Evo 3 ja ECU

V

veikka81

Guest
[quote author=nokonzok ]
Mitä tulee tuohon kolmosen Ralliartin boksiin, ainakaan uudemmissa hinta-laatu ei oikein kohtaa.
[/quote]

Onkos tuolle jotakin fatkaa, vai mitenkä ??
 
Vs: Evo 3 ja ECU

Ralliartin boksi maksaa tolkuttomasti uutena, käytettynä niitä liikkuu siedettävämpään hintaan. Se on kuitenkin vain yleismallinen viriboksi millä ei päästä samaan tulokseen kuin autokohtaisesti säädetyllä ratkaisulla. Uudemmissa (7+) vakioecun säätö onnistuu jopa ilmaistyökaluilla muutaman kympin kaapelilla. Vanhempiin taas on parempiakin vaihtoehtoja kuin Ralliartin boksi jotka eivät tule juurikaan kalliimmaksi poislukien säätötyö dynossa tai säätöön käytetty bensa. Esimerkiksi Evo7+ ecun käyttö johtosarjaa muokkaamalla tai käytetty säädettävä plug & play moottorinohjaus (esimerkiksi PowerFC).

Kolmosesta tai vanhemmista en osaa sanoa mitään.
 
Vs: Evo 3 ja ECU

Itelläni kädessä juuri evo 3 ralliartin moottorinohjaus, mut olis kiva saada kyl tietää faktaa et mitä kaikkea se muuntaa ja miten. ??? kun en ole löytänyt mitään tieto iskua tosta boksista..
 
Vs: Evo 3 ja ECU

Samis sanoi
Itelläni kädessä juuri evo 3 ralliartin moottorinohjaus, mut olis kiva saada kyl tietää faktaa et mitä kaikkea se muuntaa ja miten. ??? kun en ole löytänyt mitään tieto iskua tosta boksista..
Ainakin ahtoja ja afr karttoja ja karttoja siihen malliin että katsastukseen on turha mennää ralliartin boksilla.
 
Vs: Evo 3 ja ECU

^Mikä lastu ja mistä olet hankkinu? Miekin voisin tahtoa semmosen kun perusvirit alkaa olla tehty.
 
Vs: Evo 3 ja ECU

Jos tuo mines teksti on tuossa ebay lastussa mainoksen vuoksi niin noita pystyy kaikki polttolaitteita omaava jamppa poltteleen. Eli lastu jossa ahtopaine, 180km/h speedlimit ja rpm raja on nostettu. 20e kpl niin poltan niin monta kuin jampat haluaa ;)

Jos joku oikeasti haluaa customoitua lastua niin kääntyy dsmchips.comin puoleen. Eivät mainosta evo3 tavaraa mutta ovat tehneet ko autoon useita lastuja. Todella osaavia tyyppejä ja ovat omistautuneet asialle.
 
Vs: Evo 3 ja ECU

On siihe jotain karttoja muutettu. Multa voisit joku ratapäivä ottaa tosta "varmuuskopion", tierä vaikka joskus vaihtas suuttimekki isompiin, jollon voisit tehdä sopivan :)
 
Vs: Evo 3 ja ECU

Onkos kenelläkään tietoa vi-pec merkkisestä ecusta, niiltäkin näyttäisi "saavan" plugin ecua jopa evo 3:een.
Pyysin just sporttiautosta hinta tietoa.
Mainos tekstejen mukaan vaikuttaisi aika saman oloiselta kuin autronic mutta pitäisi olla edullisempi.
 
Vs: Evo 3 ja ECU

eskes sanoi
Onkos kenelläkään tietoa vi-pec merkkisestä ecusta, niiltäkin näyttäisi "saavan" plugin ecua jopa evo 3:een.
Pyysin just sporttiautosta hinta tietoa.
Mainos tekstejen mukaan vaikuttaisi aika saman oloiselta kuin autronic mutta pitäisi olla edullisempi.

Nettisivut olivat ainakin varsin vakuuttavat. Samoin myös jälleenmyyjälista, jossa vilahti ihan tunnettuja nimiä. Tuskin on ihan kuraa :)
 
Vs: Evo 3 ja ECU

nokonzok sanoi
Nettisivut olivat ainakin varsin vakuuttavat. Samoin myös jälleenmyyjälista, jossa vilahti ihan tunnettuja nimiä. Tuskin on ihan kuraa :)

Kolmoseen plugin ecu on kuuleman vasta tulonpäälle hinta sille jo löytyy 1650€ eli hiukan vähemmän kun autronicin vastaava.
Tarvii varmaan mennä käväseen Jannen tykönä juttelemassa tarkemmin.
 
