Carisman liian alhainen tyhjäkäynti

timberjack

New Member
Liittynyt
20 Huhtikuu 2006
Sijainti
Korpilahti
Tänä aamuna huomasin että auton tyhjäkäynti oli liian alhainen. Eilen illalla virittelin autoon uuden soittimen. Akun navan irroitin tietenkin laiton ajaksi.

Vioittuiko kenties siitä huolimatta jokin autossa sillä tyhjäkäynti ei pelitä nyt oikein. Hetkellisesti paikoillaan tyhjäkäynti saattaa kivuta jopa normaaliin 700-900 kierrokseen mutta ajossa se lopahtaa tuonne 200-300 tienoille jopa allekkin.

Missähän kenties on vika ja teinkö vian kenties itse?!?  :seina

Siinäpä vasta kysymys
 
Koita:

Irrota akunkenkä vaik puoleks tunniks. Sit laitat kiinni. Käynnistä auto mut älä koske kaasuun. Anna käydä 3-5min tyhjäkäyntiä.

Nyt pitäis ruiskun olla taas ok. Eli se saatto ohjelmoida ittensä päin veetä..
 
Ei ollut apua. Tyhjäkäynti paikoillaan pysähtyi n. 500 kierrokseen mutta ajamaan lähtiessäni se putosi jälleen 100-200 tienoille. Enpä nyt sitten tiedä missä vika on ???
 
Kun tarkemmin ajattelee niin tuo mun konsti tepsii soutavaan käyntiin, eikä tippumiseen välttämättä.. Koita nostaa tyhjäkäyntiä? Tiedä auttaako sekään tuohon..
 
Luulen ettei sulla ole mitään vikaa, itellä nimittäin tekee lanceri samaa kun akun napa on ollut irti. Mulla se on "korjaantunut" ajelemalla jonkun 50-100km.
 
Meillä oli ennen isällä -99 GDI Carisma, ja tällaisen ohjeen maahantuoja antoi joutokäynnin oppimiseen...
Jos olet joutunut irroittamaan akunkengän, ja tyhjäkäynti on häiriintynyt tee seuraavasti...

1.Käynnistä moottori ja lämmitä kunnes jäähdytysnesteen lämpötila on 85 astetta tai yli. Mikäli nesteen lämpötila on jo ylu 85 astetta käännä virta-avain vain ON asentoon (kohta 3)
2. Lämmityskäytön jälkeen sammuta moottori kääntämällä virta-avain LOCK-asentoon
3. Yli 10 sek. kuluttua käynnistä moottori uudelleen
4. Käytä moottoria joutokäynnillä 10 min ajan siten, että
1. vaihde vapaalla
A/T asento P
2.ilmastointi ja lämmityslaitteen puhallin OFF
3. jäähdytysnesteen lämpötila yli 83 astetta

5. Pysäytä moottori
6 Käynnistä uudelleen ja käytä joutokäyntiä 10 min ajan siten, että
1. vaihde vapaalla
A/T asento P
2. ilmastointi: max cool
max puhallin nopeus
ikkunat auki
3. jäähdytysnesteen lämoötila yli 83 astetta

7. Toista kohdat 5 ja 6

Huom !
Joutokäynnin aikana (kohdat 4 ja 6) kun moottorin ECU vaihtaa seoksen laihalta stökiömetriseen, moottori saattaa sammua. Puhdista tällöin kaasuläppäkotelo ohjeen mukaan ja toista toiminpide kohdasta 1 lähtien.


Tässä tällainen. Toivottavasti on hyötyä...
 
Takaisin
Ylös Bottom