Evo 7 - dumppi hajosi ja jotain muutakinko..

Necro

New Member
Liittynyt
17 Maaliskuu 2006
Kiihdyttelinpä tuossa iltana kuumana motarille (rajoitusten mukaan) ja tuntui pieni nykähdys. Nousin seuraavasta rampista ylös ja huomasin että ahdin sakkaa, piru vie.

Sitten kun viimein pääsin kotipihaan ja konepellin alle pystyi kurkkaamaan, huomasin että dumpista oli se pikkuletku hajonnut.
Auto ahtaa Apexin mittarin mukaan sen 0.1 ja sakkaa niin pirusti, mikä kuulostaisi ihan kivalta tietysti ellen olisi huolissani että jotain muutakin hajosi. OEM-dumpista siis hajosi se pikkuletkun liitin.

No. Ylemmässä ahtoputkessa on edellistä omistajaa edeltävältä omistajalta jäänyt SSQV, joten löin pikkuletkun siihen kiinni jotta pääsisin eteenpäin, mutta ei. Sama ongelma vieläkin.

Seuraavana ihmetystä herätti tämä putki, missä minulla ei ole koskaan ollut mitään letkua kiinni:

attachment.php


Mutta MLR:llä sanoivat ihmiset että dumpin pikkuletkulle pitäisi ottaa tuosta paine? Mitä hittoa! Minulla tulee jostain tuolta samalta letkulta dumpin pikkuletku missä on ahtomittarin letku kiinni, ja menee imusarjalle.

Uusi dumppi tilattu jo (Go Fast Bits Respons), mutta nyt herättää sitten ihmetystä tämä että mitenkä ihmeessä tuo auto on voinut toimia tähän asti, jos tuota kuvassa olevaa putkea kerran pitäisi käyttää OEM-ratkaisuissa ja minulla se on tyhjänä? Ja miksei auto nyt toimi vaikka laitan sen letkun sinne SSQV:hen kiinni?

Ja jos joku voisi vielä vääntää nelivärirautalangasta minulle tämän: ymmärrän kyllä että ahdot eivät nouse kun ahtoletku on irti, mutta mistä tuo sakkaus johtuu? Eikös tuo irtonainen letku toimi vähän kuin koko ajan avoinna oleva dumppi, eli ei pitäisi sakata..?

Sanokaa nyt joku miten noita letkuja pitäisi vedellä :-[ MLR:llä puhuvat jostain balancer hoseista yms, ei me nörtit tämmösistä mitään tajuta..
 
Vs: Evo 7 - dumppi hajosi ja jotain muutakinko..

Tuosta ympyröidystä putkesta tulee letku dumpille. Katso mihin sen putken toinen pää menee, siellä on letkua vielä putken ja imusarjan välissä ja voi olla että joku on päättänyt poistaa koko putken käytöstä ja korvata kokonaan letkulla.
 
Vs: Evo 7 - dumppi hajosi ja jotain muutakinko..

Okei.. Tyhjäkäynnillä koitin ettei sieltä kyllä ilmaa mielestäni tullut, tuosta ympäröidystä letkusta siis. Eli se saattaisi olla poistettuna käytöstä, jolloin voin käyttää sitä letkua mikä sinne on asennettukin?

Mikäs tuo balancer hose on mistä nuo engelsmannit puhuvat?

Kiitoksia ast :)
 
Vs: Evo 7 - dumppi hajosi ja jotain muutakinko..

Solid Necro sanoi
Okei.. Tyhjäkäynnillä koitin ettei sieltä kyllä ilmaa mielestäni tullut, tuosta ympäröidystä letkusta siis. Eli se saattaisi olla poistettuna käytöstä, jolloin voin käyttää sitä letkua mikä sinne on asennettukin?

Tyhjäkäynnilllä se imee, jos se on yhdistetty imusarjaan. Epäilisin, että ei ole, mutta helppohan tuo on tarkistaa, kun vilkaisee sinne putken toiseen päähän. Aiheuttaisi varmasti käyntiongelmia, jos on jätetty "tulppaamatta". Bypassi tarvitsee ohjauksen imusarjasta. Eli ihan sama mistä letkusta on otettu, kunhan on sama paine mikä imusarjassa. Pitäs päästä näkemään tuo. Ei oikein ymmärrä mitä siellä on tehty. Dumppi ja bypass molemmat kiinni vai?
 
Vs: Evo 7 - dumppi hajosi ja jotain muutakinko..

Samppa sanoi
Tyhjäkäynnilllä se imee, jos se on yhdistetty imusarjaan. Epäilisin, että ei ole, mutta helppohan tuo on tarkistaa, kun vilkaisee sinne putken toiseen päähän. Aiheuttaisi varmasti käyntiongelmia, jos on jätetty "tulppaamatta". Bypassi tarvitsee ohjauksen imusarjasta. Eli ihan sama mistä letkusta on otettu, kunhan on sama paine mikä imusarjassa. Pitäs päästä näkemään tuo. Ei oikein ymmärrä mitä siellä on tehty. Dumppi ja bypass molemmat kiinni vai?
OEM bypass siinä on ollut kiinni, mutta HKS:n ylemmässä IC-putkessa on paikka SSQV-dumpille ja sellainen siihen on edelliseltä omistajalta jäänyt, joten yritin sen ottaa käyttöön "hätävarana" että pääsisi liikkeelle. Sakkaa silti.

