Carisma -97 nykii.

jukeli

New Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2006
Sijainti
Kotka
Moro. Olen lukenut kyllä lähes kaikki "nykii" keskustelut muttei ole ihan vastaavaa vaivaa ollut... eli pihaan tuli päästöistä leimalla pompannut carisma. Päästöt aivan päin peetä. Auto nykii kun kovasti painaa kaasua, mutta jos hiljaa kiihdyttää kulkee suht tasaisesti. Lisäksi moottorinvikavalo palaa tyhjäkäynnillä. Tyhjäkäynti ei seilaa. Voisiko olla puola? Oliskos kellään vinkkejä? Ja mistäs tuosta löytyy obd pistoke vai onko ollenkaan?
Nii ja autohan on 1,8 Gdi. Vähän reilu 200tkm mittarissa. Forte käsittely tehty vuosi sitten.
Tulpat vaihdettu juuri.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Laitahan nyt alkuun tarkemmat tiedot autosta ja lue vikakoodit.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Kyllä se vika lähtee ratkeamaan vikakoodien luvulla kaikkein halvimmalla. Voidaan sitä tietenkin alkaa täällä arpomaan kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja ja siitä huolimatta osuta oikeaan. Hintaa vain tulee tämmöiselle arpomis korjaamiselle ;)
 
Vs: Carisma -97 nykii.

No voisko saada vinkin mistä löytyy pistoke?
Vai millä ne saa luettuu?
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Tietenkin jos meinaa alkaa noita vikakoodin lukemisia harrastamaan enemmältikkin, niin alkaa rakentamaan laitteita. Itsellä ollut sen verran harvakseltaan tarve viimeisten 15 vuoden aikana, mitä Galantti on ollut, että olen käyttänyt merkkiliikkeessä luettamassa. Ei se sielläkään maksa kuin 40€.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

No löytyhän sieltä kuskin jalkotilasta ihan OBD. Vielä kun löytäis lukijan.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Ei ole obd yhteensopiva autocomin kanssa muka, mutta kolme lyhyttä vilkuttaa moottorinvikavalo kun yrittää vika koodeja lukea. Vinkkejä? Olisko vertailu kelpoisia auto malleja autocomissa?
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Muistaakseni autocomilla pääsee kun valitsee moottoriksi 1.8 gdi:n.. Tosin viimeises päivitykses katos aika paljon eri moottori/ohjainlaite osioita, eli saattaa olla ettei sitäkään enää oo sielä.. On taas hetki menny kun on autocomilla pitäny mitsuja katsella niin ei oo tullu tutkittua että mitä sieltä katos..
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Yksi puola oli aika ruskee ja haisi pahalle... http://www.autonvaraosat24.fi/mitsubishi/carisma-da/9540/10250/sytytyspuola pelaisko toi halvin vai mitä eroo noilla on muutakuin hinta? Onko kukaan tilannut tuolta?
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Ei maksanut timanttitiskillä kuin 85 egee vikakoodien luku.... ei tarvinnu siellä lukea. Toisessa pajassa antoi koodin 56. Polttonesteen paineanturi viallinen.
Millainen on vaihtaa?
 
Vs: Carisma -97 nykii.

en tiedä millanen vaihtaa,mutta kuullut entisen merkkihuollon kaverilta että oli ihan ominaisuus noissa alkupään gdi koneissa,että nykivät.

omakin tekee sitä kun kylmänä lähtee,niin muutaman kilsan nykii mutta tasottuu kyllä sit.en ole vaivautunu sen enempää sitä tutkimaan.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

mikko412 sanoi
en tiedä millanen vaihtaa,mutta kuullut entisen merkkihuollon kaverilta että oli ihan ominaisuus noissa alkupään gdi koneissa,että nykivät.

omakin tekee sitä kun kylmänä lähtee,niin muutaman kilsan nykii mutta tasottuu kyllä sit.en ole vaivautunu sen enempää sitä tutkimaan.
Juu, kyllähän nää nykii, muttei tuskin ihan näin kovasti. Ja lisäksi kun ne päästöt on aivan päin peetä. Tuo HC arvohan tarkoitti sitä palamatonta polttoainetta. Joten hyvinkin voisi olla tuo paineanturi. Siksi kyselenkin, että saako sitä pelkästään edes vaihdettua vai pitääkö hommata koko korkeapainepumppu (vai mikä se viralliselta nimeltä nyt onkaan).
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Vähän menee yksin puheluksi, mutta onkohan tuo Volvon GDI kone identtinen mitsun koneen kanssa? Pystyisiko osia siitä ottaa kun noita carismoja ei niin paljoa ole.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

