Etuperän merkkivalo vilkkuu, SuperSelect -91

liippari

New Member
Liittynyt
19 Marraskuu 2007
Haulla en löytänyt vastausta joten:

Gen2 -91 Pajero kyseessä.
Autossa siis vilkkuu tuo etuperän merkkivalo aina. Vetotavan valinnalla ei vaikutusta.

Onko siellä joku tunnistin / katkaisija tuolle valolle ja jos on niin mistä löytyy ja onko paha vaihtaa?
Vai voisko olla joku muu vika.

Kiitos jo etukäteen vastauksista.
 
Vs: Etuperän merkkivalo vilkkuu, SuperSelect -91

Mitä se etuperän merkkivalo ilmoittaa? Taka- ja keskiperän merkkivalothan on ainakin lukkojen merkkivaloja. Onko sulla siinä etuperässäki lukko? Onko se vilkkuminen säännöllistä, eli vaikka samanlaisya kun etupyörillä tai taka ja keskilukolla kun ne ovat kytkeytymis, tai irtoamisvaiheessa, vai onko vilkkuminen ihan satunnaista? Miten auto tunnistaa tuon ns. "siirtymävaiheen" ja onko sille olemassa anturi/ anturin johdot jotka voisi olla oikosessa.

Alipaineohjattujahan nuo kaikki lukot taitaa olla, eli voisko alipainevuoto aiheuttaa tuommosta kiusaa?
 
Vs: Etuperän merkkivalo vilkkuu, SuperSelect -91

Veikkaisin alipainevuotoa jossain.

Vilkkuminen tarkoittaa että napalukot ei kytkeytyneet. Tuossahan etupään kytkeytymistä ohjataan juurikin alipaineen avulla.
 
Vs: Etuperän merkkivalo vilkkuu, SuperSelect -91

Ja taitaapa olla vielä niin päin, että alipaine pitää "napalukot" auki, eli jos alipaine karkaa, niin yrittää mennä kiinni.

Mutta eikös silloin vilku eturenkaat, kun napalukot on menossa kiinni tai auki? Liippari puhui silti etuperästä.

Mun kokemus perustuu toki -96 vm. Pajeroon, että onhan se mittaristo voinu muuttua pikkusen noiden merkkivalojen osalta, niinkuin ne on muuttunut muutenkin, esim. mittareiden ulkonäkö on vähän erilainen ja sisälämpömittari on poistunu. Mun muistaakseni tuossa -96:ssa ei ole edes etuperän kohdalla merkivaloa ollenkaan.
 
Vs: Etuperän merkkivalo vilkkuu, SuperSelect -91

MVa~1 sanoi
Ja taitaapa olla vielä niin päin, että alipaine pitää "napalukot" auki, eli jos alipaine karkaa, niin yrittää mennä kiinni.

Mutta eikös silloin vilku eturenkaat, kun napalukot on menossa kiinni tai auki? Liippari puhui silti etuperästä.

Mun kokemus perustuu toki -96 vm. Pajeroon, että onhan se mittaristo voinu muuttua pikkusen noiden merkkivalojen osalta, niinkuin ne on muuttunut muutenkin, esim. mittareiden ulkonäkö on vähän erilainen ja sisälämpömittari on poistunu. Mun muistaakseni tuossa -96:ssa ei ole edes etuperän kohdalla merkivaloa ollenkaan.

Eturenkaat vilkkuu kun laittaa nelivedon päälle.
Etupyörien valot jää kyllä sit palamaan ihan normaalisti, niissä ei ole vikaa. Eli napalukot käsittääkseni toimii.

Ainoa vika on toi etuperän valon vilkkuminen aina ja säännöllisesti riippumatta vetotavasta, ei siis mitään kosketushäikkä vilkettä.

Mahtaako siellä olla joku anturi mikä haistelee tuon etuperän tilannetta? Jos vaikka tarkistais sen ensin...
 
