Evo 6 "prötää"

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Elikkäs ongelmana on tasakaasulla ajettaessa,satunnainen hetkellinen rötääminen,kestää noin sekunnin/pari ja sitten taas kulkee normaalisti.
Vika ei esiinny edes jokapäivä vaan aina välillä,vitosella matka-ajossa,kierrokset on olleet siinä 2500-3000 paikkeilla kun tätä on ilmentynyt.
Senverran olen pannut merkille että seokset tippui silloin tuosta normaalista 14 pinnasta,tuonne 18 paikkeille.
Oireet vaikuttaa lähes samoilta joita on ollut jo ennemmin kun olen tehnyt nelosella reippaamman ohituksen ja sitten omalle kaistalle palatessa vaihtanut vitoselle niin pintakaasulla auto ei olekkaan vastannut kaasuun vaan pienen pumppailun jälkeen vasta herännyt.
Sitten jos jatkaa vielä vitosellakin kaasupohjassa kiihdyttämistä,niin ei tätä ongelmaa ole ollut(esim.radalla)
Mistähän sitä lähtisi vikaa etsimään?
Voisiko viallinen kaasuläpän asentotunnistin tehdä tätä?
Vikakoodeja ei ole tallentunut,eikä vikavalo palanut.
 
Vs: Evo 6 "prötää"

mulla teki ongelmia pari asiaa:

viallinen lamda ja toinen oli se että tulppakaivoissa oli vettä, ei lähde pois vesi ellei pura hattuja
 
Vs: Evo 6 "prötää"

Mr mmc sanoi
mulla teki ongelmia pari asiaa:

viallinen lamda ja toinen oli se että tulppakaivoissa oli vettä, ei lähde pois vesi ellei pura hattuja
Nuo tulpppakaivot voisi tarkastaa,kun olen tälle kesää pessyt konehuoneenkin,enkä ottanut niitä tulppahattuja sen jälkeen irti kuin 1-pytyltä(joka oli kuiva) kun olivat niin lujaa kiinni.
 
Vs: Evo 6 "prötää"

Tulppien kolot tsekattu ja kuivaa oli.
Samalla kävin liittimiä läpi ja ruiskutin niihin hieman kosteudenpoisto spraytä.
 
Vs: Evo 6 "prötää"

Mulla jeesas vitosessa kun veti pari kertaa kaikki vaihteet läpi lusikka pohjassa. ST-motorssin vihje, kun nääs spekuloi *skaa olevan imupuolella. Samalla hävis tyhjäkäyntiongelmat. Suosittelen yöaikaa motarilla toimenpiteelle ja omalla vastuulla. :driver
 
Vs: Evo 6 "prötää"

Olen ajellut työmatkaa nyt evoscannaillen samalla,mutta eihän se saatana silloin rötää kun pitäis :seina
Paitsi kun yhtenä iltana loppui kesken matkan läppäristä akku,niin 3min ja johan alkoi puutua ;D
Lambdaa tai kaasuläpän asentotunnistinta epäilen,aina kun vika ilmenee olen ajanut ihan pintakaasulla ja kierrokset siinä 2500-2800 välillä ja kun alkaa rötäämään tippuu seos 18 paikkeille.
Mutta pitäisi nyt saada logattua silloin kun se vika puskee päälle.
 
Vs: Evo 6 "prötää"

Tunari-82 sanoi
Olen ajellut työmatkaa nyt evoscannaillen samalla,mutta eihän se s**t**a silloin rötää kun pitäis :seina
Paitsi kun yhtenä iltana loppui kesken matkan läppäristä akku,niin 3min ja johan alkoi puutua ;D
Lambdaa tai kaasuläpän asentotunnistinta epäilen,aina kun vika ilmenee olen ajanut ihan pintakaasulla ja kierrokset siinä 2500-2800 välillä ja kun alkaa rötäämään tippuu seos 18 paikkeille.
Mutta pitäisi nyt saada logattua silloin kun se vika puskee päälle.

Huonoo tuurii! :D
 
Vs: Evo 6 "prötää"

No nyt sain logattua kun se teki sen tuossa pihassa,auton käydessä tyhjäkäyntiä paikallaan.
Tulkitsinko oikein,että lambda luulee että seos on rikas,ja vetää sitten laihalle että auto vaivoin pysyy käynnissä?
Edit:Eikun kyllähän tuo kapeakaista lambdakin toteaa saman kuin laajakaista,että seos on laiha,kun eikös matala jännite meinaa laihaa seosta?
 

