Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Heke89

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2014
Tykkäykset
0
#1
Elikkäs oon koittanu lukea foorumilta juttuja evo 3sista mutta on sen verta sekava vielä niin kyselempä täältä

Olen tuossa ostamassa 160tkm ajettua Evo 3sta. Ajatuksena rakentaa budjetilla perus ripeä käyttöauto.

Mites koneen kestävyys? uskaltaako tuota touhuta yhtään? täältä kun olen muutamia juttuja lukenut tuntuu että koneet hajoavat jo pelkästään katsomalla.

Tyyppiviat mihin kannattaa ajan kanssa kiinittää huomiota?

Mistä löytää alustasarjoja kyseiseen autoon? Bc racingi oli nyt yksi minkä löysin.

Miten Evo 7 osat sopivat tähän autoon? Meinaa on ehkä yksi 7 tulossa purkuun niin voiko siitä hyöty käyttää jotain? Esim ahdinta, cooleria? Konetta ei ole tarkoitus rakentaa löytyy jo hallilta +700hp projekti eikä p*rse kestä kaikkea rakennella alusta loppuun.

Plug and play moottorin ohjauksia? Lastulla vai millä mennään?

Viritys potentiaali vakio osilla tai pienillä lisäyksillä (putkisto, ecu, cooleri jne) ja mitä painetta vakioon uskaltaa laittaa.

Jakopää vaihto väli? netistä löytyi 90tkm/5v onko mistään kotoisin

Hyödyllisiä linkejä voi myös laittaa tähän. Täytyy opiskella vähän tulevaa uutta autoa varten.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Tykkäykset
3
Sijainti
Espoo
#2
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Moi,

Vakiomoottorissa ongelmana voi olla kampiakselin päittäislaakerointi. Tämä on yksi auton tyyppivioista. Selviää mittaamalla välys, pitäisi muistaakseni olla 0,10-0,15mm (service limit 0,25mm). Jos haluaa virittää, niin kannattaa varmaan tuon verran ajetusta autosta vaihtaa joka tapauksessa.

Vakiomännät murtuvat herkästi nakutuksen seurauksena, joten aika konservatiivisia säätöjä kannattaa suosia ilman alakerran vaihtoa. Kanget eivät ole myöskään erityisen järeät. Vakioahdin riittää avaamattomalla koneella noin 350hv, mutta turvallinen ja järkevä raja liene jonkin verran alempana. Klubilla otettu esimerkiksi n. 300hv säädettynä 1 bar ahdoilla putkisto ja ilmansuodatin vaihdettuna. Suurin pullonkaula vakioautossa liene hyvin ahdas (n. 52 mm) downpipe ja katalysaattori sekä takana oleva kammiovaimennin. Toisaalta downpipen vaihdon jälkeen ongelmaksi saattaa muodostua ahtojen karkaaminen yläkierroksilla.

Evo123.net-foorumilla ajavat muistaakseni vakiomosilla noin 1,2 bar ahdoilla, sieltä voi löytyä myös tarkempaa tietoa näiden vanhojen virittämisestä ja käytöstä.

BC-racing on hintaisekseen ihan pätevä tuote, parempiakin varmasti saa mutta hintakin on helposti tuplat.

Evo 7:sta ei taida monikaan osa sopia. Ahdin on peilikuva ja pyörii eri suuntaan, ja kolmosen vakiocooleri riittää ihan mukavasti.

Moottorinohjaukseksi käy uudempien Evojen ohjelmoitava moottorinohjaus sopivilla johto- ja anturimuutoksilla (tai skaalauksilla). Muina vaihtoehtoina esim. Ostrichin EPROM-emulaattori tai Apexin Power FC.

Muistelisin jakopään vaihtoväliksi näissä vanhemmissa 60 tkm, eikä ole ehkä asia mistä kannattaa rajussa käytössä säästää.
 

Heke89

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2014
Tykkäykset
0
#3
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Tähän laakeri vikaan niin vakio laakereilla vai onko esim Acl laakereilla mahdollisuus sitten kasvattaa/parantaa kestävyyttä tässä tyyppiviassa?

Onko männissä muita kestävyys ongelmia (heikon materiaali paksuus, materiaali huono tai männän malli) Meinaan noita bmw koneita nyt pitkään harrasteneena esim m50 koneen mäntä on heikko nakutuselle mutta hyvin säädettynä saatu kestämään 1,5 bar paineita ja rutut kuitenkin 10. Joten kestääkö vakio alakerta hyvin säädettynä sitten kovempia teholukemia.

