Evo 3 moottorin momentit

Liittynyt
18 Lokakuu 2010
Tykkäykset
0
#1
Moi!

Elikkä tällaista kyselisin, että soveltuuko netistä bongatut 4G63 moottorin momentit myös evoon vai onko jotain eroja? Pitäis kone saada kasaan ja rupes askarruttamaan hieman kun esim. kiertokangen pultteja kiristelin momenttiin (nettitiedon mukaan 52Nm) ja pultit venyi, joten jouduin tilaamaan uudet ARP:n pultit..

Elikkä jos joku vois kertoo onko kaikissa 4G63 moottoreissa samat momentit, ja jos ei oo niin listais tähän tärkeimmät niistä!
Esim. kannenpultit, kiertokangenpultit jnejne.

Kiitos jo etukäteen!
 

ast

Z27AG
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Tykkäykset
7
Sijainti
Järvenpää
#2
Vs: Evo 3 moottorin momentit

Momentit EIVÄT ole samoja kaikissa 4G63 moottoreissa. Valitettavasti en osaa auttaa Evo 3 suhteen.

Uudemmissa Evoissa 4-9 kiertokangen pultit, runkolaakeripultit ja kannenpultit kiristetään asteilla ei momenttiin.
 
Liittynyt
21 Tammikuu 2006
Tykkäykset
0
#3
Vs: Evo 3 moottorin momentit

Yleensä tuo astekiristys on tullut käyttöön vain tarkempana (toistettavampana) menetelmänä, moniin muihinkin merkkeihin tuossa 90-luvun lopulla/2000-luvun alussa. Joskus on tullut testailtua momenttiavaimella niin suunnilleen on astekiristys tuottanut saman loppumomentin kuin mitä vanhempi momenttikiristysmenetelmä on speksannut, astekiristys ehkä hitusen korkeamman jos jotain eroa.

Ei ole kuitenkaan samat momentit kaikissa.. Evo3 momentit saattavat kylläkin olla samoja kuin DSM 2G 7-bolt.
 
Liittynyt
18 Lokakuu 2010
Tykkäykset
0
#4
Vs: Evo 3 moottorin momentit

Hyvä tietää siis, että ei ole samoja.. Olisiko jollain nyt sitten heittää jotain arvoja, kun oon täs kohta menos tallille tota konetta kasaamaan! Ei viittiis venyttää/rikkoa enempää pultteja.. ::)
 
Liittynyt
18 Lokakuu 2010
Tykkäykset
0
#5
Vs: Evo 3 moottorin momentit

Kai nyt joku on tehny konerempan omaan evo3:seen, että osais neuvoo noiden momenttien suhteen?! Ja jos ei oo, nii onko ehdotuksia mistä noita kannattais sit kysellä?
 

Pluto

BMW e92 335i
Liittynyt
29 Toukokuu 2005
Tykkäykset
0
Sijainti
Raisio
#6
Vs: Evo 3 moottorin momentit

Eikö sulla tullut arpin pulttien mukana taulukko mistä katotaan momentti? Näin ainakin mulla tuli..
 
Liittynyt
18 Lokakuu 2010
Tykkäykset
0
#7
Vs: Evo 3 moottorin momentit

Pluto sanoi
Eikö sulla tullut arpin pulttien mukana taulukko mistä katotaan momentti? Näin ainakin mulla tuli..
Ei tullu ei.. :-\ Ja olis tosiaan tarvetta muillekkin moottorin momenteille, ei pelkästään kk-pulteille.. ::)
 
Liittynyt
18 Lokakuu 2010
Tykkäykset
0
#8
Vs: Evo 3 moottorin momentit

http://forums.evolutionm.net/evo-engine-turbo-drivetrain/222551-evolution-torque-specs-thread.html

Tollasen linkin löysin! Ja nyt sitä tietoa tarvitaan, soveltuuko noi momentti arvot nyt Evo3:seen!?? ::) Pakko saada auto kasaan ja ajoon as soon as possible!!!

Muutama esimerkki:
Cylinder head bolt 78 ± 2 (58 ± 1 ft-lb) → back off → 20 ± 2 (15 ± 1 ft-lb) → 90° + 90°
Connecting rod cap nut 20 ± 2 (15 ± 1 ft-lb) + 90° to 94°
Flywheel bolt 132 ± 5 (98 ± 3 ft-lb)
Crankshaft bolt 167 (123 ft-lb)

Ja nuohan on sit ilmeisesti vakiopulteille.. Mut entäs ku on noi arpin kk-pultit..?!

