Evo 3 Japanista

Vs: Evo 3 Japanista

Jokunen kuva löytyy täätlä: http://hkoski.pp.fi/evo/evo3/

Eivät ole mitään kovin laadukkaita kuvia, kunhan muutaman räpsin. Ei oikein ilma suosinut ja autokin oli ihan paskanen. Yritetään paremmilla ilmoilla uudestaan.

Yritin saada tosta katosta jotain kuvaa. joku joka ymmärtää tällaisten korjausten päälle voisi ystävällisesti arvailla projektin laajuutta ja vaikeusastetta. Muutenkin naarmuja on, mutta ei se ihan kauhea ole. Onneksi tekniikka pelaa!
 
Vs: Evo 3 Japanista

Onha tuo eri auto mitä niis japanin kuvis oli, aivan kuin itekki sanoit.

On varmasti hintansa väärti. :)
 
Vs: Evo 3 Japanista

Päivitystä aiheeseen. Ensinnäkin ajovalojen korkeussäädöstä on tapeltu inssin kanssa. Ei auta muu kuin hankkia korkeussäädettävät umpiot. Umpiot sain tilattua, mutta korkeussäädön potikkaa olisin vailla. Jos joltain löytyy niin ei kun yhteyksiä.

Kävin tänään dynossa AMW:llä Lappeenrannassa. Kävi ilmi, että ahtopaineen säätösolenoidi ei toimi kunnolla, jonka seurauksena paineet ei nouse kuin 0,6 tasolle. Näin ollen tehotkin jäivät alle 240 hevosen... :-[ Ongelma ei onneksi ole mikään kovin iso. Voiko tuon solenoidin korvata perinteisellä "turboruuvilla"? Löytyisi yksi ylimääräinen Dawes Device hyllystä nimittäin.

Samitsu: jouduin tilaamaan molemmat umpiot tarvikkeena kun Sunilla on toimitusaika alkuperäiselle osalle 5 viikkoa... Palataan asennusaikatauluun myöhemmin.
 
Vs: Evo 3 Japanista

Osaatko kertoa paremmin kuinka solenoidi ei toiminut ?

Tuntuu vaan hassulta että siinä olisi vikaa. Tietääkseni evo3:ssa on vielä bleedi systeemillä toimiva "säätö" ja jos ecu haluaa ahdot pois niin se sulkee solenoidin = bleedin -> niin kaikki paine menee hukkiksen kellolle jolloin hukkis aukeaa ja ahdin ei ahda. Korjatkaa jos olen väärässä.
 
Vs: Evo 3 Japanista

tepi sanoi
Osaatko kertoa paremmin kuinka solenoidi ei toiminut ?

Tuntuu vaan hassulta että siinä olisi vikaa. Tietääkseni evo3:ssa on vielä bleedi systeemillä toimiva "säätö" ja jos ecu haluaa ahdot pois niin se sulkee solenoidin = bleedin -> niin kaikki paine menee hukkiksen kellolle jolloin hukkis aukeaa ja ahdin ei ahda. Korjatkaa jos olen väärässä.

Eli vuotaako hukkis sittenki vain tässä tapauksessa?
 
Vs: Evo 3 Japanista

jos hukkis tai joku muu komponentti vuotaa niin tuossa systeemissä paineet nousee tappiin. Hukkis on normisti jousivoimalla kiinni ja aukaistaan paineella.
 
Vs: Evo 3 Japanista

MikkoM sanoi
Onko korkeussäätöpotikan ja säätömoottorien välissä jonkun sortin ohjausyksikkö, vai toimivatko tosiaan ihan itsenäisesti?

Olen antanut itselleni kertoa, että kummempia ei tarvittaisi, paitsi tietysti johdot. Viisaammat auttakoot.

tepi sanoi
Osaatko kertoa paremmin kuinka solenoidi ei toiminut ?

