Eglipsessä syttyi check engine valo (RATKAISTU)

Dom

Eclipse GST 99
Liittynyt
7 Heinäkuu 2007
Eclipsen check engine valo alkoi muistuttelemaan olemassaolostaan :'(

Laitettaessa virrat päälle syttyy ja sammuu hetken kuluttua niinkuin pitääkin, mutta syttyy sitten taas välittömästi uudestaan. Käynnistysyritykset ovat turhia niin kauan kun valo palaa. Check engine valon saa kyllä vielä toistaiseksi sammumaan (normaalitilaan) kääntämällä virrat pois ja taas takaisin (joutuu välillä toistamaan useamman kerran). Vikakoodia ecu ei anna.

Onko kellään tietoa ?

Konkat varmaankin kypsymässä ? Onko kuinka yleistä 2g/4g63 mallissa (-97) ja missä ecu sijaitsee ?
 
Vs: Eglipsessä syttyi check engine valo

Tarvittavat tiedot löytyivätkin hetken selailulla netistä. Tuntuupi olevan aika yleinen toi ecu-vika aina -99 vuosimalliin asti. :eek:

Lainaus ko. sivustolta: http://www.ecmtogo.com/

"The fact is, the models of ECMs and TCUs manufactured within the years of 1985-1999 utilize certain electrolytic capacitors that after a certain number of hours or mileage, begin a systematic breakdown."
 
Vs: Eglipsessä syttyi check engine valo

Ecun konkat vaihdettu. Nyt sitten seuraillaan vaikuttiko. :eek:

Lisää konkkien vaihdosta:


http://www.dsmclubfinland.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1191338181
 
Vs: Eglipsessä syttyi check engine valo

Konkkien vaihto Ecuun ei valitettavasti auttanut.

CE-valo syttyi palamaan ja vika tuntuu olevan nyt pysyväisluonteinen, auto ei käynnisty. :seina

Kipinä tuntui olevan OK ja bensapumppukin lähti pyörimään startatessa (jännite pumpulla oli hieman alhainen 10,5V). Auto ei vaan käynnisty.

Syötin jännitteet irtopiuhoilla pumpulle (pumppun kuulee pyörivän) ja starttasin, ei käynnisty. Jostakin syystä kone ei saa bensaa, jotenkin oireet sopisivat tuohon kampiakselin pyrimistä mittaavaan anturiin. Poikkevaa on kyllä toi kipinän tuleminen, eikös rikkoutunut CPS-anturi estä sekä bensan ruiskutuksen että kipinän ?

Kenelläkään hyviä ideoita ?
 
Vs: Eglipsessä syttyi check engine valo

Jos ECU on pimentynyt, niin pelkkä konkkien vaihto ei enää yleensä auta. Se konkkien vuotaminen ei käsittääkseni vielä pimennä ECUa, vaan sen vuotavan nesteen aiheuttamat tuhot piirilevyllä (katkenneita polkuja yms).

Jos CE palaa, niin lue koodit siitä. Sillä voi päästä vian jäljille, jos ECU on enää yhtään älyissään.
 
Vs: Eglipsessä syttyi check engine valo

Konkat eivät olleet vuotaneet, eivätkä mittarilla mitatenkaan olleet huonot. Vaihdoin kuitenkin varmuuden vuoksi.

Vikakoodeja Ecu ei anna, mutta muuta tietoa kylläkin, akun jännite, oxygen jne. Aloin jo hieman epäillä EvoScannin toimintaa, mutta eiköhän se toimi koska ilmamäärämittarin liittimen irroittamalla vikakoodit tulivat.
 
Vs: Eglipsessä syttyi check engine valo

CPS:n sisällä on kaksi eri anturia, nokan ja kampiakselin asennon tunnistus. Voisi kuvitella, että nokan asennon tunnistusta käytetään nimenomaan suihkutuksen ohjaukseen, eli kaippa se teoriassa on mahdollista, että CPS vika ilmenisi noin: kipinä tulee, mutta suuttimien liipaisuun tarvittava signaali puuttuu. Tästä tilasta pitäisi kyllä jäädä tieto ECUn vikamuistiin. Se tyypillinen CPS-vika liittyy ymmärtääkseni koko anturin virransyöttöön, ja pimentää laakista molemmat anturit.

ECU-vikojen olen kyllä kuullut ilmenevän noin: yhdeltä tai kaikilta suuttimilta häviää "liipaisu".
 
Vs: Eglipsessä syttyi check engine valo

Missäpäin konetta toi CPS-anturi mahtaa olla 4G63 koneessa ?
 
Vs: Eglipsessä syttyi check engine valo

Se on se pyöreä rasia venakopan/kannen takapäässä, suurinpiirtein kaasuläpän kohdalla.

ECU-vian puolesta puhuu myös se, että vikakoodeja ei saa pihalle, vaikka niitä pitäisi tulla jops CE-valo palaa.
 
Vs: Eglipsessä syttyi check engine valo

CPS-anturin toimintaa tuli katsottua Oskilloscoopilla ja kyllähän sieltä kaunis pulssijono ulos tuntui startatessa tulevan.

Vika näyttäisi kääntyvän tuonne Ecun suuntaan. Pikkaisen vielä mietityttää tuon Oxygen 2. anturin vaikutus, kun scannatessa ulostulo näyttää nollaa. Voisiko esim. viallinen anturi (oikosulussa) aiheuttaa Ecun sekoamisen ?
 
