Auton mataluudesta....

onlymanual

.....
Liittynyt
14 Elokuu 2005
Sijainti
Raahe
mitäs immeiset mieltä auton mataluudesta???kuinka paljon autoa saa madaltaa???ja miten käy katsastuksessa tämän 8 sentin maavaran kanssa joka laissa ilmeisesti on määrätty alimmaksi mataluudeksi.... ???
 
täälä meilläpäin ainakin on mennyt matalanpiakin autoja leimasta kunhan ei ole ottanut kiinni missän vaiheessa leimaa ja kun tyhjennät saman puolen etu ja taka renkaan niin mikään korinosa ei saa ottaa kiinni maahan
 
Mitä tuolla katsastus asemalla täällä päin olen ollut, niin nosturille pääsee auto minkä maavara on 7.8cm :)

Eli eivät mittaile sen tarkemmin vaan pitävät korvat auki ja tarkkailevat maalin palojen jälkiä ;D
 
Madaltaa saa niin paljon ku huvittaa, kunhan tuo 8cm täyttyy. Velipojalla oli ihan sika matala Prelude, ja eihän nuo siitä mitään katsastuksessa sanoneet. Ilmeisesti liian matalan auton huomaa jo jarrutesteriin ajettaessa.

Tuon mukaan kun tekee, niin ei pitäs olla ongelmia:
"Maavaran on muutoksen jälkeen oltava, auton ollessa kuormaamaton, niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm (kaikista auton osista, myös pakoputkesta)."
 
Hieman aihetta sivuuttaen, madaltaessahan ajovaloja sekä sumuvaloja voidaan tarkastella. Näin kävi itsellä rekisteröintikatsastuksessa. -97 gallu oli Konin ja Eibachin voimin madallettu (tuntematon määrä 30-40mm). Sumuvalojen ala reunan tulee olla maasta 25cm korkeudella sekä ajovalojen alalaidan 50cm korkeudella. Tästä tuolla muualla onkin väännetty jo kättä, mutta ajattelin tähänkin mainita :p

ps. gallussa sumarit 26cm ja ajovalot tasan 50cm mutta läpihän tuo meni ;D
 
whale sanoi
Hieman aihetta sivuuttaen, madaltaessahan ajovaloja sekä sumuvaloja voidaan tarkastella. Näin kävi itsellä rekisteröintikatsastuksessa. -97 gallu oli Konin ja Eibachin voimin madallettu (tuntematon määrä 30-40mm). Sumuvalojen ala reunan tulee olla maasta 25cm korkeudella sekä ajovalojen alalaidan 50cm korkeudella. Tästä tuolla muualla onkin väännetty jo kättä, mutta ajattelin tähänkin mainita  :p

ps. gallussa sumarit 26cm ja ajovalot tasan 50cm mutta läpihän tuo meni  ;D

Ihan hyvä tämä on täälläkin mainita... ;) Näin tosiaan on noiden valojen suhteen ja vaikka kaikissa paikoissa niitä ei tarkastettaisikaan, niin pykälien mukaan nuo rajat on olemassa. Eli eipähän tarvitse jännittää katsastukseen mennessä, kun pitää madaltaessa nuo raja-arvot mielessä!
 
Edellisen Coltiaisen korkeus oli 6cm ja se kelpas jopa konttorin päällikölle ( menköön nyt tämän kerran :peukku)

Nyt uudes Coltis etupuskuri roikkuu 9cm maasta ja ei oo konttorilla sanottu mitään, vaikka m.m. pakoputki on osittain matalemalla (kuin tuo 9cm)
 
Lakipykälät vaativat että autossa pitää olla se 8cm maavaraa.

No ajatellaan nosturille ajamista autolla jonka akseliväli on vaikkapa 6m ja maavara lain vaatimat 8cm. Varmasti raapaasoo.

Jos taas ajatellaan että auto on laillinen. Eturenkaitten maakosketuskohdasta puskurin eteen on vaikkapa 1m. VARMASTI taas raapaasoo kun menöö jarrutesteriin, tjms.

Mä en ymmärrä nuata konttorin miähiä. Mulla kuitenkin on maavaraa 8cm, menin katsastamaan niin miäs vaan ajoo naama täynnä hampaita jarrutesteriin. Konttorin setä ei voinut tajuta sitä että alusta voi hieman joustaa lujassa rytkäisyssä jolloin maavara pienenee. Onneksi ei kuitenkaan ottanut mihinkään. Jos olisi kuitenkin ollut etupuskurin alaosa 3cm kauempana kuin nyt olisi varmasti kopsahtanut.

Onko muilla ollu yhtä aivottomia katsastusmiähiä?
 
Takaisin
Ylös Bottom