Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan? ja kone alkoi naputtaa!?

Koskela

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2009
Sijainti
Kuhmoinen
Onko kukaan törmännyt moiseen ongelmaan tai onko kellään epäilyksiä miksi kone tekee niin? teki aikasemmin jo sitä mut sit lopetti sen ku tein huohotussäiliön ja nyt törmäsin asiaan uudestaan? itse epäilisin et ahtopaine saattaisi päästä koneeseen ja aiheuttaisi sen mutta mistä se sinne pääsisi? sitten ku auto oli nosturilla ja kattia otettiin pois niin huomattiin et jakopäästä vuotaa öljyä ja sitä tulee paljon :seina siihenkin jotai neuvoja jos löytyis?? kampiakselin stefaa ajateltii äkkiä siin mut voisko siellä olla jotai muuta mistä öljyä tulis?
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan?

Alkaa olemaan kone väleee...
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan?

kone remontti on tehty joskus -09 ja uudet männät ja kanget on koneessa ja liikkeessä oikein tehty mut voisko olla ajettu väljäks jo uutuuttaan?
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan?

Jahvetti sanoi
Alkaa olemaan kone väleee...
X2 huohottaa männänrekaista läpi varmista nyt vielä letkut missä takaiskuventtiilit ja ovat "paineen puolella"
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan?

Niin venttiilikopasta menee huohotusletku imusarjaan mutta se letku ei ole yhdistetty mihkään ja siinä oli sellanen takaiskuventtiili ja se oli kyl rikki kun siitä puhaltamalla sai ilman kulkemaan läpi molempiin suuntiin. mutta siitä ei pitäis olla enää mitää ongelmaa koneelle.
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan?

Ohivuoto tai edes puristuspainemittaus varmaan kannattaa tehdä,sillä näkee että onko männissä vikaa/ohivuotoa.
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan?

Onko kone tehty vakiomännillä vai takomännillä? Jos vakiot niin perinteisin syy on männänrengasvälien murtuminen.
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan?

koneessa pitäisi olla wisecon männät mutta siitä ei ole 100% varmuutta.
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan?

Se takaisku vika kyllä voi aiheuttaa sen ilmiön että höllässä olevan tikun noustaa..
Mutta ohivuoto ja puristus paine mittaus kannattaa tehdä joka tapauksessa.. Ku eivät mitää ameriikan temppuja ole...
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan?

Jahvetti sanoi
Se takaisku vika kyllä voi aiheuttaa sen ilmiön että höllässä olevan tikun noustaa..

Ei voi, jos sitä ei kerta ole kytketty imusarjaan ollenkaan.
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan?

juu huohotusletku ei mee imusarjaan joten siitä ei ongellmaaa pitäis tulla. mutta heti huomenna täytyy puristuspaineet kattoo. onko mitää tietoo mitähän ne pitäis olla noin suunnilleen? 8-10?
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan?

Jos ei muuten huohota kuin ahdot päällä, niin olisko venttiiliohjarit jo tiensä päässä?
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan?

Tärkeintä että puristuspaineet olisi suht tasaiset joka sylinterissä.
Jos jostain männästä on nakuttanut renkaiden välit rikki,niin paineita ei todennäköisesti ole juuri mitään,siinä sylinterissä.
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan?

puristuspaineet on mitattu ja joka tulpan reijästä tuli noin 9.5 baaria. olisko kellää iteoita mitä seuraavaks vois kokeilla? ;D
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan?

Huohottaako se miten pahasti muuten vai onko tuo tikun nouseminen ainut ongelma? Onko sen tikku kuinka tiukassa kiinni? Ettei vaan karkaa pienestäkin paineesta?
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan?

huohotussäiliö on 115x95x65mm ja venttiilikopasta menee molemmat huohotusletkut säiliöön ja säiliöstä yks letku maahan. hetki sitten yks kaveri sano et ku öljykorkin otti pois ja sieltä nous pieni usva, saman teki öljytikun kautta, et männän öljyrenkaat olis huonos kunnossa. käski purkaa koneen. kyllähän sen purkaa vois nii ei tarvi sit vanhainkodissa valehdella ettei olis pelannu tollasten koneiden kaa ;D mut sit tietysti tiivisteet pitäis vaihtaa kaikki ja mitä muuta ylläriä tulee nii voi tulla hintoihinsa kyl koneen aukasu. tosin onhan se tälläsee aikaa hyvä laittaa rahaa kiertoon eikä haudo vaa itellää sitä.
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan?

