Eclipse 2g gst automaatti rykii liikkeelle lähtiessä/veto häviää

Dom

Eclipse GST 99
Liittynyt
7 Heinäkuu 2007
HUOM! Alkuperäistä otsikkoa muokattu

Eclipse 2g gst alkoi pitää kierrosten mukana nousevaa resonoivaa sirinää.
Normaalissa kaupunkiajossa ääni voimistui hiljaisesta kovemmaksi muutaman kilometrin aikana. Vaihteisto kuitenkin toimi täysin normaalisti. Vikaa etsiessä pukeilla paikansin äänen automaattilaatikkoon (F4A33). Testiajolla 200 metrin jälkeen auto alkoi epäröidä kevyessä kiihdytyksessä ja lopulta veto katosi kokonaan pyöriltä. Työntämällä auto takaisin pihaa kohti ja pahimman mäen pääsin 2 ja L vaihteilla tuurilla ylös.

Pihassa testatessa veto on pyörillä täysin satunnaisesti ja mikä tahansa vaihde päällä autoa pystyy vetämään/työntämään vapaasti, paitsi silloin kun veto hetkellisesti palaa pyörille. Pienen hetken voi toimia täysin normaalisti kunnes veto häviää taas. :p Nesteet on vaihdettu 15tkm sitten ja ovat edelleen uuden näköiset, pinta OK.

Eikös oireet nyt viittaa turbiinin/momentinmuuntimen porsimiseen? ::)

Kuten Skydiverilla, http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=17465.msg270046#msg270046, mitään vikavaloja ei syttynyt.

Tässäkin http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=48162.0 mennyt vähän vastaavasti, mutta mun tapauksesta poiketen vaihteisto ei pelaa ollenkaan.
 
Vs: Eclipse 2g gst automaatti veto häviää

Edes veikkauksia ::)
 
Vs: Eclipse 2g gst automaatti veto häviää

Solenoidivika tai turbiini.. Eipä tuohon muuta oikein keksi..
 
Vs: Eclipse 2g gst automaatti veto häviää vaihteistoöljyjen lämmetessä

Auto kuljetettu Tampereelle odottelemaan myöhempää korjaamista.

Trailerille meni ajamalla. Kylmillä öljyillä vaihteisto toimii täysin normaalisti ja öljyjen lämmetessä vaatii liikkuakseen enemmän kaasua ja alkaa resonoida/ujeltaa. Lopulta ei liiku mihinkään millään vaihteella vaan on "neutraalilla".

Öljynpaineisiin liittyy selkeästi, mutta missä vika: turbiini, pumppu vai joku muu? ::)
 
Vs: Eclipse 2g gst automaatti veto häviää vaihteistoöljyjen lämmetessä

planeetta pyörästö myös mahdollinen vikakohde.omassa gallussa aikanaan oli kyseinen vika ja oireet pikkasen saman tapaiset. tuurilla pääsin kotio ostaes,välillä löi ikään kuin vapaalle kesken kaiken.. turbiini kun porsii ni se on sit paikallaan lopullisesti,ei liiku ollenkaan yhtään.
 
Vs: Eclipse 2g gst automaatti veto häviää vaihteistoöljyjen lämmetessä

sevinny mitään ::)
 
Vs: Eclipse 2g gst automaatti veto häviää vaihteistoöljyjen lämmetessä

Vaihteiston tutkiminen ei tällä hetkellä onnistu, mutta;

Jenkkilän dsm-foorumeita selatessa tuli sama diagnoosi vastaan: Öljyjen lämpö ei vaikuta momentinmuuntimen toimintaan, joten se on pois suljettu hyvin todennäköisesti.

Kaksi järkevän kuuloista ammattilaisen vastausta löytyi dsmtalkin puolelta
http://www.dsmtalk.com/forums/archive/index.php/t-81530.html

"its sounds like the pump went on you and caused the clutches to burn up. We do have a pts kit with all of the internal upgraded parts that are needed to fix the problem and it will deliver more power to the wheels."

