Bensaneloskoneen öljynpaineet pätkäpajerossa

lekaseppä

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2009
Asensin "pätkään" Bilteman 3-osaisen lisämittariston (öljynpaine, moottorin lämpö, volttimittari) ja työkin onnistui ihan mukavasti. Erikoisuutena oli käyttää pääasiassa auton omia johdotuksia, joka aiheutti sitä lisätyötä. Periaattessa sijoitus on sama kuin "pitkissäkin", mutta käännetty hieman vinoon kuljettajan suuntaan ja sähkökompassia en kyllä katsonut tarvitsevani - aavikkovarustus ;D.

Pikkupakkasella ensi kertaa käynnistettäessä suoritetussa koekäytössä ilmeni, että kylmällä koneella öljynpaine hipoi lähemmäs 10 kilon lukemia ja käyntilämpöisenäkin noin kolme kiloa. Moottorin jakopääremontissa pumppu oli auki ja koottiin tasopinnat kevyesti vesihiomapaperilla 1500 hiottuna ilman liimaa pumpun kansisaumassa.

Öljy on 10W-40 "tiivistelle ystävällistä", tumman violetissa kanisterissa olevaa, tunnetun valmistajan öljyä ja pumppu on todennäkoisesti alkuperäisissä tehtaan säädöissä.

Korkeahko öljynpaine oli yllätys, näyttäisikö mittari kenties liikaa?

Muut mittarit näyttivät hyvin järkeviä lukemia ja kaavion mukaan pelkkä lampun poisto piti käsittääksen "kytkeä linja" pois entisestä varoitusvalokäytöstä. Moottorin lämmön osalta linja taas piti katkaista, jotta alkuperäinen mittari "pääsee eläkkeelle".


Vertailun vuoksi: Volvo 740 GLT 16V öljynpaine kierroksilla käyntilämmössä 6 - 7 kg, Eaton-tyypin pumppu, pitäisi olla normaalia tehokaampi.
 
Takaisin
Ylös Bottom