Eclipse (2g) ei käynnisty

Dom

Eclipse GST 99
Liittynyt
7 Heinäkuu 2007
Tosi kivaa :seina

Intistä lomalle tullessa, noin 1km kotoa, Ecliipsen (2g edm n/a) moottori (4g63) sammui ajosta. Startti pyörittää normaalisti, mutta ei käynnisty (ei edes lupaa).

Kipinä puuttuu kokonaan eivätkä tulpatkaan haise bensalle starttauksen jälkeen.

Vikakoodikin sitten löytyi, Crankshaft position sensor. Onkohan tuo nyt sitten rikki vai vika jossakin muualla ?

Olisiko kenelläkään hyviä ehdotuksia ?


ps. pitäis päästä taas sunnuntaina inttiin takasin.
 
Vs: Eclipse (2g) ei käynnisty

Tarkasta se k.aks.asento tunnistimen johtoliitos/ liitokset ensimmäiseksi.
 
Vs: Eclipse (2g) ei käynnisty

Liitokset tuntuisivat olevan kunnossa. Jakopään yläsuojan poistin ja hihnakin näyttäisi olevan kunnossa (en katsonut olivatko kohdistusmerkit kohdallaan).

Kellään ylimääräistä asennontunnistinta Tampereen seudulla ?
 
Vs: Eclipse (2g) ei käynnisty

No nyt on oskilloskooppia käytetty ja homma senkun mutkistuu, olisi ollut helpompaa jos pulssia ei olisi tullut lainkaan. Pulssijono näyttää tulevan, mutta onko se oikeanlainen. Joka toinen pulssi on keskenään saman kestoinen (saman levyinen) . Aiemmasta mittauskerrasta muistelen, että pulssit olisivat olleet kaikki samanlaisia kestoltaan ja muodoltaan.
 
Vs: Eclipse (2g) ei käynnisty

Nyt on tainnut mennä hieman käsitteet sekaisin. :seina

Vikakoodi oli kampiakselin asennontunnistimesta kun se mitä mittasin oli nokka-akselin asennontunnistin (venttilikopan päässä) ja nämä anturit ovat varmaankin eri paikoissa, joskin taitavat olla samanlaiset. Missähän sijaitsee ?

Siitä nokka-akselin anturista pitääkin tulla kaksi eri levyistä pulssia. :)
 
Vs: Eclipse (2g) ei käynnisty

Dom sanoi
Nyt on tainnut mennä hieman käsitteet sekaisin. :seina

Vikakoodi oli kampiakselin asennontunnistimesta kun se mitä mittasin oli nokka-akselin asennontunnistin (venttilikopan päässä) ja nämä anturit ovat varmaankin eri paikoissa, joskin taitavat olla samanlaiset. Missähän sijaitsee ?

Siitä nokka-akselin anturista pitääkin tulla kaksi eri levyistä pulssia. :)

Joku aikoinaan minulle neuvoi että nuo anturit ovat jotakuinkin samassa paketissa/lähekkäin(ainakin 4g63 soch 16v), eli johdot menisivät samasta aukosta..joku korjatkoon jos väärin meni.
 
Vs: Eclipse (2g) ei käynnisty

Vanhemmissa 2g (4g63) autoissa anturit ovat kuulemma erillään (jakopään kotelon sisällä tai moottorin kyljessä tulipellin puolella, öljynputsarin vieressä) ja uudemmissa taas molemmat siellä vettiilikopan päässä.

Olisikohan kyseinen kampiakselin asennontunnistin kuitenkin tässä versiossa jakopään suojakoteloiden sisäpuolella. Suojakotelon päädyn läpi tulee kaapeli jonka päässä on kolminapainen liitin. Liitin on kovasti saman näköinen kuin ebayssä myynnissä olevissa tunnistimissa.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/95-MITSUBISHI-ECLIPSE-GST-Crankshaft-Position-
Sensor_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1638Q2em118Q2el1247QQcategoryZ33616QQihZ009QQitemZ190235124336QQrdZ1QQsspagenameZWD1V

Mittasin oskilloskoopilla ja tuloksena oli n. 10 voltin tasajännite (ei siis pulssia).


Jos tämä anturi siis on kampiakselin asennontunnistin, niin se mitä ilmeisimmin on rikki.
 