No onko kukaan irroittanut tuota paineanturia. Se on kyllä ihan laipalla kiinni tuossa pumpussa, mutta on silti aika tiukassa. Uskaltaako voimalla irroittaa? Ei tarvisi koko pumppua ostaa...
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Tässä on -99 GDI Space Starin service manuaalista polttoaineen korkeapaine puoli ja uskoakseni niin Carismassa on samalla lailla toteutus.
 

Liitetiedostot

  • WP_20141031_003.jpg
    WP_20141031_003.jpg
    164.5 KB · Lukukerrat 1,245
  • WP_20141031_002.jpg
    WP_20141031_002.jpg
    166.1 KB · Lukukerrat 1,118
Vs: Carisma -97 nykii.

Polttoainesuodatin vaihdetaan liian harvoin GDI:ssä, johtunee turhan vaikeasta paikasta...


Sama toisella kotimaisella :
Uusittaessa vain O-renkaat, tulisi laippa ja painesensori merkitä (kohdiste) asennusta varten. Mikäli vaihdat paineanturin (14), tulisi kiinnityslaippa (13) uusia myös.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Ehdin jo irroittaa tuon paineanturin ja putsata. Ei vaikutusta kun takaisin laitoin. Deltassa 113€. Myykö joku paikka tarvikkeena?
 
Vs: Carisma -97 nykii.

jukeli sanoi
Ehdin jo irroittaa tuon paineanturin ja putsata. Ei vaikutusta kun takaisin laitoin. Deltassa 113€. Myykö joku paikka tarvikkeena?


Harvemmin näistä polttoaine paineanturi; "sanoo työ-sopimuksensa" irti, yleensä vika löytyy polttoaine suodattimesta (tukkeutunut).
Samainen paineanturi (MD347416) löytyy Galant, Spacewagon ja tietenkin Space Star:sta . Joskus timanttitiskillä "samainen" osa huomattavasti halvempi eri malliin...

Onko ongelma ..selätetty?
 
Vs: Carisma -97 nykii.

jukeli sanoi
...Nii ja autohan on 1,8 Gdi. Vähän reilu 200tkm mittarissa. Forte käsittely tehty vuosi sitten.
Tulpat vaihdettu juuri.

Mitkä sytytystulpat vaihdoit? (ainoa oikea! = iridium) ..toinen seikka on millä lämpö-arvolla, 5/6 ?.. "mitsu-miehet" sanoo; 6B !
:peukku
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Ei ole selätetty... katsoivat deltassa hinnan väärin tuolle anturille. Se olikin 297 euroa. :D Selkä huonona niin ei ole tullut tutkittua enempää. Voiko tukkeutunut p.suodatin vaikuttaa noin , että bensaa tulee liikaa?
 
Vs: Carisma -97 nykii.

No meinasin hommata painemittarin/mittaajan ja tarkistaa tuleeko tarpeeksi bensa painetta. Paljon paineen pitäisi olla? Jossain lontoonfoorumilla oli juttua, että vikakoodi oli tullut tuohon p.ainepaineanturille, mutta syy olikin ollut bensapumpussa. Missähän tuo sijaitsee? Tankissa? Ja missäs tuo polttoainesuodatin sitten sijaitsee?

Niin, kun tuo tuntuu kylmänä käyvän aika hyvin, vasta lämmettyään syttyy vikavalo ja kierrokset tippuu. Kaasua kun painaa vikavalo sammuu. Otin lämpöisenä irti tuon paineanturin johdon ja mitään muutosta ei käyntiin tullut kuin, että vikavalo paloi kokoajan... normaaliako?
 
