Colt Gti 1.6 -90, tärinä tyhjäkäynnillä

R

Raven

Guest
Elikkäs Coltiainen kävi tuossa joku aika sitten jakopää remontissa ja sen jälestä auto on tyhjäkäynnillä (eli 800-1500 rpm) käynyt kuten traktori  ??? tärisee aika paljon ja käynti on melko epätasainen. sitten kun ylittää tuon 1500 rpm niin tärinä häviää ja kuullostaakin ihan rivineloselta  ::) vetoja on ihan normaalisti ja muulla kierros alueella ei esiinny mitään tärinää. vaan tuolla edm. alueella. Ennen remonttia kävi ihan tasaisesti

Auto lähtee ensiviikolla takaisin kyseiselle pajalle vian selvitykseen, mutta ajattelin kysellä josko jollain foorumilaisella olisi tietoo/kokemusta asiasta? infoo otetaan vastaan, kiittoos ;)
 
TP-akselit ja/tai jakopään ajoitus pielessä. Asiaa on käsitelty FAQ:ssa:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=1612.0

JA artikkeleissa:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/?sivu=artikkelit/tasapainoakselit

::)
 
ahis sanoi
Vois olla jakohihna yhden hampaan väärässä asennossa

mietin tuota yhen hampaan heittoa itsekin ja sanoin asiasta korjaamollekin mutta katotaan se sitten ens viikolla olinko oikeessa.

ja noista tp-akseleista vielä sen verran että onko tuossa 4g61 koneessa niitä 2 vai 1?

eikös toi öljypumpun hihnapyörältä välitetty tp-akseli aiheuta tärinää siinä 3000 rpm:n tietämillä, ja toi coltin "tärinä" ei oo sellasta pientä vaan paikallaan seistessä auto nytkyy edestakaisin kuin isompikin jenkki  ;D
 
toi coltin "tärinä" ei oo sellasta pientä vaan paikallaan seistessä auto nytkyy edestakaisin kuin isompikin jenkki  ;D


siistii, mäkin haluun :peukku
 
luulen että tärinän kierrosluku riippuu siitä miten se TP akselin asento on ryssitty: onko pielessä 180 astetta, hampaan, kaksi hammasta, viisi hammasta...

Jos taas nokan jako on pielessä, niin kaippa sitä tärinää voi tehdä todella epätasainen käynti....

tp akseleita on aina 2 silloin kun niitä on...
 
Niin ja sellanen tuli vielä mieleen, että pajalta sanovat että se tp-akselin merkki ei ollu aikasemmin kohillaan kun nokkapyöriltä oli. eli olivat laittaneet sen kohilleen ja nyt se sitte tärisee.. aikasemmin ei ollu mitään vikaa.

ja siitä toisesta tp-akselista, ostin noi jakopään hilut AD varaosa liikkeestä, missä sanovat että tossa ei oo sitä tp-akselin hihnaa. itse en osaa sanoa kun en oo nähny tuota jakopäätä tuosta autosta ja tällä pakkasella ei oo kiinnostusta alkaa kattomaan pihalla.

ainakin tuossa 4g63 koneessa on 2 niitä akseleita, ja 1.8 Gti:ssä (olikohan 4g9x) mutta "kuulemma" tuossa 4g61 olis liikkeen mukaan vaan 1, tai eivät ainakaan myyneet sitä pientä hihnaa/kiristintä.
 
se öljypumpun (nokkaremmin kanssa samassa) oleva merkki voi olla 360astetta väärässä... koska TP akseli on öljypumpun hampaiden jälkeen ja sen välitys ei ole 1:1

joten siinä koneen tärinään syy
 
siinähän se vitsi usein piileekin: merkit ovat kyllä kohdakkain, mutta silti ajoitus voi olla väärin. Ja kyllä oireet ovat selvät, kun se kerran hihnaremontin jälkeen heti ilmeni....
 
niin mä luin noi aikasemman topicit läpi missä käsiteltiin just tuota taaemman tp-akselin väärää asentoa.. mutta en rupee tätä tässä tällä hetkellä enempää vatkaamaan kun ei oo vielä faktaa.. mutta laitan ilmoo ens viikolla mikä oli vikana.

Mutta jospa ens viikolla pääsis sitten tasasesti  :driver
 
on sitten varmasti ajoitus väärin tp:llä.on itse ryssinyt joskus saman homman,ja siperia opetti....eli kannattaa lukea todella huolella asennus/ajoitus ohjeet,ja tarkoitan sitä pajaa jossa hihnan vaihdon ovat tehneet.
jos merkki ei ole kohdallaan niin sitä ei saa missään nimessä vaan kääntää kohdalleen,koska silloin se on takuu varmasti pielessä.
 
nyt coltti taas käy kuin pitääkin. varmaa tietoo ei oo mikä siellä oli pielessä, öljypumpun merkki ei ollu kohillaan mutta ei sieltä kohistus reiästä mitään akselia löytyny. vaikka sinne laitto 8mm varrella olevan ruuvimeisselin, niin pystyi pyörittämään sitä öljypumpun hihnapyörää ihan vapaasti.

mutta kuitenkin laitettiin se kohilleen, ja uusittiin hihna (3vko edellisestä vaihdosta) kun siinä oli toisessa laidassa n. 2 mm syvä ja 5mm leveä ura. jonka aiheuttajaksi paljastui öljypohjan pultti mikä tulee juuri jakopään hihnan alle. hihna oli varmaan aavistuksen löysällä, että pääsi ottamaan pultin päähän osumaa.

Mutta kun kaikki oli kohdallaan ja hihna uusittu, niin auto tulille ja sehän käy nytten aivan kuten ennen.  :peukku
 
Raven sanoi
hihna oli varmaan aavistuksen löysällä, että pääsi ottamaan pultin päähän osumaa.

Öljypohjassa liian pitkä pultti, jos ette korjannut ko vikaa niin siellä on nyt uudessakin hihnassa samajälki  ;)

Mikä on auton historia ? Eli tiedätkö mitä sille on tehty silloin ekan hihnanvaihdon yhteydessä ?

yljypohjassa on tosiaan eripituisia pultteja ja siihen jakohihnan kohdalle tulee se lyhyt pultti.... -> öljypohja on ollut irti -> sekoitettu pultit -> liian pitkä pultti on tullut öljypohjan kohdalle -> jakohihnaan jälki...
 
Eli ekassa huollossa vaihdettiin kaikki hilut eli, hihnat, kiristin ja ohjain rulla. öljypohjaan ei koskettu, ainakaan nyt, joskus on näköjään koskettu. (joku muu on koskenut)  :seina

Ja kyllä korjattiin vika eli laitettiin pari rikkaa pultin juureen jotte ei tule milliäkään se pultti kierteistään ulos, eli nyt ei voi enää siitä ottaa osumaa.

Eilen tarkastin hihnan ja oli ihan kunnossa. jospa tuo nytten kestäis ajella. Pitäs vaan saada toisen puolen käsijarru toimimaan kun ei katsastus mies laskenu 100% erolla läpi... ihme äijä  ::)
 
Takaisin
Ylös Bottom