Evo 9 ei ahda kunnolla

emsii

3.0tdi A5 coupe
Liittynyt
4 Elokuu 2011
Sijainti
Orimattila
Vaihdoin tuosta ysistä jonkun verran ahto ja vesiletkuja, sekä käytin venakopan auki.
Omasta mielestäni kaikki on juuri niinkuin ennenkin mutta auto ei ahda enää normaali 1,5baria vaan ainoastaan 0,9-1,0bar.
Lähtee kyllä vetämään ihan ok mut sit pysähtyy melkee ku seinään toi ahtaminen ja jää siihen vajaaseen 1 bariin.
Akku oli irti useemman päivän, että voiko esim softa kadota sen takia? Akkukin vaihtui samalla toisenlaiseen.
Jos voi niin onko sitä mahdollista saada takasin jollain keinolla?
Bypassinki vaihdoin mutta jos toi olis ahtovuoto nii eise noin hyvin varmaan nousis tonne 1 bariin tai saatika pysyisi siellä??
Ois kiva saada pelittämään ku huomen aamusta pitäis lähteä Oulua kohti HTS:ään ja tolla vajaatehosella ajaminen on aika tuskasta. :seina
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

siinä on suutin, T-haaran ja hukkiksen kellon välissä. onko se viellä siel vanhassa letkussa?

edit: (vai oliko se ahtoputken ja T-haaran välissä, ei nyt muista ulkoa)
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

Onks se sielä letkun sisällä sellanen pieni messingin värinen putkilo tai joku?
Ei ole kyllä paikallaan. Enpä tajunnu tollasta katsoa.
Kumpaan väliin se kuuluu nyt laittaa?
Mitä se tekee tossa letkussa? Ihan tyhmyyttäni täytyy kysellä. :-\
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

suutin rajottaa hukkaportin aukeamista kun tulee ahtoja.
vakio on noin 1,3mm mulla on muutettu 1mm.
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

niitä helmiä on alunperin kaksi, toinen hukkaportille menevässä ja toinen solenoidin lektkussa.

virittäessä otetaan pois se solenoidin helmi, 0.8mm reiällä jos oikein muistan (eli sulla ei luultavasti sitä siellä enää ole), ja hukkaportille menevä (letkussa on punainen maalirengas) jää sinne, joko vakiona tai sitten reiän kokoa muuttaen. milliseksi supistamisen pitäisi hieman ehkäistä kovaa ahtopiikkiä.
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

simonsays sanoi
niitä helmiä on alunperin kaksi, toinen hukkaportille menevässä ja toinen solenoidin lektkussa.

virittäessä otetaan pois se solenoidin helmi (eli sulla ei luultavasti sitä siellä enää ole), ja hukkaportille menevä (letkussa on punainen maalirengas) jää sinne, joko vakiona tai sitten reiän kokoa muuttaen.

Aivan, sitä toista en muistannu. Ku kilpurin kanssa pelannu ja tossa mun omassa ei ollu solenoidilla sitä sillon ku kävin martikaisella..
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

Mulla se suutin oli just siinä toisessa letkussa. Eli ei siinä missä onse punanen rengas.
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

Mulla on noita ohjaussolenoidejaki kaks.
Pystyykö joku 100% varmuudella sanomaan pitääkö se helmi olla kellolle menevässä letkussa vai ahtopuolelta tulevassa?
Oon ainaki 99% varma et mulla se helmi oli siinä letkussa heti mikä tulee siitä kellon vierestä.
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

Helmi on 100% varmuudella OEM-autossa turbon kompressori-puolelta tulevassa letkussa ennen T-haaraliitintä, JA toinen helmi juuri ennen solenoidia/solenoideja. Kellolta tulevassa letkussa ei ole helmeä ja sehän siis yhdistyy sitten tuohon T-haaraan josta aiemmin puhetta.
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

faior sanoi
Helmi on 100% varmuudella OEM-autossa turbon kompressori-puolelta tulevassa letkussa ennen T-haaraliitintä, JA toinen helmi juuri ennen solenoidia/solenoideja. Kellolta tulevassa letkussa ei ole helmeä ja sehän siis yhdistyy sitten tuohon T-haaraan josta aiemmin puhetta.