Nesteet olivat kuitenki kirkkaan punaiset eivätkä haisseet palaneelta. Kytkinlevyjen palaminen pitäisi kai näkyä nesteissä? ::)

"This condition seems to me as if it is the result of a transmission that is generating large amounts of debris and clogging up the filter. This is why it will move when it is cold, when the car gets shut off the debris falls out of the filter and the car can temporarily move. As soon as the debris gets picked back up the filter will clog again and will inhibit the transmission's pump from generating the necessary hydraulic pressure to apply the clutches. Is this complaint accompanied by a whining noise? You may want to remove the pan and see what type and amount of material is present."

Tämä sopii oireisiin paremmin :)
 
Vs: Eclipse 2g gst automaatti veto häviää vaihteistoöljyjen lämmetessä

Eikös noista tomaateista pääse aina jostain letkusta tai tulpasta mittaamaan sen paineen? Aika helpolla pystyisi rajaamaan vikaa sinne pumppu/suodatin puolelle, jos todettaisiin mittaamalla paineet mataliksi...
 
Vs: Eclipse 2g gst automaatti veto häviää vaihteistoöljyjen lämmetessä

Laatikosta todellakin saa paineet mitattua, 7 eri mittauspistettä löytyy. Tulpattu adapterin paikka painemittaria varten. Mitsubishin huoltamoversion service manual (tuollainenkin tuli joskus hommattua) kertoo sitten missä vika. Paineita en viitsinyt alkaa mittaamaan, tuntui vika viittaavan suodattimen tai öljypumpun suuntaan. Siispä suodatin+tiiviste-kittiä tilaamaan RockAutosta (siis tämä pari viikkoa sitten).
 
Vs: Eclipse 2g gst automaatti veto häviää vaihteistoöljyjen lämmetessä

Päällisin puolin hyväkuntoista RockAuton pakettia avatessani, sisältä paljastui suodatinkitin laatikko, joka oli jo parhaat aikansa nähnyt, näytti kuin olisi pariin otteeseen rekka ajanut yli. Öljypohjan tiiviste oli myös katkennut ja suodattimen metalliosat ruosteessa. :mad:

Reklamaatiosivu ei antanut vaihtoehtoa uuden suodattimen toimittamiselle, hyvittivät kylläkin kitin hinnan tililleni. Onneksi kaukonäköisesti tilasin yhden ylimääräisen suodatinkitin.
 

Liitetiedostot

  • filtteri2.jpg
    filtteri2.jpg
    157.4 KB · Lukukerrat 491
  • filtteri.jpg
    filtteri.jpg
    205.2 KB · Lukukerrat 510
Vs: Eclipse 2g gst automaatti veto häviää vaihteistoöljyjen lämmetessä

Laatikon öljypohja irroitettuna, ei tuo suodatin nyt kovin pahalta näytä. Kyllähän tuo likaiselta näyttää, mutta irtonaista likaa suodattimen pinnalla ei juurikaan ole. Kovettuneen oloinen, tiedä sitten paljonko likaa sisällä, onko kuinka tukossa. Aukot öljynvirtaukselle aikas pienet.
 

Liitetiedostot

  • IMG_4038_2.jpg
    IMG_4038_2.jpg
    209.5 KB · Lukukerrat 475
  • IMG_4040_2.jpg
    IMG_4040_2.jpg
    177.8 KB · Lukukerrat 462
  • IMG_4046_2.jpg
    IMG_4046_2.jpg
    160 KB · Lukukerrat 483
Vs: Eclipse 2g gst automaatti veto häviää vaihteistoöljyjen lämmetessä

Öljypohjaan ei ole paljoakaan kertynyt likaa, magneetteihin jonkin verran. Metallinpalasia ei magneeteissa onneksi ole. :)

Aika siistin näköinen kaikenkaikkiaan.
 

