EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

simonsays

Active Member
Liittynyt
4 Tammikuu 2007
ongelma on seuraava:

ahdot nousevat normaalia korkeammaksi (mittari väpättää välillä 1.6-1.8bar)
kun normaali pitäisi olla piikki 1.6 josta sitten tippuu 1.5 bar

mikä mahtaa olla syy tähän? ahtopainesolenoidi? hukkaportti?

ja mistä se väpätys johtuu?

kysyy kotiäiti pornaisista ;D
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

Eikös sulla palanu bensaa aika paljon putkessa täyskaasuvedoilla? Kyllähän tuokin ahdinta pyörittää..
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

MakeM sanoi
Eikös sulla palanu bensaa aika paljon putkessa täyskaasuvedoilla? Kyllähän tuokin ahdinta pyörittää..

Mainittakoon tähänkin, että täyskaasulla, jolloin tuo väpätys ilmenee jytisee pakoputkessa aika mehevästi. Yksittäisiä paukauksia, ei sarjana. Väpätys myös tuntuu pienenä nykimisenä vedossa.

Mulla on samantuntuista nykimistä itsellänikin tuossa seiskassa kun on enemmän painoa kyydissä, mutta ilman pauketta tai ahtojen heittoa.
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

Niin unohtui mainit...siellä oli nelospytyn tulppa kärsinyt,

vaihdoin tulpat tänään, käy ja kukkuu hyvin, ainoa nyt on se, että miksi ahtopaineet on korkeammalla ja miksi se viisari värisee...

kolmoselle asti ahtopaine pysyy suht koht rajoissa mutta isommilla vaihteilla kun on enemmän rasitusta niin viisari ei tipu alle 1.6bar..
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

mullakin seilas eilen illalla ahtopaine ihmeellisesti motarilla.kutosella tai vitosella.paino pedaalin pohjaan niin meni 1,7 ja sitten tippu 1,5 ja pysy hetken ja taas ampas 0,2-0,3bar ylöspäin.
vähän ihmeellisesti karkailee..ei pitäs noin ylös mennä ja seilata ???
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

tässä mun tapauksessa vaan se viisari värisee, eli näyttäis että mulla on sentin paksu viisari...
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

Onhan mittarin letku vaimennettu jotenkin? Yleensä mekaanisissa mittareissa on T-haara mukana missä on yksi pienempi lähtö joka tulee mittarille päin. Sähköisissä voi olla erilaisia ratkaisuja, ei tietoa niistä.

Ilman vaimennusta värisee nopealla tahdilla juuri kuten sanoit että on sentin paksu viisari.

Jos paine oikeasti heittelee niin ahtopaineeseen vaikuttavissa kartoissa on toivomisen varaa.
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

tämä on testattu nyt kahdella eri mittarilla, edellinen mittari toimi ihan normaalisti ennen tuota takohilujen asennusta.

ja uudessa on hyvin, hyvin ohut letku.. eli ei voi siitä johtua.

ja ecuun ei ole nyt koskettu, eli kartat pitäisi olla ihan samat kuin ennen heittelyä.
voiko tuo ahtopainesolenoidi aiheuttaa tällaista?
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

Niin, ja mainittakoon vielä (jos se johonkin vaikuttaa)
että aina kun ahdot nousee kuuluu ahtimelta? solenoidilta? tms. paikasta?
vappupillimäinen vinkuna mikä sitten jatkuu kunnes kaasupolkimen nostaa
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

Melkein veikkaan että koska ahdin on uusi hukkaportin kello on vähän erilainen ja säätö pääsee värähtelemään. Pitäisi säätää ahtopaineen ohjaus uudelleen.
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

ast sanoi
Melkein veikkaan että koska ahdin on uusi hukkaportin kello on vähän erilainen ja säätö pääsee värähtelemään. Pitäisi säätää ahtopaineen ohjaus uudelleen.

edellinen moottorinohjaus lyötiin myös suoraan ecuun sen kummemmin säätämättä.
sen takia tässä ihmettelen miksi se näin tekee.
koska setuppi ei ole muuttunut sen kummemmin.
männät ja veivit vaihtuneet mutta männätkin on samalla puristuksella.
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

Itse tässä kans mietin syytä.