Joo alustoita katelleena nyt löytyi d2 ja k-sportiltakin. Bc racingit mulla on kilpurissakin ja ollut todella tyytyväinen tuotteeseen.

Miten ahdin pyörii eri suuntaan? mutta varmaan enemmänki siinä että pakopesä kääntyy eri puolelle joten ei taida siinä mielessä olla sitten bolt on. harmi sinäällään olisi sen voinu samalla asennella.

Täytyy vilkaista nuo ecu vaihtoehdot ei ole tuttuja ollenkaan itellä on ollu tatechia, hesteciä, halltechia ja megaa.

Onko jossain samalla jotain rakentelu topiceja missä on Evo 3 tehty jotenki ei tarttunut silmään.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
80
#4
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Vakio tai aftermarket, ei väliä kunhan saa välykset kuntoon.
Ne sisuskalut on vaan heikot. Hyvin säädetynä kestää tietty pidempään mutta jos tehoa haluaa niin ne täytyy vaihtaa.
Jäsenten puolella on lisää projektipäiväkirjoja.
 

Heke89

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2014
Tykkäykset
0
#5
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

No siis teho tavoiteet on siinä +300hp luotettavasti. tietty kaikki mitä saa on plussaa mutta ideana on jokapäivänen käyttis.

Kuitenkin on sitten kilpuri missä sitä voimaa on enempi niin jos tämän saisi pidettyä niin ettei ampuisi projektit aina yli.

Onko noita Ostrichin EPROM suomessa ja tekeekö joku niitä? Itse olen kyllä auto sähkäri mutta töissä olevilla vehkeillä en vältis edes halua kolvailla ecuun mitään.

Niin itsehän en ole jäsen valitettavasti ainakaan vielä..
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Tykkäykset
33
Sijainti
Taipalsaari
#6
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Janialho tai minä voi juottaa ecusta eprommin pois ja laittaa socketin tilalle, mihin voi sitten laittaa vaikka sen Ostrich emulatorin tai kirjoitella itse uuden eprommin / eeprommin jos on vehkeet.

Janialho vaikuttaa Nokialla ja itse Lappeenrannan lähistöllä, suosittelen tietysti leipänsä eteen tekevän puoleen kääntymistä, kun hommalle meillä on varmaan aika sama hinta. Ite teen harrastepohjalta.

Mikään mahdottomuus tuon eprommin irrotus ei tietysti ole kotikonsteinkaan jos kolvi pysyy kädessä, jossei ole kokemusta elektroniikkajuotoksista niin sitten kannattaa jättää väliin, aika helposti lähtee eprommin kontaktit irti piirilevyltä, ja sitten maksaa enemmän rahaa viedä ammattimiehen tehtäväksi. :p

Tuskasen hidasta hommaa se on jos ei ole imujuotinta. tinaimusukan kanssa 2-5 tunnin projekti pakollisten konkkien vaihdon kanssa. :)




Tuolla kuvat: http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=26652

Niin ja selvennyksenä vielä että ecun prossu lukee softansa eprommilta, ja kun ecussa on socketti niin siihen voi vaihtaa sitten mieleistään softaa, mikä mahdollistaa luonnollisesti sytkä ja bensakarttojen jne. muokkauksen. Ostrich Emulatorilla sitä voi tehdä reaaliajassa Tunerpro RT softalla USB:n kautta, ja vähemmin reaaliajassa sitten kirjottelemalla softan aina esim eeprom lastulle ja laittamalla ecuun.

Sitä en tiedä että onko 1-3 eevoihin jotain valmiita Ralliart -tyylisiä binääridumppeja jotka on varmaan ihan hyvä lähtökohta säätämiselle, voi ollakkin. Puhakalla taitaa olla kyllä galantissakin jotkut evo3:sen sytkäkartat..
 

Heke89

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2014
Tykkäykset
0
#7
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Joo olen mä noiden mittaristojen piirilevyjä kolvaillu, parit opelin ecujen maadotukset ja sähkökeskuksien joskus volvon aikana et periaattees vois toimii itelläki kuitenkin on vehkeet töissä vaikka harvemmin niitä joutuu nykyautojen kanssa käyttämään.

Mutta hyvä tietää. Nokia on mua lähempänä huomattavasti. Tiedän että on tuskainen homma. Miten hyvä tuolainen vakio ecu on sitten säädellä + ominaisuudet? Meinaan itellä aina ollu sitten aftermarket ecuja (tatech 32 pro tällä hetkellä mm ja toisessa kilpurissa Ativeboard Ms3)

Haluutko heittää Vaikka privana jot et tänne että mitä tollanne projekti maksaisi ja kuinka kauan tollasessa menis.