Liitetiedostot

  • IMG_4031_2.jpg
    IMG_4031_2.jpg
    176.2 KB · Lukukerrat 452
  • IMG_4032_2.jpg
    IMG_4032_2.jpg
    141.2 KB · Lukukerrat 467
  • IMG_4034_2.jpg
    IMG_4034_2.jpg
    143.9 KB · Lukukerrat 459
  • IMG_4043_2.jpg
    IMG_4043_2.jpg
    205.7 KB · Lukukerrat 478
Vs: Eclipse 2g gst automaatti veto häviää vaihteistoöljyjen lämmetessä

Uusi suodatin asennettu ja öljypohja taas paikallaan.

Uudet öljyt laatikkoon ja pinnan korkeuden mittaus, oikeaoppisesti ohjeiden mukaan. Aika paljon tuntuu menevän öljyä ennenkuin pinnantaso oikea.

Koneen käynnistys. Sirittävä ääni on häipynyt ja laatikko tuntuu toimivan taas normaalisti. Muutaman kilometrin testiajo ja vaihteisto tuntuu pelaavan paremmin kuin ennen ongelmien alkamista. Vaikka eipä tuo huonosti pelannut kyllä aiemminkaan. :)

Aika vaikea oli uskoa, että ongelma ratkeaisi tuolla suodattimen vaihtamisella. Outoa ettei muilla Suomessa asustavilla automaatti Eclipsen omistajilla ole ollut samankaltaisia ongelmia. ???
 
Vs: Eclipse 2g gst automaatti veto häviää vaihteistoöljyjen lämmetessä

Paremmannäköiset oli ainakin nuo magneetit sinulla kun coltin laatikossa. :)

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=37171.msg299050#msg299050

Siinä tosin oli tuo suodatin huomattavasti avoimempi mikä oli paikallaan, tosin tilalle meni tuollainen samanlainen suljetumpi kun sinullakin. :)

Tossa topicissa vähän muutakin lukemista, coltistahan oli nuo pakat palaneet / kuluneet..
 
Vs: Eclipse 2g gst automaatti veto häviää vaihteistoöljyjen lämmetessä

Slider sanoi
Paremmannäköiset oli ainakin nuo magneetit sinulla kun coltin laatikossa. :)

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=37171.msg299050#msg299050

Kieltämättä vähän surullisemman näköiset oli sulla ;D
 
Vs: Eclipse 2g gst automaatti veto häviää hetken käynnin jälkeen (RATKAISTU)

Muokkasin vielä otsikkoa kuvaamaan ongelmaa paremmin.

Onneksi on foorumit apuna etsiessä ratkaisua ongelmiin. Taas löytyi edullinen ratkaisu :)
 
Vs: Eclipse 2g gst automaatti rykii liikkeelle lähtiessä/veto häviää

Ja taas jatkuu...

Tähän asti vaihteisto pelasi loistavasti suodattimen ja öljyjen vaihdon jälkeen.

Nyt liikkeelle lähtiessä rykii, täristää, nykii ja kaasua lisätessä luistaa tai tuurilla jatkaa vetämistä. Mäkilähdössä korostuu kun kuormaa on enemmän. Liikkeelle pääsyn jälkeen toimii toistaiseksi normaalisti ja vetoja tuntuu löytyvän.

Resonoivaa ääntä ei tällä kertaa ilmene ja veikkaan sen liittyneen tukkoisen suodattimen aiheuttamaan pumpun kavitoimiseen. Pientä ulinaa taisi kuulua nyt, mutta saattoi liittyä vain LOW-vaihteella testaamiseen.

Sliderin ketjussakin esiintynyt näille tyypillinen ylivaihteen kytkinpakan luistaminen ei ilmeisesti nyt voi olla ongelman aiheuttaja??
Haut jenkkifoorumeilta ei ole vielä tuottaneet tulosta.