Vs: Evo 3 ja ECU

Kävin tuossa viime viikonloppuna hakemassa Fin-Ranacolta "uuden" Evo3:n. Poltto tarjosi siihen Haltech-moottorinohjausta asennettuna ja säädettynä n.1500e. Hän sanoi, että heillä on valmiita karttoja ja kyse on n. päivän työstä. Haltechilla päästäisiin n. 320 hv tasolle.

Jos samalla vaihdettaisiin männät + kiertokanget, niin tehon voisi nostaa niin pitkälle kuin vakioahdin mahdollistaa eli n. 400 hv tasolle, jolloin kokonaiskustannus olisi n. 4000 euroa (ml. ecu). Vakiovoimansiirtokin kuulemma kestää tuon pl. kytkin, joka ainakin omastani pitää vaihtaa.
 
Vs: Evo 3 ja ECU

marko_h sanoi
Kävin tuossa viime viikonloppuna hakemassa Fin-Ranacolta "uuden" Evo3:n. Poltto tarjosi siihen Haltech-moottorinohjausta asennettuna ja säädettynä n.1500e. Hän sanoi, että heillä on valmiita karttoja ja kyse on n. päivän työstä. Haltechilla päästäisiin n. 320 hv tasolle.

:eek:

Tosi edulliset 60 heppaa ::), tai ainakin köyhästä se vaan tuntuu semmoselta :-\ . Mutta onko tuo sen arvoinen ? Kysynpähän vaan
 
Vs: Evo 3 ja ECU

veikka81 sanoi
:eek:

Tosi edulliset 60 heppaa ::), tai ainakin köyhästä se vaan tuntuu semmoselta :-\ . Mutta onko tuo sen arvoinen ? Kysynpähän vaan

Aiheesta Tammisaari miitissä juurikin keskusteltiin. Hommahan on niin, että pelkkiä teholukemia ei todellakaan kannata tuijottaa. Väännön kasvu ja aivan erityisesti käyrän muoto ovat paljon tärkeämpiä asioita. Vakiopalikoilla ja moottorinohjauksella ei saa tehoja kovinkaan paljon nousemaan, mutta vääntöön ja käyrään voidaan vaikuttaa todella paljon. GEMS boksilla omassa nelosessa teho nousi 20 hv, mutta vääntöä tuli 120nm lisää lähes 1000 kierrosta alempaa. Käytännön suorituskykyyn näillä on paljon suurempi vaikutus kuin huipputeholla. Hintaa tuli 1800 säätöineen, oliko se sen arvoista? Todellakin!
 
Vs: Evo 3 ja ECU

veikka81 sanoi
:eek:

Tosi edulliset 60 heppaa ::), tai ainakin köyhästä se vaan tuntuu semmoselta :-\ . Mutta onko tuo sen arvoinen ? Kysynpähän vaan

25 euroa / hv ei mielestäni ole todellakaan paha hinta. Vaparivirityksissähän saatetaan lähennellä 100 euroa / hv ja silti niitäkin viritetään.

Itse en teettäisi pelkkää moottorinohjausta, kun ahtopaineilla ja bensan muutoksellakin saa jonkin verran lisää tehoa mutta mäntien ja kiertokankien kanssa saavutettava 400 hv on aika houkutteleva, kun auto vielä tuntuu pikkuisen laiskalta ainakin alakierrosväännön osalta ja se reagoi turhan hitaasti kaasuun. Valitettavasti pitää kuitenkin tehdä valintoja kesäauton ja evon välillä, kun autojen virittely on melkoisen kallista puuhaa.
 
Vs: Evo 3 ja ECU

marko_h sanoi
Itse en teettäisi pelkkää moottorinohjausta, kun ahtopaineilla ja bensan muutoksellakin saa jonkin verran lisää tehoa

Jonkin verran kyllä, mutta tarkempi säätäminen jää haaveeksi. Kun lasketaan asiallinen boost controlleri ja AF-controlleri + niiden säädöt, ei välttämättä olla hinnan puolesta kovinkaan kaukana uuden moottorinohjauksen hinnasta. Lopputuloksessa on kuitenkin eroa kuin yöllä ja päivällä. Vetoan edelleen käyrän muotoon, pelkät teholukemat kannattaa ihan oikeasti aika pitkälle unohtaa. Kyllä se teho tulee sieltä väännön kasvaessa :)

marko_h sanoi
mutta mäntien ja kiertokankien kanssa saavutettava 400 hv on aika houkutteleva, kun auto vielä tuntuu pikkuisen laiskalta ainakin alakierrosväännön osalta ja se reagoi turhan hitaasti kaasuun. Valitettavasti pitää kuitenkin tehdä valintoja kesäauton ja evon välillä, kun autojen virittely on melkoisen kallista puuhaa.

