Automaatti Lanceriin

H

Hannu Siivonen

Guest
Eli -90 vm. Glxi lankkuun automaatti loota. Kannattaako vaihtaa jos hyvän saa halvalla. Eli siis edut ja haitat? Paljonko vaikuttaa kulutukseen, huutaako kone kaheksaskympis ym?

Ja onko se vaivan ja hinnan arvoinen, ja paljonkohan kytkyin tulee maksaan siihen?

Tuli vaan mieleen kun se kone on kuin tehty Automaatille alavääntöineen päivineen.

Mitenkäs tuo katalysaattori ysikymppisessä. Tarviiko olla, vai piänkö poissa vaan katastusten välillä. Meinaa jos pamahtaa ni en halua ostaa uutta.
 
mielipide:

jos haluaa automaatti Lancerin, niin kandee ostaa valmis. Käytettyä, ehjää automaattilootaa KAIKKINE tarvittavine hiluineen voit joutua etsimään tovin -eikä se vaihtokaan ihan parin tunnin homma ole. Joudut vaihtamaan koko läjän osia: polkimet, syylarin, vaihteenvalitsimen, laatikon, vauhtipyörän (ehkä startinkin), luultavasti sähköosia, johtoja, periaatteessa mittaristonkin. Vähintään kannattaa käydä jossain koeajamassa sellainen, niin tietää edes kannattaako hommaan ryhtyä moisen takia.

Itse olen sitä mieltä, että juuri mihinkään alle 2,0 koneiseen ei kannata tomaattia ottaa.

Katalysaattori: veikkaan, että autosi on rekisteriotteen mukaan vähäpäästöinen: eli katsastukseen joudut aina laittamaan sen kiinni. Se on sitten makuasia jaksaako sitä jumpata irti ja kiinni katsastuksien välillä.... jos auto toimii muuten, niin ei se katti mihinkään kämähdä.
 
ei saa kivittää :p Mulla oli/on projektina DOHC-sierran (ruiskulla) automaattilaatikon asentaminen ( ollut jo toista vuotta ). Ilmeisesti tuo laatikko lojuu maailman tappiin tallin nurkassa. Kaikki muut vermeet tuli kaupan mukana, MUTTA tuo ruiskun ohjausboxi on eri tyyppiä, kuin manuaalilaatikollisessa (tarvitsee tiedon kickdownista ja p/n -asennosta)
Muistilistaa:
- öljynlauhditin
- poljinkoneistot
- johdotukset
- vaihteensiirtäjän vivustot / keskikonsoli
 
automaattilaatikko vaatii toimintaansa enemmän tehoa kuin manuaali joka on siis pienen moottorin tehosta suhteessa suurempi osuus kuin isomman moottorin tehosta. Lisäksi automaatti käyttää moottoria normaali ajossa varsin pienillä kierroksilla, ja pienet moottorit on usein rakennettu varsin "ylävireisiksi" jotta pienestä tilavuudesta on saatu tehoa -automaattilaatikon ja koneen ominaisuudet eivät siis (imho) kohtaa niin hyvin kuin suuremmissa moottoreissa.
Mielestäni automaattilaatikolla ajamisen hohto hupenee jos joutuu koko ajan tekemään jotain kick-down polkaisuja, että pysyy muun liikenteen mukana.

Kaksilitrainenkin on aika siinä ja siinä; ajelin taannoin Hyundai Coupella, jossa oli 2.0 +tomaatti -tuumasin että ehkä olisin mieluummin ottanut 3.0 +tomaatin.....
 
"jaskajokunen": oikein valaiseva esimerkki, kertoo heti mitkä mahdollisuudet hommassa on epäonnistua, jos ei vieressä ole kokonainen automaattiauto josta teet laatikonvaihdon.

Jos keltaisessa pörssissä lukee että "kaikki osat" tai "täydellinen" niin voin sanoa ne tuntuvat olevan aika liukuva käsite....
 