Veikkauksia ? ::)
 
Vs: Eclipse 2g gst automaatti rykii liikkeelle lähtiessä/veto häviää

Onhan sulla nyt vielä riittävästi öljyä siellä? Toi on kyllä edelleenkin täysi mysteeri miten se öljyn määrä oikeaoppisesti piti tarkastaa.
 
Vs: Eclipse 2g gst automaatti rykii liikkeelle lähtiessä/veto häviää

Slider sanoi
Onhan sulla nyt vielä riittävästi öljyä siellä? Toi on kyllä edelleenkin täysi mysteeri miten se öljyn määrä oikeaoppisesti piti tarkastaa.

Siinä tikussa pitäisi olla kaksi eri aluetta, kylmälle ja kuumalle vaihteistolle. Auto käynnissä kaikki alueet läpi pitäen kutakin noin 2sekuntia päällä, tämän jälkeen jätetään vaihde N-asentoon ja sitten tikusta katsomaan. Varmimman tuloksen saa kun ajaa ensin kohtalaisen lenkin jotta vaihteisto on varmasti kunnolla lämmin ja sitten sen HOT-alueen mukaan tikusta yrittää saada jotain selvää.. :peukku

Joissain vaihteistoissa ei toki oo kun vaan yksi alue, mutta sitten pitäs siinä tikussa lukea että missä lämpötilassa määrä tulee tarkistaa..
 
Vs: Eclipse 2g gst automaatti rykii liikkeelle lähtiessä/veto häviää

On riittävästi ja oikeaa öljyä (Mitsubishin ATF SP3). Jopa hieman yli HOT-alueen ylärajan.

Kylmänä mittaus tai auto sammutettuna mittaus ei tosiaan tuota mitää järkevää tulosta. Sammutettuna pinta heittämällä yli tikun.

Oikeaoppinen mittaus menee juuri kuten Mikki sanoi. Auto lämpinä, vaihteet käytynä läpi ja käynnissä neutraalilla, luetaan vain HOT-aluetta. Lisäyksenä: Vaatii usein 5-10 mittausta jotta selviää todellinen pinta.

Ja taas tältä päivältä jatkoa ongelmiin:

Akku ei jostain syystä aamulla jaksanut pyörittää käyntiin. Toki kylmä ilma eikä lämmityksessä kun tuli vain tarve siirtää sivummalle.
Lopulta auto käyntiin kaapeleilla ja eihän se mihinkään liikkunut enää. D kytkettynä täysin neutraalilla taas. Päinvastoin kuin kuukausia taaksepäin tällä kertaa alkoi ottaa veto päälle hieman kun vähän lämpeni. Luistaa todella pahasti eikä mitää sivuääniä vieläkään.

Äkkiseltään tulee mieleen, että suodatin olisi taas tukossa. Jossain on joskus näkynyt maininta, että uudet öljyt pistäisivät kaiken mönjän liikkeelle vaihteistosta ja suodattimen saa pian vaihtaa uudelleen.
Suodatinsettiä tilaukseen siis taas, jotta päästään ihmettelemään lisää. Varmaan ne paineet mittauspisteistä täytyy myös koittaa tarkistaa.

EDIT Ja lisäyksenä vielä:

Öljyn pinta oli alun perin hieman turhan alhaalla (HOT-alueella, muttei maksimissa), mutta vaihteisto toimi kuukausia täysin normaalisti. Pientä rykimistä alkoi ilmetä kovemmassa kiihdytyksessä. Öljyä lisää ja pinta tasan HOT-alueen ylärajaan ja taas toimi pari viikkoa normaalisti, kunnes eilen päivittämäni vaiva alkoi.

Öljyn lisäys näytti toimivan tekohengityksenä tähän vaivaan ja koitettiin lisätä pari desiä maksimin yli, mutta siitä ei ollut enää apua, joten selkeästi öljyn pinnantaso ei ole tämän vaihteiston ongelma. Jotkin vaihteistot kuulemma vaativat pienen ylitäytön toimiakseen hyvin.

