Automaattiryyppy vai missä vika?

L

laurisa

Guest
Tervehdys! Ostinpa tuossa japanilaisen laatuauton, eli -89 Lancerin 1.5 kaasarikoneella. ;D Muuten ihan kelpo auto, mutta epäilen että automaattiryyppy on sökö. Vai missä muualla vika voisi olla näillä oireilla:

-Kylmänä käynnistyy vain kaasua painamalla.
-Tyhjäkäynti kylmänä n. 500rpm, sytkän säädön jälkeen tämän alle -> sammuu jos ei kaasuttele. Hetken lämmettyään käy jo tyhjäkäyntiä, mutta heikosti.
-kylmänä saa antaa reilusti kaasua että auto liikkuu mihinkään. Pienellä kaasulla ajaessa nykii.
-Lämmettyään kone toimii hyvin. Paitsi että bensaa on mennyt reilu 10 sadalla, sekalaista kaupunkiajoa ja moottoritietä.

En tiedä vielä vaikuttiko se sytytyksen säätö jotenkin bensan kulutukseen. Oma epäilyni on, että koska automaattiryyppy ei toimi, on seos säädetty rikkaaksi jotta toimisi jotenkuten kylmänäkin -> iso kulutus. Tai sitten kaasari on muutenkin sökö, välillä nimittäin tuntuu bensa tuoksahtavan.

Mistäköhän tuota vikaa pitäisi etsiä? Tuo kaasari on melkoinen härdelli, eikä moisten huoltamisesta ole mitään kokemusta.. ???Jos vika on automaattiryypyssä, niin mitä sille on tehtävissä? Kuinka muut ovat asian ratkaisseet?

apua kaipaillaan!
t: aloitteleva mitsumies
 
Selvitin hommaa sen verran, että ryyppy toimii sittenkin jollain lailla. Kylmällä ilmalla ryyppyläppä on kiinni, ja kun kone on lämmin, se on auki. Mutta kylmänä tyhjäkäyntikierrokset on turhan matalat.

Nykiminen tuntuu olevan sidoksissa myös ilman kosteuteen; märällä +5 säällä nykii kylmänä pahasti, mutta tänään kuivalla pikkupakkasella ei juuri lainkaan. Olisiko sittenkin sytytyspuolen vikaa..?

Eikös täällä ole foorumi täynnä mitsupoppaukkoja, joille nämä asiat ovat aivan triviaaleja? :D

kiitos, jos joku jeesaa!
 
Itse asiasta en tietä mitään, mutta oletko kokeillut "haku"nappulalla?
Ihan vain muistikuva, että asiasta olis ehkä joskus joku kirjoitellut. tai sitten ei ::)
 
Itselläni oli ennen -89 lancer jossa samat viat. Ryyppy näytti toimivan ihan ok, mutta bensaa meni reilusti yli 15L... Ongelmaan ei löytynyt mitään ratkaisua useista huolto yrityksistä huolimatta, joten vaihdoin koko kaasarin.
 
itse katsosin ne sytkäjärjestelmän tiiveyden tuohon nykimiseen.. ja alipaineletkut tuohon toiseen ongelmaan..
 
Hakutoiminto kätevä...

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=4892.msg33537#msg33537
 
Sytkäjärjestelmän ja alipaineletkujen tiiveys.. mitenkähän sen tsekkaan? Virranjakajan kannen avasin, näytti kuivalta sisältä. Vai miten se pitäisi tarkistaa? ??? Entäpä alipainejohdot, niitä kun on vähän joka suuntaan, pitäisikö ne vaan suosiolla kaikki vaihtaa? Kulutus on edelleen n. 10,5 litraa/sadalla.. Luin jostain että seoksen säätö vaikuttaisi vain tyhjäkäyntiin, pitääköhän paikkaansa mitsun kohdalla? Harkitsen kaasarin irrotusta ja puhdistusta, mutta en tiedä olisiko siitä mitään hyötyä, ja mitä kannattaisi tehdä ennen sitä. Jos päädyn kaasarin irrottamaan niin mitä sinne kannattaa/voi vaihtaa ja mistä osia saa huokeimmin pk-seudulla? Onko mitään syytä hankkia motonetin korjaussarjaa, 50 euroa?

Entä toinen vaihtoehto: hankkisin toisen kaasarin jostain purettavasta autosta. Mitä pitäisi huomioida tätä toista hankkiessa, mistä tiedän onko se yhtään paremmassa kunnossa kuin omani?
 
auton suuri kulutus ei uleensä viittaa kaasariin vaan huonoon kipinään tai paremminkin huonoon palamiseen.. ilman putsari/ tulpat olisi eka tsekattava sitten sytytys ennakko , perusennakko ja sit muutos kierroksilla, ennakon pitäisi kasvaa kierroksilla.. jos alipainesäädin sökö ennakot heiluu kierroksilla, tai ei kasva ollenkaan...

uksi tietenkin mahdollinen kulutuksen syy on jos autossa jako hypännyt yhdellä, niin silloin auton sytytys / muu ajoitus venttiilien pielessä
 
Joopa joo, no pitänee vaihtaa tulpat ja ilmanputsari alkuun, vaikka putsari ainakin minun silmään näyttää vielä aika hyvälle, valokin näkyy läpi (jos se nyt sitten on hyvä juttu.. ::)) Mutta kyllä siinä kaasarissakin varmaan jotain on vialla, kun toisinaan leviää pidemmän tyhjäkäynnin aikana hento bensantuoksu ohjaamoon. Tai sitten vain letku vuotaa, voihan se olla niinkin.. Onnistuin säätämään nopeaa joutokäyntiä vähän nopeammaksi, mutta ruuvia piti kiertää useampi kierros ennenkuin mitään tapahtui, eikös tämäkin viittaa johonkin ongelmiin? Kaasarin päältä näyttää siltä, että sinne olisi joutunut joskus öljyä huohotinletkusta (vai mikä se nyt onkaan se letku joka tulee venttiiilikopasta putsarin koteloon).
 
Takaisin
Ylös Bottom