Vs: Etuperän merkkivalo vilkkuu, SuperSelect -91

Nyt aloin miettiä että ei kai etuperälle ole erikseen merkkivaloa. Ettei vaan olisi nyt kysymys keskitasauspyörästön merkkivalosta? Ja napalukkoja ei ole vieläkään SS järjestelmässä.
 
Vs: Etuperän merkkivalo vilkkuu, SuperSelect -91

uge sanoi
Nyt aloin miettiä että ei kai etuperälle ole erikseen merkkivaloa. Ettei vaan olisi nyt kysymys keskitasauspyörästön merkkivalosta? Ja napalukkoja ei ole vieläkään SS järjestelmässä.

Mulla on tuossa '93:ssa sama vika, en oo jaksanu alkaa vielä korjaamaan.... kun siinä edelleen tihkoo tuo etpää, mutta:

Siellä on rajakytkin, haistelee onko vetarin katkaisu "synkroonissa" jakolaatikon kanssa, eli kun valihtee 2wd -> 4wd pitää kosketin tiedon tulla samoin jakolaatkion oikenpuoleinen etummainen antaa kontaktia kunnes molemmat toteutuu etuset vilkkuu, ja päinvastoin 4wd -> 2wd edessä ei kontaktia eikä jakiksessa em. kontaktia....

vaikeasti selitetty, mutta sekava on systeemikin... pääpiirteissään, jos vilkkuu aina, niin sulla on monta rajaa "rikki", jos ainostaan kun laittaa nelkun päälle niin sitte on keulassa ilmavuoto, tai mankku rikki.
 
Vs: Etuperän merkkivalo vilkkuu, SuperSelect -91

mki sanoi
Mulla on tuossa '93:ssa sama vika, en oo jaksanu alkaa vielä korjaamaan.... kun siinä edelleen tihkoo tuo etpää, mutta:

Siellä on rajakytkin, haistelee onko vetarin katkaisu "synkroonissa" jakolaatikon kanssa, eli kun valihtee 2wd -> 4wd pitää kosketin tiedon tulla samoin jakolaatkion oikenpuoleinen etummainen antaa kontaktia kunnes molemmat toteutuu etuset vilkkuu, ja päinvastoin 4wd -> 2wd edessä ei kontaktia eikä jakiksessa em. kontaktia....

vaikeasti selitetty, mutta sekava on systeemikin... pääpiirteissään, jos vilkkuu aina, niin sulla on monta rajaa "rikki", jos ainostaan kun laittaa nelkun päälle niin sitte on keulassa ilmavuoto, tai mankku rikki.

No voikos tuo tehdä jotain tuhoja jos noi rajat/anturit on rikki ja runttaa 4wd:n päälle?

Mutta mites kun laitan 4wd:n päälle niin etupyörät vilkkuu. Hetken päästä ne jää palamaan normaalisti.
Jos olis rajat rikki, niin kytkiskö se silti 4wd:n päälle, vaikka ei olis varma onko vetari ja jakolaatikko synkassa?

On se ihme vekotin näin äkkiseltään...
 
Vs: Etuperän merkkivalo vilkkuu, SuperSelect -91

vilkkuu, hetken päästä jää palamaan on normaali toiminto jos oot kytkemässä nelivetoa
vilkkuu, hetken päästä sammuu on kans normaali toiminto, jos otat nelkkua pois

ei se minusta mitään riko, mutta tää on vaan minun mielipide...
sehän toimii sillai "turvalliesti" päin, jos lähtötilanteessa kun käynnistää autoa niin vetarit edessä on kiinni, ja pyörät pyörittää etukartaania.
tässä tapuksessa kun laittaa nelkkua päälle, niin nelivedon ketjut, kytkentä rattaat yms. pyörii valmiina, ja siirtäjän jousihässäkkä kytkee nelkun päälle kun siirtäjän renkaat ja rattaat on kohakain.
 
