Dyny Gti -89 ajovalot + lataus

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Eli tossa ajossa olevassa dynyssähän on ajovalot "oikutellu" 3v ajan siten että syttyvät välillä päälle vaikkei olisi valoja katkaisijasta päälle laittanut. Ajattelin että siinä on se valoautomatiikan boksi vain "hajalla".
Vaan kun on -89 malli ni tuskin on automatiikkaa?

No tänään vaihtelin vesipumpun (kun tyhmä jätin vaihtamatta sen 1kk sitte jakorempan yhteydessä ja nyt alkoi jumitteleen pumppu).
Pumpun vaihdon jälkeen auto käyntiin ja kävi pari min kunnes laturi pölläytti savut (vissii meni roskia + puhdistusspraytä ja se riitti). No paineilmalla putsailin ja auto käyntiin ja ei ongelmia.
Testilenkki 5km ja kaikki pelas kunnes paluumatkal jäin tutun kanssa jutteleen ja auto kävi 5min tyhjäkäyntiä ja sitte yhtäkkiä ensin radion antenni meni sisään, sitte radio sammu ja perään koko auto!
Ja virtahan se oli loppu siis.
Hinauksella 500m kotipihaan ja virtaa akkuun ja mittaisin niin latausjännite oli alta 12v ja laski...
Eikun toisesta seisonnas olevasta dynystä laturi irti ja vaihto toiseen. Lataus palasi 14volttiin. Annoin auton käydä taas ja välillä mittailin ja kas..yhtäkkiä olikin taas alta 12V, mutta kierroksilla antoi 14V. Ja sitte taas tyhjäkäynnilläkin tasanen 14V.

Äsken tajusin että en ollut nähnyt laturin merkkivaloa palavan vaikka virta loppus ekalla testilenkillä. ??? Soitin ja faija kävi testaan niin laturin merkkivalo ei syty edes silloin kun virrat on käännetty virtalukosta muttei auto käy.
Ajovalot myös temppuilee eli ei menny edes parkeille välillä ja nyt äsken taas toimi ok.

Vikakohteita:
- latauksen merkkivalo palanut ja aiheuttaa lataushäiriöitä?
- vasemman sisäloksun sisällä olevan johtonipun liittimessä häiriötä?
- rattimuovien alla viiksen liittimissä vikaa?

Mistä alkais selvitteleen? ::)
 
Vs: Dyny Gti -89 ajovalot + lataus

mulla oli yks dyny jossa oli muistaakseni samanlaisia oireita.

siinä oli laturin sisällä joku piirilevy jossa virtakisko tms. täryyttäny ittensä poikki..
 
Vs: Dyny Gti -89 ajovalot + lataus

Eikös nuo kaikki aloitusviestissä mainitut 3 kohdetta ole ihan muutamassa minuutissa selvitettäviä.

Omassa lakkasi pitkät valot toimimasta, oli viikseltä tulevan johtosarjan liitin sulanut. Saattaahan se sulaa laajemmaltikin osin, jolloin oireet tietysti lisääntyvät.
 
Vs: Dyny Gti -89 ajovalot + lataus

Itsellä kerran aiheutti ihme sähköongelmia autossa, kun akku oli viallinen. Ei kylläkään ollu Mitsu kyseessä.
 
Vs: Dyny Gti -89 ajovalot + lataus

korsma sanoi
Eikös nuo kaikki aloitusviestissä mainitut 3 kohdetta ole ihan muutamassa minuutissa selvitettäviä.

Omassa lakkasi pitkät valot toimimasta, oli viikseltä tulevan johtosarjan liitin sulanut. Saattaahan se sulaa laajemmaltikin osin, jolloin oireet tietysti lisääntyvät.

olisi jos ei auto olis 120km päässä... siksi vähän karsin + mietin onko muita mahdollisia tsekkauksia lisää.
Puran tuon hajonneen laturin nyt kun ehdin ja katon mikä sieltä hajos.