jep, juurikin näin se oli. eipähän se muisti toiminut tällä kertaa :)


vacuum_hoses.jpg
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

Mulla oli kesällä sama ongelma kun ihmeteltiin DTC:llä että ei ahdot nouse. Tai siis nousi just sinne 1 bar:n asti mutta siinä ne tökötti. Niin oli joku edellinen omista just vaihtanut silikooniset letkut tilalle niin oli jäänyt sitten laittamatta tuo helmi sinne letkuun takas.
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

Hmm nyt isoil vaihteil ahtaa jonku 1.8bar mittarin mukaa. Tai piikki siel sit tippuu johki 1.5een. Ja välil ottaa ku jota fuel cuttii tj ku stoppaa ku seinää. Siis jos paine nousee liikaa. Voiko noitten letkujen sisähalkasija vaikuttaa?

edit.
Mul saattaa olla viel se t haaralta hukkikselle tuleva letku ihan vähän pienempää sisähalkasijaltaan ku se orkkis. No täytyy ajaa sillee ettei ahda pääse ahtaa enempää kun sen 1.5baria. Kotona kerkee sit kattelee.
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

emsii sanoi
Hmm nyt isoil vaihteil ahtaa jonku 1.8bar mittarin mukaa. Tai piikki siel sit tippuu johki 1.5een. Ja välil ottaa ku jota fuel cuttii tj ku stoppaa ku seinää. Siis jos paine nousee liikaa. Voiko noitten letkujen sisähalkasija vaikuttaa?

edit.
Mul saattaa olla viel se t haaralta hukkikselle tuleva letku ihan vähän pienempää sisähalkasijaltaan ku se orkkis. No täytyy ajaa sillee ettei ahda pääse ahtaa enempää kun sen 1.5baria. Kotona kerkee sit kattelee.

Vaikuttaa. Ilma virtaa erillä tapaa. :)
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

mitä enemmän vastusta/kuormitusta niin sitä enemmän ahtaa..
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

Kyllä sen näköjään sai nelosellaki nousemaan liikaa. Epäilen sitä letkua mutta täytyy kokeilla kun pääsen oulusta himaan.
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

Pieni :eek:fftopic,mutta millä saisi nelosesta ahtopaineita alaspäin. Hukkaportista kun säädät niin joko jää pakopesään läpät raolleen taikka ahdot on liikaa(lue:1.5bar ja fuelcut).
Jos vaihtaisi sen hukkaportin letkun semmoiseksi missä ei ole sitä pilliä taikka isompi pilli tilalle? :nykii
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

AneemineN sanoi
Pieni :eek:fftopic,mutta millä saisi nelosesta ahtopaineita alaspäin. Hukkaportista kun säädät niin joko jää pakopesään läpät raolleen taikka ahdot on liikaa(lue:1.5bar ja fuelcut).
Jos vaihtaisi sen hukkaportin letkun semmoiseksi missä ei ole sitä pilliä taikka isompi pilli tilalle? :nykii

Letku menee alkuperäisen solenoidin kautta? Kun vedät solenoidin johdon irti tippuuko paine 0.7 bar luokkaan? Jos ei tipu niin kello rikki tai ei saa painetta eli letku tukossa, väärässä paikassa tai solenoidi jämähtänyt toiseen asentoon.

Jos tippuu niin ECU pyytänee liikaa paineita. Onko mäpätty ECU vai vakio?

Hukkaportin kellon tangon pituutta ei pidä säätää, siinä kuuluu olla muutaman millin esijännitys eikä sillä mitään paineita säädellä.
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

ast sanoi
Letku menee alkuperäisen solenoidin kautta? Kun vedät solenoidin johdon irti tippuuko paine 0.7 bar luokkaan? Jos ei tipu niin kello rikki tai ei saa painetta eli letku tukossa, väärässä paikassa tai solenoidi jämähtänyt toiseen asentoon.

