskea satasen etumaksu (jolla myyjä suostuu tulemaan etelä-virosta tallinnaan) ja laivaliput omaksi tappioksi.
 
Vs: Auto Virosta

Oman autonsa hakee taas takas... Hyvä ettei kerenny kauemmas balttiaan.
 
Vs: Auto Virosta


kysyin varmuuden vuoksi tullin puhelinpalvelusta asiaa. homman pitäisi tosiaan olla näinkin yksinkertainen, kun auto on siellä rekisterissä ja vakuutuskin jo suomesta valmiina valmistenumerolla:

-virossa täytettävä auton rekisteriotteeseen tiedot sekä erillinen kauppakirja, joka saa olla vaikkapa käsin kirjoitettu. sitten viron kilvillä laivaan ja satamassa tullille käyttöönottoilmoitus. sitten viisi päivää aikaa aloittaa verotus, ajo jatkuu eestin kilvet kiinni siihen saakka, kun saa suomikilvet.

autohan siis poistuu viron rekisteristä siinä vaiheessa, kun se rekisteröidään suomeen. minkähän takia netti on täynnä juttuja, että myyjä ruuvaa kilvet pois virossa tai ainakin vaatii palauttamaan ne, kun eivät kuitenkaan ole henkilökohtaiset?
 
Vs: Auto Virosta

nahkuri sanoi
kertokaas nyt kokeneemmat pari juttua auton tuonnista virosta. meinasin lähteä lähipäivinä hakemaan tuolta väliaikaisen käyttiksen ja netistä löytyy niin ristiriitaista ja monenlaista tietoa, että mahdankohan olla yhtään oikeilla jäljillä?

1. auto on virossa rekisterissä ja sen valmistenumero on selvillä. kysyin viron akesta (mikä nyt onkaan siellä nimeltään), ettei kyseisessä yksilössä pitäisi olla tämän suhteen mitään hämärää.. eli luultavasti omistajan ja auton paperit tutkimalla ja tämän valmistenumeron autosta tsekkaamalla homman pitäisi olla kunnossa?!

2. otin jo suomesta valmistenumerolla vakuutuksen, jonka voi sitten kuulemma perua ilman mitään kuluja, jos kauppoja ei tulekaan (tapiola). ilmeisesti ajan siis viron kilvillä laivaan ja teen suomen päässä satama-alueella tullille käyttöönottoilmoituksen tms., minkä jälkeen on viisi päivää aloittaa verotusprosessi. ajaminen jatkuu suomessa viron kilvillä (eta-maa), ei tarrakilvillä?! ei kai tällä veli virolaisella pitäisi olla mitään syytä ruuvata kilpiä pois, kun eivät ole henkilökohtaiset?

3. mitäs papereita tarvitsen suomen päässä osoittaakseni, että auto on vaihtanut omistajaa? ilmeisestihän virossa rekisteriotteessa on ilmoitusosa samassa paperissa, ton lisäksi on varmaan syytä täyttää jonkinlainen kauppakirja?! voiko tämä olla ns. vapaamuotoinen vai löytyykö jostain valmis kaavake (tai käykö suomen kauppakirja)?

todennäköistähän on, että siellä odottaa jonkinlainen perus pommi (jos sitäkään). ;D mutta sitten täytyy vaan laskea satasen etumaksu (jolla myyjä suostuu tulemaan etelä-virosta tallinnaan) ja laivaliput omaksi tappioksi.

1) Kyllä, tsekkaat vaan että rekisteriotteessa ja autossa on sama VIN niin ei ongelmia.

2) Viron kilvillä saa ajaa niin pitkään kuin niissä on viron vakuutus (sielläpäin nämä maksetaan etukäteen aina muutama kk kerrallaan) voimassa. Jos et tiedä mihin asti autolla on vakuutus virossa ja otat suomesta vakuutuksen, niin sano vain tullissa kysyttäessä että ei ole viron vakuutusta jäljellä niin saat tarrakilvet. Laivaan ajetaan viron kilvillä, myyjällä ei ole syytä ottaa niitä pois (paitsi jos pelkää, että ostaja ei rekisteröikään autoa Suomeen vaan jättää joksikin peltopommiksi - ja tällaisessakin tilanteessa myyjän pitäisi saada auto poistettua viron rekisteristä, on vain hankalampaa).

3) Tarvitset auton rekisteriotteen ja vapaamuotoisen kauppakirjan, et mitään muuta.


Basbarduu sanoi
Oman autonsa hakee taas takas... Hyvä ettei kerenny kauemmas balttiaan.

