E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Tällästä tänään:
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/11/28333

Ei kyllä varsinaisesti kiva juttu vähän tehokkaampien autojen omistajille, sotkeehan tuo seoksia kuitenkin. Kulutuskin lisääntyy bonuksena.

Paras on kuitenkin mielestäni tuo Puputin kommentti:

Vaikka autoilija tankkaisi vahingossa uutta bensalaatua autoon, johon se ei sovellu, seurauksena ei ole katastrofi, Puputti lohduttaa vielä.

- Voimakkaasti etanolipohjaiset polttoaineet sitovat happea vähän enemmän ja niiden syövyttävyys on hieman suurempi. Joka tapauksessa vaikutus autoon on vähäisempi kuin sillä, että tankkaa vahingossa dieseliä bensa-autoon tai toisin päin, muistuttaa Puputti.


Jaa, no sepä lohduttavaa. Evokin toimii siis paremmin kuin diiselillä. ;D
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Hyvähän tuo on vain. E85:sta odotettu jo liian kauan tänne pohjosemmas. Enemmän voimaa noilla saa irti mitä vanhoilla sotkuilla.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Mielenkiintoista olisi tietää mites tuommonen polttoaine tulee toimimaan laihaseoksisessa ja korkeapuristeisessa GDI:ssä.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

MakeM sanoi
Vaikka autoilija tankkaisi vahingossa uutta bensalaatua autoon, johon se ei sovellu, seurauksena ei ole katastrofi, Puputti lohduttaa vielä.
Autontuojat ry:n etusivulta
Autotuojat ry (AT) on autojen maahantuontiyritysten yhdistys, jolla on 31 jäsentä. Yhdistyksen jäsenten markkinaosuus Suomen uusien autojen markkinoista on yli 99 %. Autotuojat pyrkii toiminnallaan turvaamaan jäsentensä liiketoimintamahdollisuudet sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Samppa sanoi
Hyvähän tuo on vain. E85:sta odotettu jo liian kauan tänne pohjosemmas. Enemmän voimaa noilla saa irti mitä vanhoilla sotkuilla.
Joo, itseä ei kyllä kiinnostaisi vaihtaa johonkin 250km toimintasäteeseen. Juurikin tuo E10 epäilyttää eniten, mitkä mahtaa olla todelliset erot kun samoilla säädöillä ajetaan kuitenkin..
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Mielestäni on positiivista että etanolia sisältäviä polttoaineita tulee markkinoille. Suurin kysymysmerkki on saatavuus eli näitä olisi sitten syytä saada joka puolelta maata eikä kolmelta asemalta pääkaupunkiseudulla.

Toinen kysymys on mitä polttoaineen sisältämät loput komponentit tulevat olemaan eli millaisista oktaaniluvuista puhutaan. Sillä ratkaistaan onko polttoaineesta jotain hyötyä tehon kannalta vai ei.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

MakeM sanoi
Joo, itseä ei kyllä kiinnostaisi vaihtaa johonkin 250km toimintasäteeseen. Juurikin tuo E10 epäilyttää eniten, mitkä mahtaa olla todelliset erot kun samoilla säädöillä ajetaan kuitenkin..

Sulla nytten 325km toimintasäde?

Ei vaan kyllä nuo uusien autojen vakiomoottorinohjaus osaa säätää itsensä tuolle E10:lle. E85 vaatisi sitten jo hieman enemmän säätövaroja.

Ongelmaksihan noissa tulee ne joissa autossa on siihen säädetty moottorinohjaus. Mille ei ole annettu tarpeeksi varoja hienosäätää itseään lambdan ja nakuanturin kautta.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Wlooffy sanoi
Sulla nytten 325km toimintasäde?

Harvemmin tuolla yli 350km tulee tankillisella ajettua. Kuluttaa myös huomattavasti enemmän kenkiessä, tarvitsee enemmän rikastusta tms.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

MakeM sanoi
Harvemmin tuolla yli 350km tulee tankillisella ajettua. Kuluttaa myös huomattavasti enemmän kenkiessä, tarvitsee enemmän rikastusta tms.