Vs: Carisma -97 nykii.

kylmänä lamda ei mukana,lämpösenä on .oisko se sökö. se et vikavalon syttyes kierrokset putoo tarkottaa et menee vikatilaan ja pystyy kuitenkin ajaa.

muuten tuo kertomus melko normilta kuulostaa. vikavalo palaa kokoajan jos jotain töpsyköitä irti napsii. tukkeutunut bensasuodin ei nosta paineita,ennemminkin pudottaa ne olemattomiin.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Kylmänähän bensaa kuluu paljon enemmän kuin lämpimänä, että ei oikein sovi kuvioon se tukkeutunut bensansuodatin?
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Mistäs hommaan sen lambdan? Motonetin sivuilta löytyi 2 lambdaa joita ei saa asentaa ennen katalysaattoria obd pistokkeisissa autoissa?? Ihmetyttää vaan se vikakoodi ihan muualle...
 
Vs: Carisma -97 nykii.

täältä palstalta lukeneena niin kaikki testerit ei anna oikeita koodeja mitsuista,eivät ole vaan yhteensopivia.eli mitsun omilla ja olikohan evoscan toinen millä sai luotettavia koodeja. ei ole omakohtasta kokemusta
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Tuntuu että nykyään aina huutelen tätä ;D
Mutta esim viallinen maffi voi tehdä noin ja ilmoittaa vikakoodia lambdasta
 
Vs: Carisma -97 nykii.

En nyt kyllä lähtisi lambdaa ensimmäisenä vaihtamaan jos kerran ongelma on että kunnon kiihdytyksessä nykii. Eihän se kone edes nuuhkaise lambdan signaalia silloin kun lappu painetaan lattiaan.

Omaan korvaan kuulostaa nyt bensapuolen ongelmalta; kone ei saa riittävästi soppaa. Vai mitenkäs se mahdollisesti rikkinäinen puola, vaihdoitko jo?
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Täshän pitää ostaa varaosa-auto kohta. Jos vaihtelen maffin, p.ainepaineanturin, lambdan, katin, suodattimet, puolat ja bensapumpun niin alko köyhää vithuttamaa... vaikka tuo koodi tulee tuosta p.a.anturista niin suurin vinkki on minusta nuo päästöt. Liikaa menee soppaa tyhjäkäynnillä kun HC korkealla? Pitäisi nyt arpoa mitä rupean vaihtamaan.
Ja en kyllä vaihtanut puolaa... teippasin kyllä, ettei läpi ainakaan lyö.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Oothan muuten kattonu ettei ole mitään ilmavuotoja?
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Oon tutkinu ilmaputket ja eetteriä suihkutellu. Ei löytyny. Nyt on tilattu pari romis puolaa ni katotaa mitä sanoo.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Ei vaikuttanu puolien vaihto... kylmänä toimii hienosti, kierrokset tasaiset jne. Mites raati on mieltä veden lämpötila-anturista? Jos ei tunnista, että kone on lämmin?
 
Vs: Carisma -97 nykii.

jukeli sanoi
Ei vaikuttanu puolien vaihto... kylmänä toimii hienosti, kierrokset tasaiset jne. Mites raati on mieltä veden lämpötila-anturista? Jos ei tunnista, että kone on lämmin?

Kuten MitsuMi mainitsi;
MitsuMi sanoi
Kyllä se vika lähtee ratkeamaan vikakoodien luvulla kaikkein halvimmalla. Voidaan sitä tietenkin alkaa täällä arpomaan kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja ja siitä huolimatta osuta oikeaan. Hintaa vain tulee tämmöiselle arpomis korjaamiselle ;)
..voihan se "lottovoitto" osua kohdalle (..vielä tarkistamatta) :nykii

tuossa; moottori lämpötila-anturin arvoja:
Oletusarvo: 2,1 - 2,7 kΩ (lämpötilassa 20°C)
0,26 - 0,36 kΩ (lämpötilassa 80°C)


tarkista myös imuilman lämpötila-anturi..
nastojen 3:s ja 2:n ..oikealta ( 5 - 6 ) väliltä
Oletusarvot: 2,3 - 3,0 kΩ (lämp.til. 20°C)
0,30 - 0,42 kΩ° (lämp.til. 80°C) voit käyttää esim. hiustenkuivaajaa
 
Vs: Carisma -97 nykii.

jukeli sanoi
Joo, koodit luettu. Vikaa näyttää polttonesteenpaineanturille.