400 hevosella kolmosen vakioturbo huutaa niin leipää, että en itse tälle linjalle lähtisi. Kyllä sen sieltä voi saada, mutta ilo ei voi jatkua kovin pitkään. Edelleen totean, että nimenomaan alavääntöongelmiin on moottorinohjaus ainoa oikea ratkaisu. Kahdesti kokeillut ja toimivaksi todennut :)
 
Vs: Evo 3 ja ECU

nokonzok sanoi
Jonkin verran kyllä, mutta tarkempi säätäminen jää haaveeksi. Kun lasketaan asiallinen boost controlleri ja AF-controlleri + niiden säädöt, ei välttämättä olla hinnan puolesta kovinkaan kaukana uuden moottorinohjauksen hinnasta. Lopputuloksessa on kuitenkin eroa kuin yöllä ja päivällä. Vetoan edelleen käyrän muotoon, pelkät teholukemat kannattaa ihan oikeasti aika pitkälle unohtaa. Kyllä se teho tulee sieltä väännön kasvaessa :)

400 hevosella kolmosen vakioturbo huutaa niin leipää, että en itse tälle linjalle lähtisi. Kyllä sen sieltä voi saada, mutta ilo ei voi jatkua kovin pitkään. Edelleen totean, että nimenomaan alavääntöongelmiin on moottorinohjaus ainoa oikea ratkaisu. Kahdesti kokeillut ja toimivaksi todennut :)

Olen itsekin kokenut after market -moottorinohjauksen vaikutuksen tosin eri autossa ja todella hieno lopputulos tosiaan saavutettiin. Rahalle siis sai vastinetta, vaikka mistään edullisesta ratkaisusta ei voida puhua.

Turboa en kuitenkaan lähtisi ihan helpolla isompaan vaihtamaan, kun turboviivettä en autooni haluaisi. Kesäautooni valitsin Polton suosituksesta pienen turbon ja eli Garrett 2554:n ja se toimii loistavasti 1,8-litraisessa moottorissa ison välijäähdyttimen kanssa. Meinasin ensin valita isomman turbon mutta onneksi tuli uskottua asiantuntijaa ja valittua tuo, koska se vetää alhaalta ja silti maksimituottokin on vähintään riittävä.

Itse, kun en tekniikasta kovin paljon ymmärrä, olen oppinut luottamaan tiettyjen osaajien suosituksiin, kun ne ovat olleet todella toimivia. Siksi luotan tässäkin Polttoon ja uskon, että tuo isompikin viritys vakioturbolla on hyvä ratkaisu. Ainoa jarru on valitettavasti kustannukset.
 
Vs: Evo 3 ja ECU

400 hv voi kyllä olla tiukassa vakioturbolla. Nokkien ja hyvän putkiston kanssa ehkä mahdollisuuksien rajoissa.

Viitosen ja kuutosen turbolla onnistuu, seiskan ja kasin ahtimella 400 hv on todella tiukassa, nelosen ahtimella ei mitään toivoa. Kolmosen ahdin on tosin aivan toisenlainen yksikanavaisen pakopesän vuoksi.
 
Vs: Evo 3 ja ECU

Alkaa karata aiheesta,mutta mitäs tuo kutosen alakerta kestää ottaa tehoa?
 
Vs: Evo 3 ja ECU

Aftermarket ECUista puheenollen, itse kyllä suosittelen lämpimästi Tatechia. Ei ole pahanhintainen ja tekninen tuki sille aivan vertaansa vaille kun suomalainen kerran on. Vaikkei tehot kauheasti olekaan kasvaneet, niin itse olen ainakin erittäin tyytyväinen juuri tuohon alavääntöön, joka on saavutettu.

Ja huvittavaaa kun ollaan niin kauhuissaan jos on vaihtamassa turboa suurempi tuotolliseen. Pelätään heti tulee kauhistuttava turbo-lägi. Eikö pojat ole kuulleet hybridi-turboista? EVO III:sista puheenollen niin 450 hv on varmasti aika maksimi jokaiselle katuajoon. Puhumattakaan kuinka kauheita vääntöjä saadaan aikaan EVOn heiveröiselle voimansiirrolle ;D Sanotaan että ostat juuri sinulle räätälöidyn turbon, jonka optimaalinen tuotto riittäisi 450 heppaan asti. Eli n. 60-80 hv enemmän kun EVO:n vakio. Ottaa yhteyttä turbo-pajaan ja pyytää heitä kasaamaan sopivan paketin tällaisille tehoille. Kun ei kuitenkaan ole kyse mistään monsteri-perunasta, niin ei se lägikään ole mikään aasinpotku. 400 hv koneesta irti juuri sinulle räätälöidyllä turbolla ja oikeilla palikoilla. Tuloksena ei varmastikaan ole paljoakaan tunnuttomampi kone ja reagointi...
 
