Erillissarjaa ja vahvistinta laittamassa

weldor

New Member
Liittynyt
1 Marraskuu 2005
Sijainti
Kajaani
Olen ajatellut hieman panostaa autoni äänentoistoon kun kyllästyttää kuunnella musiikkia pelkän soittimen ja 6x9" kautta.

Hirveää hifistelyä ei ole tarkoitus ruveta harrastamaan. Eteen ajattelin laittaa 5,25" tai 6,5" erillissarjaa. Hattuhyllylle sitten mahdollisesti 6,5" tuumaset tai 8" kajarit (2- tai 3-tie). Erillistä subia en meinannu laittaa. Kajareita ja erillissarjaa pyörittäisin jollain 4-kanavaisella vahvistimella.

Kokemusta auton äänentoistolaitteista ei juuri ole joten tarvitsisin hieman vinkkejä minkälaista laitetta sitä rupeais hommaamaan. Satoja euroja en meinannu tsydeemeihin satsata vaan täytyisi löytää jotain hinta/laatu suhteeltaan suht edullista mutta ei kuitenkaan ihan halpismatskua kuten esim. Bilteman vehkeet tuppaa olemaan.
 
weldor sanoi
Olen ajatellut hieman panostaa autoni äänentoistoon kun kyllästyttää kuunnella musiikkia pelkän soittimen ja 6x9" kautta.

Hirveää hifistelyä ei ole tarkoitus ruveta harrastamaan. Eteen ajattelin laittaa 5,25" tai 6,5" erillissarjaa. Hattuhyllylle sitten mahdollisesti 6,5" tuumaset tai 8" kajarit (2- tai 3-tie). Erillistä subia en meinannu laittaa. Kajareita ja erillissarjaa pyörittäisin jollain 4-kanavaisella vahvistimella.

Kokemusta auton äänentoistolaitteista ei juuri ole joten tarvitsisin hieman vinkkejä minkälaista laitetta sitä rupeais hommaamaan. Satoja euroja en meinannu tsydeemeihin satsata vaan täytyisi löytää jotain hinta/laatu suhteeltaan suht edullista mutta ei kuitenkaan ihan halpismatskua kuten esim. Bilteman vehkeet tuppaa olemaan.

Jos et meinaa satoja (>200e) euroja satsata, tuskin saat muuta kuin biltemaa tai mchammeria ::)
Pyöreitä arviohintoja voisi olla satanen erillissarjasta, 8" parista satanen, vahvistin 150-200 euroa. Tietty käytettynä varsinkin vahvistin on kannattava ostos.

Vinkkinä vain että suuremman hyödyn saat jos satsaat ne hattuhyllylle menevät rahat etupään toistoon...

Vahvistinmerkeistä oman kokemuksen kautta voin suositella Carpower:ia (Monacor), jonka hintatietoja löytää vaikka www.powerset.fi

Erillissarjaa kannattaa varmaankin miettiä Hertz - Rainbow - Peerless-akselilta. Kaikki em. merkit löytyvät niinikään tuolta Powersetin sivuilta.
 
SPL Dynamics on edullinen mutta hintaansa nähden harvinaisen laadukas merkki... Sama myös merkissä Magnat, joka tosin on hivenen harvinaisempi merkki. Itsellä oli Magnatin 2-tie -erillissarja (Stratos 216), ja olin sointiin muuten täysin tyytyväinen, mutta kovempaa kuunnellessa soinnista tuli voimakkaasti loudnessmainen eli bassot ja diskantit korostui aivan mielettömiä määriä. SPL Dynamics on käsittääkseni aika tasapainoinen merkki.

Sitten on tämä merkki joka itsellänikin on autossa aika vahvasti esillä, Autostudio. Hiljaa kestää kyllä kuunnella, mutta vähänkin volumea lisättäessä särkyy korvat diskantin särkiessä ikkunat... Vahvistimen särkemisestä ei ole kysymys, vaan yksinkertaisesti kaiuttimien heikosta laadusta.

Taidan seuraavaksi siirtyä takaisin edelliseen merkkiin, Infinityyn... ;)

Jos itse panostaisin enemmän äänentoistoon ja pitäisi halvalla saada, niin voisin vaikka suositella seuraavaa: 5.25" SPL Dynamics 2-tie sarja eteen ja niille vaikka SPL Pro vahvistin. Ei ehkä anna ihan luvattuja tehoja, mutta pitäisi riittää.