350km tankillisella? Ja mä luulin, että toi mun auto on syöppö :) Jos oletetaan se 30% kulutuksen lisääntyminen, niin itse pääsisin sitten 350-390km normaalilla 50-litran tankkauksella, toisaalta tankillinen maksaisikin sitten n. 30% vähemmän, että rahallisesti homma menis about päikseen.

Komppaan tässä nyt kaimaa Keski-Suomesta. Kunhan tuo E85 saadaan kattamaan koko maa (ei Samppa, ei noi pari pistettä tuolla Helsinki-Vantaa-Espoo -akselilla riitä mulle), niin tuotahan pitäis alkaa harkitsemaan itsekin.

Tuota syövyttävyyttä mä mietin. Millä aikavälillä ongelmia on odotettavissa? Tiettävästi tätä bensaa on jo kuitenkin osa käyttänyt näissä vanhemmissakin autoissa... Nakutusrajaahan tuo nostaa mukavasti. :)
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Vaikea saada 50l tankkiin ihan noin paljoa, yleensä joku 42-45l tulee tankkailtua.
Toinen mikä mietityttää että mitä eroa tuo vaatii öljyiltä?
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Mitenkäs se öljyiltä mitään vaatii? En ehkä ymmärrä, mutta eikös polttoaine ja öljyt ole tarkoitus pitää erillään toisistaan?

Tokihan öljyt valitaan käytön mukaan, että jos rasitusta lisätään, niin öljyn vaatimukset sitä kautta kasvaa. Normikäytössä en näe ongelmaa öljyjen suhteen. Mutta kuten sanoinkin, en minä näistä mitään tiedä. Viisaammat korjaavat :)
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

STA sanoi
Komppaan tässä nyt kaimaa Keski-Suomesta. Kunhan tuo E85 saadaan kattamaan koko maa (ei Samppa, ei noi pari pistettä tuolla Helsinki-Vantaa-Espoo -akselilla riitä mulle), niin tuotahan pitäis alkaa harkitsemaan itsekin.

Kriisitilanne! Lääkkeet vaihtoon. Mies ajattelee kehäkolmosen pohjoispuolta ;D
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

STA sanoi
Mitenkäs se öljyiltä mitään vaatii? En ehkä ymmärrä, mutta eikös polttoaine ja öljyt ole tarkoitus pitää erillään toisistaan?

Tokihan öljyt valitaan käytön mukaan, että jos rasitusta lisätään, niin öljyn vaatimukset sitä kautta kasvaa. Normikäytössä en näe ongelmaa öljyjen suhteen. Mutta kuten sanoinkin, en minä näistä mitään tiedä. Viisaammat korjaavat :)

Erilaiset palamistuotteet, öljyn yksi tehtävähän on sitoa ns. paskaa :)
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Samppa sanoi
Kriisitilanne! Lääkkeet vaihtoon. Mies ajattelee kehäkolmosen pohjoispuolta ;D

Haha! Mites muuten mä pääsen sinne sun luo kyykyttämään sitä sun mopoas jos ei sieltä saa oikeeta pensaa ;)

Ja sit jos ottais reality checkin...*noin*...untahan se vaan olikin. :) Niin ja mä asun iteki ton maagisen rajan pohjoispuolella.

Ja Makelle, eikös tollanen alkomahooli pala puhtaammin kuin bensa? Eli vähemmällähän se öljy sen suhteen pääsee? Nää nyt on vaan mutuiluja, mä en todella ymmärrä kemiasta mitään. Sen tiedän, että ainakin jossain Suprassa tuota on täällä kokeiltu ja ymmärsin, että hyvin kävi ja kukkui. Öljyn mahdollisista ongelmista ei varmaan saa ennen ensi kesää kovinkaan empiiristä tietoa...
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Juu onhan noita E85:lla toimimaan tehtyjä tehokkaampia autoja varsinkin jenkeissä ja taitaa se Suprakin tosiaan liikkua ;D Kuulemma melkein 40% enemmän menee kyllä soppaa.

