Automaattivaihteisen max järkevä rengaskoko maantiekäyttöön

HiluxMan

Member
Liittynyt
15 Helmikuu 2005
Sijainti
Petäjävesi
Otsikko se kertoo. Minkä kokoisia olette käyttäneet ja miltä käytös tuntuu/tuntui?

Kone siis 2.8 TD ja hiukan syöttöä lisätty.

Sen tiedän, että 31-10.5R15 toimii hyvin, mutta jos halkaisijaa kasvattaisi vielä hiukan, esim 265/75R16 joka on jo halkaisijaltaan 31,6" todellista tuon 31" ollessa noin 30,3" oikeasti.

Lähinnä mietin sitä, että jos rengas suurenee liikaa, meneekö momentinmuunnin enää lukkoon tai ylipäätään sen käyttäytyminen.

Kommentteja/kokemuksia? Ja ihan maantierenkaista on kyse. Tuo Hiluxi on maastoon.
 
Vs: Automaattivaihteisen max järkevä rengaskoko maantiekäyttöön

Ajaako kaikki täällä käyvät automatiquen omistajat vakiokoon renkailla?

Vai kyselenkö liian tyhmiä vai liian vaikeita? :-[ ???
 
Vs: Automaattivaihteisen max järkevä rengaskoko maantiekäyttöön

Joo, itellä ei kyllä ole diisseli, mutta automaatti kuitenkin...
Eli kesällä oli 31/10,5/15, ja nyt talvikiekkoina perus-sirkkelit 235/75/15, ja ainakin täällä, kun on jonninverran mäkistä seutua,
niin paremmin toimii tuo pienempi (alikokoinen..!) rengas... ei ole niin herkästi puottamassa pienempää silmään, kun taas isommilla (31")
pitäisi 80:rajoituksella ajaa reilusti yli, niin ei kokoajan humppais laatikko 3-4-väliä.

En tiedä sitten onko dieselissä asiat paremmin, jos olis enämpi vääntöä koneessa, niin jaksais paremmin isollakin pykälällä...?

On itselläkin haaveissa ensi suveksi 32", tai 33", mutta mitenhän käy...?

Talveksi en kyllä suosittele yhtään leveämpiä, kuin nuo 235, korkeutta sais kyllä olla enemmän, olisko 235/75-85/16 hyvä...?

kun on vaan pitoa ihan törkeen hyvin pitoa nopea nelikko päällä ajettaessa, eikä vetele minkäänlaisissa urissa (ss-loota) kun on alla uudenkarheat contin icecontact4X4:t.
 
Vs: Automaattivaihteisen max järkevä rengaskoko maantiekäyttöön

Super_Select sanoi
isommilla (31") pitäisi 80:rajoituksella ajaa reilusti yli, niin ei kokoajan humppais laatikko 3-4-väliä.

En tiedä sitten onko dieselissä asiat paremmin, jos olis enämpi vääntöä koneessa, niin jaksais paremmin isollakin pykälällä...?

Vääntöä ehkä on, mutta se laatikon äly tuppaa tekemään juuri tuota pienemmälle vaihtoa tietyissä tilanteissa vaikka menisi paremmin isolla vaihteella.
Siksipä tässä kysellään.

No olen kyllä tehnyt turbiinilukolle manuaaliohjauksen, jolla ohitetaan tietokoneen mielipide.
 
Vs: Automaattivaihteisen max järkevä rengaskoko maantiekäyttöön

"No olen kyllä tehnyt turbiinilukolle manuaaliohjauksen, jolla ohitetaan tietokoneen mielipide."

Sehän kuullostaa mielenkiintoiselta, onko vaikea toteuttaa?
Ja siis saako sillä pysymään isomman pykälän päällä, vai poistaako se vain sen "luiston" laatikosta?
(ei siis ole älyttömästi kokemusta nuista automaattilootista...)
 
Vs: Automaattivaihteisen max järkevä rengaskoko maantiekäyttöön

Eri vaihteet ja turbiinilukko ohjataan päälle solenoideilla. Ohjaan pelkästään lukkoa, en vaihteita. Periaatteessa niitäkin voisi ohjata ja pakottaa sillä tavoin jonkun vaihteen päälle.

Yksinkertaisesti sanottuna turbiinilukolle menevä sähköjohto katkaistaan ja väliin laitetaan vaihtokoskettimella varustettu rele. Releen kelan ollessa sähkötön, kaikki toimii normaalisti. Kelan vetäessä annetaan sähkö lukolle manuaalipiiristä. Systeemissä on katkaisija piiri päälle-pois, painike lukko päälle, jarruvalokytkimestä ohjauksen vapautus, samaten tietysti jos katkaisijan kääntää pois asentoon. Kolme vai oliko neljä relettä kaikestaan.

