Evo 4 & 5 hintaero

Vs: Evo 4 & 5 hintaero

:eek:fftopic
Eikös tuolla ko. yksilön pyyntihinnalla saisi japanista huomattavasti vähemmän ajetun yksilön? Jos ei ole kiire autoa saada koska saahan siinä jonkin aikaa odottaa?
 
Vs: Evo 4 & 5 hintaero

evo6 sanoi
:eek:fftopic
Eikös tuolla ko. yksilön pyyntihinnalla saisi japanista huomattavasti vähemmän ajetun yksilön? Jos ei ole kiire autoa saada koska saahan siinä jonkin aikaa odottaa?

Varmaan saisi mutta ongelmana on lähinnä se, ettei kukaan halua ostaa tota mun Sivikkiä käteisellä vaan on huomattavasti helpompaa vaihtaa se johonkin Suomenmaalla olevaan autoon ja delegoida Hondasta eroonpääsemisen seuraavan omistajan riesaksi ;)

Ja onhan se japanintuonnin odotteluun menevä 4+ kuukautta varmaan aika hermojaraastavaa aikaa.
 
Vs: Evo 4 & 5 hintaero

Harri K sanoi
Ny rauhotutte jo.

faktat ovat:

a) twilaitti tuonut/avustanut maahantuonnissa
b) twilaitin kaveri silloin rahoittanut/katsastanut/verottanut/omistanut auton
c) twilaitti tai sen kaveri ei myy nyt tuota autoa vaan auto on vaihtanut jo omistajaa ainakin kerran (Akeltahan saa omistajien määrät ja historian tietoon 3.5e maksulla...selvii montako ollut Suomessa jne ..halpa hinta tarkistaa auton hintaan nähden) :peukku
d) autossa on korroosioon viittaavia merkkejä, joita löytyy myös Japanin tuonneista silloin tällöin. UK:n saarelta kuitenkin korroosiovaurioiden löytyminen on todennäköisempää.

Noo nää ei koskaan karkaa käsistä. :) Yks fakta vielä on et Harri K on valvoja. ;D
 
Vs: Evo 4 & 5 hintaero

Ok. Rauhallisiahan tässä koko ajan ollaan oltukkin. Ilmeisesti sitten Briteissä ruostesuojattu..
 
Vs: Evo 4 & 5 hintaero

Tässä omakohtaisia kokemuksia evon (kolmonen) käyttökuluista. Eli Ajelin yhdellä kolmosella vuoden ja n. 15 tkm (156-171 tkm) ja nykyisellä on ajettu 1,5 vuodessa n. 10 tkm (86-96 tkm). Ensimmäisestä piti jarruja hieman herätellä, kun liukutapit jämähtivät ja samalla menivät palat vaihtoon. Nykyinen auto tuli lähes uudenveroisessa kunnossa Japanista ja siinä ei ole ollut mitään korjattavaa. Pari polttimoa on vaihdettu ja jarrupalat. Bensaa palaa maantielläkin vähintään 10 litraa, jos ohittelee pintakaasullakin. Pääkaupunkiseudulla sekalaisessa ajossa bensaa palaa n. 12 litraa. Öljyt vaihtuvat 7,5 tkm välein. Hankittaessa vaihdettiin jakohihna + kaikki nesteet + iridium-tulpat eli pitkään aikaan ei tarvitse vaihtaa muuta kuin öljyä + öljynsuodattimia. Ruostesuojaukseen meni 560 euroa ja uusintakäsittelyyn menee muutama satanen vuoden parin päästä mutta eipä tarvitse ruosteista välittää.

Ja sitten alkuperäiseen kysymykseen: eli nelonen vai vitonen --> miksei samantien kutonen, jos uudemman haluat. Kutonen on kuitenkin se "arvostetuin" evo.

Tai sitten hinnan kannalta: hyvien JDM-evojen hinnat tuskin laskevat koskaan kovin paljoa alle kymppitonnin, jos auto on siisti, huollettu ja kohtuukilometreillä. Näinhän on käynyt muissakin tehokkaissa autoissa esim cossu-sierra (ja jos autovero säilyy nykyisellään). Nelonen on huomattavasti lähempänä sitä tasoa, josta sen arvo ei enää laske. Kun Suomi-evot putovat alle 20 teur tason, niin JDM:ien hinta painuu väkisinkin lähemmäs alle 15 teur-tason eli mitä kalliiimman ostat sitä enemmän sen arvo laskee.