Jos vaikka vakio solenoidi antautuu? Eli vuotaa niin se aiheuttas kohonneen paineen.

Mikäli ahdin/hukkaportti vaihtunut niin kuten Ast sanoi niin ahtopainekartat voivat vaatia säätöä.

Yhtä mietin et fuel cuttia.. mutta ei se varmaan noin reagoi.
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

cubeqtio sanoi
Itse tässä kans mietin syytä.

Jos vaikka vakio solenoidi antautuu? Eli vuotaa niin se aiheuttas kohonneen paineen.

Mikäli ahdin/hukkaportti vaihtunut niin kuten Ast sanoi niin ahtopainekartat voivat vaatia säätöä.

Yhtä mietin et fuel cuttia.. mutta ei se varmaan noin reagoi.

fuel cutti kyllä lopettais kaiken toiminnan koneesta suuren pamauksen säestyksellä.
koin sen useasti briteissä kun oli pelkkä 3" turbolta.
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

Saattaa se mittari väpättää vaikka itse letku olisikin hyvin pientä.
Itellä oli joskus joku autogaugen paska kiinni väliaikaisesti ja laitoin vain jonkun yleismallin t-haaran letkun väliin niin teki juuri tuota vipotusta.
Sitten kun vaihtoi tilalle sen mittarin mukana tulleen t-haaran, jossa oli mittarille menevässä lähdössä sellainen messinkinen kuristin,jossa nuppineulan mentävä reikä,niin alkoi mittari näyttää tasaisesti.
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

simonsays sanoi
mitä eroa niissä sitten on?

Olihan niissä erillaiset siivet. esim. MLRssä kun on tuhansia sivuja niin ei aina pysty linkittään , siellä oli jotain tarinaa ,että "vakio" antaa loppupelissä paremmat huipputehot. Toki normaali käyttöön MR ahdin on mukavampi kun vääntöjä saa alemmas. Ja kuitenkin Molemmat alkavat olla siinä rajoilla tuossa sun kiulussa. 2 bar ahtoja kun ei ole ihan vähää...

Tuossa tuli vielä sellainen mieleen jota jo silloin sunnuntaina tarjosin :

Eli se vakio solenoidi saattaa alkaa sekoilla yli 1.5 bar ahdoilla. PERRIN iä suositellaan UK mappereiden toimesta jos aletaan hakemaan hivenen potkua koneesta. Ahtojen hallinta PERRIN llä on kuulemma helpompaa ja tarkempaa.


Vieläkin kyseenalaistan sen että auto poikkeaa melkoisesti vakiosta ja silti käytössä ns. Sähköposti mappaus.

No oli miten oli auto on nyt vajaa tehoinen ja saatava kuntoon.
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

nythän haetaan syytä miksi ahdot ovat korkealla, eikä sitä että mitä se solenoidi kestää.
normi ahdot pitäisi olla alle sen 1.5 bar.

sähköpostimappaus on toiminut kyllä ihan hyvin, kiitos kysymästä :)



-JP- sanoi
Olihan niissä erillaiset siivet. esim. MLRssä kun on tuhansia sivuja niin ei aina pysty linkittään , siellä oli jotain tarinaa ,että "vakio" antaa loppupelissä paremmat huipputehot. Toki normaali käyttöön MR ahdin on mukavampi kun vääntöjä saa alemmas. Ja kuitenkin Molemmat alkavat olla siinä rajoilla tuossa sun kiulussa. 2 bar ahtoja kun ei ole ihan vähää...

Tuossa tuli vielä sellainen mieleen jota jo silloin sunnuntaina tarjosin :

Eli se vakio solenoidi saattaa alkaa sekoilla yli 1.5 bar ahdoilla. PERRIN iä suositellaan UK mappereiden toimesta jos aletaan hakemaan hivenen potkua koneesta. Ahtojen hallinta PERRIN llä on kuulemma helpompaa ja tarkempaa.