Jos tippuu niin ECU pyytänee liikaa paineita. Onko mäpätty ECU vai vakio?

alkuperäsitä solenoidia ei ole kun on tuo ruuvisäädin siinä tilalla.
on koitettu myös tuolla kasin turbon kellolla ja sama homma jatkuu.
jotain häröö nyt on mutta ei vaan taas pysty hiffaamaa :nykii

niin ja orggis ECU
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

AneemineN sanoi
alkuperäsitä solenoidia ei ole kun on tuo ruuvisäädin siinä tilalla.
on koitettu myös tuolla kasin turbon kellolla ja sama homma jatkuu.
jotain häröö nyt on mutta ei vaan taas pysty hiffaamaa :nykii

niin ja orggis ECU

No sittehän vaan säädät sitä ruuvia...? ::)
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

AneemineN sanoi
alkuperäsitä solenoidia ei ole kun on tuo ruuvisäädin siinä tilalla.
on koitettu myös tuolla kasin turbon kellolla ja sama homma jatkuu.
jotain häröö nyt on mutta ei vaan taas pysty hiffaamaa :nykii

Jos säädin on kuulajousi-tyyppinen ei letkuissa kuulu olla minkäänlaista helmeä. Bleed tyyppisen säätimen kanssa sellainen oletettavasti tarvitaan ainakin painelähteen ja säätimen välille ettei ulos vuodettava ilmamäärä kasva holtittoman isoksi.

Jos kuulajousen asentaa väärin päin ahdot nousevat holtittomasti koska paine ei pääse hukkaportin kellolle.
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

ast sanoi
Jos säädin on kuulajousi-tyyppinen ei letkuissa kuulu olla minkäänlaista helmeä. Bleed tyyppisen säätimen kanssa sellainen oletettavasti tarvitaan ainakin painelähteen ja säätimen välille ettei ulos vuodettava ilmamäärä kasva holtittoman isoksi.

Jos kuulajousen asentaa väärin päin ahdot nousevat holtittomasti koska paine ei pääse hukkaportin kellolle.

Suosittelen nukkumista välillä,kuulajousi tosiaan oli väärinpäin. Pitää tsekkaa vielä ne letkut että onko ne pillit vielä tallesa
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

Jep eli ku vaihto T-haaralta kellolle menevän letkun alkuperäseen nii toimii taas normaalisti.
Nyt huomasin vaan paremmin sen että forge rupee alkaa vähän vuotamaan kun menee yli 1,5barin. Pitänee tilata jäykempi jousi. :-X
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

Kaikki pikkuletkut vaihdettu alkuperäsiin ja vielä ahtaa nelosella liikaa. Mikähän hemmetti ton voi aiheuttaa?
Oikeestaa ainoo mitä oon purkanu ja kasannu mikä ois nyt eritavalla kun ennen nii on toi bypassi mikä on nykyseltää forge. Mutta eipä sen pitäisi asiaan vaikuttaa.
Muutenki seilaa isoilla vaihteilla ahtopaineet 1.2-1.5bar väliä.
Softako kusee?
Rupee taas enemmän harkituttamaan toi e85 muutos nii vois viedä uudelleen säädettäväksi. :peukku

edit.
Minkä takia muuten RS:ssä käytetään 2 ahtosolenoidia?
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

Perssaattessahan se bypassi nimenomaan voi vaikuttaa ahtoihin juurikin jos se alkaa vuotamaan ja sillon tällön pitääkin paineet ja sen takia sit näkyy tollasta seilausta.. Ota kokonaan pois ja käy testilenkillä, kärsii hyvin sen verran kokeilla, jos saat jotenkin tulpattua sen kiinni asentoon. (Jotkuthan ajaa kokonaan ilmankin).
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