Tuntuu vaan hassulta että siinä olisi vikaa. Tietääkseni evo3:ssa on vielä bleedi systeemillä toimiva "säätö" ja jos ecu haluaa ahdot pois niin se sulkee solenoidin = bleedin -> niin kaikki paine menee hukkiksen kellolle jolloin hukkis aukeaa ja ahdin ei ahda. Korjatkaa jos olen väärässä.

Eli epäily on, että solenoidi on yksinkertaisesti jumissa tai toimii takellellen. Olen onnistunut saamaan fuel cutin aikaiseksi parikin kertaa, joten jonkin sortin jumitus on kyseessä. AMW:llä nimenomaan suosittelivat laittamaan tilalle mekaanisen bleedin. Eikös turboruuvissa ole periaatteessa kysymys jotakuinkin samasta ajatuksesta --> ruuvilla säädellään solenoidin / bleedin aukioloa? Jälleen viisaammat varmaan korjaavat.
 
Vs: Evo 3 Japanista

onko sulla tiedot tuosta "potikasta" jo ? Mulla on raaseri pihassa, niin äkkiäkös sen mittailis. Siinähän on semmoset kohdat eri asennoissa. (ei oo välttämättä potikka, sanan merkityksessä.
)
 
Vs: Evo 3 Japanista

tepi sanoi
onko sulla tiedot tuosta "potikasta" jo ? Mulla on raaseri pihassa, niin äkkiäkös sen mittailis. Siinähän on semmoset kohdat eri asennoissa. (ei oo välttämättä potikka, sanan merkityksessä.
)

Ei ole tietoa tarkemmin. Apuja otetaan kiitollisena vastaan. Paikallisesta Mitsu-liikkeestä ei yllättäen apuja löytynyt.
 
Vs: Evo 3 Japanista

nokonzok sanoi
Ei ole tietoa tarkemmin. Apuja otetaan kiitollisena vastaan. Paikallisesta Mitsu-liikkeestä ei yllättäen apuja löytynyt.

sama ongelma itsellä. jos joku viisaampi osaa kertoa, niin kertokoon siitä muillekkin.. :peukku
 
Vs: Evo 3 Japanista

Kiertokytkimen tilausnumero: MB604847

saadin.JPG
 
Vs: Evo 3 Japanista

Kiitos Tepille neuvoista. Kyseisen potikan saatavuus on osoittautunut erittäin hankalaksi. CK-Lancerissa liittimet ovat erilaiset, joten se ei käy. CB-Lanceria taas ei korkeudensäädöillä ole myyty kuin aivan hetki, joten osia ei tahdo olla purkaamoillakaan. Umpiot onnistuin tilaaman Saksasta Ebaystä, mutta potikka puuttuu edelleen. Jos jollain on niin saa tarjota!

Tästä täysin typerästä tilanteesta suivaantuneena pistin AKElle postia:

"Tervehdys!

Vaatimus ajovalojen korkeussäädöstä on katsastuskonttorin mukaan tullut voimaan 14.6.1995. Vaatimustenmukaisuustaulukosta (asetuksen liite) löytyy kohdasta 25 "ajovalot ja muut valaisimet" direktiivi 89/517/ETY ja päivämäärä 14.6.1995 niin uusille ajoneuvotyypeille kuin käyttöönotetuille ajoneuvoillekin.

Kyseisessä direktiivissä ei mainita sanallakaan ajovalojen korkeussäädöstä. Samoin AKE:n lisäpöytäkirjassa "MUU M1 N1" kohdassa 25. puhutaan ainoastaan valojen e-merkinnöistä. Mihin siten perustuu vaatimus korkeudensäädöstä?

Omassa tapauksessa auton rekisteröintiajankohdaksi on merkitty 06/1995. Mihin perustuu tulkinta, että korkeussäätö tällaisessa tapauksessa vaaditaan? Katsastusmies ei yrityksistä huolimatta onnistunut löytämään edes AKE:lle soitetun puhelun jälkeen kirjallisena kyseistä ohjetta. Pyydänkin ystävällisesti toimittamaan kyseisen ohjeen valituksen tekemistä varten.
"

Katsotaan miten käy.
 
