E33:n outo käyntihäiriö

mystinengalant

Mennyt mies
Liittynyt
14 Kesäkuu 2004
Sijainti
Uusimaa
Tällainen ongelma olisi:

Kierroksia laskettaessa ryhtyy nykimään oikein voimallisesti ja erittäin hankala ajaa pienillä kierroksilla esim. kakkosella kun nykii. Jos tarjoaa moottorijarrun lisäksi jarrupoljinta niin hidastuu siistiisti eli vatkaaminen loppuu ja pysyy silti hyvin käynnissä. Veto on ehkä hieman ohutta alhaalla muutenkin.
Moottori ei edes pyri sammumaan ajossa vaan kierrosluku laskee tasaisesti kaasua höllättäessä, mutta aina kun päästää vähänkin kaasua niin nykäisee ja joskus nykii vähän ihan tasakaasullakin.Muutkin autot saattavat hiukan "nykäistä" mutta tämä nykiminen on varsin ikävää, koska se on vahvaa "nytkyttämistä" ja tulee melkein paha olo välillä.
vika ei tuntuisi vältämättä olevan koneesta lähtöisin ja on siis pahempi pienillä kierroksilla jotkut ovat veikkailleet että olisi vetoakseleissa tai koneen kiinnityksessä vikaa. Ainakin auto tärähtää aina käynnistettäessä ja kun kierrokset nousevat tarpeeksi ylös alkaa kojelauta täristä.
ECU välittää ajoittain lambda-anturin virhesignaalia, mutta sen saa sammutettua hieman urheilullisemmalla kiihdytyksellä. Tyhjäkäynti on hieman aaltoileva. Käy lämpimänä ehkä alhaisimmillaan 650rpm ja silloin koko auto tärisee. Mutta kuten jo sanoin ei sammu. Ryypyn ollessa päällä käyttäytyy ehkä hieman siistimmin.

Missä siis vika?
 
Koneen kiinnitykset kannattaa tarkastaa.
Lambda kannattaa vaihtaa ajoissa. Mulla ainakin tyhjäkäynti tasoittui sekä kulutuskin tippui, kun vaihdoin Boschin lambdan mitsuun.
Tuo tärinä kierroksilla vois olla lähtöisin tasapainoakselista. Onko hihnat vaihdettu koska? Ehjä tasapainoakselin hihna? Ajoitukset paikallaan?
 
Koneen kiinnityksistä: miten niitä voi tarkastaa? Jotkut puslathan siellä on ja esimerkiksi edessä oleva kiinnitys on aika pahasti ruostunut.
Hihnahomma on siitä paska juttu, että se on täysi mysteeri. Hihnat on täydytty joskus vaihtaa, sillä on onhan koneella ajettu 280tkm. Nehän minun pitäisi vaihtaa ja luultavasti listalle tulee myös venttiilinnostajien remontointi. Tuo tasapainoakselin hihna voisi kuullostaa ihan järkeenkäyvältä, mutta auton ongelmat ovat siis auton vetäessä pahimmillaan.
Ajoituksista on paha sanoa kun en omista mitään mittaustyökaluja, (jotkuhan kehuvat osaavansa korvakuulolta säätää ajoituksen, täytyisi varmaan opetella ;D).
Siis tärinäjuttuhan on semmoinen, että jos veto on päällä kolmosella alle 1500rpm tai kakkosella niin tuntuu tärinää. Vai meneekö vedätyksen piikkiin? Käynnistettäessä tärähtää yleensä kuitenkin. Alhainen tyhjäkäyntitärinähän on jo eri juttu, sen tekevät kaikki autot jos tyhjäkäynti on alhaalla.
Sanotko paljonko uusi hyvä lambda maksaa? Ja onhan tästäkin paljon puhuttu, mutta minkä verran se hihnojen + rullien vaihto maksoikaan?
Yleisesti täytyy sanoa että päästöistä oli viime katsastuksessa menty varsin hyvin läpi vaikka galantti hieman pölläyttää vaaleata savua käynnistyksessä. En tiedä. Mystinen autohan se on.
Tai sanotaan että mystinen yksilö. :)
 