Vs: Etuperän merkkivalo vilkkuu, SuperSelect -91


Minullakin alkoi vilkkumaan etuperän valot, kun laitoin nelivedolle, siis eturenkaat vilkkuu ja takarenkaat palaa vihreenä. minulla olisi keskusyksiköt varalla, mutten tiedä missä vaihteiston ohjauksen keskusyksikkö vai mikä älyboksi se on joka valvoo nelivetosysteemiä.

Miten korjasitte vilkkuoireet edellisessä viesteissä? Yksi mitsun huoltoliike kestoi että pitää vaihtaa vaihdelaatikon anturit, 500 euroa ja työ toiset 500 euroo. Vei toiselle mitsun huoltoliikkeelle, joka kertoi että etuperässä vuotaa paineventtiili ja venttiili maksaa noin 200 euroo ja työ 100. Toinen huoltoliike veikkaa vaihdelaatikkoa ja toinen etuperää!!!!!
Viikonloppuna on tarkoitus irroittaa etuperän painekytkin liittimistä ja kytkeä suoraan maahan, jos toinen johto on suorassa yhteydessä maassa eli se kytkin kytkee suoraan maahan jos neliveto on kytkeytynyt tai toisinpäin. Samalla testaan alipaineletkut jotka tulee etuperään.

Antakaas neuvoja miten olette korjanneet näitä ongelmia
 
Vs: Etuperän merkkivalo vilkkuu, SuperSelect -91

Elikkä ne ei itekään tiiä missä on vika? Kyseessähän on edelleen SS-laatikko? Lähe perkaamaan tuota ongelmaa helpoimmasta päästä:
Aja neliveto (HLc) päällä jokunen kymmenen metriä
Kokeile et jakolaatikkosta on siirtäjä kiinni: tunkkaat toisen etusen ilmaan, kokeilet et pyörä ei pyöri vapaasti
Jos pyörä pyörii vapaasti:joko alipaine venttiili ei pelaa, tai siirtäjä äkkäilee jakolaatikossa

Seuraavaks, jos pyörä ei pyöri vapaasti:
Otat etuakselilta anturin liitin irti ja laitat koriin menevät liittimet oikoseen, jos valot jää palamaan vika on etuperän anturissa, jos vielä vilkkuu korilta tuleva johto poikki tai vika jakolaatikon päässä antureissa.....

Kun teet nuo niin kerro häppningit, jatketaan porukalla siitä :peukku
 
Vs: Etuperän merkkivalo vilkkuu, SuperSelect -91

Täällä samaa vikaa -98 pajessa, siis etupyörät vilkkuu koko ajan ja tää oli kuulemma alkanut koneenvaihdon jälkeen. Tarvii varmaan ensin tarkistaa, ettei ole mikään liitin jäänyt irti. Eikös ne sijainnut siellä etuakselin päällä, repsikan puolella?
 
Vs: Etuperän merkkivalo vilkkuu, SuperSelect -91

Mistä löytyy Pajeron -02 jakolaatikon/automaattilaatikon "älylaatikot". Ne mustat laatikot, noin 14*15*4 cm kokoiset laatikot, kuin VHS-kasetit. vaihtas ne ennen kuin vien vian arvontaan.
 
Vs: Etuperän merkkivalo vilkkuu, SuperSelect -91

Omassa oli ainakin vain alipaineletkut tukossa. Putsauksella tokeni .
 
Vs: Etuperän merkkivalo vilkkuu, SuperSelect -91

esko j sanoi
Mistä löytyy Pajeron -02 jakolaatikon/automaattilaatikon "älylaatikot". Ne mustat laatikot, noin 14*15*4 cm kokoiset laatikot, kuin VHS-kasetit. vaihtas ne ennen kuin vien vian arvontaan.

