Evo 5 päästöt.

Dani84

New Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2010
Sijainti
Hanko
Mulla pomppas auto päästöistä. oli lamda arvot liian korkeat? ekaa kertaa sitten auton hankinnan. voiko tuo olla että vaan putki vuotaa vai mikä. kun oli lamda arvo 1.11
 
Vs: Evo 5 päästöt.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=21150.0
 
Vs: Evo 5 päästöt.

chunkymuncy sanoi
jos happiarvo yli 1 niin vääristää muitakin arvoja

Täysin väärin, mulla on esim happiarvot järjestäen 8.0 tai 10.0 mutta silti menee muista päästöistä läpi (joutokäyntimittaus, ei vähäpäästöinen)

Tärkein sääntö kaikista: KAIKKI ARVOT NÄKYVIIN KUN PÄÄSTÖISSÄ HÄIKKÄÄ!
 
Vs: Evo 5 päästöt.

kaikki muut arvot ovat kohdallaan mutta happi arvo liian korkea ja lamda on 1.11. Niin ainakin väitettin missä käytettiin autoa mittauksissa. Tulee vaan se mieleen kun ekan kerran rekisteröinti katsastuksessa oli niin lamda arvo oli ainoo missä pomppas ja silloin oli suora putki autossa. silloin lamda arvot putos ku pisti katin kiinni.
 
Vs: Evo 5 päästöt.

ne arvot oli

tyhjäkäynnillä


CO% 0,01
CO2 13,5
HC ppm 31
O2 1,97


Kierroksilla


CO% 0,01
CO2 13,4
HC ppm 14
O2 2,05
Lambda 1,11
 
Vs: Evo 5 päästöt.

Pitäisi nähdä mitä se ecu tekee eli toimiiko closed loop vielä. HC on suht hyvä mikä viittaa myös tuohon laihalla palamiseen ? Ehkä... Kun pääsis loggaamaan niin silloin tod näk selviäisi totuus.
 
Vs: Evo 5 päästöt.

rupes vaan miettityttää ku ne puhu että putki vois vuotaa jostain niin kun sillon oli rek katsastus mulla niin pakosarja oli halki ja ei kattia niin sillon oli myös tuo lambda arvo pielessä. ja pakosarja halki ja katti paikoillaan niin pääsi päästöistä läpi. voiko tuo katti olla viallinen?? toki sielä ku ovat mitanneet nuo päästöt niin ne kyllä oli todennu katin olevan kunnossa.
 
Vs: Evo 5 päästöt.

Onko lambda anturi testattu?

Millä bensalla (98 luultavasti?)

Muutoin ois kyllä ihan kohdallaan, onko tässä mitään muutoksia tehty koneeseen tai pakoputkistoon koska tuo happiarvo on noin koholla?


Katti jos on rikki niin CO arvo hyppää reippaasti ylös, sulla ainakin kaikesta päätellen on katti ihan kunnossa. Onko milloin viimeeksi ollut akunkenkää irti?
 
Vs: Evo 5 päästöt.

Ei iole muuta kuin suuttimet vaihdettu oli vakiot ja tilalle tuli vakiot. muistaakeni on kyllä ollu akku kenkä irti testauksien välissä. montako lambda anturia noissa pitäisi olla? koska katissa ei ole eikä ole outletissa. eikä niissä ikinä ollu mitään.
 
Vs: Evo 5 päästöt.

edelleen jos löydät jonkun jolla on evoscan niin tarkkailemalla trimmejä ja lambdajännitteen kehitystä voi jo aika paljon sulkea pois. Tuo voisi periaatteessa olla niin että vuoto lambdan jälkeen -> happi ja lambda-arvo koholla. Yleensä vuoto ennen lambdaa aiheuttaa sen että ylimääräinen happi saa lambdakorjauksen rikastamaan seosta liikaa. Tällöin HC-arvot olisi ainakin pielessä. Kulutuksessa nämä asiat ei kovin hevillä näy, olen tässä nyt testaillut useamman vuoden niin AFR:n merkitys on suht pieni. Ei sitä huomaa jossei vahdi. Akunkengät ei tommosessa evo5:sen systeemissä paljoa vaikuta, kyllä se korjaa sen seoksen kunnolla jos siellä vaan on kaikki komponentit kunnossa. Ihan sama mitä muistissa oleva fuel trimmi on, se kyllä pääsee kartalle ja korjaa tilanteen.