Ajoituksella tarkoitin tasapainoakselia, joka on saattanut mennä edellisessä hihnanvaihdossa persiilleen.
Onko polttoainesuodatinta vaihdettu? Entä ilmanputsari?
Toi tärinä saattaa johtua monestaki eri paikasta, eli vetonivelet kuluneet (sisäpuolinen saattaa täristää jos on p*skana), renkaat epätasapainossa jne. Vedättäes alle 1500 rundia voi olla täristyksen syy voiman puuté alhaisilla kierroksilla. Mitsuhan herää henkiin vasta +3000rpm. ;D
Paukkuuko nivelet ajettaessa renkaat täysin käännettynä ympyrää?
Moottorin kumityynyt voi olla hapertunu aiheuttaen moottorin suuremman heilumisen.
Mulla maksoi hihnojen vaihto 185€ pari vuotta sitten, hihnat+kiristinrullat 105€ ja työt 80€. :p
Boschin lambda Motonetistä maksoi 76,90€, tarvike olis maksanu 35€.
Nostimet maksaa motonetis 11,80€/kpl. Itellä olis ostettuna mutta en vielä oo ehtiny vaihtaa.
 
Kiitos vastauksista :D
Kaasuläppäkoteloon olen vilkaissut ja tietämätön kun olin pyyhin sitä vähän reunoilta (talous)paperilla. Aika musta oli muttei vaikuttanut mitään. Millaisella aineella se tulisi puhdistaa, jotain alkoholia vai?
Ilmanpuhdistin vaikuttaa aika hyvältä, polttoaineen suodattimen voisikin vaihtaa, on ollut suunnitelmissa.
Täytyy varmaan tutkia myös sytytysjohtimet, jotka vaikuttaisivat alkuperäisiltä. :eek:
En viittisi ihan kaikkea vaihtaa kun rupee sitten harmittamaan kun on vaihtanut satasella osia ja mitsu harrastaa "hauskaa liikehdintäänsä".
Ei mun mielestä pauku nivelet kääntäessä täysillä ja korjaamolla katsottiin että nivelet ovat kunnossa. Renkaat ovat uudet, melkein hienot ja tasapainotetut.
Vetonivelet voisi olla päin helvettiä, koska ei mikään muu auto (vanhakaan) rupee heti tärisemään kun mennään kolmosella alle neljääkymppiä.
Galantin koneesta sanottiin vuonna 88 TM:ssä: "Jouheaa voimaa, ei väkevää, vääntöä tulee alhaalta, ei aivan joutokäynniltä, kone parhaimmillaan yli 2000rpm" Kyllä tuon kaksilitraisen pitäisi sen verran jaksaa kun 1.6 Gallukaan (samanikäinen) ei mitään vittuile. :mad:
Se on kiva kuulla että hihnoitus ei maksa ton enempää. Täytyis vaan löytää jostain sopiva korjaamo, joka tekee työn kunnolla, eikä hituroi(eli maksuta liiasta ajasta).
Lambdan vaihto kuullosti aika miellyttävältä puuhalta, mutta kai se menee kun vääntää tarpeeksi. ;D

Rupesi vaan pohdittamaan: ???Autoon vaihdettiin liikkessä n. kolme viikkoa sitten taakse jarruihin levyt ja palat. Väittivät ettei ota enää kiinni mutta välillä tuntuu siltä, että takajarrut laahaa. Ainakin palaat näyttäis olevan miltei kiinni levossa. Onko gallun takapalat yleensä niin lähellä? Kerran oli nimittäin toinen taka alumiinivanne hieman liian lämmin. Täytyy vaan toivoa ettei mene satula uusiksi kun ei kuulemma ole enää säätövaraa.
 
Takajarrusatulat voi olla ihan jumissa, jos ei ole liukutappeja irroteltu ja herkistelty/voideltu/puhdistettu ruosteesta. Itellä jouduttiin kaasupillillä lämmittämään, että saatiin irti.
Ton hihnanvaihdon suoritti mulle tuttu korjaaja, joten työn hinta on vähän alakanttiin, kuitenkin kaikilla lakisääteisillä lisillä.
Tulpanjohdot kannattaa kyllä vaihtaa, ei niin hirveä summa ole varmasta kipinöinnistä.
Bensansuodatin oli mulla tosi tiukassa, kädet ruvella sain banjoliittimen auki. Suodattimesta tuli ruskeaa bensaa, joten vaihto oli kyllä ajankohtainen, alkuperäinen kun oli.
 
Takaisin
Ylös Bottom