..kaikki lukijat ei ole yhteensopivia Carisma v.-97 OBDII

mikko412 sanoi
täältä palstalta lukeneena niin kaikki testerit ei anna oikeita koodeja mitsuista,eivät ole vaan yhteensopivia.eli mitsun omilla ja olikohan evoscan toinen millä sai luotettavia koodeja. ei ole omakohtasta kokemusta

Niinpä... "sokeasti" en luottaisi, välttämättä...

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=33039.0
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Vähän päivitystä vikaan... tuossa aloitusviestissä sanoin, ettei tyhjäkäynti seilaa. Se ei seilaa kylmänä, nätisti käy, mutta nykii kaasuttaessa. Kun lämpenee tyhjäkäynti tippuun n. 500rpminuutissa ja vika valo syttyy... joku (ecu?) Korjaa heti ja kierrokset normaaliin 900rpm ja vikavalo sammuu. Sitten taas tippuu ja vikavalo syttyy jne. Töpseleitä irroitellut, muttei mikään vaikuta paitsi maffi jolloin sammuu. Leimaan enää muutama päivä...perskule.
Niin ja tallissa kun käynnistellyt/kaasutellut on pakoputken päässä lattialla melko reilusti mustaa töhkää/nestettä.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

jukeli sanoi
Vähän päivitystä vikaan... tuossa aloitusviestissä sanoin, ettei tyhjäkäynti seilaa. Se ei seilaa kylmänä, nätisti käy, mutta nykii kaasuttaessa. Kun lämpenee tyhjäkäynti tippuun n. 500rpminuutissa ja vika valo syttyy... joku (ecu?) Korjaa heti ja kierrokset normaaliin 900rpm ja vikavalo sammuu. Sitten taas tippuu ja vikavalo syttyy jne. Töpseleitä irroitellut, muttei mikään vaikuta paitsi maffi jolloin sammuu. Leimaan enää muutama päivä...perskule.
Niin ja tallissa kun käynnistellyt/kaasutellut on pakoputken päässä lattialla melko reilusti mustaa töhkää/nestettä.

Vain yllä olevan viestin perusteella sanoisin että tyhjäkäyntimoottori ei toimi halutusti.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

jukeli sanoi
Vähän päivitystä vikaan... tuossa aloitusviestissä sanoin, ettei tyhjäkäynti seilaa. Se ei seilaa kylmänä, nätisti käy, mutta nykii kaasuttaessa. Kun lämpenee tyhjäkäynti tippuun n. 500rpminuutissa ja vika valo syttyy... joku (ecu?)...

Joko vaihdoit sen lambdan...?

Yleisimpiä oireita viallisesta tai heikosti toimivasta Lambda-anturista on:

Epätasainen tai epänormaali tyhjäkäynti moottorin lämmetessä (liian korkeat "ryyppy" kierrokset)

Epätasainen tyhjäkäynti moottorin ollessa lämmin (humppaamista)

Auto ei kiihdy, mutta ottaa kierroksia vapaalla (tuntuu kuin jokin jarruttaisi)

Moottori saattaa "potkaista takaisin" (polttaa ylimääräistä polttoainetta pakoputkessa)

Huonontunut moottorin suorituskyky yleisesti (tukkoisuuden tunne, nykimistä, ei vastaa kaasuun)

Polttoaineen kulutuksen kasvu (kunhan ensin on suljettu pois normaalit muuttujat: vuodenaika, renkaat, ajotapa)

CO-päästöt tyhjäkäynnilla, liian pienet tai suuret

"Check engine" valo palaa
 
Vs: Carisma -97 nykii.

No en ole sitä lambadaa vielä vaihtanut. Eilen lueskelin tästä nykimisestä ja suoli24 palstalla oli aika paljon juttua juuri samalla oire kuvauksella, mutta ei missään ketjussa asiaa puitu loppuun asti. Meinasin josko putsaisin tuon ilmamäärämittarin jollain kliinerillä ensin. Sitten sen lambdan.