En tosiaan itsekkään noista öljyistä tiedä, tuli vaan mieleen että saattaa jotain vaikutusta olla. Bensiiniä silmälläpitäen noita varmaan on kehitetty lähinnä. Ongelma ei tietysti ole kovin suuri jossain Evossa tai Suprassa kun öljyt vaihtuu 5000km välein, ei tarvitse olla mikään kovin mieletön epäpuhtauksien sitomisessa.

Toinen juttu tietysti että lämpiää varmaan enemmän E85:ta käytettäessä jos siitä kaiken hyödyn haluaa irti..
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Jaa, no sepä lohduttavaa. Evokin toimii siis paremmin kuin diiselillä. ;D

Dieselillä evo toimii vallan huonosti,tiedän kertoa näin kokemuksen syvällä rinta-äänellä :mad: ;D
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

No, tehtiin pieni koesarja viime talvena kun noista etanolipolttoaineista kaikenmaailman paskapuheita liikkuu syövyttävyydestä ja kumiosien kestosta. Tavallinen alumiininen kaasutin messinkisuuttimineen kesti avonaisessa astiassa 2kk ennen kuin alkoi hapettua. Siinä vaiheessa ei ollut kuin bensanhajuista vettä kipossa jäljellä. Ei mikään yllätys että alumiini hapettuu vedessä. Niin kauan kuin aine oli "täyttä tavaraa" niin ei mitään muuta muutosta huomannut kuin että lika irtosi hyvin tehokkaasti!! Tuskin olisi ongelmia vielä vuodenkaan jälkeen kunhan tavara vaihtuu taajaan. Vettä siis kerää jos jää seisomaan pitkäksi aikaa mutta ajoautossahan se ei ole ongelma.

Sitten ne kumiletkut mitkä piti sulaa mössöksi E85 vaikutuksesta. Mielenkiintoinen ilmiö kyllä. Eivät sulaneet, mutta kovettuneetkin letkut pehmenivät sellaiseksi notkeaksi ja kimmoisaksi niinkuin silikoniletkuksi. Ihan kuin olisi tehnyt hyvää vain kumiletkuille. Sitä en osaa sanoa tällä tutkimuksella miten ruiskusuuttimien käy. Aiheuttaako tuo kumitiivisteiden muutos jotain toimintahäröjä? No, niitähän saa viton tiivisteillä joiden pitäisi kestää etanolia.

Tavan kaasariautossa menee noin neljännes tuota E85:tä bensan joukossa ilman ongelmia. Lievää laihallemenoa havaittavissa. Poistuu suuttimia vaihtamalla. Nissanin ruiskussa jossa oppivaohjaus toimii välillä 80-120% toimii lähes 50% seos E85:tä ongelmitta. Tosin alkuun oli melkoista rytkytystä kun se haki uusia säätöjä. ;D Parinkymmenen kilsan ajolla meno normalisoitui. Bensanpaineen nostoa ja suurempaa suutinta avuksi jos suurempia pitoisuuksia tarvitsee. Ei edes pakkasstartti aiheuttanut vaikeuksia kuten puheiden mukaan piti tapahtua.

