EA5 Galantin eri jarrujen vaikutus peräkärryn maximipainoon.

Mightylizard

Grandis 2,4 invite -04
Liittynyt
13 Huhtikuu 2005
Sijainti
Kärkölä
Aina sillointällöin käynyt mielessä että onko noilla suuremmilla jarruilla luvallista vetää raskaampaa jarrutonta kärryä. On jotenkin outoa kun ei saa tuolla vetää paljoa enempää jarrutonta kuin vanhalla lancerillakaan. Tuossa autossa on nytten ne pienet 255mm levyt ja pienet palat. Jos autoon muutoskatsastaisi nuo 270mm jarrut nousisiko tuo jarruttoman kärryn maksimipaino tuosta noin 550kg:sta.
Ihmetyttä tuo mitsun pieni vetokyky kun monella samanpainoisella eurooppalaisella autolla saa monesti vetää sen 700kg jarrutonta. Ja kuitenkin auto pysähtyy vielä tehokkaasti 800kg:n jarruttoman kärryn kanssa mutta poliiseilla olisi varmaan tuohon jotain sanottavana.
 
Vs: EA5 Galantin eri jarrujen vaikutus peräkärryn maximipainoon.

itsellä vahva epäilys että tässä valtiossa tuo muutos ei anna lupaa vetää painavampaa kärryä.
 
Vs: EA5 Galantin eri jarrujen vaikutus peräkärryn maximipainoon.

Itsekkin olen ihmetelly noita Mitsujen jarruttoman perävaunun massoja. Vm-82 takaveto Lancerissa sai olla jarruttoman kärryn massa 470kg ja auto ei painanut kuin 970 kg. Sitte laitoin vm-95 Lancerin, jonka omamassa oli 1100 kg, mutta yllätys yllätys sillä ei saanut vetää kuin vain 400 kg painoista jarrutonta kärryä, vaikka jarrut oli aivan toiselta planeetalta kuin vanhassa lancussa ja auto oli muutenkin vetäjänä aivan toisella tasolla, joten kyllä vanhalla Lancerilla ennemmin tulee se tilanne vastaan, että kärry vie autoa. Ja tosiaankin EA Galantissa jarruton kuorma saa olla vain 550 kg, vaikka auton omamassa on 1400 kg eli vain 80 kg enemmän kuin yli 400 kg kevyemmässä takaveto Lancerissa. Mistähän arpajaisista noita auton vetomassoja arvotaan ::). Tuon takia olen itse päätynyt jarrulliseen kärryyn, jotta voi laillisesti kuljettaa muutakin kuin pelkkiä terveisiä. Niin ja EA Galantissa jarrullisessa kärryssä on vielä semmoinen hauska yksityiskohta. Käsikirja sanoo, että autolla saa vetää 1600kg painoista jarrullista kärryä, jos ei matkalla ole yli 10% mäkiä. Jos on yli 10% mäkiä, niin saa vetää rekisteriotteen ilmoittamaa 1400kg jarrullista kärryä. Mitenkähän virkavalta suhtautuu jos kaivaa käsikirjan esiin, kun vetää 1500 kg jarrullista massaa länsirannikolla, mistä ei varmasti löydy yli 10% mäkiä :)
 
Takaisin
Ylös Bottom