Autolla tänään kuulemma ajettu ja kun käynnistää niin lataus ei toimi mutta kerran kun antaa 2000rpm niin sen jälkeen lataa myös tyhjäkäynnillä.
Joku laturin heräte tms juttu tuo ny on... Valojutut lienee muita (tai sitte ei)
 
Vs: Dyny Gti -89 ajovalot + lataus


Itse vaihtaisin ensin varmuudella toimivan akun. Seuraavaksi katsoisin laturista hiilet. Tuo kierrosten kanssa kikkailu viittaa hiilien huonoon kosketukseen.

Meikäläisen varaosa-dynyssä on valoautomatiikkareleet siinä vas iskaritornin takana. Kaverilla tuli valot kuntoon releiden vaihdolla.

Juha
 
Vs: Dyny Gti -89 ajovalot + lataus

Uusi laturi ja uusi akku kiinni. Nyt lataa nätisti, mutta edelleen vain jos antaa kerran kaasua.
Eli latauksen herätteessä jotain probleemaa.
Kiertääkö heräte juurikin kojetaulun merkkivalon kautta (merkkivalo ei siis pala, en ole ehtiny tutkiin)
 
Vs: Dyny Gti -89 ajovalot + lataus

Harri K sanoi
Uusi laturi ja uusi akku kiinni. Nyt lataa nätisti, mutta edelleen vain jos antaa kerran kaasua.
Eli latauksen herätteessä jotain probleemaa.
Kiertääkö heräte juurikin kojetaulun merkkivalon kautta (merkkivalo ei siis pala, en ole ehtiny tutkiin)

Minulla oli tonnarissa samanlaista edellisen talviseisonnan aikana. Latauksen merkkivalo ja pari muuta valoa kiilui taulussa, mutta sitten kun antoi kerran 2000-3000rpm jenkaa niin sammuivat ja kaikki pelasi normaalisti. Ei ehditty selvitellä asiaa kun kesällä kaikki toimi (kunnes auto jäi seisomaan muusta syystä).
 
Vs: Dyny Gti -89 ajovalot + lataus

Senverra sähkökaavioita kattelin että heräte juurikin kiertää vissiin polttimon kautta. Kunhan tässä ehdin joululomalla ni availen mittariston ja vaihdan polttimon.
 
Vs: Dyny Gti -89 ajovalot + lataus

Sieltähän se laturin läheltä vika löytyi, polttimo oli ehjä kojetaulussa. Heräte (valkoinen johto) on haaroitettu ja sulakerasialle on rakennettu oma rele joka toimii ajovalojen automaattisena kytkimenä. Vissiin oli se orkkis heräte johto irronnut ja vain se valoille menevä oli paikallaan. Otin ajovaloille menevän herätteen irti ja pelkän laturin herätteen kiinni, kun vähän mietitytti kestääkö siellä olla ne molemmat samassa herätteessä. Joutaa tuossa kääntää viiksestä valot päällekin =)
 
Vs: Dyny Gti -89 ajovalot + lataus

Lainataan aihetta:

Taustatietoa, että n. 1500km sitten vaihdoin laturiin säätäjä&hiilipaketin, vanhalla latasi liikaa. Silloin totesin latausjännitteen olevan normaali 14.4-14.5.

Nyt valot alkaneet vilkkua. Latausjännite sahaa 14.2-14.6 väliä niin nopeaa, että juuri silmällä huomaa ja pimeällä ajaessa tämä alkaa hiukan häiritä.

Onko laturi säätäjineen (joku italy-roska oli se säätäjä) "valmis" vai tuleeko jollain mieleen joku, mikä sähköjä häiritsisi? Johtoliitokset totesin tiukoiksi.

Akku on vanha ja väsynyt, voiko se pistää laturin sekoilemaan?
 
Vs: Dyny Gti -89 ajovalot + lataus

Mulla teki saman korjattu laturi, korjaantui kun vaihtoi uuden eikä ongelmia ollut enää
 
Vs: Dyny Gti -89 ajovalot + lataus

AKku vaihdettu varmasti ehjään, ei vaikutusta latausjännitteen epävakauteen.
 
Takaisin
Ylös Bottom