Ite en kyllä lähtis vielä konetta aukomaan,vaan ajaisin menemään,jos ainut ongelma on öljytikun ylösnouseminen,mutta auto muuten pelaa.
Sitten kun öljyt on pitkin konehuonetta/tuulilasia,kannattaa alkaa sunnittelemaan moottoriremonttia :D
Tuollaisiakin näkyy jotkut viritelleen
image.php
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan?

juu kyllä mullekin on sanottu et rautalankaa ja tikku hyvin kii mut en välttämättä haluais hajottaa konetta sillel. ja sit jos se ahtoilma nyt jostai syystä pääsee alakertaan ja se pullauttaa tikun ylös niin se voi varmaan samalla työntää öljyä kampiakselin stefan välistä tai jostain jakopään puolelta. sieltäkin ku tulee öljyä. ei oo kiva lisätä litra öljyä 200 kilometrin välein :-\
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan?

Oma Evo4 syyti tikun kautta öljyä ja syynä oli kaikki männät halaki renkaiden välistä ja pytyt orkosilla. silti moottori kävi ja kukku mutta nakutti.
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan?

Eli siis purkuun taitaa mennä. onko käytönnön vinkkejä kellää mitä ei kannata tehdä? ;D
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan?

Jos ne puristuspaineet oli joka sylinterissä ihan ok niin ei kai tuota ihan ensimmäisenä kannata purkamaan lähteä? Voi olla kuitenkin jostain muustakin, ja varsinkin jos se kone on rakennettu niin ei missään wisecoissa pitäisi olla samaa ongelmaa, ellei sitten ole huonoilla säädöillä muuten rikottu.
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan?

Niin laihalla käyny. omassa puristuksekki näytti joka pytyssä yli 8 vaikka sökö oli. ja se kyllä huohotti et tukka lepatti ku öljykorkin otti pois. ;D
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan?

Ittellä oli joka mäntä omassa evossa halki ja puristuksia mitatessa kaikki näytti hyvältä, ohivuodot katsoessa vain yksi neljästä näytti vuotoja.
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan?

Tein "karkean" ohivuototestin kans ja kaikki vuoti korvakuulolla iha tasasesti. ei ollu mitää mittareita. nyt vaan tuli uusia ongelmia: koneesta alkoin kuulua naputusta mutta olin paikantavani naputuksen olevan peräisin turbosta. onko se vaan otettava ja katottava koneen sisään? ja kuinka sen koneen saa otettua pois? pitääkö ottaa vaihtelaatikon kanssa se pois siel vai mahtuuko se tulee ilman?
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan? ja kone alkoi naputtaa!?

Mahtuu tulemaan vaihdelaatikon kanssa kepposesti pois. Ainakin jos puotatte koneen? Eriasia tietysti jos taljaatte ylöspäin, siitä ei oo kokemusta.
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan?

Koskela sanoi
Tein "karkean" ohivuototestin kans ja kaikki vuoti korvakuulolla iha tasasesti. ei ollu mitää mittareita. nyt vaan tuli uusia ongelmia: koneesta alkoin kuulua naputusta mutta olin paikantavani naputuksen olevan peräisin turbosta. onko se vaan otettava ja katottava koneen sisään? ja kuinka sen koneen saa otettua pois? pitääkö ottaa vaihtelaatikon kanssa se pois siel vai mahtuuko se tulee ilman?

Kokeile että katoaako se naputus kun pitää kierroksia vaikka yli 3000rpm 10sek muutamia kertoja. Jos katoaa niin oli varmaan ne venttilinvälyksen tasaajat, mutta jos ei niin saattais olla ne haljenneet männät?
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan? ja kone alkoi naputtaa!?

täytyypi kokeilla jos naputus lähtis sillei pois.
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan? ja kone alkoi naputtaa!?

varovasti sitten sen kerrättämisen kanssa, nimittäin jos sieltä on kiertokankien laakerit mennyt niin tulee rumaa jälkeä.
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan? ja kone alkoi naputtaa!?

simonsays sanoi
varovasti sitten sen kerrättämisen kanssa, nimittäin jos sieltä on kiertokankien laakerit mennyt niin tulee rumaa jälkeä.

Subaru piti ainakin niin sairasta ääntä kk-laakereiden mentyä, että ei uskaltaisi itse edes käyttää :)
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan? ja kone alkoi naputtaa!?

MakeM sanoi
Subaru piti ainakin niin sairasta ääntä kk-laakereiden mentyä, että ei uskaltaisi itse edes käyttää :)

eikös se pidä ehjänäkin kauheaa ääntä? :)
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan? ja kone alkoi naputtaa!?

MakeM sanoi
Subaru piti ainakin niin sairasta ääntä kk-laakereiden mentyä, että ei uskaltaisi itse edes käyttää :)

Meillä subbe ei pitänyt juuri mitään ääntä tyhjäkäynnillä, mutta kun kierrokset meni yli 3tonnin, kolina oli jotain aivan järkyttävää...

-Eki
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan? ja kone alkoi naputtaa!?

ei uskalla kyl kokeilla ku on nii hirvee ääni. kone lähtee huomen pois ja katotaa mitä se on syöny.
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan? ja kone alkoi naputtaa!?

