Carisma & narina

risl

New Member
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Olen tässä huomannut että karitsa päästää tuolta edestä tommosen narahduksen aina jos ajaa hidasteeseen. Tavallisista katukivistä, kuopista, mukulakivistä tai muistakaan tavallisiin teihin liittyvästä ei kuulu mitään ääntä mutta jos vedän tässä kodin lähellä oleviin hidasteisiin niin narahtaa etupäässä.

Onko tuo mahdollisesti jokin "ominaisuus" mikä lähtee rasvaamalla, vai onko sieltä mahtoollisesti rikki/kulunut jotain? Kävin katsastuttamassa auton ja läpi se ei mennyt koska etujarrulevyt olivat liian kuluneet, mutta katsastussetä ei maininnut että edessä olis jotain rikki tai menossa rikki.

Toinen mistä toi katsastussetä ruikutti, oli pakoputken ruostuminen jostain kohdasta mitä se näytti, semmonen mutka siinä jossain keskellä. Se ei ollu hylkäyksen syy, mutta sano et se kannattaa hitsata tai tehdä jotain muuta sille.
 
Vs: Carisma & narina

Mulla Carisman alustasta kuuluu hitaissa nopeuksissa kaikenlaista kolinaa, katsastuksessa ei valitettu mistään väljyyksistä, eikä muustakaan.

Jousutushan noissa käsittääkseni on herkkä ääntelemään.
 
Vs: Carisma & narina

Tähän mennessä muutaman kuukauden kokemuksen perusteella näyttää vanhaan primeraan verrattuna siltä että tommonen yleinen laatu on heikompaa carismassa. Just tämmönen et paikat kitisee, narisee, särisee, resonoi ja sitten toi on joku järkyttävä suunnitteluvirhe että takakaaret on noin paljon pienemmät tai matalammalla ku etukaaret. Ohjaustuntuma on paljon hepposempi ja melu sisätiloissa on kovempaa ajettaessa ku primerassa.

Primerassa taas oli tämmösiä ärsyttäviä juttuja paljon enemmän.. pyyhkijöiden pivot assyt ruostuu ja alkaa kitisemään, pyyhkijät osuu konepeltiin, pellit lähtee ruostumaan helpommin, edessä olevat pyörien tuennat väljistyy ja kuluu nopeasti, ja vaihdelaatikossa oli jotain ihme suosituksia että vitosta ei sais käyttää alle 80 nopeudessa koska ei voitele kunnolla.

Carismassa on kyllä paremmat varusteet.
 
Vs: Carisma & narina

Eipä toi narina mitään kovin kriittistä taida olla kun ajoin pari kertaa isompaan vesilätäkköön niin ei narise enää
 
Vs: Carisma & narina

Talvella suihkuttelin jotain teflonöljyä takavakaajan korikumeihin ja koiranluihin, niin tuntui kolinat vähäksi häviävän
Ite vaihdoin(köyhyyttäni, sekä järjen että rahan) TA25 Avensiksen tähän Carismaan ja kyllä aluksi tää tuntui kamalalta räpsyltä. Joka paikka kolisee ja natisee, ajomelu on kova. Ohjaustuntuma on mielestäni ihan hyvä, kun ei ole liian korkeaprofiiliset renkaat alla.

Auto on muuten toiminut hyvin ja siihen on jo kotiunutkin. Eipähän ole ihan joka iikalla Mitsua, tojoja joka nurkalla.
No joo tää alkaa mennä :eek:fftopic
 
Vs: Carisma & narina

Itse halusin ensinnäkin auton missä on ilmastointi ja tässä oli automaattinen. Muutenkin oli paremmat varusteet.. esim. sähköpeilit, sivuturvatyynyä, vetokoukkua yms. Toinen kriteeri oli että japanilainen merkki ja lueskelin että Carisma olis luotettava/vähävikainen ja sillä ajaminen halpaa kulutusta ja huoltokustannuksia silmälläpitäen. Opiskelijalla ei tahdo olla jatkuvasti varaa käydä korjaamassa ties mitä ;D

Miinuspuolena nyt näkyy enimmäkseen olevan nää alustan kolahdukset, melut renkaista ja särinät mitä noista muoviosista lähtee. Muoviosien äänet tuntuu kyllä häipyvän kun on vähän aikaa ajanu ja auto lämmennyt. Rattia saa myöskin pitää useimmiten vähän vinossa vaikka ajaisi suoraa, siitä huolimatta että aurauskulmat on säädetty. Tosin voi olla, että renkaat on kulunu huonosti, tai ovat muutenvain paskat kun ne on jotkut insan kierrätysrenkaat entisen omistajan jäljiltä. Auto ei kuitenkaan puolla mihinkään.
 