EDIT 2 Lisähuomiona täyttämisestä vielä:
Mittatikun HOT-alueen ala- ja ylärajan väli on noin puoli litraa, joten kovin suurista heitoista öljyn määrässä ei puhuta.
 
Vs: Eclipse 2g gst automaatti rykii liikkeelle lähtiessä/veto häviää

Kokeiltu vielä uudella suodattimella, eikä mitään vaikutusta ongelmaan. Öljy oli tummempaa kuin uutena, mutta punaista kuitenkin, eikä haissut palaneelta. Magneeteissa vain vähän mönjää, eikä metallilastua missään edelleenkään.

Auto liikkuu taaksepäin ok, mutta eteenpäin ei lähes ollenkaan.

Seuraavaksi vuorossa laatikon vaihto toiseen joskus kesällä.
 
Vs: Eclipse 2g gst automaatti rykii liikkeelle lähtiessä/veto häviää

jospa sieltä sitten vaan pakat loppu,ja uusilla öljyillä paremmat ominaisuudet että piti vielä hetken,loppujen lopuksi ei paha rasti tuota mekaanista puolta itsekkin avata ja tutkia syitä. tarvii vaan pudottaa loota pöydälle sitä varten

ja tolla ylitäytöllä voi sitten saada turbiinin helposti porsimaan .aikanaan yks coltti ollu just öljynvaihdos"loota" ja lorautettu tyhjän täyttömäärä lootaan öljyä ja poks ei liikkunu enää. kun ois pitäny pistää vaan vaihtomäärä,n 2 litraa vähemmän.

ja siksi katotaan käynnissä se öljymäärä jotta turbiinissa yms on kierrossa aika paljon öljyä joka sammuttaes valuu lootan pohjaan.
 
Vs: Eclipse 2g gst automaatti rykii liikkeelle lähtiessä/veto häviää

mikko412 sanoi
jospa sieltä sitten vaan pakat loppu,ja uusilla öljyillä paremmat ominaisuudet että piti vielä hetken,loppujen lopuksi ei paha rasti tuota mekaanista puolta itsekkin avata ja tutkia syitä. tarvii vaan pudottaa loota pöydälle sitä varten.

Siltä vaikuttaa joo. Eikös nyt kyseessä ole etupakka "front clutch pack"?
Hassu sattuma, että ensimmäisellä kerralla suodattimen tukkoisuus pahensi vaivaa niin paljon, että se poistui muutamaksi kuukaudeksi suodatin vaihtamalla ::)

Ja tallissa kun sattuu lojumaan purkuauton vähän ajettu laatikko niin ajatuksena oli vaihtaa se suoraan tilalle ja tutkia viallista myöhemmin.


mikko412 sanoi
ja tolla ylitäytöllä voi sitten saada turbiinin helposti porsimaan .aikanaan yks coltti ollu just öljynvaihdos"loota" ja lorautettu tyhjän täyttömäärä lootaan öljyä ja poks ei liikkunu enää. kun ois pitäny pistää vaan vaihtomäärä,n 2 litraa vähemmän.

ja siksi katotaan käynnissä se öljymäärä jotta turbiinissa yms on kierrossa aika paljon öljyä joka sammuttaes valuu lootan pohjaan.

1-2 desin ylitäytöllä kokeiltiin kun tiedossa oli, että reippaammalla sen saa hajallekin. Hyvä huomio, jos muut sattuvat lukemaan topikkia myöhemmin :peukku

Sitä öljyä on tosiaan aika paljon kierrossa käynnissä ollessa. Jos öljymäärän mittaa auto sammutettuna ja pinta on vaikka kuuman maksimissa niin öljyä on huolestuttavan vähän. Sammutettunahan täyden pinta menee jossain pitkällä mittatikun vaijerissa ja vastaavasti käynnissä lämpimänä, vaihteet läpi käytynä kuuman maksimissa.
 
Takaisin
Ylös Bottom