Mun veikkaus on siis se vuoto putken loppuosassa jolloin ecu toimii normaalisti. Noi sun päästölukemat on kuitenkin ns "huudatettuja" eli se on varmasti tovin se mittaaja antanut kenkää siinä toivossa et happiarvo normalisoituisi jolloin toi hc ja co on tulleet suht hyväksi (olettaen nyt että se OIKEA) palotapahtuma on stoikiometrinen tai edes lähellä. Jos palotapahtuma olisi laihalla olisi nuo kyllä silloinkin suht hyvät. Yleensä lambda kuollessaan alkaa reagoimaan huonosti ja ecu näkee 0V jännitettä jolloin se rikastaa seosta joten en usko siihen lambdan vikaan. Eräässä lohjalaisessa autossa on lambdassa joku oudompi vika kun pyörii lukemat jossain 3-5V välillä ja tällöin se kyllä laihentaa maksimit.

Aikanaan mun oman auton putkiston vaihto lähti siitä kun leimalla oli nuo kys arvot juuri korkeat, putkessa oli reikä. Inssi sanoi et olisi päästänyt läpi jos olis ollu tiiviste paskana mutta ei reijällisellä putkella eli palotapahtuma oli kunnossa ja tod näk sullakin on.

Lambdojahan on vaan yksi. Pakosarjassa. Mutta kyllähän itse tommosessa autossa ihan periaatteessa pitäisin laajakaistaa. Jos satut täälläpäin käymään niin tervetuloa diagnoosille.
 
Vs: Evo 5 päästöt.

Lambda on vitosessa kylläkin ahtimen jälkeen elbowssa eikä pakosarjassa.

Pieni tarkennus vain.
 
Vs: Evo 5 päästöt.

cubeqtio sanoi
Lambda on vitosessa kylläkin ahtimen jälkeen elbowssa eikä pakosarjassa.

Pieni tarkennus vain.

Kyllä kyllä

small
 
Vs: Evo 5 päästöt.

mystinengalant sanoi
Eräässä lohjalaisessa autossa on lambdassa joku oudompi vika kun pyörii lukemat jossain 3-5V välillä ja tällöin se kyllä laihentaa maksimit.

jotenkin arvasin että tästä tulee tässä aiheessa maininta ;D
 
Vs: Evo 5 päästöt.

mystinengalant sanoi
no v***u anteeks
rauha, ei mua haittaa. Tulipahan taas mieleen että pitää toikin vaihtaa jos sillä paranis
 
Vs: Evo 5 päästöt.

Dani84 sanoi
Ja mulla ei ole siinä mitään.

Missä herran lambda mahtaa olla? Ilman sitä on varmaan vähän vaikee korjata seosta.. Taino - maffilla ja ilmanlämmöllä mutta kuitenkin. :)
 
Vs: Evo 5 päästöt.

en minä vaan tiiä. ei ole ollu siinä elbowissa ku ostin sen, ja on kuitenki menny jo 2 kertaa aikaisemmin päästöistä läpi. ja mulla on yks ylimääräinen liitin mikä luultavimmin on se lambdalle tarkoitettu. Mutta jos tuohon heittäs lambdan kiinni voisko se korjata asian?
 
Vs: Evo 5 päästöt.

Nyt varmaan kannattaisi viimeistään kertoa että mitä kaikkea autolle on tehty?
Moottorin ohjausta muutettu?
Putki vakio? Onko sielä elbowssa lambdan reikä auki vai tulpattu?
Eikö tosiaan ole happianturia missään?
ym...
 
Vs: Evo 5 päästöt.

Otan kuvan ku kerkeen. Autossa on 3" putki, hks suodatin, pakosarja vaihdettu ja välijäähy. On elbowissa se tukittu. Tai oli silloin ku viimeks katoin. Muuta en tiedä autosta onko ohjausta muutettu.
 
Vs: Evo 5 päästöt.

Siirretty auton alle downpipeen? Onko sulla laajakaistamittari? Jos on niin kenen valmistama? Simuloitu siitä ulostulo kapeekaistaksi ecuun?
 
Vs: Evo 5 päästöt.

Ja moottorin vika valo ei muka pala ? Onko edes polttimoa ?

Näkeekö OBD testerillä tai vastaavalla mitään vika koodeja ?
 
Vs: Evo 5 päästöt.

ei pala vika valo ja on polttimo siinä. en ole kylläkään sen tarkemmin tuota ecua kattellut. pitänee nyt viikonloppuna vaikka kattella. ja missäs se muuten sijaitsee, ja en ole muuten viika koodeja yrittänyt kun se 1 ja 4 pinnin juttua. ja silloin vaan abs valo vilkkuu ei muuta.
 
Vs: Evo 5 päästöt.