Peltitankki ja rautaputket saattaa myös muodostua ongelmaksi seisonnan yhteydessä kuten todettiin veden kertymisen takia. Muovitankki ja muoviputket lienee tärkein muutos jos vanhaa autoa ajattelee virittää etanolilla. Lisäksi polttoainejärjestelmän tulisi olla puhdas varmaan kun noin tehokkaasti näytti likaa irrottavan.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Jenkeissä on myös nuita konversiosarjoja, en tiedä miten pelaavat, mutta väittävät pelaavansa, sisältää jonkun autom omien suuttimien ja johtosarjaan kuuluvan adapterin ja boksin ja jotain muuta.. (säätävät sitten "oikein" 10-85% välillä)

Ja öljynvaihtoväleihin vaikuttaa E85 ainakin.. on semmosta tavaraa että sitä pääsee normaalin ohivuodon jne takia öljyyn ja se sit laimenee tms, jostain luin että 10tkm ois sillon sopiva vaihtoväli.. Tosin truboautoissa vaihtoväli tuskin kasvaa.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Hittojako sillä kulutuksella, paljon palaa nytkin ja paljon palaa tulevaisuudessakin ;D . Omista kokemuksista: ainakaan mopo ei tahtonu pelaa metanolilla ellei käyttäny über isoa suutinta... ts- toimii 2-tahdissakin pienin muutoksin... asiasta seinään: kiinnostais kyl saada leguaaniinkin laitteisto jolla sais käyttettyä E85:sia ja muita myrkkyjä... ;)
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Tämän mukaan E10 kävisi kaikkiin muihin Mitsuihin paitsi GDI malleihin.

http://www1.adac.de/images/E10%20Freigaben_tcm8-260791.pdf

Muillakin merkeillä näyttäisi olevan suoraan palotilaan polttoaineen syöttävät mallit kiellettyjen listalla.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

ast sanoi
Tämän mukaan E10 kävisi kaikkiin muihin Mitsuihin paitsi GDI malleihin.

http://www1.adac.de/images/E10%20Freigaben_tcm8-260791.pdf

Muillakin merkeillä näyttäisi olevan suoraan palotilaan polttoaineen syöttävät mallit kiellettyjen listalla.

Pahus. :mad:

Milläs sitten ajellaan kun tuota normi bensaa ei kysynnän vähyyden vuoksi enää saa pikkukylän mittarista?? :seina
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

ast sanoi
Tämän mukaan E10 kävisi kaikkiin muihin Mitsuihin paitsi GDI malleihin.

http://www1.adac.de/images/E10%20Freigaben_tcm8-260791.pdf

Muillakin merkeillä näyttäisi olevan suoraan palotilaan polttoaineen syöttävät mallit kiellettyjen listalla.

Saksaa osamattona, onko tuossa ADAC:n listoilla miten vanhat mukana?
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Roplaaja Rice sanoi
Pahus. :mad:

Milläs sitten ajellaan kun tuota normi bensaa ei kysynnän vähyyden vuoksi enää saa pikkukylän mittarista?? :seina

Eiköhän tuota 98:a myydä niin kauan ennenkuin suurin osa GDI mitsuista on ruostunut pois.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Wlooffy sanoi
Eiköhän tuota 98:a myydä niin kauan ennenkuin suurin osa GDI mitsuista on ruostunut pois.

Nuo GDI-mitsutko ei toimi tuolla Nesteen 98:lla? Eikös tuossa nykyisessä Nesteen kamassakin ole 5-10% tuota etanolia seassa?
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Ultimate true lähde wikipedia sanois että nesteen 98:ssa olis ollut tuota etanolia vaan syksystä 2002 syksyyn 2004. Ja sitä olis ollut max 5%. Tiedä siittä sitten etteikö nuo toimisi ihan samalla tapaa myös GDI koneissa.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

STA sanoi
Nuo GDI-mitsutko ei toimi tuolla Nesteen 98:lla? Eikös tuossa nykyisessä Nesteen kamassakin ole 5-10% tuota etanolia seassa?

Max 5% nykyisissä polttoaineissa. Toimii käytännössä kaikissa autoissa näin pienillä määrillä.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

MakeM sanoi
Vaikea saada 50l tankkiin ihan noin paljoa, yleensä joku 42-45l tulee tankkailtua.
Toinen mikä mietityttää että mitä eroa tuo vaatii öljyiltä?