Pikaisia vastauksia kaivataan, kiitos! :)

EDIT: Taisin löytää Evo3 sopivan service manuaalin! Näyttäis aika järkeviltä ainakin nuo kaikki momentit yms. asennus ohjeet.. :)
Tässä vielä linkki jos muut haluaa kattella tai on tarvetta omia projekteja varten ;)

http://www.importworkshop.com/mitsubishi-lancer.html
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Tykkäykset
5
Sijainti
Polvijärvi
#9
Vs: Evo 3 moottorin momentit

laitetaas tänne jatko...

voi olla tosi että arp kk pultit vedetään 36nm kireyteen? (107-6002)

kun evo4 -> 20nm ->90astetta :nykii
 

ast

Z27AG
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Tykkäykset
7
Sijainti
Järvenpää
#10
Vs: Evo 3 moottorin momentit

Riippuu pulteista, katso ohjeet:

http://arpinstructions.com/index.php

4G63 6-bolt sarja on 107-6001 / 107-6021
4G63 7-bolt sarja on 107-6002 / 107-6022
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Tykkäykset
5
Sijainti
Polvijärvi
#11
Vs: Evo 3 moottorin momentit

ast sanoi
Riippuu pulteista, katso ohjeet:

http://arpinstructions.com/index.php

4G63 6-bolt sarja on 107-6001 / 107-6021
4G63 7-bolt sarja on 107-6002 / 107-6022
juuri niin
"Stretch the bolts to . 0060 - . 0065 .
if you do not have a stretch gauge, torque the bolts to 26 ft-lbs using ARP Ultra-Torque Fastener
Assembly Lubricant."

26ft-lbs = 35,25nm
 

haan

New Member
Liittynyt
9 Tammikuu 2014
Tykkäykset
0
#12
Vs: Evo 3 moottorin momentit

Avataas tämä topikki taas..

Elikkäs mistä sais kaikki evo 3 moottorin momentit? Runko, kk, vauhtipyörä ja kansi momentit en tarvii, ne löytyy arpin sivuilla. Mutta kaikki muut oleelliset momentit kuten öljypumppuu, kytkin, jakopään osat ja kampuran hihnapyörän pultti.


Pikkase specsei:

Eagle taottu kampiakseli
Manley H-Kanget
Accralite männät
Acl ja Arp

Kanteen ei oo vielä alettu shoppailu mutta kai seki karkaa käsist ku alakerta meni jo uusiks :peukku
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Tykkäykset
0
Sijainti
Tornio
#14
Vs: Evo 3 moottorin momentit

En tiä onko paljon eroa momenteissa, mut kuvassa ainakaan ei ole evo 3 moottori?
 
Liittynyt
18 Kesäkuu 2015
Tykkäykset
0
#15
Vs: Evo 3 moottorin momentit

Omalla kokemuksella ei ne kiristysmomenttien arvot ole niin äärettömän tarkkoja. Tärkeämpää on tasainen ja yhtä suuri kiristys sopivassa järjestyksessä jos on useampi ruuvi samassa ryhmässä. Niitä momenttiarvoja voi vähän vertailla saman kokoisiin ja näköisiin ruuveihin muualta.

Tietysti on sanomattakin selvää, että kannattaa pitää mielessä, että pitääkö se ruuvi jotain kriittistä pakettia kasassa ja miettiä vähän mitä materiaaleja se paketti on mitä kasataan. Siinä voi korkata kierteet tai taipua se osa mitä kiinnitetään. Kitka tietysti vaikuttaa myös eli rasvattu ruuvi kiristyy paljon herkemmin kuin kuiva ja ruosteinen. Ja jos se ruuvi on ohennettu varresta, niin silloin sen pituus kannattaa tarkistaa ja vaihtaa jos on yhtään epäilystä, että se on venynyt.

Joskus olen kuullut nyrkkisäännön, että pienet ruuvit (olikohan alle 12 mm) tulee käsivaraisesti vedettyä yleensä liian kireälle ja sitä suuremmat jää taas löysälle.

Sorry jos meni vähän ohi aiheen, mutta tällaisia ajatuksia tuli mieleen.
 

peNKku

Mitsubishi Lancer Evolution 3 -1995
Liittynyt
12 Toukokuu 2013
Tykkäykset
0
Sijainti
Turku
#16
Vs: Evo 3 moottorin momentit

AYE_GTI sanoi
En tiä onko paljon eroa momenteissa, mut kuvassa ainakaan ei ole evo 3 moottori?
On ja ei, mutta samat momentit pätee.
Jos haluut aidot alkuperäset evo 3:sen räjäytyskuvat ja momentit niin saat varmaan japanin kielellä lähtee hakemaan..
Näillä momenteilla se kone kyllä pysyy kasassa eikä tarvii menettää yö uniaan sen takia miettiikö että pitikö ne öljypumpun pultit vääntää kädellä niin piukkaan ku vaan saa vai vetääkö tehdas specseihin.
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Tykkäykset
0
Sijainti
Tornio
#17
Vs: Evo 3 moottorin momentit

peNKku sanoi
On ja ei, mutta samat momentit pätee.
Jos haluut aidot alkuperäset evo 3:sen räjäytyskuvat ja momentit niin saat varmaan japanin kielellä lähtee hakemaan..
Näillä momenteilla se kone kyllä pysyy kasassa eikä tarvii menettää yö uniaan sen takia miettiikö että pitikö ne öljypumpun pultit vääntää kädellä niin piukkaan ku vaan saa vai vetääkö tehdas specseihin.
Ihan Lontookieliset tuolta naapurimaan klubin puolelta varmaan käy myös.

http://www.mitsubishiclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=16022

Ja kansio pwee9037 ,niin löytyy momentit tähän ns. evo 3 mallin 4G63. Ja pari muutankin juttua ;)

Tuolla alussa kerrottiin, et kaikissa 4G63 ei ole samat momentit.
Kuitenkin aikamonta variaatiota tästä 4G63 on (arvaan hatusta) n.30v aikana ollut.
 
Ylös Bottom