P.S. Etupäähän sijoittaminen kannattaa... :peukku
 
Kiitoksia vinkeistä. :peukku

Vahvistimen meinasi tosiaan ostaa käytettynä. Tullu kateltua esim. huuto.netissä että siellä 100€ paremmalla puolella laadukkaammat vahvistimet pyörii.
Erillissarjana laitan sitten eteen sen 6,5" satsin. Olisiko kellään antaa vinkkejä miten kannattaa oviin aloittaa kotelointien rakentelu? Ei meinaan esim. kuiduttamisesta ole minkäänlaista kokemusta...

Hattuhyllylle taidan jättää sitten nuo 6x9", ajavat varmaan asiansa siellä. Konttiin voisi sitten halutessaan laittaa pienen subin pyörimään vahvarin kautta erillissarjan kanssa.
 
mä tein galluun ovipahveihin paikat midbassoille 20 millisestä lastulevystä ja sitte ruuvasin sen vaan useammasta paikasta kiinni ku alkuperäisenä, ei resonoi oikeestaa yhtää.. mulla itsellä on spl-dynamicsin 2-tie erillissarja..
 
Oviin ei yleensä kannata ruveta suljettuja koteloita tekemään, vaan antaa kaiuttimen hengittää oven sisään. Jonkinlaiset korotusrenkaat kaiuttimille joutuu luultavasti tekemään, esim. vanerista. Jos ovipahvi resonoi tai midbassossa ei ole potkua kannattaa ensialkuun kokeilla laittaa vaikka ohutta vaneria oven sisäpellin aukkoihin, tai bitumimattoa. Auttaa yleensä jonkin verran.
 
Edullisista erillissarjoista kannattaa katsoa peerlesin ja Rainbow sarjoja.. Multa löytyisi yksi Rainbow dreamline SLX 265 sarja, se on mukavan kuuloinen ja toimii mallikkaasti jo pelkän soittimen perässä..
Yks sarja mitä kannattaa miettiä on phase-evolution sarja voitti testin, tai on voittanut useammankin testin. ja vahvistimeksi vaikka Magnat.. vaihtoehtoja on vaikka ja kuinka..
 
Ois mahdollisesti tarjolla DLS:n B-6 sarjaa. Onko kellään kokemuksia, esim. miten soi ilman vahvaria kun ei heti talous anna myöten sen hommaamista.
Näkyy olevan Autosound-lehden testivoittaja vuodelta 2003 tuo sarja...
 
Kyllä toi LSD:n sarja tuossa edullisessa sarjassa on ihan ok.. ja vuonna 2003 varmaan pärjäsikin hyvin..
Kyllä se ostamisen arvoinen sarja on jos edullisesti saa..
Itse yllätyin positiivisesti Rainbow Csx 265 sarjasta..
hyvä ostos. korpparilta saa hintaan 120€ jos niitä vielä on varastossa.
 
Ajattelin tehdä lanceriin uuden hattuhyllyn jonka vois nostaa suoraan alkuperäisen päälle ja siihen ostaa joku erillissarja 6,5",8"(jos mahtuu). Mikä olis hyvä ja halpa sarja?

Pitäis varmaan laittaa joku vahvari kans kun ei ne varmaan soittimen peräs kunnol soi. Riittäiskö joku 60W rms/kaiutin?
 
Itsellä on nyt tuo DLS B-6 sarja ja sitä pyörittää Blaupunktin GTA 4100B vahvistin. Satsin teho on 50W rms. Vahvari antaa 4x50W rms ja musiikki soi mukavasti. :peukku
Vahvarille ja erkkasarjalle tuli yhteensä hintaa n. 90€ kun sain käytettynä. B-6 sarja näkyy uutena olevan halvimmillaan n. 90-99€. Itse ainakin olen ihan tyytyväinen ollut tuohon ostokseeni joten voin suositella.
 
Saako Y-haaroilla haaroitettu et yhdestä 2 kanavaisesta vahvistimesta vedän rca:n 4 kanavaiseen vahvistimeen ? (2 kanavaisessa on rca out)
(Soittimessa on vain yksi rca lähtö)
Jos onnistuu niin eikö tommosesta kytkennästä synny jotai häiriö äänii?
 