Siks justiin tuli mieleen että vois autom. olla hyvä kun 1.5 ruisku ei ole kovin ylävireinen. Vääntöhuippukin on jo 3000 kierroksessa ja kulkee tasasesti jo 1300 kierroksella. Se olennainen asia moottorin ja automaatin suhteessa on se liikeelle lähtö, eli jaksaako lahteä pikkukierroksilla vai tarviiko kaasupistää pohjaan. kyllähän lencerin kokoselle autolle riittää hyvin 1.5 kone, joka muuten lienee parempi automaatille kuin 1.6 tai 1.8, ainakin numeroiden mukaan arvioiden, käytännössä kokeneet tietänevät paremmin.
 
joo en ole ikinä ajanut ruisku lancerilla enkä myöskään automaatti Lancerilla eli perustankin mielipiteeni muihin kärryihin. Toivotaan, että Mitsubishi on toteuttanut pienet automaatti autot paremmin kuin Hyundai tai Nissan (joilla olen ajanut). Mitsun pienemmillä automaateilla ajaneet voivat kertoa mielipiteensä niistä....

Ja tämähän oli muutenkin MINUN mielipiteeni, joku muu voi olla täysin eri mieltä :D
 
No tuota... 3.0 litrainen 205hp Sigma kiihtyy automaattilootalla 9.4s 0-100km/h. Manuaalilaatikolla sama vessa menee 7.6s 0-100km/h. Polttoaineenkulutus on automaatilla n. 1-1,5 litraa suurempi /100km.

... Mutta, on se niin mukava ja hienostunut ajettava, että Sigman kaltaiseen autoon automaatti sopii kuin nenä päähän! Itse en myöskään laittaisi tämän pienempään koneeseen tällaista "vanhalla" arkkitehtuurilla, (onko oppiva, elektronisesti ohjattu laatikko, joka ohjaa vaihtotilanteessa myös moottoria, vanhanaikainen?) toteutettua automaattia, jos ajotapa on vähänkään sporttinen.
 
1,6 kadett automaatti on ainakin karmea kapistus, mutta niinhän kaikki ooppelit. Rauhallisessakin kiihdytyksessä nykäisee epämukavasti, kun vaihtaa isommalle. Tosin noissa ei ollut alakierroksilla minkäänlaista vääntöä.

Olen samoilla linjoilla Nikon kanssa, eli automaatti vain yli 2-litraiseen. Itse en haluaisi automaattia alle 2,5-litraiseen.

Maku asia kuitenkin. Lienee kuitenkin työläs projekti.
 
Mulla on sama 1.5i, automaattivaihteistolla, Coltissa.... ja kyllä se on ihan kiva ajaa.... mutta mikään sportti se ei oo ;D ;D ;D

Vaikka sportilta kuullostaakin, kun lyö kaasun pohjaan (kickdown)..... mutta kyllä 1.3 EFI -90 Corollalle häviää.... vaikka siinä onkin n. 20 hv vähemmän ; :p

Sun kannattaa kyllä pitää toi manuaalivaihteisto..... se on niin suuri urakka vaihtaa vaihteistoa, kun pitää poistaa kytkimen painoasetelman, ja vaihtaa jarrun painoasetelmaa (iso jarrupoljin).... ja toi vaihteistohan on elektronisesti ohjattu, eli sun pitää hankkia sen ohjausboksi jne..... eli pelkät osat maksaa jo varmasti yli 1000 €.....

Eli.... pärjäile manuaalivaihteiston kanssa.... tai vaihda autoa ;D ;D ;D
 
Juu. Jos auton pikkuviat osottautuu isoiks vioksi ni taidan vaihtaa autom vehkeeseen. Eihän tossa manussakaan mitään vikaa ole, ja kun osaa ajaa ni on aika pihikin.

Noista pikkuvioista tuli mileen - onko kukaan muu löytäny kissankarvapalloja jäähytysjärjestelmästä? Meinää epäilin jo että kanspahvi on paskana kun tuli painetta, mutta paisuntasäiliön letkussa oli karvoja. Ei liity aiheeseen mutta aattelin lisätä sen tähän kun sattu 5 min. sitten.

Mikä maailma!
 
Takaisin
Ylös Bottom