Eihän tuo nyt pitäisi vaikeata olla. Itse olen tankannut Carisman 60litran tankkiin 63l parhaimmillaan. Olenkohan ajellut jo pyhällä hengellä.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2165866

en nyt tiedä onko tämä mikään kunnollinen lähde, mutta mutta.

Autoilijoille tulee ensi vuonna hämmennyksen paikka, kun perusbensiini vaihtuu. Uusi enintään 10 prosenttia etanolia sisältävä 95 E10 -laatu korvaa nykyisen 95-oktaanisen.Ongelmana on se, ettei uusi perusbensiini sovi kaikkiin autoihin.

Auto- ja öljyaloilla arvioidaan, että runsaat 70 prosenttia autokannasta nielee uuden etanolibensan mutinoitta. Etenkin vanhemmissa mutta myös eräissä uudemmissa malleissa näin ei kuitenkaan ole.

Mistähän sitä tietää että millä sitä uskaltaa ajella, mitsu nyt varmaan kulkee tolla uudella mutta mites kaikki muut? entäs pyörät?
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Raziel sanoi
Mistähän sitä tietää että millä sitä uskaltaa ajella, mitsu nyt varmaan kulkee tolla uudella mutta mites kaikki muut? entäs pyörät?

Saahan sitä ysikasia mikä on "normaalia"?
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Slider sanoi
Saahan sitä ysikasia mikä on "normaalia"?
Just mietin samaa, että mitäs ongelmia se aiheuttaa, vaikka kuinka tuota pensselinpesuvettä muutellaan.. kuhan eivät 98:ia muuttele..
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

tää kertoo näin:


E10 soveltuu kaikkiin vuoden 1999 jälkeen valmistettuihin bensiinikäyttöisiin Mitsubishi-malleihin lukuun ottamatta Pajero- ja Carisma GDI-malleja. Niitä ei enää valmisteta'



http://www.e10bensiini.fi/files/42/E10-bensiinin_soveltuvuus_henkiloautoihin.pdf
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

eli jos sattuu omistamaan auton mitä tuolla pdf tiedostossa ei mainita, niinkuin esim jonkun vessan 90 luvulta niin pitää siirtyä käyttämään 98 että romu kulkee vielä? onpa ihanaa.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Raziel sanoi
eli jos sattuu omistamaan auton mitä tuolla pdf tiedostossa ei mainita, niinkuin esim jonkun vessan 90 luvulta niin pitää siirtyä käyttämään 98 että romu kulkee vielä? onpa ihanaa.

Ja kuinka kauvan tuota normi 98 on sitten saatavilla, ja mihin hintaan.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Eiköhän sen hinta pompsahda aika raa'asti, jos toi uusi veromalli suosii tota biolitkua. Eniten tässä nyt ihmetyttää se että mitäs esim ninjaan tankataan. Tai vanhaan harraste autoon.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Eihän tässä maassa nyt tuon tason siirtymiä muutamassa kuukaudessa tehdä, joku raja sentään.

http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/teemat.asp?ao=4075&nimi=Polttoaineet+ja+moottoriteknologia&osio=pol

IMO melko hyvä ja kattava tiedote (voivatko virkamiehet tehdä sellaisiakin?). Eli 98 tulee säilymään rinnalla vielä pitkään. En usko että vanhoillekaan autoille tuosta aiheutuu ihmeemmin ongelmia vaikka käyttäisi E10, Corollaan meinasin ainakin surutta survoa tuota. GDI-koneiden jne erikoisempien moottorien kanssa lienee fiksua pysytellä 98:ssa, mutta eikös se nyt ole näiden japsien kanssa jo enemmän sääntö kuin poikkeus ;D

Mitä hintaan tulee, niin en usko sekuntiakaan että tuon uudistuksen myötä perusbensan(kaan) hinta yli kymmentä senttiä litralta halpenisi. Tapanahan Suomessa on aina ollut ottaa autoilevalta kansalta rahat pois ja viisastella, että käyttäisitte köyhät busseja.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