Vs: Evo 3 ja ECU

KaeVuRi sanoi
Aftermarket ECUista puheenollen, itse kyllä suosittelen lämpimästi Tatechia. Ei ole pahanhintainen ja tekninen tuki sille aivan vertaansa vaille kun suomalainen kerran on. Vaikkei tehot kauheasti olekaan kasvaneet, niin itse olen ainakin erittäin tyytyväinen juuri tuohon alavääntöön, joka on saavutettu.

Oma mutu on kyllä se että lähes kaikilla asiallisilla moottorinohjauksilla saavutetaan hyvä lopputulos. Yleensä heikoin lenkki on säätäjä.
 
Vs: Evo 3 ja ECU

ast sanoi
Oma mutu on kyllä se että lähes kaikilla asiallisilla moottorinohjauksilla saavutetaan hyvä lopputulos. Yleensä heikoin lenkki on säätäjä.

Juuri näin. Mikäli se on asianmukaisesti säädetty niin normaalissa käytössä tavallinen tallaaja ei huomaa eroa on siellä sitten Monen tuhannen Motec tai muutaman satasen itseasennettu Megasquirt
 
Vs: Evo 3 ja ECU

ast sanoi
Oma mutu on kyllä se että lähes kaikilla asiallisilla moottorinohjauksilla saavutetaan hyvä lopputulos. Yleensä heikoin lenkki on säätäjä.

Ast puhuu vähän, mutta asiaa, säätäjä sen viimekädessä ratkaisee. Tosin tuo Tatech on hyvin toimiva boxi ja todellakin tuo tekninentuki toimii. Sitä voi varauksetta suositella.
Jos halutaan ehdottoman paras lopputulos, ajatellen tuota säätöaspektia, lienee yksi ainoa vaihtoehto mitsuihin. MoTec, siihen löytyy sattuneesta syystä suomesta niin paljon tietotaitoa, että taitaa muut olla kaukana perässä. Toki erot käyrissä ja tehoissa ovat pieniä, mutta onhan siihen syynsä, miksi "isot pojat" MoTec:a käyttää. Melko huimia lukemia, noista nasselaisistakin kaivetaan, vaikka kuristinta joutuukin käyttämään.

Yeppe sanoi
Juuri näin. Mikäli se on asianmukaisesti säädetty niin normaalissa käytössä tavallinen tallaaja ei huomaa eroa on siellä sitten Monen tuhannen Motec tai muutaman satasen itseasennettu Megasquirt
MoTec:a ja Megaa en sentään ihan lähtis samalle viivalle laittamaan. On niissä sentään aikamoinen ero ominaisuuksissa ja sitä kautta lopputuloksessa jolloin jo kadunmieskin eron huomaa.
 
Vs: Evo 3 ja ECU

Tälläinen aihe löytyi. Vanhakin vielä. Kiinnosti tuo Evo 3 ja sen vakioahtimen maksimi tehot. Minkälaisia ns. support modeja täytyy säädettävän moottorinohjauksen lisäksi tehdä, että tuollainen lähelle 400hv on mahdollista?

Imusarja?
Peltipakosarja (esim. XS power)?
Sylinterinkannen porttaus?
Turboahtimen avaaminen tai pakosiipien viistäminen/leikkaaminen?
 
Vs: Evo 3 ja ECU

Evojen ahtimen kompressori taitaa olla aika tukossa 400 hv:n tavoitteen edessä joten pakopuolen modifiointi ei riitä. Tiputa muutama kymmenen hv tavoitteista niin ahdin kelpaa sellaisenaan. Peltipakosarjaa et tarvitse noilla tehoilla. Kantta ei tarvitse portata.

Tarvitset ainakin:
- takomännät
- takokanget (tai vaihtoehtoisesti Evo 9 männät + kanget)
- bensapumpun
- moottorinohjauksen hyvin säädettynä
- 3" putkiston turbolta taakse asti
- nokka-akselit jos haluat sen 400 hv
- turbon jos haluat sen 400 hv
 
Vs: Evo 3 ja ECU

Polton kanssa juttelin viime kesänä, kun hain kolmosen Pohjanmaalta. Hän sanoi, että koneremppa+ Haltech + turbon päivitys riittävät 400 hv asti.
 