Dani84 sanoi
ei pala vika valo ja on polttimo siinä. en ole kylläkään sen tarkemmin tuota ecua kattellut. pitänee nyt viikonloppuna vaikka kattella. ja missäs se muuten sijaitsee, ja en ole muuten viika koodeja yrittänyt kun se 1 ja 4 pinnin juttua. ja silloin vaan abs valo vilkkuu ei muuta.

Hanskalokeron takaa löytyy.
 
Vs: Evo 5 päästöt.

ecu on vakio ainakin numeroiden puolesta. Tuossa jotain kuvia esim siitä liittimestä mitä luultavimmin kuuluis lambdalle. ja missä lambda pitäs sijaita. jako mikä ei ole hypännyt.
 

Liitetiedostot

  • 20130824_154314.jpg
    20130824_154314.jpg
    159.8 KB · Lukukerrat 381
  • 20130824_154349.jpg
    20130824_154349.jpg
    165 KB · Lukukerrat 393
  • 20130824_154402.jpg
    20130824_154402.jpg
    169.4 KB · Lukukerrat 424
  • 20130824_155511.jpg
    20130824_155511.jpg
    237.1 KB · Lukukerrat 381
Vs: Evo 5 päästöt.

Dani84 sanoi
ecu on vakio ainakin numeroiden puolesta.

Avasitko boxin? Motec, Gems yms. usein tulee siten, että käytetään vakio ecun koteloa.
 
Vs: Evo 5 päästöt.

pexi sanoi
Avasitko boxin? Motec, Gems yms. usein tulee siten, että käytetään vakio ecun koteloa.

Eipä tullu tuota mieleen. kattelin vaan että orkkiksen näköinen oli.
 
Vs: Evo 5 päästöt.

ecun sisällä siinä piirilevyssä oli ainakin mitsun logo niin kai sekin on vakio.
 
Vs: Evo 5 päästöt.

Jos nyt vielä jotaan muistan 11 vuodesta autohommia...

O² ~2% ja HC 10+ tarkoittaa että kaikki ei ole kunnossa. Vaikka sinänsä meneekin rajoista läpi, vianetsinnässä kannattaa huomata että kohdallaan nuo arvot ei ole. Katti morjes, imuvuoto, 1x huono syttytulppa... Tai puuttuva lambda :)

Jos asiat on kunnossa, katti lämmin, kaikki vipstaakit toimii jne niin O² on max. 0.5% ja HC 0-5. Samalla CO² pitäisi olla huomattavasti korkeampi, 14.5-15%

Korkea HC + korkea O² + matala CO² saattaa tarkoittaa myös sitä että seos ei pala jostakin syystä kunnolla = esim. imuvuoto, huonosti toimiva suutin tms.
Toimiva katti "korjaa" paljon päästöjä vaikka lambda ei toimisikaan kunnolla. Ropleemaksi tulee usein vain lambda-arvo ja muut päästöt saattaa näyttää juuri tuollaiselta kuin Danin autosta mitatut arvot. Monessa autossa ilman lambdaa osakuormalla on seokset säädetty siten, että lambda on noin 1,1 jolloin kulutus on pienimmillään. Siihen on omat keinonsa miten lambdan saa mittauksen ajaksi kohdalleen ;)

Anyway, parempi tapa olisi hoitaa auto kuntoon ennenkuin sulaa jotain kallista moottorin sisältä. Imu- ja pakovuodot kannattaa tutkia IMHO huolella ekaksi ja hoitaa kuntoon sekä mitata sen jälkeen uudelleen.

Voi hyvin mennä läpi mittauksesta ilman lambdaa ja vippaskonstejakin, jos muut asiat on kunnossa. On nähty sellanen tapaus ennenkin, toisaalta on nähyt sekin että auto alittaa kattiauton rajat ilman kattia.
 
Vs: Evo 5 päästöt.

juu ei ole aikomustakaan ajella autolla, kohta kuitenkin auto taas talviunille. mutta opitänee kokeilla kiristää kaikkia putkia.
 
Vs: Evo 5 päästöt.

Dani84 sanoi
juu ei ole aikomustakaan ajella autolla, kohta kuitenkin auto taas talviunille. mutta pitänee kokeilla kiristää kaikkia putkia.

Mutta Lambdaa et sitten aikonut sinne asentaa ?
 
Vs: Evo 5 päästöt.

Toki sellainen sinne heitetään, mistä tulikin mieleen että mistä ootte hankkinu noita?
onko MN153156, oikea osa numero? ainakin tuo camskill antaa tuon numeron.
 
Takaisin
Ylös Bottom