Jos olet aloittelija (niinkuin minä) niin tuolta voi seurata tarinaani ihmeellisen autohifin maailmassa: ;D (paina koko säie, niin tulee enemmän tekstiä)

http://www.autosound.fi/w-agora/view.php?site=autosound&bn=autosound_autohifibbs&key=1142799994

Hyviä vinkkejä pojat antavat!
 
Etupäähän Rainbown 6,5 erkkasatsi ja sille kunnon vahvistin :) ikinä en ole tykännyt kun musiikki tulee takaa, ethän siekään konserttia kato selkä lavalle päin! ;)
 
Onko vaikeeta laittaa 6,5" kaiuttimet etuoviin? Miten johdot vedetään jne.?
(lancer -95)
Kun vakiopaikoille mahtuu vaan 4". Tai onko muita paikkoja mihin vois laittaa eteen ilman mitään suurempia muutoksia?
 
Kellään tietoa miksi diskantit kajareissa rupes ottamaan häiriötä kun laittaa vahvariin molemmat rca tulot kiinni ja auton käynnistää? Kun käyttää yksitellen etu ja takakajareitten rca:ta kiinni niin ei mitään ongelmaa mutta kun lyö molemmat kiinni niin jumalaton surina alkaa diskanteista. Ajattelisin että ongelma aiheutuu laturista, sillä surinan taajuus muuttuu kaasun mukaan. Kellään ideaa mikä neuvoksi? Voiko huono maadoitus synnyttää tuon ongelman? :nykii
 
Tuli maadoitus parannettua ja rca:t siirrettyä pois virtapiuhan vierestä mutta edelleen sama ongelma. Sirisee, ehkä vaimeammin mutta kuitenkin. Ideoita kellään? :-\
 
weldor sanoi
Tuli maadoitus parannettua ja rca:t siirrettyä pois virtapiuhan vierestä mutta edelleen sama ongelma. Sirisee, ehkä vaimeammin mutta kuitenkin. Ideoita kellään?  :-\

Kuinkakohan paljon siirsit noita rca piuhoja? :) Itselläni oli vähän samaa vikaa, tosin koko hattuhyllyn sarja "vinkui" kierrosten tahdissa :D
Ongelma korjaantui ostamalla uudet vähän paremmat rca piuhat ja niiden siirto apparin puolelta kuskin puolelle :peukku
 
weldor sanoi
Tuli maadoitus parannettua ja rca:t siirrettyä pois virtapiuhan vierestä mutta edelleen sama ongelma. Sirisee, ehkä vaimeammin mutta kuitenkin. Ideoita kellään? :-\

Just meinasin ehdottaa laadukkaampia rca-piuhoja, tietämättä kylläkään nykyisten lankojen suojaustasoa. Esim kolmoissuojatut dls:n kaapelit maksavat sen 40 euroa / 5m.
 
Virtapiuha menee tällä hetkellä kuskin puolelta. Toinen rca on vedetty kokeilu mielessä keskeltä ja toinen menee apparin puolelta. Täytyy varmaan harkita laadukkaampien piuhojen laittoa kunhan talous sallii. Eivät ole kovinkaan laadukkaat nykyiset piuhat. :p
Hassua kuitenkin jos ottavat häiriötä virtapiuhasta kun lähempikin rca menee usean kymmenen sentin päässä virtapiuhasta. ::)
Mystiset ovat autohifin salat... ;D
 
Noi kalliit rca:t on kuulemma aika turhia, varsinkin dls:n hinnoilla. 2suojatut pitäis riittää, hakee etolasta vaikka muoviputkea siihen päälle. Piuhat kulkemaan eri sivuista tosiaan.
 
Axu sanoi
Noi kalliit rca:t on kuulemma aika turhia, varsinkin dls:n hinnoilla. 2suojatut pitäis riittää, hakee etolasta vaikka muoviputkea siihen päälle. Piuhat kulkemaan eri sivuista tosiaan.

Ja tuolla asenteella päästäänkin samaan tilanteeseen kuin weldorilla on meneillään ::)
 
Johtojen merkitysta monesta aliarvostetaan niin auto kuin av puolellakin.

Moni pilaa hyvät laitteet halvoilla ja huonoilla johdoilla.
 