DaJackal sanoi
IMO melko hyvä ja kattava tiedote (voivatko virkamiehet tehdä sellaisiakin?). Eli 98 tulee säilymään rinnalla vielä pitkään. En usko että vanhoillekaan autoille tuosta aiheutuu ihmeemmin ongelmia vaikka käyttäisi E10, Corollaan meinasin ainakin surutta survoa tuota. GDI-koneiden jne erikoisempien moottorien kanssa lienee fiksua pysytellä 98:ssa, mutta eikös se nyt ole näiden japsien kanssa jo enemmän sääntö kuin poikkeus ;D

Mitä hintaan tulee, niin en usko sekuntiakaan että tuon uudistuksen myötä perusbensan(kaan) hinta yli kymmentä senttiä litralta halpenisi. Tapanahan Suomessa on aina ollut ottaa autoilevalta kansalta rahat pois ja viisastella, että käyttäisitte köyhät busseja.

niin siis 98 tulee säilymään rinnalla mutta sehän maksaa jo nyt enemmän. ja jos ei kerta mistään varmasti tiedä että tekeekö hallaa tollaselle -92 malliselle koneelle tuo uusi bensa ja oikeasti haluaa olla varma että ei itse tuhoa konetta kun kerta kunnon tietoa ei saa, niin joutuu maksaa tuosta 98:sta sitten ylimääräistä, ja saattaahan olla että nousee vielä tuo 98:n hinta kun se ei ole ympäristöystävällistä...

kyllä osataan rahastaa joo. Ei kyllä huvita ihan kokeilumielessä vaan testata tuota uutta bensaa. Ei olis oikeen varaa koneremonttia/uutta autoa ostaa sen takia. vaikka sitä kai ne päättäjät toivois et kaikki 5 vuotta vanhemmat autot häviäis vaikka mitään ne ei tee sen eteen et niiden uusien ostaminen olis helpompaa suomessa.

kyllä tommoset uudistukset pitäis tehdä niin että ei ihmisten pitäis joutuu pakolla maksamaan lisää hintaa siitä että ei halua uutta autoa ostaa. kielletään sitten reilusti vaan kaikkien yli 10 vuotta vanhojen autojen pito mutta olishan se sit reilua antaa uus auto tilalle siinä tapauksessa.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

:eek:fftopic

Todennäköisesti autonne syövät 98:lla ajaessa sen verran vähemmän, että kilometrikustannukset on samat ku 95:llä.. Kulutuksen ei tarvi tippua ku 2-3 desiä sataselle, niin ollaan jo samassa hinnassa.. ja moottorikin voi olla vähän pirteämpi.. Siksipä ei ole tullut tuolla 95:llä ajettuakaan enää moneen vuoteen..

Kuten sanoin, 95.lla voi vaikka pestä penssseleitä, oli siinä sitten etanolia seassa tai ei, itse ostan bensan bensana ja etanolin etanolina.. ;D

Onhan se toki hienoa, jos tuota bensaa voidaan valmistaa raakaöljyä säästäen, mutta kyllä se saisi olla täysin bensankorvaavaa, ennenkuin se markkinoille tulee..

Ja onkohan se nyt niin ekolookista ku väitetään.. Jos tarkastellaan koko bensan elinkaarta?? Saastuttaahan nämä säästölamputkin paljon enemmän kuin hehkulamput, johtuen valmistuksen korkeista päästöistä, mutta eihän meidän päättäjät niin pitkälle ajattele, kun kieltävät hehkulamppuja ja ovat NIIIIIIIN vihreitä..
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Mikäli on niin, etteivät GDI motit, mallista riippumatta sovellu uudelle E10 -polttoaineelle, kannattanee jonkun, vaikkapa clubin puolesta, ilmoittaa siitä sopivalle taholle. Näin säästyisivät ei clubilaiset GDI mottien omistajat mahdollisilta harmeilta.