Tarkastelen huomenna liitoksia ja otan mahdollisia lisäkuvia selvitykseen, jos vaikka saisin ongelmaa selitettyä vähän tarkemmin..
Niin kauan kun on OEM, ymmärrän jostain jotain, mutta heti kun ruvetaan selvittämään jonkun tekemiä patentteja niin :seina
 
Vs: Evo 7 - dumppi hajosi ja jotain muutakinko..

Ihan vaan varmistuksena, mitä tarkoitat ahtimen sakkaamisella ja missä tilanteessa se esiintyy?
 
Vs: Evo 7 - dumppi hajosi ja jotain muutakinko..

ast sanoi
Ihan vaan varmistuksena, mitä tarkoitat ahtimen sakkaamisella ja missä tilanteessa se esiintyy?
Eli kun kiihdyttää ja sitten nostaa jalan kaasulta, kuuluu se monien himoitsema "turbo chatter". Sama ääni kuin niillä jotka ovat poistaneet OEM-dumpin kokonaan käytöstä. Vain ja ainoastaan silloin kun nostaa jalan.
 
Vs: Evo 7 - dumppi hajosi ja jotain muutakinko..

Ota kuva koko konehuoneesta niin nähdään miten se dumppi ja bypass on siellä. :)
 
Vs: Evo 7 - dumppi hajosi ja jotain muutakinko..

eli sulla on se orkkis bybassi siel paikallaan rikkinäisenä ilman ohjausletkua? jospa se sitä kautta pääsee vuotamaan eikä ahdot nouse, vois myös kuulostaa sakkaukselta varsinkin jos vapaavirtausputsari, kun vuotaa sinne imupuolelle...
 
Vs: Evo 7 - dumppi hajosi ja jotain muutakinko..

Kiitos kaikille neuvoista.

Tällä tavalla tarinassa sitten kävi:
se kuvassa oleva putki oli poistettu kokonaan käytöstä ja ohjausletku tuotu muualta.
Ohjausletkussa oli vuotoa t-liittimessä josta haaroitettu imusarjalle ja ahtopainemittarille joten sen takia ei pitänyt paineita SSQV:llakaan.
Sakkausääni tuli myös todennäköisesti HKS:n sienifilsulta, kuten jooonas epäilikin.

Nyt on GFB:n bypass paikallaan ja toimii pirun hienosti (paremmin kuin OEM-dumpilla, sanoisin).
Tuli muuten pirun nopeasti Indigo GT:stä, tilasin maanantaina ja tänään keskiviikkona oli postilaatikossa lappu notta voi postista hakea. Mitä hittoa..?

Kiitos vielä kerran ja pahoittelut panikoinnistani. Sitä vaan on niin neuroottinen joskus tuon auton kanssa kun pelkää hajottaneensa jotain jne, ja kun ei näistä niin tajua..

Tuli muuten Indigosta Milltekin catbackikin vain muutamassa päivässä, on se vaan ihmeellistä kuinka nopeasti se Postimies Pate kulkee halki mertenkin.
 
Vs: Evo 7 - dumppi hajosi ja jotain muutakinko..

Solid Necro sanoi
Nyt on GFB:n bypass paikallaan ja toimii pirun hienosti (paremmin kuin OEM-dumpilla, sanoisin).

Niin siis noithan on kahta mallia , joista sinulla oli käytössä se muovinen. (taitaa näkyä kuvassa?)

Metalliset ovat hivenen parempia.
 
Vs: Evo 7 - dumppi hajosi ja jotain muutakinko..

-JP- sanoi
Niin siis noithan on kahta mallia , joista sinulla oli käytössä se muovinen. (taitaa näkyä kuvassa?)

Metalliset ovat hivenen parempia.
Juu, muovinen oli. Lähempi tarkastelu paljasti että sitä oli jo kertaalleen tilkitty sikaflexillä.
Oli kyllä tiedossa jo autoa ostaessa että tuo muovinen kannattaa vaihtaa siihen RS:n metalliseen vähintään.
 
Vs: Evo 7 - dumppi hajosi ja jotain muutakinko..

Aikomuksena ois hommata metallinen bypass tuon alkuperäisen muovisen tilalle.
Mistä ootte hommannu niitä ?
 
Vs: Evo 7 - dumppi hajosi ja jotain muutakinko..

Evoana sanoi
Aikomuksena ois hommata metallinen bypass tuon alkuperäisen muovisen tilalle.
Mistä ootte hommannu niitä ?

Delta-Auto tai Printsport (löytyy hyllys niiltä)
 
Vs: Evo 7 - dumppi hajosi ja jotain muutakinko..

Tässä Printsportin metallidumppiin linkki:
http://www.printsport.fi/kauppa/product_info.php?products_id=117

Osanumero 1545A001 siis on metallinen bypass CT9A-Evoihin.

Kannattaa tietysti varmistaa vielä Printsportilta (tai mistä tilaatkin) ennen tilausta että tuo on oikea osa.
 
Takaisin
Ylös Bottom