Heh heh.
 
Vs: Auto Virosta

DaJackal sanoi
Viron kilvillä saa ajaa niin pitkään kuin niissä on viron vakuutus (sielläpäin nämä maksetaan etukäteen aina muutama kk kerrallaan) voimassa. Jos et tiedä mihin asti autolla on vakuutus virossa ja otat suomesta vakuutuksen, niin sano vain tullissa kysyttäessä että ei ole viron vakuutusta jäljellä niin saat tarrakilvet. Laivaan ajetaan viron kilvillä, myyjällä ei ole syytä ottaa niitä pois (paitsi jos pelkää, että ostaja ei rekisteröikään autoa Suomeen vaan jättää joksikin peltopommiksi - ja tällaisessakin tilanteessa myyjän pitäisi saada auto poistettua viron rekisteristä, on vain hankalampaa).

jaa no niin mä vähän ajattelinkin, ettei kai niitä kilpiä ole myyjällä syytä ruuvata pois. mutta sen tullin tädin mukaan niitä tarrakilpiä ei tarvitsisi ollenkaan, kunhan autolla on suomesta otettu vakuutus.. toi nyt menee vähän yli hilseen, että mihin sitä viron vakuutuksen voimassaoloa tarvii suomessa, jos autossa on tunnisteena viron kilvet? ja voiko ne viron kilvet siis ruuvata pois, jos joutuu tarrakilvet laittamaan? niin, saako ne tarrakilvetkin sieltä satama-alueen kopista vaikka keskellä yötä? ilmeisesti ei.
 
Vs: Auto Virosta

nahkuri sanoi
jaa no niin mä vähän ajattelinkin, ettei kai niitä kilpiä ole myyjällä syytä ruuvata pois. mutta sen tullin tädin mukaan niitä tarrakilpiä ei tarvitsisi ollenkaan, kunhan autolla on suomesta otettu vakuutus.. toi nyt menee vähän yli hilseen, että mihin sitä viron vakuutuksen voimassaoloa tarvii suomessa, jos autossa on tunnisteena viron kilvet? ja voiko ne viron kilvet siis ruuvata pois, jos joutuu tarrakilvet laittamaan? niin, saako ne tarrakilvetkin sieltä satama-alueen kopista vaikka keskellä yötä? ilmeisesti ei.

Muistaakseni ainakin tullissa kysyvät nimenomaan että onko viron vakuutus voimassa (ja jos on, niin silloinhan ei tarvitse suomen vakuutusta lisäksi - ellei sitten kaskoa halua). En tiedä miksi, ja onhan tästä hetki aikaa kun olen viimeimmäksi tuonut = on voinut muuttuakin.

Voi ruuvata pois ja muistaakseni saa sieltä satama-alueelta tarrat. Helpoimmalla varmaan selviät jos otat vain ne tarrat kun ne on se "default" tapa, ainakin 4v sitten oli joillakin katsastusasemilla tiedot noiden viron kilpien käyttämisestä ihan päin helvettiä ja asiasta sai vääntää ja soitella asemalta tulliin.

Huomaa, että jos myyjä ei halua luovuttaa autoa viron kilvillä niin on mahdollista myös käydä virossa ARK:lta sikäläiset siirtokilvet. Tämä on myyjälle varmin tapa välttää kaikki hankaluudet, mutta ne kilvet maksaa lähemmä 200€ joten jos myyjällä vain riittää luottamus niin ei kannata. (Huom. kilpien korkeaa hintaa selittää osin se, että niihin sisältyy 1kk vakuutus.) Tuon sinisen Galantin toin sellaisilla kilvillä kun "liikkeestä" ostin ja siellä halusivat asian noin hoitaa, tosin sain alennusta kun liikkeellä oli kuulemma ARK:n kanssa joku alennusdiili (myyjä hoiti asioinnin ARK:ssa, itse kirjoitin vain nimet paperiin).
 
Vs: Auto Virosta


voi kai se olla, että asiat ovat muuttuneetkin.. no, huomenna se selviää. meen tonne etelä-helsinkiin vasta illalla, joten viron virastot ovat jo kiinni. mutta niin mulle tullista kerrottiin, että sen ku ajaa niillä viron laatoilla sitten suomessakin, kun on vakuutus jo täältä valmiina. käyttöönottoilmoitus pitää vaan jättää sinne satama-alueen tulliin suomessa. eikä kuulemma tarrakilpiä luultavasti saisikaan, kun viimisellä laivalla tulee takasin puolenyön jälkeen.
 
Takaisin
Ylös Bottom