Se kyllä pitäis kuulua jos bypass vuotaa.
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

Enpä oo vieläkää jaksanu kokeilla orkkis bypassilla, mutta tota ahtojen seilaamista tapahtuu vaan vitos vaihteella. Outoako?
Rupee ahtamaa ihan hyvin sit yhtäkkii tipuuttaa vähän paineita ja sit taas lähtee nousemaan.
Täytyis varmaan viedä koko auto säädettäväks uudelleen.
Toisaalta taas tekis mieli muttaa suoraa flexiks nii tulis ihan "turha" säätö väliin. Lompakko ei vaan oo taas samaa mieltä mun ideoista. :/
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

emsii sanoi
Enpä oo vieläkää jaksanu kokeilla orkkis bypassilla, mutta tota ahtojen seilaamista tapahtuu vaan vitos vaihteella. Outoako?
Rupee ahtamaa ihan hyvin sit yhtäkkii tipuuttaa vähän paineita ja sit taas lähtee nousemaan.
Täytyis varmaan viedä koko auto säädettäväks uudelleen.
Toisaalta taas tekis mieli muttaa suoraa flexiks nii tulis ihan "turha" säätö väliin. Lompakko ei vaan oo taas samaa mieltä mun ideoista. :/

koita nyt ensin varmasti ehjällä bypassilla niin sen jälkeen tehdään uusi sotasuunnitelma :peukku
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

emsii sanoi
Toisaalta taas tekis mieli muttaa suoraa flexiks nii tulis ihan "turha" säätö väliin. Lompakko ei vaan oo taas samaa mieltä mun ideoista. :/

OT:

Samat kartat siinä flexissä käytössä , eli ei ole turha säätö vaan ensimmäinen kerta kahdesta säätökerrasta.
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

-JP- sanoi
OT:

Samat kartat siinä flexissä käytössä , eli ei ole turha säätö vaan ensimmäinen kerta kahdesta säätökerrasta.


Laittaa vielä sen bensapumpun ja suuttimet valmiiksi kiinni millä on ajatellu ajaa flexillä, niin luulis että ei hukkaan tuo säätö mene, kun ei tarvii suuttimet skaalaustakaan enää sit viinalle säädettäessä ihmetellä.
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

Kokeilin orkkis bypassilla mutta ei ollu vaikutusta.
Muuten toimii normaalisti mutta nelosella jos lähtee alhalta lappu lattiassa nii nousee paineet johki 1,7barin ja tekee fuelcutin. Jos lähtee ylempää nii ei nouse ku 1,5barin.
Ennen ei tehny tota et ainoo mikää enää tulis mieleen ois toi ku akku oli muutaman päivän irti, että ois softa jotenki seonnu tai muuta??
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

Ei softa muutu miksikään vaikka akku onkin irti.

Eihän vain ois säädetty kun oli autossa jo vähän letkuissa vikaa kuten tuolla alku puolella kävi ilmi ?

Laitettu pyytämään paljon et saadaan tavote ja nyt kun ehjä niin ahtaa liikaa ?
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

Onko alkuperäinen ahtopaineen solenoidi?

Minulla kans oli semmosta ongelmaa että viimeksi säädössä nostettiin painetta reilusti ja loppu säätöaika kesken. Nyt viime perjantaina säädettiin uudestaan ja vaihdettiin ne ohjausletkut niin rupes ahdot seilaa, mut kun puotti painetta vähän niin enää ei seilannu. Loppuu vakio solenoinnista säätö kesken kovemmilla paineilla. Tai semmoseen tulokseen tultiin.

