Automaatti laatikko ja automatic napalukot; Lennossa nelivedolle??

bahero89

New Member
Liittynyt
6 Syyskuu 2010
Terve
Olen tossa lueskellu että isännät bruukaa ajaa liukkailla napalukot kiinni ja peruutella nelivedolla jotta voi lennossa laittaa nelivedolle jos pito häviää. Käsittääkseni kaikki jotka asiasta on kirjotellu, ajelee manuaali laatikolla.
Eli kysymys kuuluu voiko automaatti loodalla tehdä saman vai pitääkö stopata ennen kun runttaa nelikon?
Kiitos jo etukäteen.
 
Vs: Automaatti laatikko ja automatic napalukot; Lennossa nelivedolle??

Eikös se ohjekirja sano että nopeelta nelikolta saa heittää vauhdissa takavedolle mutta muut muutokset paikallaan ollessa. Näin ainakin 1G Pajeron ohjekirjasta muistelen lukeneeni.
On se tuolla auton hanskalokerossa jos kiistaa tulee ;D
 
Vs: Automaatti laatikko ja automatic napalukot; Lennossa nelivedolle??

manuaalilukoilla voi heitellä nopeaa nelivetoa päälle ja pois, kunhan renkaat pyörii samaa nopeutta. (Ja on saman kokoiset!) Eli et ole juuri kääntymässä ratti linkussa, tms.

Automaateilla lukot pitää saada ensin lukkoasentoon ajoon lähdettäessä käyttämällä nelivetoa, ja sitten ei saa yhtään valutella taaksepäin esim liikennevaloissa ilman nelivetoa. Tällöin pystyy heittelemään nelikkoa päälle. Mutta kannattaa laittaa vauhdissa hieman varovasti. Sen kyllä huomaa kepistä, milloin navat ei olekkaan kiinni enään.

Mm. Itse ajelin 5 vuotta l-200:lla kaupunkiajoa päivittäin. Siinä oli manuaalit. Oli kätevää lähteä liikennevaloista: neliveto päälle, 1 sisään, kiihdytys, kakkonen, kytkin ylös ja samalla ranneliikkeellä nelikko pois, ja kun vaihtaa kolmoselle, niin nelikko tippuu pois vasta sitten. Sen kuuleekin. Jousikuormitteinen on tuo päältäpoisveto.

Naperossa automaatitkin toimii näin valoista lähdettäessä. . :driver
 
Vs: Automaatti laatikko ja automatic napalukot; Lennossa nelivedolle??

Ai niin, sulla olikin tomaattiloota. Nelikko pysyy päällä niin kauan, kun vedätät. Ja voi sitä koittaa laittaa päällekin, mutta pitää olla varma, että navat on kiinni.
Ohjekirjoissa on hieman huonot suomennokset. Joissakin on ohjeet muuttuneet, kun kieli on käännetty. En tiedä miksi.??
 
Vs: Automaatti laatikko ja automatic napalukot; Lennossa nelivedolle??

Itselle nyt herää kysymys että jos ajellaan etunavat lukossa niin miksi edes heittää takavedolle koska etupäänvoimansiirto jarruttaa siellä kuitenkin mukana. Näkyy kulutuksessa 1-2L/100km. Omassani oli nimittäin sähköliimalla lukitut navat ostaessa ja eron kyllä huomasi kun sai toimivat napalukot.
 
Vs: Automaatti laatikko ja automatic napalukot; Lennossa nelivedolle??

noiha monet tekee,kunei jaksa käyrä niitä kääntelemäs,ompa sitte vaalamiina jos joutuu johonki huonompaan kohtaan.
 
Vs: Automaatti laatikko ja automatic napalukot; Lennossa nelivedolle??

