Coltin tehottomat jarrut

kalee

New Member
Liittynyt
5 Lokakuu 2008
Hyvää kevättä taas kaikille!

Taas olisi aika saada leima Coltiin, ongelmana tällä kertaa jarrut. Eivät toimi käytännössä lainkaan, poljin menee pohjaan asti ja tuottaa vain vähäisen vasteen poljettaessa. Nestettä järjestelmässä ainakin on, eikä sitä tunnu mihinkään häviävänkään. Mitään jarruremonttia en ole tehnyt, voisiko järjestelmässä silti olla ilmaa, vai onko pää-/työsylinteri finito? Missä em. sylinterit ylipäätään sijaitsevat (ja miten totean niiden kunnon)?
Kun noita huomenna meinasin ilmailla, niin missä järjestyksessä se tulisi tehdä vai onko edes väliä? Jossain topicissa mainittiin että pisimmästä putkesta lyhimpään, tietäisi vain mikä on pisin ja mikä lyhin. Kaikenlaisia valistuneita arvailuja viasta saa esittää, olisin todella kiitollinen!

Ehkä vähän amatöörimäisiä kysymyksiä, mutta toisaalta on se mukavampi touhuta kun on edes joku haisu mistä lähteä liikkeelle.
Kiitoksia jo näin etukäteen! :driver
 
Vs: Coltin tehottomat jarrut

Nesteiden vaihdosta ja jarrusatuloiden herkistelystä kannattaa alkaa.

Takana ei yleensä ole hirveää eroa linjojen pituudesta joten kumpi puoli vaan yleensä kelpaa ilmauksen aloittamiseen. Lyhin on yleensä edessä apukuskin puoli. Kannattaa kiertää vielä toinen kerta auton ympäri kun kaikki on ilmattu.
 
Vs: Coltin tehottomat jarrut

Kyllä tossa pääsylinteri yhtäkkiä saattaa kaput olla... Siellä se konehuoneessa tulipellissä taitaa olla pystyssä.
 
Vs: Coltin tehottomat jarrut

Oukei, eli ekana takaata, sitten kuskin etukulma ja viimeisenä apukuskin kulma. Pitää toivoa että ihan ilmaamalla lähtisi toimimaan.
Näkyisi jarrupääsylinteri maksavan 125€ Motonetissä, toivottavasti ei joudu koko roskaa uusimaan. Tiivisteet eivät näköjään ole kuin 11€.

Kiitoksia neuvoista, sitten vaan värkkäilemään. Palaillaan huomenissa taas uusien ongelmien kanssa! ;)
 
Vs: Coltin tehottomat jarrut

Morjesta vaan! on näköjään hetki pääsyt taas vierähtämään, mutta... Ei toimi jarrut vieläkään, ilmasin järjestelmän joka kulmasta --> ei vaikutusta. Seuraavaksi ostin pääsylinterin tiivistesarjan ja vaihdoin tiivisteet, eikä toimi vieläkään (toki ilmasin tämän jälkeen). Kunnolla pumppaamalla saa jarrut pitämään n. pariksi sekunniksi, jonka jälkeen poljin painuu taas pohjaan. Jarrutehostin ilmeisesti toimii, koska kunnon pumppaamisella meinaa laskea kierrokset oikeen kunnolla.

Onko mitään arvailuja mahdollisesta viasta? Palat ja levyt voivat toki olla aikalailla loppu mutta kai se jarrupoljin silti vastusta tekee, eikä mene pohjaan?

Toivottavasti löytyy ratkaisu, ettei tarvi korjaamolle vanhaa rouskua viedä.. :D
 
Vs: Coltin tehottomat jarrut

Ite oisin ehottanu noita tiivisteitä kans, mutta voisko sit olla että itse sylinteri olisi niin kulunut ettei pelkät tiivisteet auta? Kokeilisin ehkä kyllä jotain purkuosaa mielummin kun uutta tuossa tapauksessa. (laitat vaikka siihen ne ostamasi stefat sitten)

GLSi:stä joskus jysähti toisen piirin stefa, ja käyttäytyi juuri noin, että poljin meni helpostikkin pohjaan. Toki toinen piiri sentään vähän jarrutti.

Outoa sinäänsä että kummatkin piirit olisi hajonneet samaan aikaan, mutta kaipa se sylinteri voi silleenkin kulua..
 