Jos crankwalkia pelkäät (kuten on syytäkin), niin pyydä nelosen myyjä ST-motorsille ennen kauppoja ja sovi, että crankwalk mitataan siellä. Omasta autostani mitattiin ko. välys + vaihdettiin öljyt ja suodatin. Työtä laskutettiin yhteensä 1 tunti (70 eur) eli mikään suuri kustannus tuo mittaus ei ole. Eli mittauksen voi tehdä vaikka jokaisen öljynvaihdon yhteydessä ja samalla vaihdattaa tarvittaessa laakerin.

Ja sitten rahaa tosiaan alkaa palaa kunnolla, kun (ei siis jos) tehoa alkaa kaivata lisää ;) Nämä laitteet kun eivät ole mitään tykkejä vakiona, vaikka pari ensimmäistä päivää saattaa siltä tuntua.
 
Vs: Evo 4 & 5 hintaero

Tässä vielä pari vinkkiä hyvän yksilön etsimiseen:

Jos tarkoitus on löytää sellainen auto, jota ei ole rääkätty, niin kannattaa etsiä yksilöä, jossa ei ole lisämittareita, jarrupäivityksiä, alustasarjaa, poikkitukia yms. Niitä ei tarvita normaalissa ajossa. Ja jos auto on lisäksi vakiovanteilla ja siisti sekä sisältä että ulkoa, niin on aika paljon todennäköisempää, että se on ollut "normaalissa" ajossa. Ja tietysti kannattaa katsoa, että vaihteet menevät paikalleen kuten kuuluu eli synkronoinnit ovat kunnossa.

Suomesta tällaisen löytäminen ruostesuojattuna on aika vaikeaa eli tuonti Japanista on usein paras keino. Tuotavaa autoa valittaessa kannattaa muistaa vielä, että halvalla ei saa hyvää. Kaikki "kolmella tai neljällä tonnilla hankoon -autot" kannattaa suoraan unohtaa ja maksaa autosta mieluummin tonni tai pari enemmän kuin niiden hinnat ovat keskimäärin. Veroihinhan tuo hankintahinnan ero ei vaikuta. Jos itse olisin nyt ostamassa JDM-autoa, tilaisin sen Japan importsin kautta ja pyytäisin katsastamaan sen nelipaikkaiseksi (vaikka keventämällä autoa katsastuksen ajaksi). Muutkin firmat varmaankin tuovat hyviä yksilöitä mutta ko. firman kanssa kaikki on sujunut hyvin.
 
Vs: Evo 4 & 5 hintaero

Toisaalta myös modattuihin yksilöihin on usein pistetty paljon rahaa korjauksiin ja paranteluun joten yhtälö ei ole niin yksinkertainen. Riippuu siitä mitä hakee :)

Jos virityskärpänen puree täysin vakioauto lähtökohtana tulee todella kalliiksi.
 
Vs: Evo 4 & 5 hintaero

ast sanoi
Toisaalta myös modattuihin yksilöihin on usein pistetty paljon rahaa korjauksiin ja paranteluun joten yhtälö ei ole niin yksinkertainen. Riippuu siitä mitä hakee :)

Jos virityskärpänen puree täysin vakioauto lähtökohtana tulee todella kalliiksi.

Samaa mieltä, modattuja on usein jopa huollettu paremmin ja enemmän kuin oikeastaan tarvitsee. Käytäntö on osoittanut että autoa myydessä siinä kiinni olevat viritysosat eivät merkittävästi nosta auton arvoa mutta jos lähdet jokaisen palan ostamaan erikseen kustannuksia kertyy. Riippuu siis todellakin siitä mitä hakee ja kuntohan se loppupeleissä ratkaisee :)
 
Vs: Evo 4 & 5 hintaero

Ostin ton vitosen. Tosiaan sisusta oli täysin vakiokunnossa lukuunottamatta ahtomittaria (ja sekin on joku Mitsubishin alkuperäislisävaruste ainakin merkintöjen perusteella), alusta on vakio ja vanteitakaan ei ole vaihdettu, pelkästään maalattu. Konehuoneesta löyty joku T-haarapalikka mihin menee kaksi letkua ja missä on ruuvi, tiiä sitten oisko joku patentti-ahtopaineensäädin? En uskaltanut koskea siihen. Ahtopainemittarin asteikko menee ykköseen asti ja jäi karvan alle sen muutaman kerran kun kokeili kiihdyttää rajummin.

Ulkokuoreltaan ja sisältä autosta ei tosiaan löytynyt mitään valittamista, konehuoneesta löytyi muutamasta kohdasta noita pintaruostepaikkoja mutta ei mitään huolestuttavia kohtia, alusta oli massattu ja sieltä en löytänyt mitään moitittavaa, tosin katoinpa vaan fikkarin avulla kun auto oli maassa. Mutta pieni jännitysmomenttihan pitää pitää aina mukana.