Vieläkin kyseenalaistan sen että auto poikkeaa melkoisesti vakiosta ja silti käytössä ns. Sähköposti mappaus.

No oli miten oli auto on nyt vajaa tehoinen ja saatava kuntoon.
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

simonsays sanoi
nythän haetaan syytä miksi ahdot ovat korkealla, eikä sitä että mitä se solenoidi kestää.

Poistun takavasemmalle toivottavasti tulee kuntoon.
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

simonsays sanoi
nythän haetaan syytä miksi ahdot ovat korkealla, eikä sitä että mitä se solenoidi kestää.
normi ahdot pitäisi olla alle sen 1.5 bar.

sähköpostimappaus on toiminut kyllä ihan hyvin, kiitos kysymästä :)

En muista ni pakko kysyy..

MAPilla vai MAFilla sun peli?

Ku tossa omassa on se MAF ja siinä se yksinkertainen solenoidi mikä bleedaa painetta jos pitäis nostaa ahtoja. Jos sen bleed-putken tulppaa niin silloin V/IV:ssä paineet pysyy just tasan tarkkaa sen verran mitä hukkis antaa.

Mikäli sulla samanlaisesti niin tolla tulppauksellahan vois testata mitä hukkis antaa ja sitten ottaa tulppa pois ja kattoo miten sitten käy.

Siis mikäli sikäli sun evottimessa olevalla solenoidilla on toimintaperiaate sama kuin vanhemmissa. :)
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

en tiedä tuosta sanoa. ysissä on muihin se ero, että siellä on kaksi solenoidia jotka ahtopainetta säätää.

Sain yhden vihjeen tässä eräältä kaverilta että se vappupillimäinen ääni olis seurausta siitä että jossain olisi ylimääräinen vuoto.

huomenna saan uudet solenoidit, ja samalla koeponnistetaan sitten koko järjestelmä josko se mahdollinen vuoto sitten löytyisi.


edit: ainiin, maffilla tuo on.

niin, ja jos sen letkun tulppaa, niin se ahtaa sen 0.8
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

simonsays sanoi
en tiedä tuosta sanoa. ysissä on muihin se ero, että siellä on kaksi solenoidia jotka ahtopainetta säätää.

Sain yhden vihjeen tässä eräältä kaverilta että se vappupillimäinen ääni olis seurausta siitä että jossain olisi ylimääräinen vuoto.

huomenna saan uudet solenoidit, ja samalla koeponnistetaan sitten koko järjestelmä josko se mahdollinen vuoto sitten löytyisi.


edit: ainiin, maffilla tuo on.

niin, ja jos sen letkun tulppaa, niin se ahtaa sen 0.8

Dodii että vakio kello siis on 0.8bar. Eli se näemmä ainakin toimii. :)

Ilmottele miten käy!
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

-JP- sanoi
MLR tietoa : Tuo MR ahdin ei ole yhtä hyvä kuin orkkis 9 ahdin isoilla tehoilla. (+400 hv)

Ysissähän on internetsin mukaan ollu neljää eri ahdinta, eli TD05HR-16G6C-10.5T, TD05HRA-16G6mC-10.5T, TD05HRA-155G6mC-10.5T ja TD05HRA-155G6C-10.5T, joista ekassa terästurbiini ja alukompura, tokassa ja kolmannessa titaaniturbiini ja magnesiumkompura ja vikassa titskuturbiini ja alumiinikompura. Mikä noista nyt sitten on mikäkin käytännössä? :eek:
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