Vs: Eclipse (2g) ei käynnisty

eiköhän me anturit ole siinä samassa paketissa nokka akselin päässä
en ole ikinä kuulut että vois olla eripaikassa anturit...

oletko katsonut pääsulakkeet että ovat kunnossa?

ja että tuleeko virta pa-pumpun tarkistusliittimelle?

ellei tule niin pääsulake on aika varmasti rikki...
 
Vs: Eclipse (2g) ei käynnisty

Evo 4-9 7-pulttisissa koneissa kampiakselin anturi on jakopäässä kampiakselin hihnapyörän vieressä. Se on kutakuinkin saman näköinen kuin tuossa ebay kuvassa. Tunnistimen vaihto edellyttää ainakin koppien purkamista. Lisäksi nokka-akselin päässä on erillinen tunnistin joka antaa lisätietoa eculle.

En tunne noita Eclipsejä tai vanhempia Evojakaan mutta hämärästi kuvittelisin että 2 gen autoissa olisi suunnilleen samanlainen perusmoottori eli voi siellä olla tuollainen erillinen kampiakselin tunnistin.

Evoissa tunnistimen yleinen rikkoontumissyy on huomattava kampiakselin päittäisvälys eli crankwalk.
 
Vs: Eclipse (2g) ei käynnisty

Poikkesin äsken Vemixillä ja runkonumeron mukaan kyselin tuota anturiasiaa. Kampiakselille on todellakin oma anturinsa ja se sijaitsee siellä jakopään kopan sisällä (hinta 125 euroa). Täytyypä purkaa nuo suojakotelot (alin näyttää olevan aika ahtaassa paikassa) ja hieman tutkia asiaa.
 
Vs: Eclipse (2g) ei käynnisty

Jakopään yläosan suojus on helppo irroittaa, mutta entäs se seuraava ? Yksi pultti (muovisessa syvennyksessä) menee nokka-akseleiden hihnapyrien alapuolelle/väliin ja suoraan moottorin kannatuskorvakkeen taakse, onko joku irroittanut ja miten ? Moottorin kannatinkorvake irtikö ?
 
Vs: Eclipse (2g) ei käynnisty

Auto on nyt sitten tohtorilla.

Crankwalkkia ei onneksi ole. :)

Halvalla tuosta ei kuitenkaan selviä. Tasapainoakselin remmi oli mennyt poikki ja rikkonut tuon kampiakseli asentotunnistimen. Onneksi nuo roippeet eivät ajautuneet jakopään hihnan väliin, olisi remppa hieman saattanut lisääntyä.

Tuon remmin ei olisi vielä noilla kilometreillä pitänyt rikkoutua. Huonoa tuuriako?Vai eikö Saksassa vaihdettukaan kaikkia jakopään osia ?

Autolla on ajettu jakopään remontin jälkeen n. 55 000km, joten remonttia ei ihan vielä olisi tarvinnut tehdä, mutta täytyy hoitaa sekin nyt samalla kuntoon kun jakopää on purettuna.
 
Vs: Eclipse (2g) ei käynnisty

oma mielipide,tuontivehkeistä ei koskaan voi olla varma kilsoista/huolloista.enkä luota kotimaassakaan tehtyihin huoltoihin(tosin ostelen vanhempia 91-95 vehkeitä) niin ekaksi otan nokkaremminkotelon auki ja kattelen hihnan kuntoa ;)ja sit sen jälkeen joko ajelen kauan luottaen huoltokirjaan tai sitten en.tapauskohtaista kaikki.
 
Vs: Eclipse (2g) ei käynnisty

Juu, saamaa mieltä.

Jakopään hihna on hyväkuntoisen näköinen ja selvästikin vaihdettu. Tasapainoakselin hihnaa ei pääse näkemään (kahden alimmaisen suojakotelon irroittaminen on liian työlästä).

Auto on huollettu Saksassa kahdessa eri Mitsubishi liikkeessä ja historiikki on tarkastettu (siten kun sen tarkastaa voi) ;)
 
Vs: Eclipse (2g) ei käynnisty

Saksalainen vaihtaa vaan nokkahihnan ja säästää (nim. kokemusta on kun hyrd.kiristimestä löytyi vuosiluku joka oli sama kuin auton ikä :seina )
Onneks ei jako hypännyt vaan piti ääntä erään startin aikana kun 3000gt:n käynnistin, hihnan ollessa löysällä.
 
Takaisin
Ylös Bottom