Vs: Evo 3 Japanista

Ilmeisesti kyseessä on tosiaan ihan "tyhmä" vastuskomponentti. Itse en ymmärrä näistä näpräilyistä mitään, jos joku haluaa auttaa niin apu otetaan kiitollisena (korvausta) vastaan. Astilla on ihan hyvä pointti, eiköhän 2-asentoisella säädöllä pääsisi leimasta läpi. Johdotkin voisi vetää ulkokautta :)

Pystyykö joku vääntämään aiheesta pikaisen DIY-ohjeistuksen, joka on tarkoitettu kädettömälle?
 
Vs: Evo 3 Japanista

saato voi olla myos portaaton, mutta saadon pitaa havainnollistaa korkeus..
jos moottorit seuraavat potikkaa tarkasti niin potikan vieressa oleva viivasto riittaa havainnollistukseksi.
(ah, toivottavasti tuosta saa selvaa mita tarkoitin..)
Tassa tapauksessahan korkeuden saatomoottorit ovat olemassa ja niille tarvitaan sopiva ohjaus, jos moottoreita ei olisi niin sitten olisi hieman enemman vaihtoehtoja.
Hella kauppaa automaagista saatosarjaa, sisaltaa moottorit,alyboxin,johtoa ja auton asennon tunnistavan ultraaani anturin. Hintaa tosin paketille tulee 250-350e suomessa, saksasta on saanu 170e hintaan..
Made in ittetehty ei myoskaan ole vaikea, pari askelmoottoria ja niille ohjaus..
Itse passaani jopa mietin saadon totetuttamista fillarin vaihteen valitsimella, mutta totesin etta vaikka pitais tehda tuo ihan vaan siksi etta se on laillinen jne niin hoidan talla kertaa rahalla. (eli autoon tulee joko tuo hellan sarja tai sitten ilmapussit taakse)
 
Vs: Evo 3 Japanista

nokonzok sanoi
Kiitos Tepille neuvoista. Kyseisen potikan saatavuus on osoittautunut erittäin hankalaksi. CK-Lancerissa liittimet ovat erilaiset, joten se ei käy. CB-Lanceria taas ei korkeudensäädöillä ole myyty kuin aivan hetki, joten osia ei tahdo olla purkaamoillakaan. Umpiot onnistuin tilaaman Saksasta Ebaystä, mutta potikka puuttuu edelleen. Jos jollain on niin saa tarjota!

Tästä täysin typerästä tilanteesta suivaantuneena pistin AKElle postia:

"Tervehdys!

Vaatimus ajovalojen korkeussäädöstä on katsastuskonttorin mukaan tullut voimaan 14.6.1995. Vaatimustenmukaisuustaulukosta (asetuksen liite) löytyy kohdasta 25 "ajovalot ja muut valaisimet" direktiivi 89/517/ETY ja päivämäärä 14.6.1995 niin uusille ajoneuvotyypeille kuin käyttöönotetuille ajoneuvoillekin.

Kyseisessä direktiivissä ei mainita sanallakaan ajovalojen korkeussäädöstä. Samoin AKE:n lisäpöytäkirjassa "MUU M1 N1" kohdassa 25. puhutaan ainoastaan valojen e-merkinnöistä. Mihin siten perustuu vaatimus korkeudensäädöstä?

Omassa tapauksessa auton rekisteröintiajankohdaksi on merkitty 06/1995. Mihin perustuu tulkinta, että korkeussäätö tällaisessa tapauksessa vaaditaan? Katsastusmies ei yrityksistä huolimatta onnistunut löytämään edes AKE:lle soitetun puhelun jälkeen kirjallisena kyseistä ohjetta. Pyydänkin ystävällisesti toimittamaan kyseisen ohjeen valituksen tekemistä varten.
"

Katsotaan miten käy.

onkos ake:sta kuulunu mitään?

onko valot jo toiminnassa/miten toteutettu?
 