MakeM sanoi
Ysissähän on internetsin mukaan ollu neljää eri ahdinta, eli TD05HR-16G6C-10.5T, TD05HRA-16G6mC-10.5T, TD05HRA-155G6mC-10.5T ja TD05HRA-155G6C-10.5T, joista ekassa terästurbiini ja alukompura, tokassa ja kolmannessa titaaniturbiini ja magnesiumkompura ja vikassa titskuturbiini ja alumiinikompura. Mikä noista nyt sitten on mikäkin käytännössä? :eek:

niin, itse en osaa sanoa mikä ero noissa on käytännössä. mulla on tuo titaani-magnesium-malli.
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

Eikös "tiit" ääni ole sitä että ahdin alkaa oleen "pieni" ja käy rajoillaan`?
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

Harri K sanoi
Eikös "tiit" ääni ole sitä että ahdin alkaa oleen "pieni" ja käy rajoillaan`?

no samankokoinenhan tuo ahdin on kuin vanhakin??

ja kun se "tiit" ääni alkaa sieltä alle barin ahdoista..vaikka se nyt ahtaakin enemmäin kuin pitäisi.
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

Nyt on ahtopainesolenoidi vaihdettu uuteen. maksoi muuten kokonaista 25 euroa :)

Ahdot piikkaavat nyt hieman päälle 1.5 jonka jälkeen tippuvat hieman alle.
ennen vaihtoahan saattoi piikata jopa yli 1.8 ja jäädä 1.6 tai yli.
neula väpättää vielä, mutta ei lähellekään niin paljoa, ja korkeilla kierroksilla ei yhtään.
afr on joka vaihteella nätisti 11.5-11.7 yli 4500rpm.

Tiedä sitten johtuuko se mivecistä mutta ennekuin se tippuu tuonne 11.5 tietämiin afr käy pikaisesti lähellä 13.
muuten on siellä 12 tietämissä
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

Hienoa ! Ja löysit näköjään sen hukkuneen anturinkin ! :D
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

nin, ja huomenna tulee walbro ja uusi b-paineensäätimen solenoidi :palvo
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

simonsays sanoi
nin, ja huomenna tulee walbro ja uusi b-paineensäätimen solenoidi :palvo

:peukku

....jokos soittelit vai ootko vieläkin sitä mieltä ,ettei tartte ?
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

simonsays sanoi
katsotaan nyt mihin aika ja rahat riittää..

Aina voit ajaa auton meidän pihaan niin käytän sen säädöissä. Tai voin tulla noutaankin jos haet mut jostain julkiselta kulkuneuvo asemalta.
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

Osaako kukaan kertoa tarkemmin systeemistä(solenoidikikka), mikä tehdään Evoon(9) ohjelmamuutoksen yhteydessä(ainakin Karalan ohjelmoinnissa tekevät kai)? Mitä se tekee ahtopaineenohjaukselle tai mikä tuon muutoksen tarkoitus on? :p
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

Hmm, ainakin V/VI malleissa solenoidi pidetään auki (että menee mahdollisimman vähän painetta kellolle -> hukka portti pysyy kiinni), että saadaan ahdin heräämään aavistuksen paremmin. Tosin tämäkin taitaa olla aika marginaalista.. Tosin vois testata lauantaina..
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

Peke sanoi
Osaako kukaan kertoa tarkemmin systeemistä(solenoidikikka), mikä tehdään Evoon(9) ohjelmamuutoksen yhteydessä(ainakin Karalan ohjelmoinnissa tekevät kai)? Mitä se tekee ahtopaineenohjaukselle tai mikä tuon muutoksen tarkoitus on? :p

Vai tarkoitatko sitä kun poistetaan solenoidin letkusta "helmi" eli sellainen pieni metallinen kuristin joka rajaa ahdot vakiona aika tehokkaasti max 1,3bar´:iin.
 
Vs: EVO 9 ahtopaine tasaiseksi?

puerco sanoi
Vai tarkoitatko sitä kun poistetaan solenoidin letkusta "helmi" eli sellainen pieni metallinen kuristin joka rajaa ahdot vakiona aika tehokkaasti max 1,3bar´:iin.

Kyl se varmaan tää on. :)
 
Takaisin
Ylös Bottom