Ja nyt ehdottomasti kk-laakerit vaihtoon, jos koneen aukasette ihan kunnolla. Kannattaa tehdä muutenkin kunnon moottoriremontti. Tietysti jos rahatilanne sallii, niin takokamat sisään. :peukku

Silti jos ei kankia tai mäntiä vaihdeta niin ehdottomasti kk-laakerit vaihtoon. ;)
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan? ja kone alkoi naputtaa!?

juu no nythän se selvis sitte. ylempi männänrengas oli poikki 4 männästä. mutta sittenku vähä mittailtiin niin sylinteriputki oli tasan 85mm mutta mäntä oli 84.15-84.80? kuuluuko wisecon mäntä olla sentään noin väljä?
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan? ja kone alkoi naputtaa!?

Koskela sanoi
juu no nythän se selvis sitte. ylempi männänrengas oli poikki 4 männästä. mutta sittenku vähä mittailtiin niin sylinteriputki oli tasan 85mm mutta mäntä oli 84.15-84.80? kuuluuko wisecon mäntä olla sentään noin väljä?

Melkoisen isolta välykseltä kyllä kuulostaa.
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan? ja kone alkoi naputtaa!?

Männän oikea mittaus kohta on n.10mm männän helmasta ylöspäin, koneistamoilla.
Jotku mittaa männän renkaitten välistä, josta saa väärän mitan...
Takomännällä on isovälys kun lämmetessään laajenee, kylmää moottoria rääkätessä renkaat katkeilee...
Wisecon mäntä vaatii aina kunnollisen lämmityksen. tyhjäkäynti paras tapa vrt.racing.
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan? ja kone alkoi naputtaa!?

Muistelin että Wisecon takomännillä olis ollu just 0,15mm maksimissaan rankimmalla käytöllä, mutta enpä mene vannomaan. Tai sitten tuo oli valuyksilölle.
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan? ja kone alkoi naputtaa!?

lämpälaajeneminen olis kyllä järkevä selitys mutta aika moni alan mies on sanonu et noin 8 sadasosaa olis optimi välys. ite en ole ajanu edes kylmällä koneella ja talvetkin oli aina lämmityksessä.
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan? ja kone alkoi naputtaa!?

Lämpölaajenemisen takiahan sinne sitä välystä jätetään, mutta ei sitä silti noin paljoa kuuluisi olla.
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan? ja kone alkoi naputtaa!?

Mua ihmetyttää mite sait 84.15-84.80 noin isot erot jo männistäkin? Mittasitko mistä kohtaa?
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan? ja kone alkoi naputtaa!?

Koskela sanoi
lämpälaajeneminen olis kyllä järkevä selitys mutta aika moni alan mies on sanonu et noin 8 sadasosaa olis optimi välys. ite en ole ajanu edes kylmällä koneella ja talvetkin oli aina lämmityksessä.

Wisecon 1400HD männille muistaakseni suositellaan 0.08 mm. Perusmännille aavistus vähemmän.
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan? ja kone alkoi naputtaa!?

nyt katoin mikrometrillä ja otetaan uusiks:
eli männäntapin suuntaisesti sen yläpuolelta oli 84,03 ja alapuolelta 84,23
ja toisinpäin, eli ei männäntapin suuntaisesti, yläpuoli 84,77 ja alapuoli 84,81
mielestäni vaikuttaa hieman huonolta ja ku oon kolme vuotta käyny oikei koulua et pitäis osata jopa lukee mikroa ja töissä joutuu käyttää niin senkin väärin lukeminen on kyl suljettava pois ;D
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan? ja kone alkoi naputtaa!?

Todellinen välys liene se 0,2mm? Tehdäänkö noista männistä nykyään ovaaleja lämpölaajenemisen takia?
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan? ja kone alkoi naputtaa!?

ihmettelin kyllä itsekin et miksi lienee soikeat. tai sitten edellinen omistaja on piessy paskaks heti koneremontin jälkeen.
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan? ja kone alkoi naputtaa!?

Turhapuron sorvaamia mäntiä,sehän oli ensimmäinen ihminen maailmas joka sai sorvilla soikean esineen :D
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan? ja kone alkoi naputtaa!?

no sitte heitetää kysymystä veil et mistä hyviä mäntiä sais? ;D
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan? ja kone alkoi naputtaa!?

mäntä mitataan helmasta ristiin männäntappiin nähden, 10mm
männän tehtävä on toimia renkaiden "telineenä"
mäntä on soikea et mahdollisemman vähan kitkapintaa sylinterin seinämään ja lämpöä...

Olikos ne Wisecon männät
Teräscromi männänrenkaan pystyy käsin vääntämään suoraksi ei katkea.
 
Vs: Evo 3 nostaa öljytikkua kun kone alkaa ahtamaan? ja kone alkoi naputtaa!?

kyllä noi meni poikki että naps ku otin renkaita irti. ja wisecon männät kyseessä.
 
Takaisin
Ylös Bottom