Mulla on tuo Mitsubishilinks.com :ista ladattu Montero 2003 FSM http://www.mitsubishilinks.com/fsm/montero_fsm_2003_full.zip, väittäis PCM-moduulin löyyvän oikean puolen akun alta pyöräkotelon ja rintapellin väiseltä alueelta, ja laatikon ECM:n olevan keskikonsolissa puol metriä radion alla(kardaanitunnelin päällä)

Siin samas opuksessa on melko paljon testattavia kohtia automaattilaatikon vianpaikannus osastolla....
 
Vs: Etuperän merkkivalo vilkkuu, SuperSelect -91

Pajeron etumurikan nelivedonrajakytkintä on testattu, kytkin toimisi, saattaa olla kytkinpinnat palaneet ja pieni virta ei mene kytkimen läpi, mutta merkkilampulla ja vastusmittarilla toimii.

Nyt epäilyttää alipainepumppu, täällä monetsanoo että erillinen alipainepumppu olisi edessä oikealla puolen. Käytin alipaineletkut irti siirtäjästä ja kokeilimme sormella letkujen päistä imu, ei havaittu minkäänlaista imun tuntua kummassakaan letkussa. Ääntääkö tämä alipainepumppu isosti ja mistä sen saisi kytkettyä/pakotettua päälle, jossainhan täytyy olla jokin rele jolle tuodaan jännite. kertokaas kokeneemmat vinkkejä nelivedon ja sen alipainesysteemin testaamisesta. Pakkanen tulee pian tänne Kiimingin korkeudelle.

Pitää vielä kerran laskea öljyt murikasta pois ja käyttää anturi irti. reijästähän näkee liikku akseli etuperän sisällä.
 
Vs: Etuperän merkkivalo vilkkuu, SuperSelect -91

esko j sanoi
Pajeron etumurikan nelivedonrajakytkintä on testattu, kytkin toimisi, saattaa olla kytkinpinnat palaneet ja pieni virta ei mene kytkimen läpi, mutta merkkilampulla ja vastusmittarilla toimii.

Nyt epäilyttää alipainepumppu, täällä monetsanoo että erillinen alipainepumppu olisi edessä oikealla puolen. Käytin alipaineletkut irti siirtäjästä ja kokeilimme sormella letkujen päistä imu, ei havaittu minkäänlaista imun tuntua kummassakaan letkussa. Ääntääkö tämä alipainepumppu isosti ja mistä sen saisi kytkettyä/pakotettua päälle, jossainhan täytyy olla jokin rele jolle tuodaan jännite. kertokaas kokeneemmat vinkkejä nelivedon ja sen alipainesysteemin testaamisesta. Pakkanen tulee pian tänne Kiimingin korkeudelle.

Pitää vielä kerran laskea öljyt murikasta pois ja käyttää anturi irti. reijästähän näkee liikku akseli etuperän sisällä.

Mulla tuo '02 paje teki samaa viime keväänä, ongelma poistu kun vaihdoin jakolaatikon öljyt. Elikkä nelivedon siirtäjä tahmas jakolaatikossa. Tuo on automaatti askilla, olikos sulla kumpi? Automaatissa näkyy olevan sähköinen siirtäjä jakolaatikolle (voip olla yks vaihtoehto vialle). Manuaalis on varmaan sama systeemi kuin vanhemmissa, eli keppi siirtää sirtäjää jousien välityksellä (pakottaa siirtäjän kun syncrohampaat on kohillaan).

Elikkä tilannehan on nyt sitte on nyt sitte toine kun sulla onkin 3-koppasta mallia.....

Onkos se nyt manuaali vai automaatti?

Edit: Niin siis jos se on automaatilla niin kokeile jossain hiljasessa paikassa (auto sammuksissa) laittaa nelivedon keppiä päälle: laatikon seuvulta pitäis kuulua surinaa.

Ne etuvedon mankut on oikean etulokasuojan päällä etupuolella, kokeile onko sielä imuja --> letkut tukos, tai mankkuis vikaa...
 
Takaisin
Ylös Bottom