Liitetiedostot

  • Evo rötää tyhjäkäynnillä.jpg
    Evo rötää tyhjäkäynnillä.jpg
    78.9 KB · Lukukerrat 662
  • EvoScanDataLog_rötää tyhjäk.2011.09.10_16.44.16.csv
    23.9 KB · Lukukerrat 84
Vs: Evo 6 "prötää"

Tänään alkoi taas ajossa rötäämään,eikä loppunut lainkaan kuten yleensä,ilmeisesti kävi vain kolmella.
Nyt vaihdettu toiset tulpat ja puolat,aika näyttää alkoiko toimia,ainakin ekat 25km meni ok.
 
Vs: Evo 6 "prötää"

Itselläkin on hieman samantapaista vikaa, mutta oireilee ainoastaan kylmänä. Pihasta kun peruuttelee pois ja koittaa lähteä etiäppäin, niin joutuu kaasua pumppailla hieman että saa kierrokset nousemaan. Liikkeelle kun on päässyt niin vika on poissa. Tämän prötäämisen aikana afr näyttää 16-17.

Millaisissa lukemissa afr pitäisi olla kylmällä moottorilla tasakaasulla esim 80? Sen 14-15?

Editoidaas hieman offtopikkia:
Eilen auton pestyäni lähdin ajelemaan ja noin kilometrin päästyäni auto sammui, eikä saanut jäämään enään käyntiin. Aina hörähti sekunniksi ja sammui taas. Tämä oli jo toinen kerta kun teki vastaavalla tavalla, tosin ensimmäisellä kerralla en kerinnyt keskelle risteystä 8-tielle :)

Onko haisua mitä tapahtui? Minne meni kosteutta?

Noin 15minuuttia ihmeteltyäni auton sai pumppaamalla kaasua pysymään käynnissä ja 5min tästä auto toimi täysin normaalisti. Weird?
 
Vs: Evo 6 "prötää"

Tämä topicki haiskahtaa vähän samalta kuin mitä oma seiska tekee:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=36862.0

Syyllistä ei vielä välttämättä ole selvitetty vaikka kaikenlaista osaa on jo vaihdettu. Mm puolat, johdot ja lambda. Syksy näyttää hävisikö vika (auto otettiin pois ajosta alkukeväästä). Seuraavana voisi epäillä ilmamäärämittaria.
Seuraan mielenkiinnolla tätäkin topickia. Todella kiusallinen vika.

Mitä timppa811:n prötäilyyn tulee niin kuulostaa tutusti vaan kosteuden pääsyltä väärään paikkaan. Tuo evon konepelti kun on niin rei´itelty, ettei ole ollenkaan outoa että vesi pääsee aiheuttamaan murheita.
 
Vs: Evo 6 "prötää"

Tuo timpan auton kylmänä oireilu kuulostaa samalta mitä omakin autoni tekee,ilmenee aina syksyisin ja keväisin ja kestää noin ekan kilometrin.
Kylmemmillä keleillä kun käytän lohkolämmitintä,ei ongelmaa ole
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=34380.0
En ole enään jaksanut tapella tuon ongelman kanssa,kun ei se suuremmin haittaa,mutta saattaisikohan tuo kylmänä nykiminen johtua kylmän lämpöarvon tulpista?
Omassa autossa olen käyttänyt ngk BPR8EIX tulppia.

Ja tähän topicin alkuperäiseen vikaan vielä...
Eilen ajelin työmatkaa 50km ongelmitta,pidetään peukkuja että oli vika tulpissa tai niissä puolissa,jos rötääminen pysyy nyt poissa pitää koittaa vielä vaihtaa ne toiset puolat takaisin,niin saa rajattua vian joko tulppiin tai puoliin.
Olisiko tulppa tullut edellisillä ratapäivillä tiensä päähän,kun samana iltana rötäsi ensimmäisen kerran ::)
 
Vs: Evo 6 "prötää"

Tunari-82 sanoi
Tuo timpan auton kylmänä oireilu kuulostaa samalta mitä omakin autoni tekee,ilmenee aina syksyisin ja keväisin ja kestää noin ekan kilometrin.
Kylmemmillä keleillä kun käytän lohkolämmitintä,ei ongelmaa ole
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=34380.0
En ole enään jaksanut tapella tuon ongelman kanssa,kun ei se suuremmin haittaa,mutta saattaisikohan tuo kylmänä nykiminen johtua kylmän lämpöarvon tulpista?
Omassa autossa olen käyttänyt ngk BPR8EIX tulppia.