Uskon näissä asioissa ennemmin Powersetin Pasia. Jossain on vikaa jos ei kaksoissuojattu rca riitä.. Ennemmin sitten biltemasta kolmoissuojatut = sama johto halvemmalla hinnalla. Saahan noihin DLS:nkin sen 120e laittaa jos haluaa..
Itse valitsin DLS SL-5DB ( 5.5m ) ... 19€ x3 eli 60€ yhteensä.

Jos on liikaa vaivaa suojata piuhat muoviputkella tai kutistesukalla niin.. ;)
 
Fanatic Audiolla näkyy olevan Stingerin Hyper RCA pituudeltaan 5,2m, 21€.
Ja Dragsterin RED RCA 5m 20€.

Taidan käydä poikkeamassa siellä kun sijaitsee 50m päässä kämpiltä. ;)
 
Axu sanoi
Jossain on vikaa jos ei kaksoissuojattu rca riitä.. Ennemmin sitten biltemasta kolmoissuojatut = sama johto halvemmalla hinnalla.

Jos on liikaa vaivaa suojata piuhat muoviputkella tai kutistesukalla niin.. ;)
Todellakin.

Itse olen käyttänyt/laittanut kaikille biltemanian tuplasuojattua,ja KERTAAKAAN ei ole mitään ongelmia ilmennyt,koska olen samalla vaihtanut myös KAIKKI MUUTKIN johdotukset.
Vinkunaan yms yleisin syypää on huono maadoitus,tai jokin kaiuttimien johdoista ottaa maihin,ja tätä ongelmaa ei tule kun tekee kaiken alusta loppuun kunnolla.
 
ST sanoi
Axu sanoi
Jossain on vikaa jos ei kaksoissuojattu rca riitä.. Ennemmin sitten biltemasta kolmoissuojatut = sama johto halvemmalla hinnalla.

Jos on liikaa vaivaa suojata piuhat muoviputkella tai kutistesukalla niin.. ;)
Todellakin.

Itse olen käyttänyt/laittanut kaikille biltemanian tuplasuojattua,ja KERTAAKAAN ei ole mitään ongelmia ilmennyt,koska olen samalla vaihtanut myös KAIKKI MUUTKIN johdotukset.
Vinkunaan yms yleisin syypää on huono maadoitus,tai jokin kaiuttimien johdoista ottaa maihin,ja tätä ongelmaa ei tule kun tekee kaiken alusta loppuun kunnolla.

Tuurilla ne laivatkin seilaa.
 
Olen myös sitä mieltä, että suurin osa jossei lähes kaikki huminat, sirinät ja surinat johtuvat jostain muusta kuin liian huonolaatuisista rca-johdoista. Esim. Blaupunktin soittimissa on (tai ainakin oli) huonosti eristetyt rca-lähdöt. Ei auta vaikka olisi kolmoissuojattua laadukkain logoin varustettua johtoa, jos heti soittimen perässä oleva 10cm pommilanka ottaa häiriöt.
Ja kai soittimenkin maadoitus on kunnossa? Senkin vetäisin takakonttiin, samaan paikkaan kuin vahvistimien.
 
Soittimen maadoitus on tarkotus vetää samaan potentiaaliin kuin vahvari, kunhan saa aikaa sille hommalle. Kaverin kanssa pohdittiin tuota asiaa ja ajateltiin että soitin maadottuu nyt vahvarin maadotuksen kautta koska vahvarin maadoitus on huomattavasti parempi.
Täytyy käydä kaupassa ja vetää soittimelta maapiuha vahvarin maan kanssa samaan paikkaa. Jospa ongelma ratkeaa sillä. :-*
 
Joo, kyllä yleisesti ottaen kannattaa sen verran nähdä vaivaa että maadoittaa kaikki samaan.
Kun aloittelin näitä hommia tekemään niin piti vaan saada äkkiä ääntä ulos. Nyttemmin oppinut että kannattaa tehä kerralla kunnolla. Ei yleensä ole kummonen homma kun laittaa samalla kaikki piuhat uusiks kun niitä sinne koteloihin asentelee. (Tosin kaverin vectran kanssa sai tehdä töitä) Eikä ainakaan mulla oo ollu onkelmia vaikka olis ollu millainen RCA-piuha, kunhan kaikki maadoitukset tosiaan on kunnossa. :nykii
 
Takaisin
Ylös Bottom