Tollanen pohja kartta olisi jees. meillä on oma säätäjä kyllä ketä sitten hieroo säädöt kohilleen.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Tykkäykset
33
Sijainti
Taipalsaari
#8
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Veikkaan että Jani ottaa tuosta jonkun 100e tai siihen suuntaan, ja en minäkään mielelläni sitä sen halvemmalla tee, tossa on kuitenkin jo enemmän riskejä kun perus konkanvaihdossa, mikä kannattaa myös ehdottomasti tehdä jos alkaa laittaa rahaa kiinni ecuun socketin muodossa. Se hajoo kuitenkin viiden vuoden sisällä niiden konkkien takia.

Hyväähän noissa vakioecuissa on nakutustunnistus, mikä vetää ennakkoja pois nakutusta kuullessaan ja säästää moottoria normiajossa. Toki se on aikamoinen nemesis jos se kuulee haamunakutusta, esim nostajista, lämpöpelleistä tai voimansiirrosta. Tehot häviää ihan "turhaan".

Itse säätäminen tunerpro:n kanssa on aika normitouhua, se vaatii XDF:n missä määritellään auton tyyppi, evoon löytynee valmis definitio netistä. Siinä on siis karkeasti kerrottu että missä mikäkin asetus koodissa sijaitsee ja oikealla definitiolla Tunerpro:n säädöt osuu kohilleen. Voit vaikka ladata sen ja katella että miltä softa näyttää, tai säätäjän kanssa katsella. Ei tuottane mitään ongelmia, kartat on ihan selkeitä. http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=34012.0 Tuossa topicissa enemmänkin kuvankaappauksia TunerPro:n karttanäkymistä.

Foorumin koodipeikot osannee kertoa että mikä haitta on alkupään evojen / galantin ecun käytöstä noin ylipäätään, sen tiedän että muisti loppuu ainakin että esim. jonkun flexifuelin teko vaatis jo jonkin verran tehtaan poikien koodin kotkausta ja koodin laihdutusta että sais viinakartat mahtumaan. Melkosta ropellihattuhommaa jo tälläselle rautamiehelle. :p

Toki prossujen nopeus on kehittynyt vuosien varrella. Jostain syystä tota e8 ecua tarjotaan aina "OEM" korvikkeeksi, liekkö juuri siksi että on flashattavissa suoraan ja mahtuu flexifuel koodit sisään, se vaan vaatii johtohommia sit jo enemmän kun joku plug and play aftermarket moottorinohjaus.

Kannattaa melkein irrotella se ecu autosta ja avata senverran että näät sen MD numeron ja ton EPROM:in päällä olevan koodin, internetti kertoo yleensä sit paljon asioita siitä.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Club Member
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Tykkäykset
8
#9
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Heke89 sanoi
No siis teho tavoiteet on siinä +300hp luotettavasti. tietty kaikki mitä saa on plussaa mutta ideana on jokapäivänen käyttis.

Niin itsehän en ole jäsen valitettavasti ainakaan vielä..
Omasta kolmosesta aikaan saatiin se 300hp 1.0b ahdolla, vakio koneesta. Ecuna oli Apexin Power fc. Vuoden ajelin sillä ilman ongelmia ennen kun myin pois. Eli sanoisin että sen siitä saa ainakin luotettavasti ilman koneremontti.

Jäsenten puolella taitaa siitä olla vieläkin projektikertomus. ;)
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Tykkäykset
5
Sijainti
Polvijärvi
#10
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Evo3 voi asennella 88-92 gti galantin koneen jossa ei ole crankki ongelmia(6-bolt) myös kansi ja imusarja kannattaa vaihtaa kun on isompi kanavaiset, evo8 ecun joskus laittelin ite gti galanttiin, sen softat kun on valovuosia edellä mitä noi eeprom säädöt ja ohjelmat myös nopeampi prossu auttaa tarkemmassa säädössä.
Ite tein liitin adapterin, mutta voi sen tehä vaihtamalla liittimet suoraan johtosarjaan.
SD modi on myös aika jees noissa evon 7-9 ecuissa, vähän pitää puukottaa softaa kun ecuissa kaikkea ylimääräistä mitä ei tarvi vanhoissa e1-3/galantit e3x

Mutta jäsentenpuolella löytyy mun tekemä juttu aiheesta
 

Heke89

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2014
Tykkäykset
0
#11
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Hyvä tietää että vakio kattila nyt sen 300hp kestää.

Niin kuin aikasemmin sanoin en halua käyttöautoon vaihtamaan moottoria menee vähän liian suureksi kun kilpurikin on kesken. Mutta täytyy varmaa hommata jäsenyys kun tuntuu projektit olevan sielä



Okei 100e ei nyt paha ole vai kuuluuko siihen osat samalla? Katoin niitä karttoja oli hyvinki hestecin oloiset kartat. Enemmän mietityttää tietty kuinka hyvin tuolainen ecu pysyy perässä verrattuna vaikka uutee tatechiin missä prossu on hieman uudempi. Periaatteessa tolla eculla voisi tehä 2 karttaa etanolille ja bensalle? Niin sais nakutus herkyyttä pois. Sitten lambda taitaa näissä olla perus kapeakaistanen niin onko uudemmissa evon ecuissa laajakaistaa jo?. Mietin vaan saako vakiolla hyvän vai panostaisiki kerralla sitten kunnolla. Toimiiko vakio ecussa matala ohm suuttimet muuten?
 

Heke89

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2014
Tykkäykset
0
#12
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Noniin nyt tuli evo 3 haettua vähä ristiriitasissa fiiliksissä

+vetää hyvin
+billet kampuran pyörä
+iso alumin syyläri
+ei oo räpelletty
+forge dumppi

-ilmastoinin kompura paskana sopiiko jonkun halpiksen kompura? Saa tarjota
-tehostin ääntää. Tähänkin varaosaa kaivataan
-vasen ovi ei aukee ulkoota


1bar näytti olevan paineita. Ottaako näissä maf häiriöö dumpista? Ja kun kiihdyttää ja päästää kaasusta välillä kone nytkähtää.
 

-JP-

Active Member
Club Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Tykkäykset
3
Sijainti
Tampere
#13
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Heke89 sanoi
Ottaako näissä maf häiriöö dumpista? Ja kun kiihdyttää ja päästää kaasusta välillä kone nytkähtää.
Tuo on MAF ominaisuus.
 

Heke89

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2014
Tykkäykset
0
#14
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Noniin kysymys jälleen billet kampuran pyörästä. Onko yleistä että näihin asennetaan kiinteitä hihna pyöriä? meinaa mietityttää ettei ole mitään värinä vaimennusta nyt kampuran päässä.

ja mistä noita vakio dampereita saa?

http://www.ebay.com/itm/Lightweight-Crank-Pulley-RED-FOR-Mitsubishi-EVO-1-2-3-4G63-Engine-4U-/302039255442
tälläinen näyttäis olevan sielä paikoilaan
 
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Tykkäykset
0
Sijainti
Helsinki
#15
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Fluidampr on ainoa vaihtoehto, jos käy kiinteän kanssa jännittämää.
e: http://www.jacksonautomachine.com/buy_products/fluidampr-dsm-4g63-sfi-rated/
 

Heke89

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2014
Tykkäykset
0
#16
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

tommyz sanoi
Fluidampr on ainoa vaihtoehto, jos käy kiinteän kanssa jännittämää.
e: http://www.jacksonautomachine.com/buy_products/fluidampr-dsm-4g63-sfi-rated/
onko täällä ollu ongelmia noiden kanssa? kiinteiden meinaan. Jenkki foorumilta hieman luin niin aika karuu tekstiä noille tulloo. Onko alkuperäinen sitten ihan paska?
 
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Tykkäykset
0
Sijainti
Helsinki
#17
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Heke89 sanoi
onko täällä ollu ongelmia noiden kanssa? kiinteiden meinaan. Jenkki foorumilta hieman luin niin aika karuu tekstiä noille tulloo. Onko alkuperäinen sitten ihan p*ska?
MakeM viimein selitti mulle, miks jäykkä ei ole hyvä. Alkuperäinen on hyvä siihen asti, kun hajoaa.. Kehät niissä irtoaa toisistaan, kun kumi hapertuu välistä. Orkkiksen hinta ei paljoa tuosta fluidamprista eroa.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
80
#18
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Suosittelen vaihtamaan sinne sellaisen joka vaimentaa niitä värinöitä. Billettiosa aiheuttaa turhaa rasitusta hihnalle ja koko venttiilikoneistolle. Jos sitä painoa täytyy säästää niin sitten kevyempää vauhtipyörää tms.
 

Heke89

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2014
Tykkäykset
0
#19
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

tommyz sanoi
MakeM viimein selitti mulle, miks jäykkä ei ole hyvä. Alkuperäinen on hyvä siihen asti, kun hajoaa.. Kehät niissä irtoaa toisistaan, kun kumi hapertuu välistä. Orkkiksen hinta ei paljoa tuosta fluidamprista eroa.
juu vulkanointi pettää niinkuin tästäkin autosta entisen omistajan aikana on tapahtunut. Tosiaan en oo koskaan ite käyttänyt kiinteätä missään omissa kilpureissa joten oli juurikin pakko kysyy että oikeasti onko evon kone jotenkin erinlainen kuin muut. Kattelin että 110€ oli netissä uuden tuollaisen damperin hinta ja täytyy töiden kautta kysyy mitä tollanen maksaa kuitenki henkilökunta alennukset.

Joo toiseen kysymykseen niin tosiaankaan en itseperusta tuolle "kevennykselle" tuolla päässä muutenkaan. Kilpuriin meinasin Ati damperia laitella kun vakio alkaa hajoamaan. Tosin Atin damperit on vaan niin kalliita.

Mutta muihin kysymyksiin vielä kun saisi vastauksia käykö jonkun muun auton tehostin pumppu tähän autoon? vesivuodon sain korjattua oli termarin pikku letku hajonnu (nuppipään kokoinen reikä) onneksi hyllytavarana löytys sopivalla mutkalla oleva letku.
pitäis varmaa laitella tästä joku projekti topicci kun tulee tässä samalla höpötettyä auton etenimistä.
 

MäTSi

Haittaakse?
Liittynyt
22 Huhtikuu 2011
Tykkäykset
0
Sijainti
Paimio
#20
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Heke89 sanoi
juu vulkanointi pettää niinkuin tästäkin autosta entisen omistajan aikana on tapahtunut. Tosiaan en oo koskaan ite käyttänyt kiinteätä missään omissa kilpureissa joten oli juurikin pakko kysyy että oikeasti onko evon kone jotenkin erinlainen kuin muut. Kattelin että 110€ oli netissä uuden tuollaisen damperin hinta ja täytyy töiden kautta kysyy mitä tollanen maksaa kuitenki henkilökunta alennukset.

Joo toiseen kysymykseen niin tosiaankaan en itseperusta tuolle "kevennykselle" tuolla päässä muutenkaan. Kilpuriin meinasin Ati damperia laitella kun vakio alkaa hajoamaan. Tosin Atin damperit on vaan niin kalliita.

Mutta muihin kysymyksiin vielä kun saisi vastauksia käykö jonkun muun auton tehostin pumppu tähän autoon? vesivuodon sain korjattua oli termarin pikku letku hajonnu (nuppipään kokoinen reikä) onneksi hyllytavarana löytys sopivalla mutkalla oleva letku.
pitäis varmaa laitella tästä joku projekti topicci kun tulee tässä samalla höpötettyä auton etenimistä.
Ehdottomasti vaan rojektitopikkia pystyyn :peukku
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Tykkäykset
3
Sijainti
Espoo
#21
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Basbarduu sanoi
Suosittelen vaihtamaan sinne sellaisen joka vaimentaa niitä värinöitä. Billettiosa aiheuttaa turhaa rasitusta hihnalle ja koko venttiilikoneistolle. Jos sitä painoa täytyy säästää niin sitten kevyempää vauhtipyörää tms.
Itse olisin siis huolissani kampiakselin värähtelyiden vaimentamisesta.

Homma menee käsittääkseni näin:
Jokainen työtahti, puristus ja imu aiheuttavat kampiakseliin pituusakselin suuntaista kiertymää. Lisäksi kampiakselilla, kuten kaikella muullakin, on useita resonanssitaajuuksia. Näillä kierrosalueilla pyöriessä liikkeen amplitudi ja kampiakselille aiheutuva kuormitus kasvaa. Huonoimmassa tapauksessa kampiakseli katkeaa käyttöiän vaiheessa x.

Ongelma on sitä suurempi, mitä pidempi kampiakseli moottorissa on, joten neloskone ei ole ihan pahimmasta päästä.

Tuollainen vakiokikkare tai fluidamper vaimentaa siis näitä värähtelyjä.

Millaista ääntä tehostin pitää? Itsellä on pitänyt toisinaan hieman erikoista ääntä ja vähän hikoilee nestettä, toiminut kuitenkin yli 8 vuotta.
 

Heke89

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2014
Tykkäykset
0
#22
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

MakeM sanoi
Itse olisin siis huolissani kampiakselin värähtelyiden vaimentamisesta.

Homma menee käsittääkseni näin:
Jokainen työtahti, puristus ja imu aiheuttavat kampiakseliin pituusakselin suuntaista kiertymää. Lisäksi kampiakselilla, kuten kaikella muullakin, on useita resonanssitaajuuksia. Näillä kierrosalueilla pyöriessä liikkeen amplitudi ja kampiakselille aiheutuva kuormitus kasvaa. Huonoimmassa tapauksessa kampiakseli katkeaa käyttöiän vaiheessa x.

Ongelma on sitä suurempi, mitä pidempi kampiakseli moottorissa on, joten neloskone ei ole ihan pahimmasta päästä.

Tuollainen vakiokikkare tai fluidamper vaimentaa siis näitä värähtelyjä.
tehostin ei vuoda mutta ulvoo eli sellasta mitä rikkinäinen tehostin pitää. Toimii kyllä mutta rehellisesti ääni vituttaa. On mulla töissä samanmoista noh tai pahempaa meteliä pitävä tehostin ja menny asiakkaan mukaan yli 6kk.

Joo tiedän mitä damperi tekee ja tosiaan noissa autoissa mitä minä olen ennen rakennellu en ole nähny tälläistä ratkaisua. Vakio damperi tähän tulee takaisin kun sellaisen löydän. Onko uudemmissa evoissa sama damperi kun vanhemmissa? tuntuu jotenki vaikealta löytää tähän osia suomesta ainakin meidän tukkurit nosti kädet pystyyn aika nopsaan.

Millaista ääntä tehostin pitää? Itsellä on pitänyt toisinaan hieman erikoista ääntä ja vähän hikoilee nestettä, toiminut kuitenkin yli 8 vuotta.
 

Heke89

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2014
Tykkäykset
0
#23
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Noniin lisää kysymyksiä

Säädettävä vakio ecu vs piggypack emu? Kumpi parempi ja syyt.

Sitten meneekö evo 9 navat evo 3 seen?

Samalla sopiiko männät ja veivit tuohon evo 3 koneeseen.
 
Liittynyt
19 Joulukuu 2011
Tykkäykset
0
Sijainti
Helsinki
#24
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Heke89 sanoi
Noniin lisää kysymyksiä

Säädettävä vakio ecu vs piggypack emu? Kumpi parempi ja syyt.

Sitten meneekö evo 9 navat evo 3 seen?

Samalla sopiiko männät ja veivit tuohon evo 3 koneeseen.
Säädettävä.
Ei.
Kyllä
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Tykkäykset
3
Sijainti
Tampere
#25
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

tommyz sanoi
Säädettävä.
Ei.
Kyllä
siis ysin männät ja veivit?
Ovat vissiin männänlaet erilailla eli vaatii käännön männäntapissa tms jos oikein muistan.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Tykkäykset
5
Sijainti
Polvijärvi
#26
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Harri K sanoi
siis ysin männät ja veivit?
Ovat vissiin männänlaet erilailla eli vaatii käännön männäntapissa tms jos oikein muistan.
Ei kun vaatii pakokolojen suurentamista, männän tappi ei taida olla keskellä joten väärinpäin mäntiä ei kannata laittaa
 

Heke89

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2014
Tykkäykset
0
#27
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Eikös nuo 9 männät ja veivit ollu vahvempia jos haluaa lisää voimaa ottaa? Vois olla sellaset tossa saatavilla.
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
24
Sijainti
kotka
#28
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Kasin männät ei ainakaan tarvinnu suurentamista edes 12mm nostosilla nokilla.

Onko noissa ysin omissa nyt sitten kovastikkin eroa? Mulla ainakin kestänyt kasin männät mainiosti gti lohkossa :)
 

Heke89

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2014
Tykkäykset
0
#29
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

mites kuinka paljon tollasen evon voimansiirto kestää? jos hulluna ukkona sitten vaihtelis männät ja kanget tohon? .
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Tykkäykset
3
Sijainti
Espoo
#30
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Heke89 sanoi
mites kuinka paljon tollasen evon voimansiirto kestää? jos hulluna ukkona sitten vaihtelis männät ja kanget tohon? .
Kolmosessa ilmeisesti vaihdelaatikko heikoin lenkki, johonkin 500 Nm kulmilla kannattaa rajoittaa väännöt.
 

Heke89

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2014
Tykkäykset
0
#31
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Noniin . jos tollaseen koneeseen tulee päittäis välystä reippaasti onko se automaattisesti roskis kamaa? meinaan olis nyt varaosa konepaketti hallilla missä päittäislaakerit loppu niin meinaatteko ettei laakerin vaihdolla tulis ehjäksi? (haave olisi että voisi pöydällä rakentaa koneetta.)
 

ast

Z27AG
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Tykkäykset
7
Sijainti
Järvenpää
#32
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Se riippuu ihan tapauksesta. Usein isompi välys syö kampiakselin ja vielä isompi veistää siivua lohkostakin.
 

Heke89

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2014
Tykkäykset
0
#33
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

ast sanoi
Se riippuu ihan tapauksesta. Usein isompi välys syö kampiakselin ja vielä isompi veistää siivua lohkostakin.
mutta jos ei ole havaittavaa kulumaa niin silloin uusilla laakereilla pitäisi selvitä? .
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Tykkäykset
3
Sijainti
Espoo
#34
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Jos se laakerimetalli ei ole kulunut läpi niin kampura voi olla ehjä kyllä. Kannattaa varmaan varmuuden vuoksi mitata?

Sitten "korjautuu" kyllä laakerin vaihdolla, mutta ilmeisesti sillä on siitä huolimatta tapana uusiutua.
 

Heke89

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2014
Tykkäykset
0
#35
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Tuohon väljyyteen oliko se että männänjäähyt tulpataan että saadaan oireet pois?

Samalla hyssyyn mitä vakio veivit kestää? Meinaan jäi käteen coswort/Junin takomännät niin mitä vakio veivi/takomäntä setillä uskaltaa kiusata vanhaa evoa
 

T. Kiili

Mr. Cyborg
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Helmikuu 2004
Tykkäykset
24
Sijainti
kotka
#36
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Heke89 sanoi
Tuohon väljyyteen oliko se että männänjäähyt tulpataan että saadaan oireet pois?

Samalla hyssyyn mitä vakio veivit kestää? Meinaan jäi käteen coswort/Junin takomännät niin mitä vakio veivi/takomäntä setillä uskaltaa kiusata vanhaa evoa
Kaikkihan riippuu siitä miten muuten kone tehdään. Kyllähän sitä kiusaa vaikka kuinka jos tekee asiat oikein eikä pelkällä reilulla ahtopaineen nostolla. Vakioveivit kestää ainakin sen 400hv kohtuu varmasti, tosin arp pultit voisi olla hyvä upgrade vakioveiveille.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Tykkäykset
3
Sijainti
Espoo
#37
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Mutulla sanoisin, että vakioveivit ottaa nokkiinsa korkeista sylinteripaineista (eli suomeksi vääntömomentista) ja vakiomännät taas nakutuksesta (eli suomeksi liian korkeasta lämpötilasta, kovasta sytytysennakosta tai muuten vaan viimeisten tehojen puristamisesta).

Isommalla ahtimella ja yläkierroksille suunnitelluilla nokka-akseleilla saa varmasti hyvin tehoa vakiokilkkeilläkin. Jos sulla ne männät kuitenkin on, niin en oikein näe syytä miksi jättäisi kiertokanget vaihtamatta?
 

Heke89

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2014
Tykkäykset
0
#38
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Tottakai ja mitä polttoainetta käytetään voidaan pidentää vakio alakerran kestävyyttä.Nyt haetaan sellaista arviota mistä voi päätellä mitkä ratkaisut on järkeviä perustuen miten ihmisillä on niitä menny ja mistä syystä.

Mm vakio s38 kone athenalla ja arpeilla 850hp ja ei hajonnut vakio osat eli koitetaan pysyä siinä mitsun koneessa eikä karata perusteisiin ja teoriohin.

Sanotaan näin että on kaikki osat valmiina saisi koneen kohtuu pitkälle valmiiksi pienellä kustannuksella taas kun alkaa laittamaan veiviä pahvia nokkia jne kustannukset äkkiä nousevat. Eli sellainen kultainen keskitie olisi ihan jees.
 
Liittynyt
12 Elokuu 2013
Tykkäykset
0
#39
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Kultaista keskitietä kyselit tuohon käyttöauton virityshommaan. 30 v autoja rakennelleena voisin kokemuksesta heittää, että pidetään ne siviiliautot siviiliautoina. Harrasteautot ja kilpurit sitten erikseen. Paitsi jos tykkää erityisesti rassata jokapäiväistä kulkupeliä.
Jos siviilievoa nyt kuitenkin pitää parannella niin oma listani olisi järjestyksessä seuraavanlainen:

1: Elbow ja downpipe riittävän isoksi (3 tuumaa sisämitta). Edit: Turbon porttaus. Nämä ei vaikuta käyttöominaisuuksiin vielä huonontavasti.
2: Säätömahdollisuus moottorinohjaukseen, maf eliminointi
3: Ohjelmoitava boost control,
4: Nokka-akselit, tässä vaiheessa alkaa jo bensakulut kasvamaan, suuttimet, pa pumppu ym. loppumaan kesken ja boost creep astuu kehiin ilman ulkoista hukkista. Turbo käy pieneksi, veivit vääntyy ja männät voi särkyä.

Tästä en eteenpäin enää ilman kokonaivaltaista moottorin, kytkimen, ja voimansiirron parantelua lähtisi. Paitsi jos tykkää sitä käyttöautoa jatkuvasti räplätä. Ja tuo kestävyys on suhteellinen käsite. Toisilla ei kestä laitteet, vaikka ne olisi arvo-osista kasattu.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Tykkäykset
3
Sijainti
Espoo
#40
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

jkedino sanoi
1: Elbow ja downpipe riittävän isoksi (3 tuumaa sisämitta) Nämä ei vaikuta käyttöominaisuuksiin vielä huonontavasti.
2: Säätömahdollisuus moottorinohjaukseen, maf eliminointi
3: Ohjelmoitava boost control,
4: Nokka-akselit, tässä vaiheessa alkaa jo bensakulut kasvamaan, suuttimet, pa pumppu ym. loppumaan kesken ja boost creep astuu kehiin ilman ulkoista hukkista. Turbo käy pieneksi, veivit vääntyy ja männät voi särkyä.
Itselläni tuli boost creepin kanssa ongelmia jo 65mm downpipellä ja "kisakatilla". Mihin sun kokemuksien mukaan asettuu ahdot pelkillä putkistomodeilla?
 
Liittynyt
12 Elokuu 2013
Tykkäykset
0
#41
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

Unohdin em postauksessa mainita, että turbo pitää portata, ja sisäisen hukkiksen reikää isontaa. Myös säätökellon liikerata kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa kello vaihtaa. Nämä sitten, kun sitä boostcreeppiä tulee vastaan.
Varmaan noilla moottorinohjauksen säädöillä sytkä/bensa kartoilla voi tuohonkin ahtojenkarkailuun välillisesti vaikuttaa. Kertokoon joku asiaan perehtynyt säätäjä lisää.
Porttaamatonta turboa ei ole ollut paikoillaan, joten en nyt suoraan pysty vastaamaan, että mitä nuo putkistomuutokset tuohon boostcreeppiin vakioturbolla vaikuttaa. Varmaan sitä turbon/pakosarjan vaihtoa kannattaa pohtia. Kyllähän ne ahdot kuriin saa, jos ei muuten niin imuilman kuristimella.
 

Heke89

New Member
Liittynyt
2 Syyskuu 2014
Tykkäykset
0
#42
Vs: Evo 3 Tyyppiviat/Viritys potentiaali ja paljon muita kysymyksiä

jkedino sanoi
Kultaista keskitietä kyselit tuohon käyttöauton virityshommaan. 30 v autoja rakennelleena voisin kokemuksesta heittää, että pidetään ne siviiliautot siviiliautoina. Harrasteautot ja kilpurit sitten erikseen. Paitsi jos tykkää erityisesti rassata jokapäiväistä kulkupeliä.
Jos siviilievoa nyt kuitenkin pitää parannella niin oma listani olisi järjestyksessä seuraavanlainen:

1: Elbow ja downpipe riittävän isoksi (3 tuumaa sisämitta). Edit: Turbon porttaus. Nämä ei vaikuta käyttöominaisuuksiin vielä huonontavasti.
2: Säätömahdollisuus moottorinohjaukseen, maf eliminointi
3: Ohjelmoitava boost control,
4: Nokka-akselit, tässä vaiheessa alkaa jo bensakulut kasvamaan, suuttimet, pa pumppu ym. loppumaan kesken ja boost creep astuu kehiin ilman ulkoista hukkista. Turbo käy pieneksi, veivit vääntyy ja männät voi särkyä.

Tästä en eteenpäin enää ilman kokonaivaltaista moottorin, kytkimen, ja voimansiirron parantelua lähtisi. Paitsi jos tykkää sitä käyttöautoa jatkuvasti räplätä. Ja tuo kestävyys on suhteellinen käsite. Toisilla ei kestä laitteet, vaikka ne olisi arvo-osista kasattu.
Joo itellä tulee nyt 12v autojen kanssa täyteen ja on ollut harrasteautoa siviili autona mutta tämäkin ohi aiheesta. Mulla on kilpuri sitten ihan erikseen. Tästä olisi ideana tehdä rupeä käyttöauto.

Periaatteessa olisi hyllyssä melkeen kaikki osat paitsi veivit jos haluaa konetta alkaa virittämään. Mutta tuosta selviää kyllä että kohtuu herkkiä nuo vehkeet sitten.

Mutta muutamat hyvät vinkit tuli kyllä jään miettimään miten etenen asian suhteen.
 
Ylös Bottom