Yksi isompi ongelma autossa kuitenkin on - kun sen käynnistää niin AYC-valo jää välillä päälle, suunnilleen joka toisella käynnistyksellä. Mitä nyt hätäseen asiasta luin niin silloin jos AYC-valo sammuu käynnistyksen jälkeen, niin järjestelmä toimii. Koska se valo sammuu ja pysyy sammuksissa kuitenkin noin 50% käynnistyksistä, ajattelin etten tuon takia jätä muuten hyvää autoa välistä. Ehdotuksia tuon suhteen? Kun auton nykyinen myyjä osti tuon, hänelle oli kerrottu että johtuisi ilmasta AYC-järjestelmässä. Nesteet on vaihdettu huoltokirjan mukaan joku aika sitten (Suomessa joka tapauksessa).

Autossa ei ole talvirenkaita, sopiikohan 8x17" vanteet 35-offsetillä? Sellaiset nimittäin löytyisi kohtuuhintaan kitkoilla, ja ainakin itse kuvittelisin noiden sopivan. Parempi kuitenkin varmistaa.

Lisää ihmettelyjä sitten kun tulee niiden aika. Varmasti tulee pian ja usein.
 
Vs: Evo 4 & 5 hintaero

madu sanoi
lukuunottamatta ahtomittaria ... Konehuoneesta löyty joku T-haarapalikka mihin menee kaksi letkua ja missä on ruuvi, tiiä sitten oisko joku patentti-ahtopaineensäädin? En uskaltanut koskea siihen. Ahtopainemittarin asteikko menee ykköseen asti ja jäi karvan alle sen muutaman kerran kun kokeili kiihdyttää rajummin.
0,9-1 bar on tietääkseni vakio paine ja tuo T haara on todennäköisesti letku ahtopainemittarille

madu sanoi
Autossa ei ole talvirenkaita, sopiikohan 8x17" vanteet 35-offsetillä? Sellaiset nimittäin löytyisi kohtuuhintaan kitkoilla, ja ainakin itse kuvittelisin noiden sopivan. Parempi kuitenkin varmistaa.
Mulla on kutosessa 8,5x18 kesäalut muistaakseni 38ET:llä ja mun kärryä on vielä madallettu eli tuon renkaan pitäisi kaiken järjen mukaan ihan heittämällä.
 
Vs: Evo 4 & 5 hintaero

Onnittelut uudesta autosta.

Tuo palikka kuulostaa ahtopaineensäätimeltä kerta siinä joku säätöruuvi on. Riippuu tietysti missä letkussa se on.
AYC valo voi tosiaan palaa, jos siellä on ilmaa järjestelmässä mutta voi myös johtua vaikkapa viallisesta pumpusta joka ei jaksa kerätä riittävästi painetta järjestelmään. Järjestelmän ilmaus lienee ensimmäinen mikä kannattaa tehdä.

Vanteet varmasti muuten mahtuu, mutta mallista riippuen jarrusatuloiden kanssa voi olla ongelmia.
 
Vs: Evo 4 & 5 hintaero

madu sanoi
Ostin ton vitosen. Tosiaan sisusta oli täysin vakiokunnossa lukuunottamatta ahtomittaria (ja sekin on joku Mitsubishin alkuperäislisävaruste ainakin merkintöjen perusteella), alusta on vakio ja vanteitakaan ei ole vaihdettu, pelkästään maalattu. Konehuoneesta löyty joku T-haarapalikka mihin menee kaksi letkua ja missä on ruuvi, tiiä sitten oisko joku patentti-ahtopaineensäädin? En uskaltanut koskea siihen. Ahtopainemittarin asteikko menee ykköseen asti ja jäi karvan alle sen muutaman kerran kun kokeili kiihdyttää rajummin.

Ulkokuoreltaan ja sisältä autosta ei tosiaan löytynyt mitään valittamista, konehuoneesta löytyi muutamasta kohdasta noita pintaruostepaikkoja mutta ei mitään huolestuttavia kohtia, alusta oli massattu ja sieltä en löytänyt mitään moitittavaa, tosin katoinpa vaan fikkarin avulla kun auto oli maassa. Mutta pieni jännitysmomenttihan pitää pitää aina mukana.