Tällä voi pahimmillaan rikkoa paikkoja jos ei ymmärrä sen toimintaa ja käytä sitä oikein. Näppärä apu ohitustilanteisiin ja moottorijarrutukseen Norjan tuntureilla. Bensakoneinen ei ehkä ohitustilanteissa tällaista kaipaa kun kone kiertää eri malliin kuin raskassoutuisempi dieseli. Ja tuo Pajen dieselautomaatti on jotenkin semmosen tuntuinen, että kun se vapauttaa turbiinilukon, veto vaimenee paljon enemmän kuin vastaavassa bensavehkeessä (oli sellainenkin, joten on vertailupohjaa). Eli pitää pyytää reilummin kaasulla vetoa. Kun pistää lukon päälle ja polkaisee, lähtee paljon terhakammin (edellyttäen että ollaan vetoalueella tietysti).

Jos lukko päällä polkaisee kunnolla ja nopeus on sopivan alhainen, laatikko vaihtaa pienemmälle. Ei välttämättä ole hyvä asia. Olenkin tehnyt niin, että kepin napista 3 päälle ja sitten lukko päälle, jos siis tilanne sellainen.
 
Vs: Automaattivaihteisen max järkevä rengaskoko maantiekäyttöön

Joo, ei siitä varmaan isoa apua ole tähän bensavekottimeen, kyllä tuolla on vielä ihan suht. hyvin on ohi päässy, 1/3:eek:san polkaisulla (jos vauhtia noin. 80) puottaa kolmoselle,
ja reilummalla sitten kakkoselle asti, ja ainakin koneen "helvetillisestä" metelistä päätellen pitäis jotain tapahtuakkin... ;D

En siis taida vielä ruveta muistelemaan ammattikoulun sähköoppi-tunteja.., ja katsotaan mitä kesä tuo tullessaan (31", 32",tai 33"??) uudella rengastuksella siis, ja mitenkä tuo tomaatti sitten käyttäytyy, olis siis mielihaluja (tietysti!) isompiin pyöriin.

Nyt menee kyllä vähän ot., mutta kuitenkin:


Siis olen kyllä (pieniä puutteita on tietysti aina.. ;)) pääasiassa ollut tyytyväinen ko.laitteeseen, on siis eka maasturi, ja myös eka Mitsubishi,
aiemmin muita japsi-etuvetovessoja, sekä hetken hairahduksesta johtuen (siis hävettää kyllä NYT tunnustaa: -04 Honda Cr-V.., joka vetää peräti yhdellä pyörällä, vs. Pajeron 3 8) , Ja vielä ilkeävät soitella sille saakelin Honda miehelle... :peukku,että terve!



Väittäisin että aika samoissa on tuo ohituskiihtyvyys,(siis "perstuntumalla" mitattuna)kuin tuossa työajokissa, ,
isännän vm.2008,115cdi vitossa, (varusteineen noin 2500kg, 150hp, ???nm,automaatti, siis tilataksi)
 
Vs: Automaattivaihteisen max järkevä rengaskoko maantiekäyttöön

Niin ja se vielä jäi sanomatta, että reilun vuoden ko.vekottimella ajelleena, kahta en enää vaihda,:vaihdetta, enkä henkilö autoa!!!

Vaikka kuka sanos mitä, niin on se vaan NIIN mukavaa näissäkin lumihässäkkä keleissä, kun esim. risteyksestä lähtiessä ei tarvii ajatella muuta, kuin miten pohjaan ilkeän tuota oikeaa poljinta painaa... :eek:, ja kuunnella v6-sulosointuja... ;D(aika huippu tuo ss-lootan ja automaatin yhdistelmä.. :driver)
 
Vs: Automaattivaihteisen max järkevä rengaskoko maantiekäyttöön

Super_Select sanoi
Niin ja se vielä jäi sanomatta, että reilun vuoden ko.vekottimella ajelleena, kahta en enää vaihda,:vaihdetta, enkä henkilö autoa!!!

Vaikka kuka sanos mitä, niin on se vaan NIIN mukavaa näissäkin lumihässäkkä keleissä, kun esim. risteyksestä lähtiessä ei tarvii ajatella muuta, kuin miten pohjaan ilkeän tuota oikeaa poljinta painaa... :eek:, ja kuunnella v6-sulosointuja... ;D(aika huippu tuo ss-lootan ja automaatin yhdistelmä.. :driver)

Niinpä!
Vaikka vähän OT, mutta kyllä kutosta on kiva kuunnella. Onneksi Hiluxsi ja Maxima on sentään semmosella.
 
Takaisin
Ylös Bottom