Vs: Coltin tehottomat jarrut

Jep, vaihdoin tosiaan ne pääsylinterin männän kaksi tiivistettä (paketissa oli kaksi muutakin saman näköistä tiivistettä, mutta en keksinyt mihin ne kuuluisi tunkea ???) Sylinteríssä oli ehkä pienehköä kulumaa, mutten jaksa uskoa että niin paljoa vuotaisi ohi. Mites muuten nuo jarrupiirit sitten menevät, kun mainittiin että voi vain toinen piiri käsähtää, jolloin kuitenkin toinen piiri jarruttaa vielä kahta rengasta. Onko siis pääsylintereitä kaksi, vai kuinka?
Nyt kun aloin miettimään, niin jarruteho oli jo ennen tätä totaalista laukeamista aika kehno, mutta luulin sen johtuvat vain kuluneista jarruista. Poljin meni melkein pohjaan, ja joskus sitä sai kerran pari "pumpata" ennen kuin alkoi kunnolla vauhti hidastumaan. Olisikohan sitten molemmat piirit menneet peräjälkeen...

Romuttamoilta olen koittanut katsella tuota pääsylinteriä, muttei tunnu ainakaan Turun seudulla olevan. Eli jos on jollain ylimääräisenä, niin olisin kiinnostunut ehkäpä ostamaan! ;)
 
Vs: Coltin tehottomat jarrut

Coltista en ole varma, mutta galantissa ainakin pääsylinteristä lähtee kaksi putkea, ne on juurikin ne piirit. Toinen jarruttaa ristikkäin oikeaa etupyörää ja vasenta takapyörää, ja toinen toisinpäin.

Siinä männässä oli varmaan kaksi samanlaista stefaa jotka vaihdoit? kummallekkin piirille on omansa.

Näin minä tuon rakenteen olen käsittänyt.

Luulisi täältä löytyvän joltain jonkun hyvän vähänkäytetyn purkuosan. :)
 
Vs: Coltin tehottomat jarrut

Itse olen kahdesti kokeillut "korjaussarjaa" kahteen eri mitsuun,kummallakin kerralla ei näkynyt pääsylkässä mitään,mutta ei tiippareilla parantunut.

UUSI pääsylkkä,ja johan toimii!

Jos käytettyyn päädyt,niin kannattaa kysyä kuinka kauan ollut irrallaan,"kuivana" ollessaan tuppaa tiipparit kuivumaan..
 
Vs: Coltin tehottomat jarrut

Ei tunnu ongelma ratkeavan sitten millään. Vaihdoin jo aiemmin pääsylkän tiivisteet, nyt vaihdoin koko pääsylinterin eikä skulaa vieläkään. Ehkä aavistuksen verran paremmin toimii uudella sylinterillä, mutta samat oireet edelleen :seina . Pumppaamalla saa jarrut kyllä ottamaan kiinni, mutta kun pitää jalkaa polkimella se painuu muutamassa sekunnissa pohjaan (järjestelmä vuotaa jostain kohtaa?)
Jarrunestettäkään ei tunnu mihinkään hukkaavan, joten aika erikoiselta vaikuttaa. Onko vielä heittää valistuneita veikkauksia?

Nätti kesä ja tarttee kokoaika auton kanssa tapella, prkl...
 
Vs: Coltin tehottomat jarrut

joko edelleen ilmaa järjestelmässä,tai sitten vuotaa jostakin.

uusikin sylkky voi olla sökö kuten mulla oli aikanaan työ sylinteriin jääny kumirämmäle sisälle tiivistys pintojen väliin mutta siihen en kyllä helposti usko.

joskus tyhjän järjestelmän uusiksi ilmaus vaan on melko työläs,ja ekalla/tokalla ei välttämättä onnistu.

eli ite ilmaisin ainakin kerran pari uusiksi varmistaaksen tuon puolen.ilmaatko kaverin kans vai jollain laitteella? :)
 
Vs: Coltin tehottomat jarrut

Joo'o, tuskin mullakaan niin huono tuuri kävis, että olis vaihdettukin osa samantien paskana :D Jotenkin vaan tuntuu että järjestelmä vuotaa, koska poljinta painamalla paine tuntuu katoavan parissa sekunnissa. Pumppaamatta poljin menee tosiaan suoraan pohjaan saakka.

Pitää koittaa vielä ilmaamalla uusi kierros, josko sinne olisikin jäänyt vielä kuplia. Kaverin kanssa noita tulee ilmattua, tähän mennessä varmaan mutama desilitra jarrunestettäkin imeytetty maahan ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom