Check Engine -valo

Sami78

New Member
Liittynyt
15 Syyskuu 2004
Terve,

no niin, pikkuveljen Mitsubishi Lancer (1.5 GLXi, vm. '90) päätti räväyttää Check Engine -valon palamaan kojelautaan.

Ohjekirjaa ei käytetyn auton mukana tullut, joten kysäistäänpä nyt tätä kautta (tuskinpa edes ohjekirjakaan olisi tarkemmin kertonut, että mistä on kyse) asiasta. Mitä kaikkea tuo kyseenomainen valo vahtii, eli toisin sanoen missä voisi vika olla?

Pikkuveli asensi juuri kaverinsa kanssa autoon CD-soittimen, tehokkaan vahvistimen, subwooferin ja kaiuttimet. Ei kai tuo tehohävikki soittimien takia sitä Check Engine -valoa voi sytyttää -- sitä vartenhan on erikseen akkuvalo?

...korjaamollehan tuo nyt menee kun kummaltakaan meistä ei nuo korjaushommat onnistu, mutta olisi kiva tietää alustava arvio ongelmasta. :(

--Sami
 
Itse epäilen lamda anturia (Tarvike lamda on 50-80€) alkuperäinen muistaakseni yli 100€ ::)
 
...näemmä Haku-toiminnolla löytyi jonkin verran aiheesta. Ei muuta kuin liikkeeseen vaan luetuttamaan vikakoodit. :-\

@Mitsu, kiitos vastauksesta. Saisi tuohonkin osaan näemmä muutaman euron palamaan. :)

--Sami
 
-95 vuosimallin Lancerin ohjekirjassa sanotaan näin tuosta check engine valosta: "Valo syttyy kun virta-avain käännetään ON-asentoon ja se sammuu muutaman sekunnin kuluttua. Jos valo syttyy moottorin käydessä, on pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä jotain vikaa."
 
rjm sanoi
-95 vuosimallin Lancerin ohjekirjassa sanotaan näin tuosta check engine valosta: "Valo syttyy kun virta-avain käännetään ON-asentoon ja se sammuu muutaman sekunnin kuluttua. Jos valo syttyy moottorin käydessä, on pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä jotain vikaa."

Eli käytännössä juurikin Lamdaa ;)
 
turhaa maksatta, 2 johtoa ja ledi, sitte johdot kiinni ja laskemaan ledin vilkahduksia, ja vihkosesta selviää mitä mikäkin morse meinaa
 
Mikähän lie ku gallussa meinaa paistaa check engine valo ku poppia jyräyttelee pitempiä bassoja :'(
 
jouni86 sanoi
Mikähän lie ku gallussa meinaa paistaa check engine valo ku poppia jyräyttelee pitempiä bassoja  :'(

Epäilisin, ettei virranantokyky riitä -> jännite laskee -> elektroniikan toiminta häiriintyy. Sama efekti ilmenee, jos jossain tapahtuu väliaikainen oikosulku.

Korjaus: 1) maltat niiden bassojen kanssa 2a) ostat paremman akun, 2b) ostat lisäakun tai riittävän suuren kapasitanssin kondensaattorin ja asennat sen/ne mielellään vahvistimen lähelle.

Voi tietysti jossakin olla vikaakin.
 
Kannattaa toki tutkia liitoksia hapettumien varalta ja mitata latausjännitteen.

Ja jos on rajut poppikoneet niin iso konkka vahvarin lähelle.


Ja voiskos olla niin ,että... Kun basso oikein jyräyttääpi niin silloin jonkin anturin/ecun liitos (mikä sitten taitaa olla jo vähän huono) aukeaa ja ecu luulee anturia vialliseksi hetken...
 
ahis sanoi
Kannattaa toki tutkia liitoksia hapettumien varalta ja mitata latausjännitteen.

Ja jos on rajut poppikoneet niin iso konkka vahvarin lähelle.


Ja voiskos olla niin ,että...   Kun basso oikein jyräyttääpi niin silloin jonkin anturin/ecun liitos (mikä sitten taitaa olla jo vähän huono) aukeaa ja ecu luulee anturia vialliseksi hetken...

Mut kun keltainen optima on keulassa ja 1 faradin kondensaattori peräkontissa?
 
jouni86 sanoi
Mut kun keltainen optima on keulassa ja 1 faradin kondensaattori peräkontissa?

;D No sitten voi olla syynä juuri huono liitos ja se voi vaikka maadoittua väärää kautta.
 
sain korjattua vian... Laitoin 35 neliöisen maadoituskaapelin akulta auton runkoon niin vika korjaantui.

Kiitti vinkeistä :)
 
Takaisin
Ylös Bottom