Vs: Carisma & narina

No ei kyllä meidän autosta kuulu oikeen mitään nitinöitä tai narinoita... :nykii ::)...

Ja se on kyllä totta että tuo sivu-look on kyllä aika hirveä...takarenkaan ja kaaren väliin ei meinaa sormi mahtua mutta eteen menisi sitten jo vaikka kissa ;D

Sori vähä :eek:fftopic mutta oli ihan pakko.... ;D ;D
 
Vs: Carisma & narina

risl sanoi
Rattia saa myöskin pitää useimmiten vähän vinossa vaikka ajaisi suoraa, siitä huolimatta että aurauskulmat on säädetty.
Tuo tuntuu olevan ominaisuus aika monessa Mitsussa, mutta se on helposti korjattavissa. Omassa -00 Galantissa oli sama vika uutena, mutta kun valitin ensimmäisen määräaikaishuollon yhteydessä, niin olivat korjanneet ratin suoraan. Ilmeisesti piti rattia pooreilla hyppääyttää pari pykälää. En tiedä mitä tuo tarkoittaa, mutta sen olivat tehneet ja ongelma poistui. Sama vika on Isännän 91 Galantissa ja veikkaisin, että korjautuisi samalla konstilla. Renkaiden suuntaukset olivat kummassakin Galantissa kunnossa. Niin ja sima vika oli mun -95 Lancerissa ja sekin korjautui muistaakseni vastaavalla tempulla.
 
Vs: Carisma & narina

Kyllähän se on niin jotta jos ratti ei ole suorassa pyöränkulmien säädön jälkeen niin säätäjä ei ole osannut hommiaan.
 
Vs: Carisma & narina

Muistan lukeneeni jonkun threadin missä noita muoviosien särinöitä oli saatu pois suihkuttamalla silikonispraytä tms, kannattaakohan tommosta ruveta tekemään ja jos kyllä niin mitkä on semmosia kohtia sitten?
 
Vs: Carisma & narina

risl sanoi
Muistan lukeneeni jonkun threadin missä noita muoviosien särinöitä oli saatu pois suihkuttamalla silikonispraytä tms, kannattaakohan tommosta ruveta tekemään ja jos kyllä niin mitkä on semmosia kohtia sitten?

Ihan varmaan auttaa silikoni, ainakin vähän aikaa. Omasta Mitsusta olen voidellut mm. turvavöiden ylä-ja alakiinnikkeet (narisivat tosi raivostuttavasti), vaihdekepin sirtomekanismin(siis siitä suojapussin alta, takuukorjaus auttoi viikon verran, nyt oman korjauksen jälkeen vuoden ollut hiljaa), hanskalokeron kannen, kojelautaa sieltä sun täältä ym...

Poppia vaan kovemmalle, se on helpoin korjaus ;D
 
Vs: Carisma & narina

Täytynee ruveta sohimaan ;D, ehkä tosta autosta nää pienet ärsyttävyydet pikkuhiljaa saa hävitettyä. :seina
 
Vs: Carisma & narina

risl sanoi
Olen tässä huomannut että karitsa päästää tuolta edestä tommosen narahduksen aina jos ajaa hidasteeseen. Tavallisista katukivistä, kuopista, mukulakivistä tai muistakaan tavallisiin teihin liittyvästä ei kuulu mitään ääntä mutta jos vedän tässä kodin lähellä oleviin hidasteisiin niin narahtaa etupäässä.

Onko tuo mahdollisesti jokin "ominaisuus" mikä lähtee rasvaamalla, vai onko sieltä mahtoollisesti rikki/kulunut jotain? Kävin katsastuttamassa auton ja läpi se ei mennyt koska etujarrulevyt olivat liian kuluneet, mutta katsastussetä ei maininnut että edessä olis jotain rikki tai menossa rikki.