Asiasta toiseen, onko kaikkitietävien clubilaisten joukossa ketään joka osaisi sanoa tarkalleen mikä estää E10:n käyttämisen GDI koneissa?
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Tuosta on pitanyt jo huolen trafi, motiva ja autontuojat ry.
Lista loytyy mm. uusimmasta Moottori-lehdesta.
Paniikkia asian suhteen ei ole, silla huhujen mukaan aikataulu olisi pettamassa hyvaa vauhtia ja 95E10:a loytyy harvalta asemalta 2011..

Informoinnista ja sopivuus tutkimuksista vastuussa on Autontuojat ry:n jasenet. Arvatkaa kiinnostaako niita patkaakaan mikaan viime vuosituhannen raadon sopivuudet tai mahdolliset ongelmat? Onhan heilla tarjolla naita ajoneuvoja varten oikein palvelukin http://www.autokierratys.fi/fi/
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Vanadium sanoi
Asiasta toiseen, onko kaikkitietävien clubilaisten joukossa ketään joka osaisi sanoa tarkalleen mikä estää E10:n käyttämisen GDI koneissa?
Oliskohan syynä puristuskestävyys, kun olen ymmärtänyt, että tuommosen etanolisotkun puristuskestävyys olisi heikompi kuin normibensan ja GDI:ssä kun on tyypillisesti aika kovat puristukset. Meniköhän tuo minun spekulointi sinne päinkään :)

Mutta sehän on selvä, että semmoisia joilla ei autotekniikka kiinnosta pätkääkään, niin tulee tässä polttoaineuudistuksen yhteydessä hajottamaan GDI koneita useita kappaleita, mutta sehän ei mulla kiinnosta pätkääkään. Tuleepahan nopeampaa GDI Galantista harvinaisuus :p
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Itse ainakin tankkaan E10 Evo Kutoseen kunhan sitä tulee.. Uus bensapumppu ja kartat ineen niin eiköhän se siitä.

Etanolilitkulla saa enempi tehoja.. :p
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

MitsuMi sanoi
Oliskohan syynä puristuskestävyys, kun olen ymmärtänyt, että tuommosen etanolisotkun puristuskestävyys olisi heikompi kuin normibensan ja GDI:ssä kun on tyypillisesti aika kovat puristukset. Meniköhän tuo minun spekulointi sinne päinkään :)

Mutta sehän on selvä, että semmoisia joilla ei autotekniikka kiinnosta pätkääkään, niin tulee tässä polttoaineuudistuksen yhteydessä hajottamaan GDI koneita useita kappaleita, mutta sehän ei mulla kiinnosta pätkääkään. Tuleepahan nopeampaa GDI Galantista harvinaisuus :p

Ei ole varmaankaan syynä tuo. Etanolisotkun puristuskestävyys on parempi. Tai sanotaanko, että pitäisi olla. Tiedä sit säätävätkö tuon oktaaniluvun samaksi mitä 95:ssa (kuten nimi antaa ymmärtää). RE85:lla saadaankin jo sitten tuntuvaa hyötyä paremman puristuskestävyyden myötä.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

cubeqtio sanoi
Itse ainakin tankkaan E10 Evo Kutoseen kunhan sitä tulee.. Uus bensapumppu ja kartat ineen niin eiköhän se siitä.

Etanolilitkulla saa enempi tehoja.. :p

Lainaan TM:n tekstiä " vanhimpien autojen kohdalla E10:n käyttökiellon taustalla on polttoainejärjestelmän kestävyys.. Uudempien autojen kohdalla yhden ryhmän muodostavat tehokkaat, korkeaviritteiset moottorit, joiden oktaanilukuvaatimus 98E. Niihin 95E10:n oktaaniluku ei yksinkertaisesti riitä."
" Alkoholissa on n.40% bensiiniä vähemmän energiaa kiloa kohden"

Joten minä en ainakaan tuota evooni laita. :)
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Heppara sanoi
Joten minä en ainakaan tuota evooni laita. :)

