Evo 7, vikakoodi P1 500 + Pätkimistä suurilla kierroksilla

M

Marjo

Guest
Elikkäs OBD-testissä antaa vikakoodit: P1 500 ja P0 400 (egr)
Mikähän koodi tuo P1 500 mahtaa olla kun ei mistään tahdo löytyä, jollain sivuilla luki että se on "Alternator FR terminal circuit". Mutta mikähän sekin mahtaa olla? viittaa laturiin, mutta volttimittari (joka on turbotimerissä) kertoo että latausta on kuitenkin yli 14volttia. Moottorin vikavalo palaa ja se johtuu juuri kyseisestä koodista. Autossa ei myöskään ole kylmänä tyhjäkäyntiä, ja se pätkii ja tökkii jossain 4000-6000 rpm. ihan kuin tulisi fuelcut tms.. Missä vika?
Voiko olla mahdollista, että turbotimer sekoittaisi jotain niin että auto "luulee" laturin olevan rikki?
???
 
Vs: Evo 7, vikakoodi P1 500 + Pätkimistä suurilla kierroksilla

Onko autossa vakiosofta? Onko vapaavirtaussuodatin? Onko koodeja koitettu nollata?
 
Vs: Evo 7, vikakoodi P1 500 + Pätkimistä suurilla kierroksilla

juu vikakoodit nollasin viimeviikolla ja oli tullu takasi. taino toi egr oli ihan uus ilmestys mut toi toinen oli jo :) jaon vakiosofta mut mukana tuli apexin boksi joten se voi olla säädetty sillekki. tiedä nyt sitte näistä IRL tuonneista.. Vakio kuitenki nyt kiinni. Ja juu, on vapari, vaikuttaako?
 
Vs: Evo 7, vikakoodi P1 500 + Pätkimistä suurilla kierroksilla

Miten moottorin säädöt voi vaikuttaa siihen että herjaa laturia? :eek:
 
Vs: Evo 7, vikakoodi P1 500 + Pätkimistä suurilla kierroksilla

Marjo sanoi
juu vikakoodit nollasin viimeviikolla ja oli tullu takasi. taino toi egr oli ihan uus ilmestys mut toi toinen oli jo :) jaon vakiosofta mut mukana tuli apexin boksi joten se voi olla säädetty sillekki. tiedä nyt sitte näistä IRL tuonneista.. Vakio kuitenki nyt kiinni. Ja juu, on vapari, vaikuttaako?

Lähinnä pohdin tuota pätkimistä ja tökkimistä. Voi olla ettei edes liity toisiinsa ilmiöt. Esim tulpat voi olla aika finaalissa.
 
Vs: Evo 7, vikakoodi P1 500 + Pätkimistä suurilla kierroksilla

Tulpat on tilauksessa :) noo ei tuo pätkiminen niin paljon haittaa, en sitte vaa kierrätä niin pitkälle et se alkaa pätkii niin kauan ko siinä on veiliä.. Tuo "laturi" vika arsyttää enemmän koska moottorin vikavalo palaa eli ei mee katsastuksesta läpi :S
 
Vs: Evo 7, vikakoodi P1 500 + Pätkimistä suurilla kierroksilla

mut ei se pätkiminen mun mielestä nyt ihan kuitenkaan fuelcuttiin viittaa, ainaki ne autot missä oon kyydissä ollu ku on tullu fuelcutti kovassa kiihdytyksessä niin niissä on silloin nenä tuulilasissa ellei oo vyö kiinni, ite ainakin vaihtasin eka ne tulpat ja sit jos ei helpota ni tulpanjohot ja sitte puolien tsekkausta... ::)
edit: eihän sul ollu mitään mittareita tossa (ahtopaine, seosmittaria)?
 
Vs: Evo 7, vikakoodi P1 500 + Pätkimistä suurilla kierroksilla

En oo kerenny viel laittaa mittareita. Se vaan hämää että turbotimer näyttää että laturi on ok, mut obd väittää toista :eek: ei tiedä yhtää mitä lähtee ees yrittää korjaa..
 
Vs: Evo 7, vikakoodi P1 500 + Pätkimistä suurilla kierroksilla

voiskohan mikään huono maadotus jossain akun, korin tai moottorin välillä aiheuttaa tota vikaa?
 