Vs: Evo 3 ja ECU

Onko kuinka järkevää hankkia pelkkä "lastu" vai pitäiskö kerralla laittaa koko moottorinohjaus uusiksi?
 
Vs: Evo 3 ja ECU

Aikaisemminhan oli keskustelua, että lastulla ei saada kaikkea potentiaalia irti. Säädettävällä ECU:lla kone vetää aiemmin ja tarjoaa laajemman tehoalueen, sekä korkeamman huipputehon.

Onko Evo 3:n ja esimerkiksi Evo 5, tai 6 turboahtimien tuotossa kuinka iso ero?
 
Vs: Evo 3 ja ECU

lancer evo-r sanoi
Onko kuinka järkevää hankkia pelkkä "lastu" vai pitäiskö kerralla laittaa koko moottorinohjaus uusiksi?

Lastut kannattaa jättää tdi-miesten hommiksi. ECU vaihtoon, jos meinaa evoa virittää. Muuten tulee huonosti toimiva paketti. Mitsuilijahan kirjoittikin jo ihan samaa asiaa ;)
 
Vs: Evo 3 ja ECU

No jos se lastu sattuu olemaan juuri sille kokoonpanolle ja yksilölle optimoitu niin toimiihan se. Harvemmin näin vaan tahtoo olla. Eikös noita prommeja voinut itsekin käpistellä eli kyllä sillä varmaan hyvään lopputulokseen päästään, mutta ei taida kukaan dynopaja noita tehdä eli osaamista pitäisi sitten olla ja kärsivällisyyttä.

Evo 4 eteenpäin turbo pyörii toiseen suuntaan ja sovittaminen vanhempiin on melkoinen savotta. Jos tilaa olisi niin uudemman pakosarjalla 180 astetta käännettynä voisi onnistua, mutta jäähdytin tulee luultavasti vastaan.

Vähän epäilen vakionokkien mahdollisuutta 400 hv tasolle ainakaan lähelle vakiota olevalla ahtimella. Tietysti jollain huomattavasti paremmalla ahtimella varmaan tuohon pääseekin. Aika työn ja tuskan takana on uudemmissakin oikeasti irrottaa 400 hv vakiotyyppisillä ahtimilla ja vakionokilla jotka kuitenkin ovat kolmosta hieman kireämmät. 380 tms. voi irrotakin, mutta se ei ole 400 vaan 380 :)
 
Vs: Evo 3 ja ECU

Uudet ecut ja autokohtaset säädöt on varmasti se paras ratkaisu.
Mutta lompakkoa ajatellen ja pientä uutta kivaa jos haluaa..
Niin mistähän kannattaisi kyselle ihan pelkkää perus lastua ?
Tekeekö niitä kukaan ?
Mistä kannattaa tilata?

Jos autossa on iridiumit, pakosarja, outlet, putkisto jo valmiina.
Ja aluksi "riittäis" ahtojen säätö / nop, rajoitin pois.
Nissanilla säätää herra zuikkis pienella summalla kannettavan kera.
Löytyykö mitsulla jotai näppärää säätäjää mistään ?
 
Vs: Evo 3 ja ECU

zydar sanoi
Nissanilla säätää herra zuikkis pienella summalla kannettavan kera.
Löytyykö mitsulla jotai näppärää säätäjää mistään ?

Kun maltat mielesi niin voi ehkä joskus löytyä :peukku. Mutta siitä ei sen enempää tässä vaiheessa.
 
Vs: Evo 3 ja ECU

nokonzok sanoi
Aiheesta Tammisaari miitissä juurikin keskusteltiin. Hommahan on niin, että pelkkiä teholukemia ei todellakaan kannata tuijottaa. Väännön kasvu ja aivan erityisesti käyrän muoto ovat paljon tärkeämpiä asioita. Vakiopalikoilla ja moottorinohjauksella ei saa tehoja kovinkaan paljon nousemaan, mutta vääntöön ja käyrään voidaan vaikuttaa todella paljon. GEMS boksilla omassa nelosessa teho nousi 20 hv, mutta vääntöä tuli 120nm lisää lähes 1000 kierrosta alempaa. Käytännön suorituskykyyn näillä on paljon suurempi vaikutus kuin huipputeholla. Hintaa tuli 1800 säätöineen, oliko se sen arvoista? Todellakin!

Mistä hommasit gemssin ja missä säädetty? TME:hen olis ko ECU haussa.
 
Takaisin
Ylös Bottom