Ja tähän topicin alkuperäiseen vikaan vielä...
Eilen ajelin työmatkaa 50km ongelmitta,pidetään peukkuja että oli vika tulpissa tai niissä puolissa,jos rötääminen pysyy nyt poissa pitää koittaa vielä vaihtaa ne toiset puolat takaisin,niin saa rajattua vian joko tulppiin tai puoliin.
Olisiko tulppa tullut edellisillä ratapäivillä tiensä päähän,kun samana iltana rötäsi ensimmäisen kerran ::)


Itsellä tulppana BR8EIX. Ja tosiaan ajaessa ei nyi vaan kun kierroksia pitäisi saada nostettua tyhjäkäynniltä - Ei meinaa reagoida kaasuun. Veikkaisin että itsellä johtuu laihalla olemisesta..Apexista oon koittanu kylmäkäynnistystä rukata, mutta eipä kauheasti tunnu auttavan.
 
Vs: Evo 6 "prötää"

timppa811 sanoi
Itsellä tulppana BR8EIX. Ja tosiaan ajaessa ei nyi vaan kun kierroksia pitäisi saada nostettua tyhjäkäynniltä - Ei meinaa reagoida kaasuun. Veikkaisin että itsellä johtuu laihalla olemisesta..Apexista oon koittanu kylmäkäynnistystä rukata, mutta eipä kauheasti tunnu auttavan.

Se, että prötäämisen aikana seos näyttää 16-17 ei välttämättä kerro, että auto käy laihalla. Jos se seos ei pala kunnolla, niin lambda näyttää laihaa vaikka rikastat kuinka. Se kun mittaa jäännöshappea ja palamattomassa seoksessa sitä on paljon.
 
Vs: Evo 6 "prötää"

Mulla paljastu ainaki puola vialliseksi vihdoinkin...ja on vaihdeltu tulppaa ja johtoja, Nyt siis selvä juttu että puola teki rötäämisen kostealla kelillä:
http://harrinkuvat.1g.fi/kuvat/vr4/puola/Video0028.3gp
 
Vs: Evo 6 "prötää"

Samppa sanoi
Se, että prötäämisen aikana seos näyttää 16-17 ei välttämättä kerro, että auto käy laihalla. Jos se seos ei pala kunnolla, niin lambda näyttää laihaa vaikka rikastat kuinka. Se kun mittaa jäännöshappea ja palamattomassa seoksessa sitä on paljon.

No niimpä tietysti. Tulpat putsailin ja kärkiväliä hieman pienensin. Autossa on hks dli2 sytkävahvistin, joten kaippa tuon pitäisi vakiokärkivälilläkin(0,8mm?) jaksaa sytytellä.

Kärkivälin pienentämisen jälkeen kuitenkin pätkäisy josta kirjoittelin projektitopikissani on kadonnut..Tulppien kärjissä oli kyllä kulumista, eli taitaa nekin olla vaihtokunnossa.
 
Vs: Evo 6 "prötää"

Eilen illalla vaihdoin uudet tulpat ja panin taas nuo toiset (1,5v vanhat camskilliltä tilatut) puolat kiinni.
Tänään aamulla lähdettiin kemoraan,ja ei mennyt kuin 2km ja alkoi käymään kolmella.
Auto parkkiin ja vanhat orkkis puolat kiinni > toimi moitteetta kemoraan.
Kemorassa toisella kierroksella alkoi sitten ahdoilla rötääminen,koitin vaihtaa vielä toiset tulpat(vanhat,kuumemmat,joilla oli ainakin pelannut) mutta taas sama homma,ahdoilla rötäsi.
Sitten otin ja pienensin kärkiväliä tulpista,niin toimi loput ajot hienosti.
Tein diaknoosia että "uusista" puolista toinen on paskana ja vanhoissa ei piisaa kipinä vakio kärkivälillä. ::)
 
Vs: Evo 6 "prötää"

Moneen otteeseen olen täällä foorumillakin todennut että Evoissa kannattaa käyttää 0.6 mm kärkiväliä ja jos ei vieläkään toimi niin jopa 0.55 mm kannattaa kokeilla. Vanhat puolat eivät vaan jaksa muuten, varsinkaan nostetuilla ahdoilla. Tähän topicciin ei tullut sitä näköjään kirjoitettua.
 
Vs: Evo 6 "prötää"

ast sanoi
Moneen otteeseen olen täällä foorumillakin todennut että Evoissa kannattaa käyttää 0.6 mm kärkiväliä ja jos ei vieläkään toimi niin jopa 0.55 mm kannattaa kokeilla. Vanhat puolat eivät vaan jaksa muuten, varsinkaan nostetuilla ahdoilla. Tähän topicciin ei tullut sitä näköjään kirjoitettua.

+1 tälle.

Itselläni vakiopaineilla ja vakiopuolilla 8ES tulpilla prötäs 1.3bar paineella.

Vaihdoin uudet 8EIX ja pistin kärkivälin 0,6mm. Toimii 1.5bar asti ainakin kun kokeilin.
 
Takaisin
Ylös Bottom