On se vaan niin paljon mukavampi ajaa takavedolla, jos on yhtään pitävämpää alustaa. Toki jos on jää-keli tai märkää lunta niin nelikolla ajelen, mutta kuivalla pakkaslumellakin ajelen yleensä takavedolla, saati sitten keväällä kun alkaa tiet olemaan sulia sieltä täältä.
Liukkaasta risteyksestä lähteminen on helppoa nelikolla, joten pitää sitte ajella navat kiinni, mutta en minä niitä välttämättä nykyisin tieten tahtoen pidä päällä, vaan annan aueta jos on auetakseen. Siksihän ne on automaattiset, että menevät kiinni ku lähtee nelivedolla paikoiltaan liikkeelle.
 
Vs: Automaatti laatikko ja automatic napalukot; Lennossa nelivedolle??

Joo. Itse pidin talvella navat kiinni kaupunkiajossa, tienpäällä taas auki. En kokenut nelivedosta mitään hyötyä yli 70:n nopeuksissa, koska tehoa ei ole niin paljoa, että yli menevät sladit enään oikenisi kaasulla. ;D
 
Vs: Automaatti laatikko ja automatic napalukot; Lennossa nelivedolle??

penttinen sanoi
En kokenut nelivedosta mitään hyötyä yli 70:n nopeuksissa, koska tehoa ei ole niin paljoa, että yli menevät sladit enään oikenisi kaasulla. ;D
Niinhän se tais jollain olla allekirjoituksessakin että nelivedon luisto oikaistaan peltisepällä ;D
 
Vs: Automaatti laatikko ja automatic napalukot; Lennossa nelivedolle??

;D
Näinhän se menee...
Tuo allekirjoitus tarttui aikanaan Offipalstalta, kun olin lava-Chevyllä luistellut koppi täynnä käsiä puoltoistametrisen ojan yli takaperin :nykii ...ilmassa... Oli vaan hiukan liikaa tilannenopeutta ja maisemat alkoi vaihtua tyyliin metsä-tie(takaa)-metsä-tie(edestä) metsä-karmee lumipölly ;D

Tämä tapaus tosin päättyi onnellisesti ja ajelin auton pois metsästä lähes naarmuitta :driver

Tossa oli muuten mielenkiintoiset ajo-omituisuudet, kun oli jatkuva nelikko keskitasauksella ja erittäin kevyt perä. Kun painoi kaasua perä lähti erittäin terävästi luistelemaan, mutta jos löysäsit kaasua, niin se lähti vielä vikkelämmin :eek: :nykii Housupyykki oli monta kertaa lähellä.
 
Vs: Automaatti laatikko ja automatic napalukot; Lennossa nelivedolle??

Muistelisin että ainakin omassa -92 3.0 V6 GLX mallissa jossa automaatti, super select, ja takalukko erilisen napin takana luki käyttöohjeessa että nopean nelikon, nelikon keskilukolla ja takavedon välillä voi sohlata liikkeessä kunhan ollaan tasaisessa nopeudessa suoralla tiellä ja pitävällä pinnalla.
 
Vs: Automaatti laatikko ja automatic napalukot; Lennossa nelivedolle??

SuperSelect laatikko muuttaa tilanteen kokonaan erilaiseksi, koska siinähän ei varsinaisesti ole napalukkoja, vaan toinen etuvetoakseli "katkaistaan" alipaineen avulla. SS-jakolaatikko mahtaa olla myös synkronoitu, koska kestää vaihtaa vauhdissa nelivedolle, vaikka etukartaani ei pyörikkään. Vai odottaako laatikko etuvetarin kytkeytymistä ennenkuin vaihtaa nelikolle..?
 
Vs: Automaatti laatikko ja automatic napalukot; Lennossa nelivedolle??

MVa~1 sanoi
Vai odottaako laatikko etuvetarin kytkeytymistä ennenkuin vaihtaa nelikolle..?

3-koppaisen SS2 -liaatikko odottaa hetken enenkuin kytkee etuvedon..
 
Takaisin
Ylös Bottom