Niin ja tuossa aikaisemmin joku sanoi, ettei lambdaa ei edes nuuhkaista kun kaasu lyödään pohjaan. Siksi vähän sulenut sen pois. Pahin nykiminen on alle 3500rpm tai kun vääntöä/kuormaa tulee koneelle. Joku ehdotti täällä toisessa keskustelussa imusarjan putsausta?
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Air sensor cleanerillä putsasin ilmamääräanturin. Ei tienny enää käykö vai ei... kerran sammuikin. Kierrokset vaelti 1-2000rpm. Sitten annoin vähän kaasua ja tasaantui. Nyt ei tyhjäkäynti enää seilannut, mutta jäi 600rpm kohdalle ja vikavalo palaa koko ajan. En tosin käynyt ajamassa, mutta edelleen rykii kun kaasua painaa alle 3000 kierroksilla. Ja "mössöä" lentää lattialle.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Pariin pommiin tuota kliineriä koittanut ja vaikutuksen huomasi kun vaihtoi maffin kokonaan :p
Koita ettiä jos joku suostuisi lainaamaan?
 
Vs: Carisma -97 nykii.

jukeli sanoi
No en ole sitä lambadaa vielä vaihtanut. Eilen lueskelin tästä nykimisestä ja suoli24 palstalla oli aika paljon juttua juuri samalla oire kuvauksella, mutta ei missään ketjussa asiaa puitu loppuun asti. Meinasin josko putsaisin tuon ilmamäärämittarin jollain kliinerillä ensin. Sitten sen lambdan.

Niin ja tuossa aikaisemmin joku sanoi, ettei lambdaa ei edes nuuhkaista kun kaasu lyödään pohjaan. Siksi vähän sulenut sen pois. Pahin nykiminen on alle 3500rpm tai kun vääntöä/kuormaa tulee koneelle. Joku ehdotti täällä toisessa keskustelussa imusarjan putsausta?

Yleisin vika nykimiselle GDI:ssä on EGR-venttiili joka nokeaa/karstoittaa -> läppäkotelon & imusarjan ja Öljy-kanavat jne.
Kerroit aloitus osiossa, että forte-käsittely on tehty. (oletuksena ko. käsittelylle on läppäkotelon/imusarjan puhdistus sekä EGR:n "eliminointi", jotta Forte-käsittelystä olisi asianmukaista hyötyä [lue: krooninen]).

Mainitsit myös; "Moro. Olen lukenut kyllä lähes kaikki "nykii" keskustelut muttei ole ihan vastaavaa vaivaa ollut... eli pihaan tuli päästöistä leimalla pompannut carisma." ..lähes jokaisessa "nykii" -ohjeissa ensimmäisenä mainitaan läppäkotelo & nokeentuminen, aiheuttajana (EGR) !
(Vie asiantuntevaan huoltoon.. ei tarvitse; "arpoa"! samalla se "tekasee" päästömittauksen, kiikutat sen leimaa vasten)

http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/katsastajille/autovalmistajien_ohjeita/mitsubishi

Laitetaan vielä jos...;
http://www.mitsubishiclubfinland.com/wiki/index.php?title=Etusivu (Artikkeleita) GDI..imusarjan puhdistus

Lambda-anturi -> vaihdetaan (ei putsata), uuden asennuksessa -> johtoja ei juoteta/tinata (yleisin asennus virhe!) jos on valmiilla pistokkeella (..pilataan anturi tukkimalla kuparitahnaa)

jukeli sanoi
Ja "mössöä" lentää lattialle.
..arvaa missä kunnossa on anturi...?
 
Vs: Carisma -97 nykii.

No putsasin päällisin puolin tuota kaasuläppää throttle cleanerillä ja työnsin rättiä sinne imusarjaan.... ja voi juma siellä on paskaa. Pitääkö tässä nyt purkaa koko paska auki?
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Pieni päivitys.... saatiin kunnon mittarit kiinni ja bensapaine tippuu jopa 1bar ja ecu korjaa ja nostaa sen n.4.5bar. Ajossa heittää siellä viiden ja kolmen välissä. Kun kuormaa tulee niin tippuu jopa 1bariin ja vikavalo syttyy. Kytkin pohjaan ja heti nousee n.4.5. Tyhjäkäynnillä seilatessa alle 3bar syttyy vikavalo. Mikä kuuluu olla oikea bensapaine? Olisiko nyt niin, että bensansuodatin on tukossa?
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Eli nyt puhutaan matalapaineesta? Syynä voisi olla tukkeutunut suodatin, pumppu viallinen, paine vuotaa paluu puolelle paineensäätimen kautta.
 
Takaisin
Ylös Bottom