Yksi isompi ongelma autossa kuitenkin on - kun sen käynnistää niin AYC-valo jää välillä päälle, suunnilleen joka toisella käynnistyksellä. Mitä nyt hätäseen asiasta luin niin silloin jos AYC-valo sammuu käynnistyksen jälkeen, niin järjestelmä toimii. Koska se valo sammuu ja pysyy sammuksissa kuitenkin noin 50% käynnistyksistä, ajattelin etten tuon takia jätä muuten hyvää autoa välistä. Ehdotuksia tuon suhteen? Kun auton nykyinen myyjä osti tuon, hänelle oli kerrottu että johtuisi ilmasta AYC-järjestelmässä. Nesteet on vaihdettu huoltokirjan mukaan joku aika sitten (Suomessa joka tapauksessa).

Autossa ei ole talvirenkaita, sopiikohan 8x17" vanteet 35-offsetillä? Sellaiset nimittäin löytyisi kohtuuhintaan kitkoilla, ja ainakin itse kuvittelisin noiden sopivan. Parempi kuitenkin varmistaa.

Lisää ihmettelyjä sitten kun tulee niiden aika. Varmasti tulee pian ja usein.

Onneksi olkoon. Autoon oli vaihdettu uusi AYC pumppuyksikkö rogerrallyllä briteissä. Joten vikakoodi saattaa tulla jos järjestelmään on jäänyt ilmaa.
 
Vs: Evo 4 & 5 hintaero

Twilight sanoi
Onneksi olkoon. Autoon oli vaihdettu uusi AYC pumppuyksikkö rogerrallyllä briteissä. Joten vikakoodi saattaa tulla jos järjestelmään on jäänyt ilmaa.


Joo, kuulostaisi ilmalta järjestelmässä. jos tarvitset ilmausta niin ota yhteyttä.
 
Vs: Evo 4 & 5 hintaero

madu sanoi
Autossa ei ole talvirenkaita, sopiikohan 8x17" vanteet 35-offsetillä? Sellaiset nimittäin löytyisi kohtuuhintaan kitkoilla, ja ainakin itse kuvittelisin noiden sopivan. Parempi kuitenkin varmistaa.

Sopii, mutta varmista ettei vanne ota jarrusatuloihin puolista kiinni. Brembon satula on aika paksu, joten ihan jokainen vanne ei välttämättä mahdu. Itselläni on juuri tuo koko ja offset alla vitosessa alkuperäiskokoisin 225/45-17 renkain ja sopii varsin mainiosti.
 
Vs: Evo 4 & 5 hintaero

ast sanoi
Sopii, mutta varmista ettei vanne ota jarrusatuloihin puolista kiinni. Brembon satula on aika paksu, joten ihan jokainen vanne ei välttämättä mahdu. Itselläni on juuri tuo koko ja offset alla vitosessa alkuperäiskokoisin 225/45-17 renkain ja sopii varsin mainiosti.

Juu, noiden jarrujen takia just vähän jännittääkin. Vanteet on tällaiset (karmeet, tiedän mutta on vähän kiire :)), alkuperäinen offset on 40 mutta saan 5mm spacerit mukaan. Puolat näyttää aika suorilta ja varmaan viimeistään sitten toi spaceri toivottavasti tekee tarpeeksi tilaa...
 
Vs: Evo 4 & 5 hintaero

En haluaisi olla ilkiö enkä mitään; Mutta topic on Evo 4 & 5 hintaero. Eli jos sitten jatkettaisiin aycistä ja ahtopaineista muissa topiceissa. ;D

Aloittajalle onnittelut uudesta autosta, ja projektipäiväkirjoja on aina mukava lukea jos sellaista haluat alkaa kirjottamaan. Sinne voi laittaa myös kysymyksiä ja ehkä jotkut huippumukavat foorumilaiset voivat jopa niihin vastailla keskustelupuolella.
 
Vs: Evo 4 & 5 hintaero

Slider sanoi
En haluaisi olla ilkiö enkä mitään; Mutta topic on Evo 4 & 5 hintaero. Eli jos sitten jatkettaisiin aycistä ja ahtopaineista muissa topiceissa. ;D

Haha, tehdään näin!

No, nelonen jäänyt edelleen näkemättä mutta kyllä tuo vitonen ainakin hintansa arvoiselta vaikuttaa, joten siinä nyt sitten oma vastaukseni jos jollekulle muulle tulee vastaan samat kysymykset kuin itselläni pari päivää sitten.
 
Vs: Evo 4 & 5 hintaero

Omaan silmään nelonen näyttää vitoseen ja kutoseenkin verrattuna riisitautiselta. Puuttui ne ulkokuoren muskelit kokonaan. ;D
Itse olin valmis jo pelkästään ulkonäöllisistäkin syistä maksamaan vähän extraa että uudemman sai.
 
Takaisin
Ylös Bottom