Vs: Evo 7, vikakoodi P1 500 + Pätkimistä suurilla kierroksilla

Pitää seki tsekkaa neki vielä. Ja sellanenki harmi on että startti jää hetkeks pyörii ko käynnistää. Voisko siitä selvitä jollai kikal ilman et startin vaihtaa? Ei oo mikää halpa osa ;D
 
Vs: Evo 7, vikakoodi P1 500 + Pätkimistä suurilla kierroksilla

Iha mielenkiinnosta et onko Sj-importin auto ostamasi?

startti kannattaa purkaa osiin ja puhdistaa. Myös se voi vaikuttaa laturi vikaan.
 
Vs: Evo 7, vikakoodi P1 500 + Pätkimistä suurilla kierroksilla

On sj impotilta juu ikävä kyllä:s
 
Vs: Evo 7, vikakoodi P1 500 + Pätkimistä suurilla kierroksilla

Kysytääs nyt vielä ton omankin seiskan pienestä ongelmasta uudelleen..

Elikkä kun tolla ajaa nyt vaikka matka-ajoa 10km ja sitten lähtee yhtäkkiä kiihdyttää vaikka 3 tai 4 vaihteella, niin se yleensä 80% tapauksista pätkäsee pari kertaa ja sitten vetää taas kuin unelma.. tän jälkeen saa tehdä vaikka sata vetoa perään tai vähän ajan sisällä ja ei pätki yhtään. Mutta sitten kun ajaa taas matka-ajoa jonkun aikaa ja lähtee kiihdyttää niin saattaa pätkästä..

Pätkäisy on sellanen ihan pieni joka tuntuu vedossa ja tällöin putkesta kuuluu pieni "pamahdus"

Ahtopaineita en usko syyksi koska joskus piikittää paljon korkeammallekkin kuin noissa pätkäsytilanteissa ja silloin ei pätki.. myöskin sillon kun auto toimii niin ei pätki vaikka ahdot käy korkeammalla kuin noissa pätkäsytilanteissa.

Tulpat vaihdoin tossa joku aika sitten ilmeisesti BRISK:n astetta viileämpiin tulppiin.. alkuperäset oli NGK Iridium BR8EIX.. ostanko tilalle vielä toiset tollaset kokeilun vuoksi? Noita tulppia epäilen vähän koska kaverilla oli noi nelosessa ja siinä ne pätki myös, mutta nyttemmin on sitte tullu tietoon että se pätkintä varmaan johtui moottorin lämpötila-anturista. Alunperin vaihdoin tulpat sen takia kun entisillä pätki ihan saatanasti joka ikisessä vedossa ja noilla tulpilla toimii nyt sitten tuolleen.

Auton teholuokka on n. 380hp
 
Vs: Evo 7, vikakoodi P1 500 + Pätkimistä suurilla kierroksilla

Faior: tulpanjohdot lyö läpi ehkä.. mulla vr4 Galantti teki samaa kunnes ny vaihdoin johdot. Toki siis voi tulpistakin johtua.
 
Vs: Evo 7, vikakoodi P1 500 + Pätkimistä suurilla kierroksilla

faior sanoi
Tulpat vaihdoin tossa joku aika sitten ilmeisesti BRISK:n astetta viileämpiin tulppiin..

Eikös sulla ollut ongelmaa myös sen evoscannin kommunikoinnin pätkimisen kanssa? Eräässä toisessa tapauksessa oli myös käytössä Briskit ja kommunikointi pätki, paluu NGK:n tulppiin palautti toiminnan. Auto itsessään tosin toimi normaalisti tässä tapauksessa. Oletko ottanut selvää onko Briskeissä häiriösuojavastusta?
 
Vs: Evo 7, vikakoodi P1 500 + Pätkimistä suurilla kierroksilla

Harri K sanoi
Faior: tulpanjohdot lyö läpi ehkä.. mulla vr4 Galantti teki samaa kunnes ny vaihdoin johdot. Toki siis voi tulpistakin johtua.

Juu, tää kävi toki mullaki mielessä.. voishan tuota kokeeks lyödä uudet johdot vielä sinnekki, saako noita jostain perusliikkeestä vai pitääkö olla ihan alkuperäset?

Pietari sanoi
Eikös sulla ollut ongelmaa myös sen evoscannin kommunikoinnin pätkimisen kanssa? Eräässä toisessa tapauksessa oli myös käytössä Briskit ja kommunikointi pätki, paluu NGK:n tulppiin palautti toiminnan. Auto itsessään tosin toimi normaalisti tässä tapauksessa. Oletko ottanut selvää onko Briskeissä häiriösuojavastusta?