Vs: Evo 3 Japanista

Tuota, tulipa vaan mieleen että eikös farkku lancereissa (93-00) oo toi korkeudensäätö ollu aika yleinen (kaikissa joita mä oon tutkinu niin on ainakin ollu 8) ), tossa pikaisesti varaosahakua selasin niin heti löysin ainakin pari farkkua joissa on säädettävät valot :)
 
Vs: Evo 3 Japanista

Sain AKEsta vastauksen, että "periaatteessa" korkeussäätöä ei tarvita jos alusta on tarpeeksi jäykkä. Direktiivi ei vaadi säätöä sinänsä, ainoastaan valokuvion on pysyttävä tietyissä rajoissa myös täydellä kuormalla. Normaaleissa autoissa korkeussäätö on ainoa vaihtoehto. Omassa tapauksessa alusta on tarpeeksi jäykkä. Iso mutta on siinä, miten todetaan, että kuvio pysyy direktiivin rajoissa. AKEn kannan mukaan sen voisi "periaatteessa" todeta konttorilla valojen suuntauslaitteella.

Itse myin auton pois ja se jää verouudistuksen takia odottamaan tulevaa vuotta, joten vielä ei tiedetä meneekö leimasta läpi ilman säätöä. Säätömoottorilliset umpiot tuli hankittua, mutta potikka jäi tekemättä. "Periaatteessa" sen pitäisi kyllä näillä eväillä mennä läpi ilman säätöä.
 
Vs: Evo 3 Japanista

Ite kun kyselin tosta valohommasta niin meinas että se vaatii valmistajalta/maahantuojalta viralliset laput ettei niitä tarvita. Kuulemma joku ameriikan auto oli ollut siihen mennessä ainut auto, jossa oli siihen hommaan törmännyt.

Omasta ainakin saisi alustan niin jäykäksi ettei täydellä kuormallakaan tippuisi perä kuin 10mm, jos sitäkään ;D

Pitänee kikkailla tuo potikkasysteemi siihen.
 
Vs: Evo 3 Japanista

osku sanoi
Ite kun kyselin tosta valohommasta niin meinas että se vaatii valmistajalta/maahantuojalta viralliset laput ettei niitä tarvita. Kuulemma joku ameriikan auto oli ollut siihen mennessä ainut auto, jossa oli siihen hommaan törmännyt.

Omasta ainakin saisi alustan niin jäykäksi ettei täydellä kuormallakaan tippuisi perä kuin 10mm, jos sitäkään ;D

Pitänee kikkailla tuo potikkasysteemi siihen.

Helpommalla pääsee kun potikan laittaa. Silti kyllä pitäisi mennä ilmankin läpi, konttorilla eivät vaan tiedä asiasta. Kerro terveisiä Erik Asplundilta AKEsta. Tämähän näissä usein onkin ongelma, konttorilla eivät vain yksinkertaisesti osaa.
 
Vs: Evo 3 Japanista

osku sanoi
Omasta ainakin saisi alustan niin jäykäksi ettei täydellä kuormallakaan tippuisi perä kuin 10mm, jos sitäkään ;D

Muista että iskaritkaan ei saa olla liian jäykkiä testissä. Ei mene niiden puolesta sitten läpi.
 
Vs: Evo 3 Japanista

Rengaspaineet vaikuttavat voimakkaasti iskari testiin. Eivat kuitenkaan niin paljon valokuvion muuttumiseen kuormattuna. Tosin useimmille lienee ongelma saataa ne rengas paineet kohalleen tuollaista testia varten, se kun vaatisi testerin (tai edes toisella yksilolla hyvaksi testatut arvot).

Helpompi varmaan kirjoittaa todistus auton riittavasta jaykkyydesta.
 
Takaisin
Ylös Bottom