carisman 1.8 GDI moottori

  • Viestiketjun aloittaja keranen
  • Aloituspäivämäärä
K

keranen

Guest
En ole k.o moottorista kuullut puhuttavan sanaakaan, ei hyvää, ei huonoa, joten antakaa paukkua.
1.6 vaikutti hivenen puhdittomalta ja lähin 1.8 GDI on kolmensadan kilometrin päässä, ei viitsisi "turhan" takia koeajoille lähteä
 
tästä juuri spekuloitiin viimeksi meetissä:

GDI:n vaivat kiteytyvät EGR:n nokeavaan vaikutukseen, joka tukkii imukanavan... siitä oli jonkun autolehden kestotestissäkin juttua.

Samoin oli epäilyksiä runsas rikkisen bensan vaikutuksesta deNox katin kestoon, mutta niitä nyt ei kai vielä ole keneltäkään hajonnut...

Kai se muuten on ruudikas ja pihi moottori... GDI omistajat kertokoon itse....
 
1.6 ainaki voin sanoo et 96-97 mallit ol selvästi pirteempiä kuin esim 2002 mallin 1.6.
GDI ei tietoo...
 
Itse olen ajellut jo vajaan vuoden 1.8 GDI:llä. Kävin ensin koeajamassa myös -99 vuosimallin 1.6:sta, mutta tehoero oli niin suuri, että olin täysin myyty kun pääsin 1.8 GDI:n rattiin.

Autolla on ikää nyt vajaat kuusi vuotta, ajokilometrejä 10000/vuosi (edellinen omistaja ajoi todella vähän). Katti on alkuperäinen ja ainakaan vielä motti ei ole karstoittunut umpeen... ;)

Bensiiniä meni kesällä matka-ajossa alle 6l/100km ja tehoja on ihan riittävästi. Kiihtyvyys samaa luokkaa kuin useimmilla viiden vuoden ikäisillä kaksilitraisilla perheautoilla. Eli tehojen ja bensan kulutuksen puolesta suosittelen ehdottomasti!
 
Joo GDI on käytössä kyllä aika mukava luomus. Ekasta versiosta ei juurikaan ole kokemusta, ilmeisesti tasakaasulla ajettaessa oli havaittavissa nopeuden vaihteluita ja tämä johtui siitä, kun oli mekaaninen kaasuläppä ja magneettiventtiileillä ohjattavat ohivirtauskanavat. Toisen sukupolven GDI:ssä (99-) on sähköinen kaasuläppä ja on huomattavasti sivistyneempi käytöseltään joskin silloin tällöin esim. kaupunkiliikenteessä tyhjäkäynnillä kaasuttelee itsekseen eli vaihtaa seoksen stökiömetriselle ja putsaa Nox-katin.
Ajotavasta riippuen on todella pienikulutteinen ja käskettäessä tehoa ja varsinkin kierrosherkkää alavääntöä on ihan kivasti.
Uudesta tekniikasta johtuen käyttäjäkunta on kuitenkin kenttätestaajan osassa eli lastentauteja on joitakin. Pahin synti varmaan on toi imupuolen nokeentuminen ainakin pitkällä tähtäimellä ja onhan kaasuläppäkoteloitakin jouduttu vaihtelemaan (varmaan hel... kallis, jos omasta pussista menee) ja softapäivityksiäkin on tehty (omaanikin jo kaks kertaa).
Ihan kiva kone kuitenkin, tiedä sitten kuinka kauan.
 
Takaisin
Ylös Bottom