Siis paineet oli 1.8 ja sit tarkemmassa säädössä rupes seilaa, mut paineet pudotettiin 1.6 niin ei enää seilannu.
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

Nojuu toiki vois olla syynä jos on pien vuoto ollu jossain. Mul on 2 ohjaussolenoidia. Vaihan nyt elbown ja vakio suodatinkotelon ja ajelen amw:lle.
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

Purin imuputken pois ja kokeilin vähän nylkytellä turbon siipiä/akselia ja se pikkusen lonksuu, eli oletuksena se on siis vähän väljä ja huoltoon?
Tuntuis olevan noi turbo - pakosarja väliset pultit ja mutterit ainaki todella lujassa.
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

emsii sanoi
Purin imuputken pois ja kokeilin vähän nylkytellä turbon siipiä/akselia ja se pikkusen lonksuu, eli oletuksena se on siis vähän väljä ja huoltoon?
Tuntuis olevan noi turbo - pakosarja väliset pultit ja mutterit ainaki todella lujassa.
Ylös/alas suunnassa kuuluukin olla pieni välys(öljy keskittää) mutta päittäisvälystä ei saisi olla.
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

Tunari-82 sanoi
Ylös/alas suunnassa kuuluukin olla pieni välys(öljy keskittää) mutta päittäisvälystä ei saisi olla.
Ok, no sitten se tuskin on väljä. :)
Liikkuu sillee ihan vähän pystyttäin. Pitkittäin se ei liiku mihinkään.
Eli en pura ahdinta pois.
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

Minkä verran sitä akseliin nähden kohtisuoraa välystä sitten saa olla? Vantaalla sanoivat jossain turbohuollossa, ettei se kompressorikotelo saisi olla kiillottunut niistä siivistä. Kuulostaa tietysti loogiselta, koska silloin se on ottanut kiinni. Mietin vaan että miten käynnistystilanteessa ennenkuin öljynpaineet nousee ja laakeri nappaa välyksen..
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

MakeM sanoi
Minkä verran sitä akseliin nähden kohtisuoraa välystä sitten saa olla? Vantaalla sanoivat jossain turbohuollossa, ettei se kompressorikotelo saisi olla kiillottunut niistä siivistä. Kuulostaa tietysti loogiselta, koska silloin se on ottanut kiinni. Mietin vaan että miten käynnistystilanteessa ennenkuin öljynpaineet nousee ja laakeri nappaa välyksen..
toisaalta ei siellä ole kuormitusta ahtimelle sillon...
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

Harri K sanoi
toisaalta ei siellä ole kuormitusta ahtimelle sillon...
Niin. Monessa ahtimessa nähnyt kyllä pieniä jälkiä, mutta noissa selkeästi rikkonaisissa ollut hyvin iso ero.
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

emsii sanoi
Nyt huomasin vaan paremmin sen että forge rupee alkaa vähän vuotamaan kun menee yli 1,5barin. Pitänee tilata jäykempi jousi. :-X
Mulla ei 1,5baris forge vuotanu yhtää. Onkohan samanlainen kapistus..
Saa kokonaa kiertäväks, puol kiertäväks ja kokonaa ulos puhaltavaks.
Jäykkyyttä säädetää kiertämäl dumpin päästä.
???
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

BamBu^^ sanoi
Mulla ei 1,5baris forge vuotanu yhtää. Onkohan samanlainen kapistus..
Saa kokonaa kiertäväks, puol kiertäväks ja kokonaa ulos puhaltavaks.
Jäykkyyttä säädetää kiertämäl dumpin päästä.
???

Kierrättävä pelkästään ja ihan evoon tarkotettu. Jossain 1,7barin kohalla kuulosti et vois vuotaa vähän. 1,5-2,0barin jousi siel oli ku avasin. Prikka tai kaks nii ei pitäis vuotaa.
 
Vs: Evo 9 ei ahda kunnolla

emsii sanoi
Kierrättävä pelkästään ja ihan evoon tarkotettu. Jossain 1,7barin kohalla kuulosti et vois vuotaa vähän. 1,5-2,0barin jousi siel oli ku avasin. Prikka tai kaks nii ei pitäis vuotaa.

Ootko yhtään miettiny ,että olisko sen tarkoitus vuotaa jossain vaiheessa ?
 
Takaisin
Ylös Bottom