Carisman sähköt

4xmitsu

New Member
Liittynyt
9 Elokuu 2004
8 vuotta vanha carisma on ottanut tavakseen sulattaa ajovaloille menevän johtosarjan. Sieltä umpion päästä, eli kanta sulaa kiinni polttimoon.
Seuraus: mittaristossa syttyy pitkien merkkivalo. No tästä selvittiin vielä ed. kerralla vaihtamalla uusi lampunkanta.

Nytpä tuo ei enää auttanutkaan. Autossa palaa jatkuvasti pitkät, nopeusmittari ei toimi srs-varoitusvalopalaa. Nämä silloin, kun valoviiksi on 0-, tai valot päällä-asennossa. Lisäksi sähkölasien automatiikka ei pelaa. Lasit avautuvat, kunhan painaa koko ajan nappia.

Kun kääntää parkit päälle ne palavat siihen saakka kun sammuttaa auton tai kääntää valoja pois tai päälle. Sen jälkeen sammuu takaa parkit ja vasen etuparkki. Konehuoneesta poksahtaa yksi 10a:n sulake.
Missähän mahtaa olla vika?
Mitään radioita en ole asennellut ja ilmiö on aika uusi. tänä keväänä ensi kertaa oireili. ???
 
Vika löytyi

Autosähkökorjaamossa. Ainakin osittain. Vasemman etulokasuojan sisällä oleva koko johtosarja oli sulanut ja aiheutti näitä pikkuoikosulkuja.

Mielenkiintoiseksi asian tekee vakuutusyhtiön suhtautuminen asiaan.
Viimeinen käryäminenhän huomattiin ajossa. Moottoritilasta alkoi tulla savua, jolloin tietenkin pelti auki ja akku varmuudeksi irti.
Autosähköliikkeen omistaja sanoi, että selvä palovakuutuksen piiriin kuuluva vahinko, ovat vakuutusyhtiöiden piikkiin korjanneet vastaavia ennenkin.

Korvausosastolla yhtiössä, jonka nimeä en viitsi vielä kertoa, sanoi muija, että ei korvata kun on "teknisestä viasta aiheutunut vahinko". Mistä h****tistä joku konttoritäti tietää mistä se on aiheutunut? Tulee mieleen, että auto oli vuosi sitten kyseisen lokasuojan kohdalta kolarikorjauksessa, josko siellä korjaamossa olisi murjottu johtoja, tai jätetty nippu niin, että se on päässyt liikkumaan ja nirhautunut siten, että plussat ja miinukset on alkaneet sulattaa toisiaan.

Mielenkiinnolla odotan vahinkotarkastajan ratkaisua. Jos eivät korjaa, nostan kyllä melkoisen hälyn asiasta. Miksi me vakuutuksia maksamme? Ilmeisesti olisi pitänyt savun alkaessa nousta pitänyt vain jättää auto kytemään ja antaa palaa kokonaan! Ja heittää bensaa päälle. Järkivähä sanoo, että on vakuutusyhtiölle edullisempaa korvat pieni sähkötyö, kuin koko autonraadon hinta. On se nyt kuitenkin jonkun tonnin arvoinen vielä.

Aivan takuuvarmasti vaihtuu yhtiö, jos tässäkin asiassa joudun vielä tappelemaan.

Muillekin tiedoksi. Palovakuutuksesta korvataan muka vain ulkoisesta syystä syttynyt palo: (salamanisku, tulipalo tms.)
Pienellä kirjoitettuna jossakin vakuutusehdoissa. Siis ei auton sähkölaitteen rikkoutumisesta aiheutunutta auton palamista. (Joka tässä tapauksessa rajoittui omistajan ripeän toiminnan vuoksi vain yhteen johtonippuun!)
 
Takaisin
Ylös Bottom