Toinen mistä toi katsastussetä ruikutti, oli pakoputken ruostuminen jostain kohdasta mitä se näytti, semmonen mutka siinä jossain keskellä. Se ei ollu hylkäyksen syy, mutta sano et se kannattaa hitsata tai tehdä jotain muuta sille.

Oma -00 carisma narisi aikoinaan samalla tavalla, keulasta kuskin puolelta. Narina loppui kun otin renkaan irti ja sumutin joka nivelen ja puslan silikonispraylla. Voitelun jälkeen katsastettu eikä missään ole ollut väljää tai muuta vikaa.
 
Vs: Carisma & narina

Tuntuu menevän tosiaan vähän samalla tavalla ku vanhuksilla että välillä on huonompia päiviä ja välillä parempia. Tänään ei kuulunu mitään noissa hidasteissa ;D

Nyt oon saanu noita muovien särinöitä pois tolla sprayllä, vielä kun keksis et mikähän tuolla hanskalokeron suunnalla pitää tota aina välillä vaikka oon sinnekki sohinu melkeen joka paikkaan. Pitäs ilmeisesti ottaa koko auto ilmaan jollain nosturilla, dipata johonkin shut-up-liisteriin ja nostaa pois.
 
Vs: Carisma & narina

Joop, alkaa kyllä päreet palaa.. :seina

Tossa huomasin tossa joku aika sitten että rattia kääntäessä kuulu semmosta hankaavaa ääntä, suhinaa/viuhumista oikeestaan. Pistinpä sinne ton "tangon" ja muovien väleistä valuttamalla crc:tä ja aseöljyä niin loppu suhinat mutta vähän aikaa sen jälkeen vaihtu semmoseks muovin kopinaks. Ihan ku yrittäs irrottaa jotain teippiä muovista aina kun kääntää rattia. "Well done"
 
Vs: Carisma & narina

Mun Carismasta myös kuuluu jotain muovien ininää rattia kääntäessä, samanlaista on kuulunut joissakin mulla olleissa Toyotissakin. Korvatulpat poistais mukavasti turhia ääniä, myös kyydissä istuvien kakkoskuskien kitinöitä.
 
Vs: Carisma & narina

risl sanoi
Joop, alkaa kyllä päreet palaa.. :seina

Tossa huomasin tossa joku aika sitten että rattia kääntäessä kuulu semmosta hankaavaa ääntä, suhinaa/viuhumista oikeestaan. Pistinpä sinne ton "tangon" ja muovien väleistä valuttamalla crc:tä ja aseöljyä niin loppu suhinat mutta vähän aikaa sen jälkeen vaihtu semmoseks muovin kopinaks. Ihan ku yrittäs irrottaa jotain teippiä muovista aina kun kääntää rattia. "Well done"
Tulisko vinkuminen iskarin yläpäästä? Jos siä on kääntölaakeri ottanu itteensä....
 
Vs: Carisma & narina

Ei taida tulla, se on tommosta muovista ääntä mitä tulee heti ratin takaa ihan ohjaamossa, sitä ennen se oli tommosta suhinaa jota koitin öljytä pois ja nyt se on tommosta tosi ärsyttävää kopinaa. Ihan ku joku ois menny ns. tahmaseks siitä, sama ääni about ku just irrottas jotain läpinäkyvää teippiä muovista. Aina kun rattia kääntää vähän enemmän, esim pistää parkkiruutuun tai muutenvaan kääntää jyrkemmin niin pokspokspokspokspoks. Kopina alko ku laitoin noita aineita sinne enkä saa sitä millään veke.
 
Vs: Carisma & narina

Ettei vain menny sitten sprayt kellojousen sisään.....
 
Vs: Carisma & narina

Kaverin V40 kanssa narisee kun syötävä rattiakselin kohdilta,kerran sitä hieman ihmettelin enkä syytä äkkiseltään löytänyt,voikin hyvin olla tuo uge:n ehdottama..
 
Vs: Carisma & narina

tää nyt on täysin ite aiheutettua taas ku koitin siitä alunperin saada tommosta kahisevaa ääntä saada veke ja sit sain tilalle ton vielä pahemman äänen suihkuttelemalla sinne kaikennäköstä noista väliköistä

ei täs varmaan muuta voi ku odottaa et jos se siitä kulumalla häviäis toi kopina tai sitte jos sattuis olee joku muu aine mikä puhdistais sen
 
Takaisin
Ylös Bottom