Joo oli nimenomaan.. ihan pieni epävarmuus vaan muistin kanssa, että oliko tuolloin nuo iridiumit vai briskit, muistelisin kyl et briskit. Noista tulpista mulla ei oo mitään tietoa kun ne on kaverilta lainatut just sen takia kun ne iridiumit pätki ihan saakelisti. Tosin voihan seki olla jos ne johdot lyö läpi ja tuli niitä siinä samalla vähä liikuteltua niin ois vaikuttanut noin, koska kaverilla on nyt nelosessa ne iridiumit ja toimii loistavasti ???

Näemmä ainakin motonetistä saa noita BR8EIX tulppia ihan kohtuu hintaankin, 15e kipale.
 
Vs: Evo 7, vikakoodi P1 500 + Pätkimistä suurilla kierroksilla

faior sanoi
Elikkä kun tolla ajaa nyt vaikka matka-ajoa 10km ja sitten lähtee yhtäkkiä kiihdyttää vaikka 3 tai 4 vaihteella, niin se yleensä 80% tapauksista pätkäsee pari kertaa ja sitten vetää taas kuin unelma.. tän jälkeen saa tehdä vaikka sata vetoa perään tai vähän ajan

Tulppien kärkiväliksi 0.6 mm tai jopa 0.55 mm jos ei vielä riitä. Vanhojen vakiopuolien kipinä ei vaan riitä isommilla ahdoilla ja kärkivälillä.
 
Vs: Evo 7, vikakoodi P1 500 + Pätkimistä suurilla kierroksilla

ast sanoi
Tulppien kärkiväliksi 0.6 mm tai jopa 0.55 mm jos ei vielä riitä. Vanhojen vakiopuolien kipinä ei vaan riitä isommilla ahdoilla ja kärkivälillä.


Hmm.. olevinaan rakotulkilla laitoin vähä alle 0.6mm, voishan tuota vielä kai säätää/tarkistaa senkin.

Ei tule mitään muuta mieleen tosta? Vähän vaikuttas siltä, että kun kaikki osat kuumenee hiukan niin alkaa toimimaan.. vai liekkö vaan sattumaa?
Huomenna ajattelin vielä evoscannilla vetää pari logia jos sieltä jotain löytyis.
 
Vs: Evo 7, vikakoodi P1 500 + Pätkimistä suurilla kierroksilla

Voi se sitten olla puola tai johtokin jos kärkiväli on jo tarpeeksi pieni. Kokeile ajaa ilman puolien suojakantta, vaikuttaako mihinkään kun puolat jäähtyvät paremmin?
 
Vs: Evo 7, vikakoodi P1 500 + Pätkimistä suurilla kierroksilla

onko tän kaa selvinny mitään uutta? niin ja joko voin joku päivä tulla hakemaan mun kovalevyn pois? ;D
 
Vs: Evo 7, vikakoodi P1 500 + Pätkimistä suurilla kierroksilla

Saisiko leimasta läpi niin että just ennen leimaa nollaa koodit vai syttyykö heti tuo koodi?
 
Vs: Evo 7, vikakoodi P1 500 + Pätkimistä suurilla kierroksilla

Joo-o.. iskin tänää nuo NGK Iridiumit ja kärkiväliks ~0.55mm .. nyt tuntus pelaavan pätkimättä ja ehkä jopa vedotki parani ???

Mutta katotaan nyt vielä, ei tuo ainakaa tänäiltana pätkässy kertaakaan ku tulpat vaihdoin. Eristin myös eilen nuo alkuperäset tulpanjohdot teipillä ja se ei ainakaan auttanu sillon vanhoilla tulpilla. Näköjään jotkut Brisk D4YS tulpat.

edit. tulppien värin perusteella näyttäs olevan seos kohdillaan.. just sellaset kahvinruskeat nuo kärjet.

edit2. katoin noita tulppia tarkemmin tässä, yhdestä puuttuu kokonaan rikka? luulis sillä olevan jotain merkitystä, sama tulppa on myös värjäytyny vähän oranssiks tuosta yläpäästään, johon siis tulpanhattu tulee kiinni.
 
Vs: Evo 7, vikakoodi P1 500 + Pätkimistä suurilla kierroksilla

huomasin myös, että kun vaihoin nuo häiriösuojatut tulpat niin loppu kajareidenkin rätinä kokonaan, nimittäin entisillä kun vähänkään alko mennä ahtopaiineille niin karmea rätinä kajareista alkoi jos voluumia oli enemmän.

en kyllä suosittele kellekkään ainakaan noita häiriösuojaamattomia tulppia. ja tosiaan ei tänäänkään ole pätkinyt enää kertaakaan :)
 
Takaisin
Ylös Bottom