Vs: Eglipsessä syttyi check engine valo

Ei niin pahasti, ettei se käyntiin lähtisi. Onko Clipsessä muka 2 lambdaa? Tuollaisten vikojen eliminointi on nopeaa: nyppäät lambdalta piuhat irti, auto kyllä käynnistyy ilman niitäkin. Ja jos ECU on kunnossa, niin teoriassa puuttuvasta lambdasta pitäisi jäädä vikakoodi.

Epäilen vieläkin sitä ECUa: jos se kerran pimeni jo ennen konkkaremonttia, niin pelkkä konkkien vaihto ei sitä herätä.

Toisella ECUllahan tuon kokeilisi....
 
Vs: Eglipsessä syttyi check engine valo

Kaksi lambdaa on ainakin minun autossani, mutta sitä Oxygen 2. anturia on aika vaikea nypätä pois kun en oikein pääse auton alle (paikka katin takana). Ecu ei oikeastaan pimentynyt, vaan toi CE-valoa alkoi kummittelemaan, mutta laittamalla muutamaan kertaan virrat päälle ja pois niin CE- valo jäi sammuksiin ja auton sai käynnistettyä. Vaihdoin kuitenkin konkat varmuuden vuoksi.

Vara Ecun saanti on vaan hieman ongelmallista. Ruotsista ja Saksasta sellainen löytyy käytettynä (hinta n. 200 €). Pakkohan se on kohta tilata.
 
Vs: Eglipsessä syttyi check engine valo

jos vanha ecusi pelasi ennen konkkien vaihtoa jotenkuten,niin onko ne konkat VARMASTI oikeinpäin JA MOLEMMIN PUOLIN piirilevyä juotetut??? ;) oma ecu lancerissa oli pimeä täysin ennen konkkien vaihtoa,ja eka juotos/ecun korjaus meni sillai että ei saanu kontaktia toiselta puolellta piirilevyä yks konkka ???sen kun älysin korjata niin johan käyntiin pörähti välittömästi :peukku
 
Vs: Eglipsessä syttyi check engine valo

Oikein päin on. Molemmilta puolin en juottanut, koska piirilevy on ns. läpikuparoitu. Irroitin vanhat konkat varovasti, jotta läpivientiholkit eivät vaurioituisi. Täytyypä kuitenkin tarkistaa tuo asia.
 
Vs: Eglipsessä syttyi check engine valo

Piirilevyn läpikuparointiholkit olivat kunnossa, mutta tinasin kuitenkin varmuuden vuoksi molemmilta puolilta. Ei vaikutusta.
 
Vs: Eglipsessä syttyi check engine valo

Kyllä taas apinaa koijattiin. :seina

Ecua on kolvattu liittimiä puhdistettu, CPS-anturin pulsseja mitattu, päärelettä tutkittu ja ...............

Ongelman lähde oli kyllä aika omituinen:

Autossa on käynnistyksenestolaite (jonka olemassaolosta en tiennyt), eikä se ilmoittele itsestään niin kauan kun kaikki on OK.

Auton avaimessa (valetun muovin sisässä, ei paristoa) on jotakin, joka kytkee käynnistyksenestolaitteen pois päältä avainta virtalukkoon laitettaessa . Aluksi avaimet toimivat kuten pitikin, elikä virrat päälle laitettaessa Ecun valo ensin syttyi ja sitten sammui kuten pitääkin ja auto käynnistyi normaalisti. Yhteen avaimeen tuli toisaikainen vika, eikä se jokaisella yrittämällä kytkenytkään ajonestolaitetta pois päältä vaan Ecun valo jäi palamaan ja auto ei käynnistynyt. Lopulta avain hajosi lopullisesti eikä kytkenyt enää ollenkaan ajonestolaitetta pois päältä (Ecun valo jäi palamaan), eikä auto suostunut käynnistymään ollenkaan. Tietenkin käytössä oli juuri tämä avain kolmesta mahdollisesta. ;D

Ajonestolaitteen estäessä käynnistyksen kipinä tulee normaalisti, mutta bensan ruiskutus on estetty (aika tavalla syytä bensan puuttumiseen ihmeteltiin).

Eipä voinut olla Eculla vikakoodeja kun ei ollut diagnostoitavaa vikaakaan. Ainoastaan viallinen avain.

Hyviä puolia episodissa on, että vika oli aika halpa korjata (toinen avain käyttöön), ja tulipa toi Lipsen tekniikka aika tutuksi tuolta osin.

;D ;D ;D ;D
 
Vs: Eglipsessä syttyi check engine valo (RATKAISTU)

Kyseessä lienee tehdas ajonesto? Siitä pitäisi tulla vikakoodi jos ei avainta tunnisteta. Onko avain fyysisesti rikki ja onko sirulle tapahtunut jotain?
 
Vs: Eglipsessä syttyi check engine valo (RATKAISTU)

Kyllä, kyseessä on tehtaalla asennettu käynnistyksenesto. Evoscan ei ainakaan antanut siitä vikakoodia, eikä avaimessa päällisin puolin näy mitään vikoja :-\.
 
Takaisin
Ylös Bottom