Kyse on niistä säädöistä. Säätämättömänä ihan yhtä tyhmää ajaa tuolla, kuin ajaisi 95:lla, jos on 98:lle mapattu.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Ensi vuonna GDI:n omistajille siis halvalla varaosia autopurkaamoilta? ;D

Ei vaan, eihän ne koneet nyt heti käsiin räjähdä. Ei vaan auto toimi toivotulla tavalla. 10% etanolia on kuitenkin niin pieni määrä vielä, että tuskin sillä hyväkuntoista GDI-konetta(kaan) hajotetaan ainakaan saman tien. Ja eiköhän auto kertone käyttäytymiselläänkin aika selkeästi, että onko tankkiin lorotettu aine mieluista.

Haistan tässä uudistuskohussa vahvasti sen paljon puhutun härkäsen. Aika näyttää, olinko oikeassa vai tuleeko vuoden parin päästä romuttamoille kulta-ajat.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Kuten sanottu, suurin haitta muodostuu varmaan polttoainelinjoille yms. Tuskin itse moottori kovinkaan suuttuu ainakaan lyhyemmällä aikavälillä.
Uskoisin että poistavat bensiinistä muita lisäaineita, jolloin puristuskestävyys pysyy samalla tasolla. Eli hyödyksi jää se että litralla pääsee vähän lyhyemmän matkan.
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Heppara sanoi
Lainaan TM:n tekstiä " vanhimpien autojen kohdalla E10:n käyttökiellon taustalla on polttoainejärjestelmän kestävyys.. Uudempien autojen kohdalla yhden ryhmän muodostavat tehokkaat, korkeaviritteiset moottorit, joiden oktaanilukuvaatimus 98E. Niihin 95E10:n oktaaniluku ei yksinkertaisesti riitä."
" Alkoholissa on n.40% bensiiniä vähemmän energiaa kiloa kohden"

Joten minä en ainakaan tuota evooni laita. :)

Niin, jos on rautaset linjat niin ne ruostuu.. Jos kupariset niin ei hätää.. Mielestäni viimeksi katsoneena evossa on kyllä kuparia. :) Ainahan ne voi vaihtaa letkuihin!

Siksi juuri uutta pumppua.. Tai kaksi. Kerääjätankille ja siitä eteenpäin toinen. Sitten suuttimet 750cc niin johan menee. Paineet kattoon ja vakiokanget lohkosta ulos. :driver
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

MakeM sanoi
Eli hyödyksi jää se että litralla pääsee vähän lyhyemmän matkan.

Eli suoraan sanottuna, tuosta uudistuksesta ei ole mitään muuta hyötyä kuin että Neste oil saa rahukkia enemmän
 
Vs: E10 Bensiini ja muut vastaavat etanolisotkut

Niinno noniin, tuskin tuo niillekkään sen halvempaa on. Mukamas nyt vaan vähennetään hiilidioksidipäästöjä ihan naurettavalla tasolla. Saa nähdä välittävätkö edes siitä mistä sekin etanoli syntyy.

Cube: edelleenkään ei enempää tehoa irtoa kun 95E10 on 95-oktaanista, jolloin puristuskestävyys on sama kuin 95-oktaanisella bensiinillä. Eli saat 4% vähemmän energiaa per litra. Tietysti vähän matalampi AFR jolloin polttoainetta voi ruiskuttaa enemmän.

E85:lla oktaaniluku on huomattavasti korkeampi, olikohan <110 RON, jolloin voi ennakkoa ja ahtoja lisätä ja saada enemmän tehoa huolimatta etanolin matalammasta energiasisällöstä. Ahdetuissa autoissa kovin järkevääkin tuon E85:n käyttö, tosin evoon en 200km toimintasädettä haluaisi. Tietysti puristuksetkin voisi pitää korkeampana jos jo moottorin suunnitteluvaiheessa meinaisi.
 
Takaisin
Ylös Bottom